Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

"Stäng av routern när du inte använder internet så vi inte får cancer av WiFi:n"

Hört alldeles för många gånger.... Verkar inte heller göra nån skillnad fast man berättar att vi isf allihopa hade dött i cancer för en massa år sen iom att radiovågor finns överallt runt omkring oss i varierande styrka.

Det är ju inte fel att risken för cancer ökar med högre doser av detta. Men wifi hemma är inte i närheten av farligt. Dessutom om man nu blir påverkad av för mycket strålning osv så krävs det ändå att man blivit utsatt för det i nästan en hel livstid för att du ska få cancer. Om det nu inte är något extremt fall då.

Permalänk

För 7-8 år sen skaffade jag adsl via bredbandsbolaget.

Efter två helkvällar i supporten, (redan vid vända fyra av den obligatoriska checklistan var man rätt mätt och bönade och bad att dom inte skulle lägga på innan allt faktiskt funkade, även om någon sak skulle ta tid) så skulle jag få åka in och byta modem.

Naturligtvis hade enda servicestället samma öppettider som mitt jobb som låg 25-30 minuters bilväg bort, men det gick inte att lösa på annat sätt än att jag var där personligen, i tid.

Jag springer in lagom stressad med tre andra jobbpendlare som måstat flexa för min skull i väntandes i bilen och får en helt annan ålderdomligt utseende låda i handen.
Frågar försynt om detta verkligen stämmer, killen kollar snabbt och försäkrar att jodå, det är bara en äldre modell.

Kommer hem och kollar på baksidan för första gången...
Efter ytterligare en maratonsittning i supportkö kommer jag fram till en vänlig själ och förklarar att antingen är jag totalt dum i huvudet eller så är det något fel.
Får uppge serienummer som nästan men inte riktigt var bortnött, varvid killen säger:

"skämtar du med mig?!... vänta ett tag... *några minuters paus* ... Ja hej igen... nä du har fått en switch och inte ett nytt adsl-modem... så... jag skickar en order, du får åka in igen i morgon..."

Att jag endast började vråla osammanhängande INNOMBORDS då hör till en av mina större bedrifter.

Sedan, när jag fått det att funka och hörde alla grannar ständigt prata om comhem uppkopplingen dom använde de närmsta åren var jag dock mer nöjd....

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

En kollega senare i livet letade efter en könsbytare till USB.

Syftet var att koppla samman webkamera med mobilt bredband för att få en IP-kamera.

Han hade ett sjuhelsikes humör när man sa emot honom. Att fråga hur enheterna skulle strömförsörjas hade fått honom att tända på alla cylindrar så jag sa bara 'nee, könsbytare till USB har jag aldrig sett. '

Finns några fler guldkorn av honom jag kan dra senare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Fick ganska ofta samtal till ISPn jag jobbade för tidigare:

"Mitt Internet fungerade inte. Det fungerade igår så felet måste ligga hos er".

Vid dessa tillfällen svarade jag alltid samma sak:

"Precis, våra saker fungerade igår, så felet måste ligga hos dig".

Blev alltid tyst ett par sekunder...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kund undrade om hennes Iphone 5 gick att rädda när hon först tappat den i vattnet och sen kört den i mikron för att få den torr.

en kund i telefon undrade hur mycket det skulle kosta att byta skärm på hennes bärbara dator, vilken dator det var ? jo SNSV.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

En av mina vänner fick se en video på Youtube där det gås igenom hur en processor är skapad.
Hans kommentar blev "vafan ofta det är så där jävla avancerat, jag trodde bara att det satt lite trådar och skit innanför"
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

En av mina vänner fick se en video på Youtube där det gås igenom hur en processor är skapad.
Hans kommentar blev "vafan ofta det är så där jävla avancerat, jag trodde bara att det satt lite trådar och skit innanför"
/Lifooz

måste vara därför dom heter Piledriver & bulldozer trådarna är dom till för att skiten ska komma i raka rader ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

När en person som utbildat sig till ingenjör inom datorteknik påstår att de inte finns några dåliga nätaggregat och man bara ska välja den watten som rekommenderas av tillverkarna och skita i resten..

