Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell"

Permalänk
Medlem

Intressant review!
Intel har gjort det lite svårt för sig och nybyggare .
Skulle jag uppgradera själv så är det inget snack eftersom jag har ett bra Z97moderkort och 16GB ddr3.
Men även vid nybygge av en enkel speldator så är motsvarande z97 moderkort uppåt 400:- billigare och ddr3 minnen 300:- billigare. Drar man av för den lite dyrare broadwell så får man fortfarande en del pengar över man kan lägga på annat som grafikkortet osv.
Detta borde man vägt in mer i reviewen och sen att nya 1151 sockeln är mer framtidssäker är lite sanning med modifikation då jag tycker, Intel är bra på att släppa ny cpu arkitekturer på befintlig sockel men rätt ofta kräver de ändå nytt chipset = nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Varför får dessa bara bra produkt men Skylake toppklass? Jag skulle gärna vilja se argumenten till det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Varför får dessa bara bra produkt men Skylake toppklass? Jag skulle gärna vilja se argumenten till det.

Antagligen för att; Broadwell är en sämre CPU utanför spel, platformen är föråldrad, den lider av vissa kompabilitets- och UEFIproblem, och att överklockningspotentialen är relativt dålig. Dvs. dom nackdelar som står i recensionen.
5675C och 5775C fick dessutom "Utmärkt", och inte "Bra produkt" (6600k fick också "Utmärkt".)

i7-6700k är en bra allround-cpu.
i5-5675C och i7-5775C är riktigt bra spel-cpu:er.

Med det sagt så hade Sweclockers inte testat 5775C när dom skrev recensionen för 6600k och 6700k, isåfall hade det garanterat stått något i stil med "Långsammare än den snarlikt prissatta Core i7-5775C i många spel." som nackdel under 6700k också och vem vet, detta kanske hade knuffat ner den till "Utmärkt" istället för nuvarande "Topklass".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

...
Med det sagt så hade Sweclockers inte testat 5775C när dom skrev recensionen för 6600k och 6700k, isåfall hade det garanterat stått något i stil med "Långsammare än den snarlikt prissatta Core i5-5775C i många spel." som nackdel under 6700k också och vem vet, detta kanske hade knuffat ner den till "Utmärkt" istället för nuvarande "Topklass".

Detta tycker jag faktiskt de borde göra - att uppdatera den gamla artikeln och sänka betyget!
Jag menar tänk på det: som någon annan skrev här så hade skylake antagligen inte haft något att imponera med ö.h.t ifall broadwell hade släppts i en modell med högre TDP. Finns ingenting "Toppklass" med att släppa en ny cpu som inte är bättre än den gamla.
De kan sätta "Toppklass" på den nya plattformen om de tycker det är förtjänt(?) men cpu'n i sig? Nope. "Utmärkt" är vad den förtjänar, inte mer.

@MinscS2:
@14ccKemiskt:
På tal om foliehattar...
Jag undrar om det är lite mer än bara slump att Intel valde att radikalt piffa upp kartongen till just denna lanseringen?
Vem vill köpa en trist helblå broadwell kartong när det står en färgsprakande skylake dito bredvid. Något att fundera över kanske

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Detta tycker jag faktiskt de borde göra - att uppdatera den gamla artikeln och sänka betyget!
Jag menar tänk på det: som någon annan skrev här så hade skylake antagligen inte haft något att imponera med ö.h.t ifall broadwell hade släppts i en modell med högre TDP. Finns ingenting "Toppklass" med att släppa en ny cpu som inte är bättre än den gamla.
De kan sätta "Toppklass" på den nya plattformen om de tycker det är förtjänt(?) men cpu'n i sig? Nope. "Utmärkt" är vad den förtjänar, inte mer.

@MinscS2:
@14ccKemiskt:
På tal om foliehattar...
Jag undrar om det är lite mer än bara slump att Intel valde att radikalt piffa upp kartongen till just denna lanseringen?
Vem vill köpa en trist helblå broadwell kartong när det står en färgsprakande skylake dito bredvid. Något att fundera över kanske
http://i.imgur.com/rGh6kKp.png

Håller med "utmärkt" passar väl till 6700K.

Och visst, kartonguppgraderingen lägger mer lök på laxen och stärker tesen att man avsiktligt tonat ner Broadwell i marknadsföringen. Nu brukar förvisso Intel byta kartong varje ny arkitektur men denna gång har man hottat upp den på ett helt annat sätt än tidigare.

Intel vet hur man sköter sin marknadsföring. De verkar dock inte veta lika bra hur man gör snabbare CPU:er juat nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror ni det kommer släppas nyare z97 kort med nytänkande för dessa två skönheter, eller om man kan hoppas att de stora tillverkarna kommer fixa dessa UEFI problem?

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av muSashi:

Vart är 2560x1440P testerna?

Var är 15360x8640-testerna i Ultra med 8x MSAA som visar att alla CPU:er på marknaden egentligen är lika snabba och att Intel har lurat oss hela tiden?

SweClockers borde verkligen knåpa ihop en förklarande artikel om hur meningslöst och dessutom missvisande det är att testa CPU:er i höga upplösningar och förhoppningsvis slå hål på denna märkliga myt om att CPU-tester kan och ska utföras i hög upplösning. Nyckeln inom alla benchmarks är att det man testar måste utgöra flaskhalsen. När man testar GPU:er kör man höga upplösningar och maxade inställningar för att säkerställa att ingen annan komponent, till exempel CPU, kan träda in som flaskhals; när man testar CPU:er gör man tvärtom och sänker upplösningen till något löjligt lågt, typ 1280x720, samt sänker alla rent GPU-tunga grafiska inställningar för att minimera risken att GPU:n flaskar. Processorn bryr sig inte ett skvatt om grafikkortet renderar bilden i 800x600 eller 3840x2160; presterar den 180 fps i den låga upplösningen presterar den 180 fps i den höga också.

