Permalänk
Medlem

Rotera flera mp4 filer.

Vet inte om det är relevant forum att posta i så säg till om jag gått vilse. Hur som helst har jag tydligen lyckats filma typ 70% av alla mina filmer från min förra resa upp och ner. Sjukt irriterande och har sökt igenom hela Google efter ett enkelt jävla program som bara behöver permanent flippa runt dom 180 grader utan att ändra videoformat eller innehålla läskiga virus-program. Någon som vet en schysst, enkel mp4-flippare? Vill inte sitta och göra varje film för sig som i t.ex VLC

Permalänk
Medlem

Om ingen annan vet så kan man göra det i Mediacoder.
Dock så blir det ju en omkodning på videon då vilket tar tid och är pilligt. Den klarar dock av att göra batch jobb. Så länge du sorterar upp dom i vilka som ska roteras höger, vilka som ska roteras vänster mm.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Med ffmpeg:

ffmpeg -i in.mov -vf "transpose=1" out.mov

0 = 90CounterCLockwise and Vertical Flip (default) 1 = 90Clockwise 2 = 90CounterClockwise 3 = 90Clockwise and Vertical Flip

För att rotera alla mp4a i en mapp och lägga resultatet i en out map:

for f in *.mp4; do ffmpeg -i "$f" -vf "transpose=1" out/"$f"; done

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Med ffmpeg:

ffmpeg -i in.mov -vf "transpose=1" out.mov

0 = 90CounterCLockwise and Vertical Flip (default) 1 = 90Clockwise 2 = 90CounterClockwise 3 = 90Clockwise and Vertical Flip

För att rotera alla mp4a i en mapp och lägga resultatet i en out map:

for f in *.mp4; do ffmpeg -i "$f" -vf "transpose=1" out/"$f"; done

Tack för det, men måste erkänna att det där gick över mitt huvud. Kollade upp FFmpeg och det verkar vara ett väldigt avancerat verktyg. Är det värt att sitta och lära mig hur det fungerar? Jag sitter ibland och fnular med videoklipp och annat, men är inget jag gör dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apman:

Tack för det, men måste erkänna att det där gick över mitt huvud. Kollade upp FFmpeg och det verkar vara ett väldigt avancerat verktyg. Är det värt att sitta och lära mig hur det fungerar? Jag sitter ibland och fnular med videoklipp och annat, men är inget jag gör dagligen.

ffmpeg används i VLC, Media Player Classic (MPC-HC) och tydligen även av youtube. På linux har man det installerat som default då alla dessa program använder det för att visa en film eller streama till twitch och andra tjänster. I Windows är det inkluderat i VLC och dylikt men osäker om man kan kalla det från CMD.

Jag gav dig exakta kommandot som funkar i Bash, det enda som kan sitta annorlunda är for loopen, allt annat bör vara samma.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

ffmpeg används i VLC, Media Player Classic (MPC-HC) och tydligen även av youtube. På linux har man det installerat som default då alla dessa program använder det för att visa en film eller streama till twitch och andra tjänster. I Windows är det inkluderat i VLC och dylikt men osäker om man kan kalla det från CMD.

Jag gav dig exakta kommandot som funkar i Bash, det enda som kan sitta annorlunda är for loopen, allt annat bör vara samma.

Jag förstår! Är inte något större fan av VLC, använder splash pro ex som mediaspelare för video, men antar att det var skit samma.

Är sällan jag sitter och gör saker i cmd-tolken(?) Men ska försöka klura ut hur kommandot ska användas. Så vansinnigt fint väder ute nu så det får bli något för kvällen antar jag. Du ska ha tusen tack för hjälpen med kommandot så får vi se sen om jag lyckas eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com