Måste varit en riktig tomte till ingenjör om denne använde hittepåordet "watten" istället för effekten ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Mamma (65 år) frågade idag om man kunde ha fler än en email.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

När en person som utbildat sig till ingenjör inom datorteknik påstår att de inte finns några dåliga nätaggregat och man bara ska välja den watten som rekommenderas av tillverkarna och skita i resten..

Inte konstigt - datorteknik är en teoretisk vetenskapsgren där man behandlar processorer, bussar och minnesstrukturer, samt mer eller mindre hårdvarunära programmering. Riktiga kretsar har du elektroingenjörer till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Mamma (65 år) frågade idag om man kunde ha fler än en email.

Fast det är väl inte en så konstig fråga egentligen om du tänker efter och tar hänsyn till hennes ålder, hon har uppenbarligen inte varit ett dugg intresserad av datorer. Min far är 68 och vet inte ens hur man startar en dator för han har aldrig behövt använda en, han tycker att inget slår papper och penna, det havererar aldrig och innan datorerna kom så var det aldrig problem på banken eller någon annan instans och han har en poäng i det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Varken rätt eller fel så länge man inte får några störningar är en billig kabel ok.
Hade själv problem med att jag fick röda, gröna och rosa prickar på skärmen med en billig 10 meterskabel för ca 300 bytte till en supra för ca 1000kr och de försvann.

Skrivet av griid_83:

Japp, kör supra kabel på 10m. Skulle säga att det lutar mer åt att dyrare kabel är bättre. Speciellt när det gäller avstånd.
Hade samma problem med mycket störningar.

Du hade med största sannolikhet fått exakt samma effekt om du köpt en 10meters kabel för 100kr istället.
Jag använder själv en 10meters kabel av billigaste skräpet jag kunde få tag på, har inte haft några som helst problem senaste året.
Det man betalar premium för är lite längre hållbarhet, inte högre bildkvalitét.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxieTheHatter:

Du hade med största sannolikhet fått exakt samma effekt om du köpt en 10meters kabel för 100kr istället.
Jag använder själv en 10meters kabel av billigaste skräpet jag kunde få tag på, har inte haft några som helst problem senaste året.
Det man betalar premium för är lite längre hållbarhet, inte högre bildkvalitét.

Glöm inte bättre avskärmning.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

En kollega senare i livet letade efter en könsbytare till USB.

Syftet var att koppla samman webkamera med mobilt bredband för att få en IP-kamera.

Han hade ett sjuhelsikes humör när man sa emot honom. Att fråga hur enheterna skulle strömförsörjas hade fått honom att tända på alla cylindrar så jag sa bara 'nee, könsbytare till USB har jag aldrig sett. '

Finns några fler guldkorn av honom jag kan dra senare.

Hänger inte med, könsbytare till USB är väl inget märkligt? Snarare konstigt att inte ha sett dem.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
En sån gör t.ex din hane till hona, aka byter kön.

Eller menar du att han bara hade tänkt smäcka ihop dem och hoppas på det bästa?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Glöm inte bättre avskärmning.

Nja min 15m oskärmad flat HDMI-kabel för 179kr sitter ihopbuntad med en 20m cat6 oskärmad flat kabel (från dx. Com för ca 60kr) samt en förgreningsdosa. Jag har inte märkt av något negativt. Inge kvaliteförändring av bild & ljud, packet loss eller dylikt.
Visst skiljer det åt i kvalité, men jag tror även att mycket är försäljningstaktik.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Hade ett Lan med ett par polare för länge sen utan internet, Och vi alla satt o installerade spel, varav en kompis kommer o frågar.

- Vad ska jag klicka på nu?

- Vad står det?

- Finish.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är så mycket okunnig om teknik som inte läskunnig men aja;
I förra veckan ringde en kund och säger att "Windows har uppdaterat i nästan en timme nu, kan jag dra ur strömmen och stänga av datorn?"
Z: "Vad står det på skärmen?"
K: "Installerar uppdatering X av Y, stäng inte av datorn"
...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Nyligen påstod min polares polare att han har köpt loss det bästa grafikkortet som finns att få tag på och kortet hete 880 ultra. Jag sa till honom att det kortet var state of the art när det släpptes i maj 2007.

Killen blir heltokig och börjar skrika om att jag alltid ska veta bäst. Och att det faktiskt var det bästa kortet som fanns att köpa.