CPU-benchmarks i 2560x1440 Ultra bör tas lika seriöst som GPU-benchmarks i 640x480 Low.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Nu till lite mer foliehattande:

Vi ska minnas att det på Intel finns en intern tävling mellan två arkitektur-designteam: Ett i USA och ett i Israel. USA-gänget gjorde Nehalem och Haswell medan Israel kokat ihop Sandy Bridge och Skylake. När Skylakegänget märkt att deras nya arkitektur inte ger någon prestandaskjuts alls visavi Broadwell så startas en intensiv kampanj internt på Intel i syfte att rädda ansiktet både för Israelteamet/Skylake och Intel självt. Man har inte råd att lansera en ny arkitektur som inte presterar bättre än föregångaren, detta skulle se mycket dåligt ut.
[..]
Sannolikt har en och annan omflyttning i ledarskapet i Skylakegänget gjorts i och med detta också.

Jepp, omstrukturering av resurser kan det mycket väl bli, med mer forskning i Oregon som följd.
Så vitt jag har förstått så var det exakt det som hände efter att Oregon/USA-teamet releasade Pentium 4 arkitekturen (som ansågs vara ganska ineffektiv och strömhungrig). När sedan Israel-teamet släppte Core arkitekturen (tex Core 2 duo) så verkar det som att intel la om strategin till att Israel skulle utveckla arkitekturen med nya instruktioner osv (tex pipeline, eller AVX instruktioner, DX11, DX12 och kanske QuickSync), medans Oregon skulle pressa det till max (Nehalem blev Core 2 baserad) och öka strömsnålhet (tex turboboost, FIVR och att omarbeta chipset för mer effektivitet).
(Måste erkänna att jag inte kommer ihåg exakt, men jag läste en del på olika forum som spekulerade i vad olika framtida generationer "borde" leverera för förbättringar och det var den sortens teorier som presenterades, men det kan ju mycket väl vara goja .. och ärligt talat tror jag inte att forskningsteamen arbetar så sterilt)

Snart kommer Skylake att specificeras mer tydligt och då får vi mer att gå på. Men utflyttningen av voltregulatorn till moderkortet kan iaf svara för en del av den strömineffektivitet vi ser i Skylake mot Oregon teamets erbjudanden. Så vitt jag vet kommer Oregon teamet återigen köra inbyggd FIVR när det är deras tur igen.
Du kan dock mycket väl ha rätt i att Skylake till årets slut kommer klassas som ett fiasko nästan i klass med Pentium 4, och då blir det precis som du säger med omflyttningar i leden hos Intel - på alla nivåer. Men först ska vi se vad Intel har att säga för att försvara Skylakes mediokra förbättringar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skylake har än så länge ingen L4, men kommer i U, H och S-modellerna. Och då är det väl främst S som kan vara något av intresse. Frågan är dock vad som är mest lönsamt, en upplåst processor eller en med L4 cache? För min del så blir det antingen att vänta på Kaby Lake eller stå ut ännu längre och invänta Cannonlake. Mest troligt så blir det ett Nvidia Pascal nästa år och Cannonlake året därpå.

S/K modellerna på LGA 1151 kommer att ha versioner med GT4e grafik fast med halverad L4 cache a 64MB, endast några BGA varianter når upp till samma nivå som Broadwell med sina 128MB.

Edit:
Dom borde göra en extreme modell och helt skippa den integrerade grafiken och istället trycka dit fet L4 cache på typ ~512MB, även om GT4e kretsen når grafikkort i lägre budgetklassen så är det knappast något som konsumenter tänker använda ihop med processorer i översta prisklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@ThreadRipper:

Eller helt enkelt kör SLI / CrossFire. Hade varit intressant att se om det skalade bättre med denna CPU än Skylake.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Datavetare

@lastninja & @14ccKemiskt

Hur kan ni komma till slutsatsen att Broadwell är bättre än Skylake? Uppenbarligen finns det någon anledning till att spel gillar L4-cachen som kommer med Crystalwell, men det är i princip en separat krets som går lika bra att använda tillsammans med Haswell som Broadwell som Skylake.

I allt utom spel är ju 6700K snabbare än 5775C, trots att den förra saknar L4 cache. En eventuell 5700K skulle i genomsnitt vara långsammare än 6700K, även i spel vilket betyder att tittar man bara på CPU-kärnan så är Skylake en förbättring mot Broadwell.

Även när man jämför 5775C mot 6700K i spel och tittar lite på detaljerna så kan man konstatera att så fort man kliver upp på upplösningar och inställningar som nog de flesta som sitter på ett toppkort likt 980ti skulle använda försvinner skillnaden flera av CPU-toppmodellerna. I övriga program där CPU-delen fortfarande är en flaskhals är Skylake snabbare.

Det sagt så får man ändå hoppas på att det kommer en Skylake-modell för entusiaster som har L4-cache nu när Intel själva kan se att de finns en poäng med Crystalwell även i detta segment, man har tydlige själva varit rätt tveksam till att Crystalwell har någon som helst poäng utanför enheter där TDP-krav sätter hårda gränser på vad man faktiskt kan använda. Intels HD-graphics vinner inga pris i absolut prestanda men när TDP kryper under 50W så har man väldigt konkurrenskraftig perf/W i sin GPU-del.