Jag säger åter till honom om att det var många år sedan kortet var aktuellt och att han inte kan spela moderna spel på det då det endast har 512mb minne och att jag misstänker att det inte finns nyare drivrutiner till kortet längre.

Här får personen totalt spelet och ballar ur totalt. Jag ger honom en länk där det jag sagt bekräftar uppgifterna. Då vill personen inte längre veta av mig.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hänger inte med, könsbytare till USB är väl inget märkligt? Snarare konstigt att inte ha sett dem.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
En sån gör t.ex din hane till hona, aka byter kön.

Eller menar du att han bara hade tänkt smäcka ihop dem och hoppas på det bästa?

Jo precis, ingen dator emellan. Mobila bredbandet rakt in i webkameran med en dubbelhona emellan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

När jag var ung brukade jag sitta uppe alldeles för länge (enligt mor min) och spela cs eller diablo 2 så då kom hon ofta in och "stängde av" min dator genom ON/OFF-knappen på min monitor. Jag spelade med för att sedan 3 minuter senare återuppta det jag höll på med.

Hade en kollega på mitt förra arbete som alltid påstod att hans jävla hörlurar var bättre än alla andras för att de "hade högre upplösning". Jag spelad med denna gång också mest för att slippa rätta honom gång på gång.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PeNMaX:

Varken rätt eller fel så länge man inte får några störningar är en billig kabel ok.
Hade själv problem med att jag fick röda, gröna och rosa prickar på skärmen med en billig 10 meterskabel för ca 300 bytte till en supra för ca 1000kr och de försvann.

Skrivet av griid_83:

Japp, kör supra kabel på 10m. Skulle säga att det lutar mer åt att dyrare kabel är bättre. Speciellt när det gäller avstånd.
Hade samma problem med mycket störningar.

Fast då är det ju just kraftiga artefakter eller ingen bild alls man får, inte "sämre bild" som i suddigare eller med mer brus, som det kan vara för analoga kablar. Det är det som är det fina med digitala signaler: Antingen kommer de fram i perfekt skick eller i så dåligt skick att det är enkelt att konstatera att något är fel. Har man väl nått felfri överföring är det, i motsats till vad affärerna vill få oss att tro, helt meningslöst att kasta ytterligare tusenlappar på en "bättre" kabel eftersom den i det läget inte gör någon som helst skillnad.

Angående just långa HDMI-kablar är det ofta så att signalkällans styrka är avgörande för om de fungerar eller ej.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hårdnackad:

Nyligen påstod min polares polare att han har köpt loss det bästa grafikkortet som finns att få tag på och kortet hete 880 ultra. Jag sa till honom att det kortet var state of the art när det släpptes i maj 2007.

Killen blir heltokig och börjar skrika om att jag alltid ska veta bäst. Och att det faktiskt var det bästa kortet som fanns att köpa.

Jag säger åter till honom om att det var många år sedan kortet var aktuellt och att han inte kan spela moderna spel på det då det endast har 512mb minne och att jag misstänker att det inte finns nyare drivrutiner till kortet längre.

Här får personen totalt spelet och ballar ur totalt. Jag ger honom en länk där det jag sagt bekräftar uppgifterna. Då vill personen inte längre veta av mig.

Vill bara göra input på att drivrutiner finns, alla deras nya drivers som kommer är från 8100 och frammåt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Inte direkt från en okunning person (eller kanske), men för en hel del år sedan, när bredband var ett relativt nytt fenomen, och strul var en hel del vanligare, fick jag höra om en om en konversation en dåvarande vän till mig hade med internetleverantörens support. Tämligen säker på att det hade varit ihållande problem, med flertalet samtal till support, och de hade "luftat filtret" och haft sig.

Först en massa detaljer i vanlig ordning... sedan börjar felsökningen:
Support: Jag kan pinga ditt modem härifrån, så felet måste ligga på din sida.
Vän: Det var konstigt, för det ligger på hatthyllan.
Support: *blir tyst*

Permalänk
Skrivet av kaimor:

"Bara sin Ipad från Samsung"?
Hoppas att du skämtar...

Absolut inte, i hennes värld är en surfplatta en ipad oavsett om det står Samsung på den, eller om det är en frukt på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Det kallas ju för vdsl, 30 och 60mbit?