Vad det gäller den sena lanseringen av 5675C/5775C behövs ingen foliehatt alls, man kan bara titta när Intel lanserade någon 4-kärnig modell eller någon modell med en TDP över 15W byggd på 14nm... Var ingen slump att Core M länge var den enda modellen på 14nm, det var helt enkelt det enda man kunde tillverka initialt då det handlar om en liten krets med låg TDP. Ska därför blir väldigt intressant att se hur bra/dåligt det gå initialt med tillverkning av högpresterande GPUer på 14/16nm, de kretsar man lyckats tillverkar så här långt hos Samsung och TSMC har haft väldigt låg "yield" trots relativt små kretsar (jämfört med moderna GPUer och högpresterande CPUer) med låg TDP.

De förbättringar som är kända så här långt i Skylake (vi borde få alla detaljerna kring Skylake senast torsdag denna vecka då IDF slutar då) är av sådan karaktär att de är i stort sett irrelevanta för "vanliga" program. Det man förbättrat är bandbredd mot L2-cache och RAM (hjälper vissa server-laster), flyttalsprestanda (hjälper HPC) och heltalsprestanda av godtyckligt stora heltal (t.ex. vissa typer av kryptografiska beräkningar). Vidare lär det vara förbättringar i perf/W, främst vid väldigt låg TDP, tror själv att den absolut mest intressanta (den med stört förbättring mot föregående version) Skylake-baserade produkten kommer vara Core M.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Videoredigering - Skylake eller Broadell

Mitt mest avancerade dataarbete är videoredigering.
För det nya formatet XAVC S, som jag kommer att övergå till, krävs en I7 processor (enligt Sony).
Så en ny dator måste byggas inom det närmsta halvåret.
Vill helst slippa ett energislukande grafikkort, och i värsta fall med tiden bullrigt.
Har dock aldrig riktigt förstått om ett kraftfullt grafikkort ger några påtagliga vinster i detta arbete och i så fall vilka.
Såg fram emot Broadwell med förbätrad inbyggd grafik.
Avvaktade Skylake men blev besviken då grafiken var sämre.
Efter recensionen tvekar jag igen. Skylake verkar vara något bättre på videohantering.
Uppväger det, tillsammans med en modernare plattform, den sämre inbyggda grafiken för en videoredigerare?
Det lär väl inte finnas några trovärdiga rykten om Skylajke med Iris Pro, för ett halvår eller så kan man ju alltid vänta?

Vad gör man så?
Ni som förstår er på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@lastninja & @14ccKemiskt

Hur kan ni komma till slutsatsen att Broadwell är bättre än Skylake? Uppenbarligen finns det någon anledning till att spel gillar L4-cachen som kommer med Crystalwell, men det är i princip en separat krets som går lika bra att använda tillsammans med Haswell som Broadwell som Skylake.

I allt utom spel är ju 6700K snabbare än 5775C, trots att den förra saknar L4 cache. En eventuell 5700K skulle i genomsnitt vara långsammare än 6700K, även i spel vilket betyder att tittar man bara på CPU-kärnan så är Skylake en förbättring mot Broadwell.

Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker testet var bra och jag förstår att man vill testa i 720p för att se vad CPUn kan göra.
Sen gör man något konstigt. man använder siffrorna för 720p för att dra slutsattsen att det är en bättre CPU för gaming...
Jag undrar vad som hände här? Slog man sig eller letar man efter sensationsjournalistik.

Citat:

Med fokus på spel är det dock en helt annan bild som målas upp. Parade med ett externt grafikkort är de båda processorerna Broadwell helt enkelt briljanta, med bättre resultat än Skylake gång på gång. Modellernas massiva L4-cache på 128 MB gör av allt att döma enorm skillnad i spel, där till och med Core i5-5675C ofta är uppe och slåss på Core i7-nivå.

Detta stämmer givetvis om man spelar i 720p. Jag vet inte hur det är hos er men jag känner inte en enda PC gamer som köper sånna här saker och sen sitter och spelar i 720p.

Tyvärr Sweclockers tested är bra men slutsatsen är riktigt dålig.

Min slutsats. Skall du spela i 720p välj Broadwell, eller om du nu är nöjd med 720p så kan du ju lika gärna strunta i att uppgradera
Skall du spela i 1080p eller högre som jag tror många siktar på när man köper helt nya grejer så är 6700K och nya Z170 valet. 2011-3 lämnar jag utanför då det är en annan platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Har dock aldrig riktigt förstått om ett kraftfullt grafikkort ger några påtagliga vinster i detta arbete och i så fall vilka.

Vad gör man så?
Ni som förstår er på?

Det beror på programmvaran. Om den har stöd för hårdvaru accelerering med grafikkort kommer en build med kraftigt grafikkort springa cirklar runt vilken i7 som helst. Dessutom kommer i7'an att komplettera grafikkortet.

Har det inte stöd för hårdvaruaccelererat grafikkort kan du ju lika gärna kör på Intels grafikkrets.

Så kolla upp vad ditt program stöder och välj därefter. Ett modernt grafikkort av typ GTX970/980 låter inte mycket alls i idle är det till och med helt tyst då fläkten stannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker testet var bra och jag förstår att man vill testa i 720p för att se vad CPUn kan göra.
Sen gör man något konstigt. man använder siffrorna för 720p för att dra slutsattsen att det är en bättre CPU för gaming...
Jag undrar vad som hände här? Slog man sig eller letar man efter sensationsjournalistik.

Detta stämmer givetvis om man spelar i 720p. Jag vet inte hur det är hos er men jag känner inte en enda PC gamer som köper sånna här saker och sen sitter och spelar i 720p.

Tyvärr Sweclockers tested är bra men slutsatsen är riktigt dålig.

Min slutsats. Skall du spela i 720p välj Broadwell, eller om du nu är nöjd med 720p så kan du ju lika gärna strunta i att uppgradera
Skall du spela i 1080p eller högre som jag tror många siktar på när man köper helt nya grejer så är 6700K och nya Z170 valet. 2011-3 lämnar jag utanför då det är en annan platform.

Tycker din slutsats också är lite skev här, visst 720p stämmer så klart men det som visas med det testet är att när CPUn är flaskhals så verkar Broadwell ge mer prestanda. I multi-gpu skulle detta alltså faktiskt kunna hjälpa något. Och i dagens klimat där en ny generation ger 5% mer totalprestanda och typ 2% (obs, taget helt på känsla) mer i spel är detta inget mindre än en sensation. Det var dessutom skillnad även i vältrådade spel som GTA vilket enligt mig är mycket lovande.

Med det sagt, vore intressant med multi-gpu i test för att vidare utröna detta och CPUn var ju trots allt bäst i många test även i 1080p. Så i entusiastvärlden där varje bildruta räknas är detta en relativt enkel uppgradering från Haswell utan merkostnad utöver CPUn.

Jag är således imponerad och överraskad vilket är länge sen jag blev av en stationär CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av OrlMrt:

Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker testet var bra och jag förstår att man vill testa i 720p för att se vad CPUn kan göra.
Sen gör man något konstigt. man använder siffrorna för 720p för att dra slutsattsen att det är en bättre CPU för gaming...
Jag undrar vad som hände här? Slog man sig eller letar man efter sensationsjournalistik.

Detta stämmer givetvis om man spelar i 720p. Jag vet inte hur det är hos er men jag känner inte en enda PC gamer som köper sånna här saker och sen sitter och spelar i 720p.

Tyvärr Sweclockers tested är bra men slutsatsen är riktigt dålig.

Min slutsats. Skall du spela i 720p välj Broadwell, eller om du nu är nöjd med 720p så kan du ju lika gärna strunta i att uppgradera
Skall du spela i 1080p eller högre som jag tror många siktar på när man köper helt nya grejer så är 6700K och nya Z170 valet. 2011-3 lämnar jag utanför då det är en annan platform.

Tycker inte SweC test eller slutsats på något sätt är fel, att man inte får samma resultat i högre upplösningar beror ju på att det inte finns GPUer som är så pass snabba att flaskhalsen flyttas till CPUn när man kör med 4-kärniga toppmodeller. Man nämner ju i slutsatsen att även Sandy Bridge modeller i praktiken är "tillräckligt snabb" givet dagens GPUer.

Är ju teoretiskt möjligt att GPU-prestanda ökar så pass mycket vid övergången till 14/16nm att det blir en fördel med CPUer som har Crystalwell. Dock lär den lanseringen dröja så pass länge att DX12/Vulkan börjar bli en realitet, något som än mer flyttar flaskhalsen till GPU-delen. Sedan är jag skeptisk till att GPU-prestanda kommer öka speciellt dramatisk bara för att man går över till en ny tillverkningsprocess, men håller mig ifrån att vara tvärsäker på just denna punkt

Vad man kan säga att givet dagens speltitlar på dagens GPUer så är inte 5775C en bättre CPU än 6700K om man kör med "typiska" grafikinställningar, den senare har däremot fördelar i andra program än spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker din slutsats också är lite skev här, visst 720p stämmer så klart men det som visas med det testet är att när CPUn är flaskhals så verkar Broadwell ge mer prestanda. I multi-gpu skulle detta alltså faktiskt kunna hjälpa något.
Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är ju mer eller mindre CPUn aldrig flaskhals när vi tittar på så här nya CPUer så varför använda det som basen på en rekomendation för att bygga ett gamingsystem? Det är ju lika viktigt att testa Z97 mot Z170 vilket man gör "automatiskt" i ett sånt här test.

Slutsatsen att multi GPU har högre prestanda är ju inget som man testat i detta test.
Din gissning är inte helt tokigt men jag tror inte den stämmer. Jag tror inte att 5775C kör över 6700K i multi GPU. Sweclockers får dock gärna överbevisa mig. Dock inte i 720p utan i 1080p eller varför inte 1440p eller 4k som måste vara lite av poängen om man köper sprillans nytt multi GPU system.

De flesta gamers sitter på singelkort även på entusiastsidan. Två kort är inte heller helkt ovanligt men 3 eller fler är väldigt ovanligt.
Att då gå ut och hylla 5775C som presterar bra i 720p eller kanske potentiellt med 3xSLI (som är otestat) blir ju lite tokigt.

Man kan testa i 720p för att det är kul att se vad CPUn kan göra. Men man kan inte använda slutsatsen för att rekommendera folk vad dem skall köpa när dem skall köra med 1080p, 1440p eller kanske till och med 4k.

Permalänk
Medlem

@Yoshman Alltid kul när teorin inte visar sig fungera som det är tänkt i praktiken, eller hur.
Två formel 1 stall kan argumentera hela dagen i garaget om vem som har bästa bilen, men det är just på banan i tävlingar som allt avgörs.

Boradwell är inte långt efter skylake även i rena CPU tester, om man jämför klock för klock. Komihåg att broadwell är betydligt långsammare CPUer. 5675C är imho helt otrolig när den inte bara hänger med i7or som 4790k i spel, utan även går om denna. Vem i tusan trodde att en i5a skulle slå en i7a en generation efter, när den är ca 0,7Ghz långsammare dessutom.