Jag vet, men jag har adsl och telia 30 så jag tycker det borde heta telia 24 för oss adsl kunder och ser det hela som falsk marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Jag vet, men jag har adsl och telia 30 så jag tycker det borde heta telia 24 för oss adsl kunder och ser det hela som falsk marknadsföring

Håller helt med. Har ställt frågan till Telia tidigare varför ADSL 24 och VDSL 30 är samma abonnemang. Fick till svars att de är så lika varandra...

24/2 eller 30/12.
2 upp eller 12 upp, sure... nästan samma...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Fast då är det ju just kraftiga artefakter eller ingen bild alls man får, inte "sämre bild" som i suddigare eller med mer brus, som det kan vara för analoga kablar. Det är det som är det fina med digitala signaler: Antingen kommer de fram i perfekt skick eller i så dåligt skick att det är enkelt att konstatera att något är fel. Har man väl nått felfri överföring är det, i motsats till vad affärerna vill få oss att tro, helt meningslöst att kasta ytterligare tusenlappar på en "bättre" kabel eftersom den i det läget inte gör någon som helst skillnad.

Angående just långa HDMI-kablar är det ofta så att signalkällans styrka är avgörande för om de fungerar eller ej.

Sanning med modifikation. HDMI protokollet streamar 8bitars information i 10bitars paket som då har en viss form av inbyggd felkorrigering. Men det finns ingen möjlighet att begära ett nytt paket om det mottagna paketet är för korrupt.

Impedansen påverkas av längd och kabelkvalitet och därmed signalintegriteten på paketen. I en ideell värld är en digital signal en etta eller nolla i en perfekt fyrkantsvåg, men el och vågformer i kabeln är fortfarande analog och förr eller senare blir det vanskligt att avgöra när en signal går från hög till låg och vise versa i en brusig sinusvåg.

Om du får korrupt data i styrsignaler och metadatan så kan man få kraftiga artefakter, mer troligt är att enskilda pixlar blir något fel då det är bulken av datan, de märks inte lika väl.

Med det sagt märker man ganska fort när signalintegriteten på en analog signal sjunker, det är svårare att avgöra när det blir knas med en digital signal. För det mesta märker man inte när man får dataförlust på digitala signaler, vilket är kanon, lixom syftet. Bara för att en kabel är dyr behöver den inte vara bättre, bara att det är fler mellanhänder och flashigare marknadsföring MEN det är skillnad på kablar och framför allt hur långt de kan transportera videosignalen utan synliga eller osynliga störningar.

Allt som oftast klarar man sig bra nog med en billig kabel, men undvik att köpa längre än du behöver.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Håller helt med. Har ställt frågan till Telia tidigare varför ADSL 24 och VDSL 30 är samma abonnemang. Fick till svars att de är så lika varandra...

24/2 eller 30/12.
2 upp eller 12 upp, sure... nästan samma...

Skickades från m.sweclockers.com

Wow äntligen någon som förstår
såhär gick min diskussion med Felia

Jag: Varför får ni kalla det bredband 30 till ADSL kunder?
Telia: För att du kan ha upp till 30 mbps
Jag: Nej jag sitter fortfarande på ADSL som maxar 24 mbps
Telia: Men man kan ha 30 mbps med Telia 30
Jag: Är inte det som att säga att jag kan ha 1000 mbps om jag har fiber för det är också en nyare teknik ?
Telia: Nej du kan ju ha upp till 30 mbps

-_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är ju inte fel att risken för cancer ökar med högre doser av detta. Men wifi hemma är inte i närheten av farligt. Dessutom om man nu blir påverkad av för mycket strålning osv så krävs det ändå att man blivit utsatt för det i nästan en hel livstid för att du ska få cancer. Om det nu inte är något extremt fall då.

Har du en källa på detta?

Såvitt jag har läst så är den samlade bedömningen att vi inte vet om radiovågor orsakar cancer, dvs de mängder studier som gjorts har inte kunnat påvisa att radiovågor orsakar cancer. Däremot finns det fortfarande misstankar om att det finns ett samband mellan radiovågor och cancer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

en kund i telefon undrade hur mycket det skulle kosta att byta skärm på hennes bärbara dator, vilken dator det var ? jo SNSV.

Haha, vart helt ställd av SNSV referensen och fick ta google till hjälp, men kul var det (både SNSV och min egen insikt i detta)

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"