Det roliga är när man tittar på turbo* lägena för haswell-refresh, Broadwell och Skylake.
HR, 4790k: 1C/2C 4,4Ghz, 3C 4,3Ghz, 4C 4,2Ghz. (Bas: 4.0Ghz)
B, 5775C: 1C/2C 3,7Ghz, 3C/4C 3,6Ghz (Bas: 3,3Ghz)
S, 6700k: 1C: 4,2Ghz, 2C/3C/4C 4,0Ghz (Bas: 4,0Ghz)

Där finns ingen turbo att prata om på skylake. Ja, hela 200Mhz i 1 kärna... thats it. Detta stärker verkligen de spekulationer som folk gör om att broadwell medvetet trycktes ner, och skylake klockades upp allt man kunde, bara för att sälja den nya plattformen. Varför annars göra som man gjort så? Varför har inte skylake bättre turbo lägen om den nu är bättre? Broadwell hänger ju med till 4,0Ghz i alla ex jag sett, trots sin cache. Den borde utan problem kunna göra 4,0Ghz turbo den med (även om bas klocka läggs under). 65W i all ära, men ingen hade klagat om det funnits 80W+ version. Och det roliga är ju att broadwell trots sina vinster i spelen, hänger med på effektmätningarna... var är skylakes fördel?

Man kan anta rätt friskt att när dessa tester körs så använda 3-4 kärnor iaf, så skylake ligger då i stock på 4,0Ghz. Broadwell på 3,6Ghz (400Mhz under), Hasswell-R på 4,3/4,2Ghz (300/200Mhz över skylake, 700/600Mhz över Broadwell). Detta är något man måste komma ihåg när man jämför dessa CPUer i dessa tester. Något många verkar glömma bort.

Broadwell borde utan tvekan med denna fakta, förlora alla tester. Vi pratar skillnader på bra bit över 10% frekvens bara mellan broadwell och skylake, ca 20% mellan broadwell och Hasswell-refresh.
Så att säga att broadwell är mindre effektiv, eller inte lika snabb i vissa tester är rätt självklart. Den borde vara rejält mycket långsammare, men konstigt nog är den inte alltid det.

Snabbt hopp tillbaka till 5675C och turbo läge**, 5675C:
1C/2C 3,6Ghz, 3C/4C 3,5Ghz. (Bas 3,1Ghz).

Så, vad är skillnaden mellan 5675C och 4790k, (rätta mig om jag missar något), 4790k har i 4C, hela 700Mhz högre klock och har HT (så 8 trådar). Broadwell har lite designskillnad och en L4 Cache. Båda kör på Z97 moderkort, med övrigt samma grund...
En bild säger mer än 1000 ord normalt. Denna säger stort fett "huh?"

Denna lilla i5a, inte nog hänger med 4790k, den vinner, och tangerar 5960X tom, både i min och snitt. Detta i ett spel som tydligt sweclockers själva testade, och kom till slutsatsen att spelet helst vill ha 6+ kärnor och i5or är inte optimalt. Detta är ett exempel på att teori och praktik är 2 helt skilda saker... och man bör hålla teorin med lite respekt för vad praktiska resultat visar. Teorin säger att detta inte är möjligt... praktiken visar att det är.

720 resultatet visar resultaten tvärt om, därför att 4790k är snabbare, i teorin, och kan då sträcka på benen. Men de flesta jag vet spelar ändå på så sätt att grafikkortet är flaskhalsen (aka 1080p eller över), vilket gör att i praktiken, så vinner ändå 5675C i detta fall.

Sen vill jag rikta lite kritik med folks påstående att skylake är snabbare där ren CPUn räkning görs.

Kort svar, ja den är snabbare. Men med hur mycket?
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
Dessa tester säger imho rätt mycket om hur bra broadwell faktiskt är, klock för klock.
Skylake är vinnaren i en tråd, med en.. (1) av 110+ poäng. dvs< 1%...
Flertråd så ligger 5775C hela 5 poäng efter 6700k, på 600+ poäng. Åter igen, <1%. Detta i teoretiska bästa CPU tester. Det är inte mycket alls. Det handlar om nån enstaka sekunder i adobe testet, på över 2 minuter. Åter igen extremt lite skillnad.
Utan anledningen till att skylake vinner är för att Intel valt att klocka den högre.

Men när vi kommer till speltestet, så blev det väldigt intressant. I ren klock för klock i 720, dvs CPU optimerat, så slår 5775C tom 5960X värstingarna, med märkbar marginal dessutom. Den slår 6700k med 10% bättre min fps och ca 14% i snitt fps. Det är rätt otrolig skillnad för en "sämre arkitektur". Kollar vi på 1080p så är skillnaden mindre, men.. åter är 5775C på top. Var är Skylakes fantastiska fördelar nu?

Poängen är, skylake vinner i teorin, och i specifika uppgifter, men ofta med så små marginaler att det inte spelar någon roll. Medan i spel med DX11 så är det ofta häpnadsväckande skillnader som broadwell kan uppnå, som märks även i praktiken.

Ser man det till vilket som användarna mest kommer märka, vilket tror ni?
Några poäng/sekund i 2+ minuters jobb av kodning (som om man gör mycket bör göras på 2011-CPU), eller märkbara högre fps i spel, om du har grafikkortet att använda det?
5675C är helt klart ett prisvärt alternativ för uppgradering och klart kompetent för spel, även om den i "teoretiska uppgifter" fortfarande är en 4-kärnig sak. 4570k användare bör definitivt titta på denna, då ofta kunde inte Haswell klockas högre än Broadwell kan ändå.

Dock kan man avsluta med att säga att uppenbarligen finns där mer kraft att hämta ur dagens CPUer. Men det är tydligen inget teori kan hitta, utan av en slump så har praktiska tester visat detta. Kabylake kanske tar lite av detta från broadwell och blir bättre, men Intel måste ju först hitta "varför" detta sker.

Men tills dess så är nog 5775C och 5675C så nära vi kan komma till dagens "super processorer för spel". De kostar några 100kr mer än motsvarande skylake, men de kräver billigare moderkort, DDR3 istället för DDR4 och Z97 moderkort har M.2 stöd. Finns inget som säger att de inte kan ha NVMe stöd heller, då detta bara är en FW borta, rent tekniskt sett.

*i7: http://www3.intel.com/support/processors/corei7/sb/cs-032279....
**i5: http://www3.intel.com/support/processors/corei5/sb/CS-032278....

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som drar paralleller till Xbox One och dess 32 MB ESRAM som de lagt till sin Jaguar, som visserligen gjort den knepig att utveckla spel till (enligt diverse gnälliga spelutvecklare) men samtidigt uppenbart ger en prestandaboost för spel i låga upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker testet var bra och jag förstår att man vill testa i 720p för att se vad CPUn kan göra.
Sen gör man något konstigt. man använder siffrorna för 720p för att dra slutsattsen att det är en bättre CPU för gaming...
Jag undrar vad som hände här? Slog man sig eller letar man efter sensationsjournalistik.

Detta stämmer givetvis om man spelar i 720p. Jag vet inte hur det är hos er men jag känner inte en enda PC gamer som köper sånna här saker och sen sitter och spelar i 720p.

Tyvärr Sweclockers tested är bra men slutsatsen är riktigt dålig.

Min slutsats. Skall du spela i 720p välj Broadwell, eller om du nu är nöjd med 720p så kan du ju lika gärna strunta i att uppgradera
Skall du spela i 1080p eller högre som jag tror många siktar på när man köper helt nya grejer så är 6700K och nya Z170 valet. 2011-3 lämnar jag utanför då det är en annan platform.

Lite tankefel där.
Testar man en CPU så måste man naturligtvis använda tester som faktiskt är så CPU krävande som möjligt.
Skulle speltesterna göras i 4k upplösning och max inställningar så blev ju resultatet att den bästa CPU'n man kan ha är ett snabbare grafikkort !

Och SWC testar ju fortfarande bara genomsnittlig FPS.
Läser du t.ex. på techreport så visar dom även bildrutetider (frame times) vilket ju är ett perfekt sätt att ange om man jagar s.k. "stutter".
Även i dessa tester så står det ju klart att broadwell helt enkelt är den bästa gaming CPU'n just nu.
SWC anger ju iofs. min dps, inte lika finkornigt som frametimes, men ger ju ändå en liten fingervisning.

För visst är det ju så att när alla CPU'er klarar att maxa värsting grafikkorten i nyare spel så blir lägsta FPS intressantare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asine:

Mitt mest avancerade dataarbete är videoredigering.
För det nya formatet XAVC S, som jag kommer att övergå till, krävs en I7 processor (enligt Sony).
Så en ny dator måste byggas inom det närmsta halvåret.
Vill helst slippa ett energislukande grafikkort, och i värsta fall med tiden bullrigt.
Har dock aldrig riktigt förstått om ett kraftfullt grafikkort ger några påtagliga vinster i detta arbete och i så fall vilka.
Såg fram emot Broadwell med förbätrad inbyggd grafik.
Avvaktade Skylake men blev besviken då grafiken var sämre.
Efter recensionen tvekar jag igen. Skylake verkar vara något bättre på videohantering.
Uppväger det, tillsammans med en modernare plattform, den sämre inbyggda grafiken för en videoredigerare?
Det lär väl inte finnas några trovärdiga rykten om Skylajke med Iris Pro, för ett halvår eller så kan man ju alltid vänta?

Vad gör man så?
Ni som förstår er på?

Core i7 5820K verkar vara ett vettigt val. Behövs inte särskilt kraftfullt grafikkort för att få bättre än integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem

ser ingen som helst anledning att köpa 6700k. 5820k kostar lite till och är en överlägsen processor för den som har sådana krav, 5775c kostar lite mindre pga plattform och presterar bättre i spel. sedan har vi ju naturligtvis 4790k som ligger bra prismässigt i jämförelse och presterar extremt nära 6700k. skylake en flopp? det tycker jag.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: förstår faktiskt inte hur någon kan förvänta sig att det ska skilja sig mer är någon procent i de flesta fall mellan Haswell, Broadwell och Skylake i det generella fallet. Haswell ligger i många fall väldigt nära den IPC-nivå man rent teoretiskt kan extrahera hur en enskild x86-instruktionsström + på lite högre höjd är det exakt samma mikroakitektur i dessa tre modeller (däremot skiljer sig Haswell en hel del i backend från tidigare modeller).

Så i det generella fallet ska förväntningen vara att prestanda är väldigt snarlikt mellan HSW, BDW och SLK. En SLK baserad CPU med L4 kommer vara lika snabb eller snabbare (beroende på uppgift) som en lika klockad BDW.

Tittar man på de speciella fall där flaskhalsarna sammanfaller med var man gjort förbättringarna i SLK så ser man att det verkligen finns förbättringar, problemet för publiken på SweC är att dessa förbättringar ytterst sällan är relevanta för program den typiska SweC-medlemmen kör (eventuella undantaget är kanske att relativt många jobbar med IT och SLK verkar vara en klar förbättring just i kompilering). Oavsett så är SLK minst lika bra som BDW när man tittar på själv CPU-kärnan, vilket är den detalj jag försöker belysa för att visa att SLK på intet sätt är sämre än BDW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: förstår faktiskt inte hur någon kan förvänta sig att det ska skilja sig mer är någon procent i de flesta fall mellan Haswell, Broadwell och Skylake i det generella fallet.

Oavsett så är SLK minst lika bra som BDW när man tittar på själv CPU-kärnan, vilket är den detalj jag försöker belysa för att visa att SLK på intet sätt är sämre än BDW.

Jo men det är det den är. BDW > SLK, vare sig du vill se det eller inte, som det är nu, med de CPUerna vi har att jämföra med, för det som är relevant. Inte i teorin, inte i fall som kompilering, men i det fall som 50%+ av hemma ägarnas desktop faktiskt använder, spel. Detta syns tydligt på 2,8Ghz testet, som likväl kunde gjorts i 4Ghz för dessa 3 CPUer, då alla klarar den frekvensen. Där ser man klart och tydligt, SLK vinner i teoretiska med extremt minimal vinst över BDW. BDW dock spöar skiten ur allt annat i spel....

De enda som köper desktop PC idag är just spelarna och entusiasterna. Allt annat går över till mobilt eller iaf laptop. Tom där börjar spellaptops bli en ny trend, då inga andra hemanvändare köper något nytt.

Det Intel (och tydligen du också) måste sluta göra är att stirra er blinda på teoretisk prestanda. Den är totalt irrelevant för de som faktiskt ska köpa produkterna, då extremt få kommer använda den. Detta är samma problem som SSDer har, där folk envisas med att jämföra teoretiska benchmark värden istället för vad man som användare märker. 99/100 fall märker inte ens skillnad mellan budget SSD och entusiast NVMe SSD, om man inte specifikt använder sig av enheten på så sätt att det gör.

Moderkort tillverkarna vet redan detta, därför heter halva deras serier "gaming"... Tom OEM tillverkarna vet detta då alla datorer ska heta "gaming". Vi har gaming tangenbord, möss, skärmar osv. Trådarna i forumet har hela tiden "hjälp mig bytta min nya gaming dator". Finns inte en enda tråd jag har sett som säger: "Hjälp mig hitta min nya kompilering/excel dator...". Om jag ser en ska jag gladeligen hänvisa dem till en skylake, men till alla andra spelarna, är broadwell avsevärt bättre och billigare för det majoriteten faktiskt vill och kommer använda dem till.

Om Intel vill göra en CPU som är bäst för "kodare" så gör det, men kom inte och snacka skit och säg att den är en spel processor då. Broadwell är spelprocessorn, i5an 5675C där finns inget i spelväg som går att slå till pris/prestanda.
Marknaden vill ha spelprestanda, varje gång, varje dag, hela året. Det går inte att ignorera att just detta 1155/1150 och nu 1151 sockel segmentet är till just dessa spelande folk. 2011 är till videokodarna och entusiasterna som behöver mer processorkraft. Nackdelen är att de inte släppt en Boradwell-E/Skylake-E, annars hade de haft ett självklart val där.

Sen för den sakens skull så har jag slutat förvänta mig att det ska skilja mer än någon % nu. Därför måste man dock få upp ögonen när det verkligen gör det. Broadwell visade detta klart och tydligt i dessa tester, att den skiljer mer än någon %, nästan helt oberoende av spel, utan att tappa mycket på något annat. Intel har bara nerfat den till galenskap genom strypta klockfrekvenser för de insåg detta också... Men trots detta vinner den ändå i spelen!

Sen kan du skylla på det ena och andra, om vad orsaken är för detta fenomen. Det argumenterar jag inte emot. Men, sluta vara teoretiker för 2 min och titta, så ser du att så är fallet i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite tankefel där.
Testar man en CPU så måste man naturligtvis använda tester som faktiskt är så CPU krävande som möjligt.
Skulle speltesterna göras i 4k upplösning och max inställningar så blev ju resultatet att den bästa CPU'n man kan ha är ett snabbare grafikkort !

Jag skrev ju tydligt att jag tycker det är rätt att köra tester på 720p. Det jag ver emot är att man använder testdatan för att säga att "5775C är en bättre processor för gaming".

Först måste vi bestämma vad frågan är.
Frågan för majoriteten är.
"Jag skall kanske uppgradera min gaming dator, vilken plattform skall jag använda?"

Att då svara att för gaming är 5775C bäst så är ju inte det ett korrekt svar om det inte är så att användaren kör på 720P med en skärm som klarar 100+ FPS.

För average gamer som kör 1080p eller 1440p i 60-130hz så är jag övertygad om att Skylake är ett bättre val. Speciellt om vi börjar titta på riggar med ett eller två high end kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

För average gamer som kör 1080p eller 1440p i 60-130hz så är jag övertygad om att Skylake är ett bättre val. Speciellt om vi börjar titta på riggar med ett eller två high end kort.

Hur kom du fram till detta?
Testerna visar ju att i spel där grafikkortet inte utgör en flaskhals i 1080p, så är Broadwell en bättre CPU för gaming.
Om Broadwell är bättre än Skylake i spel kombinerat med ett GTX 980 Ti, hur skulle två GTX 980 Ti göra så att Skylake magiskt går om Broadwell?

Broadwell slår tydligt Skylake. i5-5675C(OC) prestarar t.o.m. bättre än i7-6700k(OC).

Här är det tydligt att GTX 980 Ti utgör en flaskhals för alla CPU:erna i testet förutom i5-6600k (som inte ens överklockat når upp till grafikkortets flaskhals.) i5-5675C däremot, visar att det är lite svagare än i7:orna genom lägre lägsta-fps (något som överklockning råder bot på), men att det utan tvekan presterar bättre än Skylakes i5:a.

Här är det jämnare bland i7-5775C och i7-6700k, dock är Broadwell marginellt före.
Att i7-6700k inte tjänar något på OC tyder dock på att grafikkortet är en flaskhals här.

I stock slår däremot i5-5675C konkurrenten i5-6600k på fingrarna, och trots att försprånget minskar i överklockat tillstånd (tack vare att Skywell klockar bättre.) så leder Broadwell över Skylake i överklockat tillstånd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Jo men det är det den är. BDW > SLK, vare sig du vill se det eller inte, som det är nu, med de CPUerna vi har att jämföra med, för det som är relevant. Inte i teorin, inte i fall som kompilering, men i det fall som 50%+ av hemma ägarnas desktop faktiskt använder, spel. Detta syns tydligt på 2,8Ghz testet, som likväl kunde gjorts i 4Ghz för dessa 3 CPUer, då alla klarar den frekvensen. Där ser man klart och tydligt, SLK vinner i teoretiska med extremt minimal vinst över BDW. BDW dock spöar skiten ur allt annat i spel....

De enda som köper desktop PC idag är just spelarna och entusiasterna. Allt annat går över till mobilt eller iaf laptop. Tom där börjar spellaptops bli en ny trend, då inga andra hemanvändare köper något nytt.

Det Intel (och tydligen du också) måste sluta göra är att stirra er blinda på teoretisk prestanda. Den är totalt irrelevant för de som faktiskt ska köpa produkterna, då extremt få kommer använda den. Detta är samma problem som SSDer har, där folk envisas med att jämföra teoretiska benchmark värden istället för vad man som användare märker. 99/100 fall märker inte ens skillnad mellan budget SSD och entusiast NVMe SSD, om man inte specifikt använder sig av enheten på så sätt att det gör.

Moderkort tillverkarna vet redan detta, därför heter halva deras serier "gaming"... Tom OEM tillverkarna vet detta då alla datorer ska heta "gaming". Vi har gaming tangenbord, möss, skärmar osv. Trådarna i forumet har hela tiden "hjälp mig bytta min nya gaming dator". Finns inte en enda tråd jag har sett som säger: "Hjälp mig hitta min nya kompilering/excel dator...". Om jag ser en ska jag gladeligen hänvisa dem till en skylake, men till alla andra spelarna, är broadwell avsevärt bättre och billigare för det majoriteten faktiskt vill och kommer använda dem till.

Om Intel vill göra en CPU som är bäst för "kodare" så gör det, men kom inte och snacka skit och säg att den är en spel processor då. Broadwell är spelprocessorn, i5an 5675C där finns inget i spelväg som går att slå till pris/prestanda.
Marknaden vill ha spelprestanda, varje gång, varje dag, hela året. Det går inte att ignorera att just detta 1155/1150 och nu 1151 sockel segmentet är till just dessa spelande folk. 2011 är till videokodarna och entusiasterna som behöver mer processorkraft. Nackdelen är att de inte släppt en Boradwell-E/Skylake-E, annars hade de haft ett självklart val där.

Sen för den sakens skull så har jag slutat förvänta mig att det ska skilja mer än någon % nu. Därför måste man dock få upp ögonen när det verkligen gör det. Broadwell visade detta klart och tydligt i dessa tester, att den skiljer mer än någon %, nästan helt oberoende av spel, utan att tappa mycket på något annat. Intel har bara nerfat den till galenskap genom strypta klockfrekvenser för de insåg detta också... Men trots detta vinner den ändå i spelen!

Sen kan du skylla på det ena och andra, om vad orsaken är för detta fenomen. Det argumenterar jag inte emot. Men, sluta vara teoretiker för 2 min och titta, så ser du att så är fallet i verkligheten.

Fast Intel utvecklar ju för server markand.

Varför skulle dom göra en helt egen CPU tillverkning bara anpassad för gaming?

Gaming är helt ointressant tbh.
INTEL lägger inte research för att utveckla den till gaming, allt kommer från server sidan.

""Hjälp mig hitta min nya kompilering/excel dator...".

Nä för där har dom företag som fixar det åt dom.

Tex jag jobbar på sånt ställe där vi fixar det åt användare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hur kom du fram till detta?
Testerna visar ju att i spel där grafikkortet inte utgör en flaskhals i 1080p, så är Broadwell en bättre CPU för gaming.
Om Broadwell är bättre än Skylake i spel kombinerat med ett GTX 980 Ti, hur skulle två GTX 980 Ti göra så att Skylake magiskt går om Broadwell?

[

Många lever ju fortfarande i villfarelsen att PCIe bandbredd påverkar prestandan nämnvärt.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: spel är undantaget där 5775C är snabbare än 6700K, men endast när man kör inställningar som ingen i praktiken kommer använda. Sedan tror jag det mest är semantik vi är oense om, när jag refererar till Skylake är det till mikroarkitekturen (vilket är vad dessa namn faktiskt refererar till). En Skylake modell med Crystalwell kommer vara minst lika snabb än motsvarande Broadwell modell med Crystalwell.

Kolla in TechReports test av 6700K där man också har med 5775C. 6700K har turbo-boost konfiguration 0/0/0/2, d.v.s. den kör på 4.0GHz om 2-4 kärnor används, 4.2GHz om 1 kärna används, motsvarande för 5775C är 3/3/4/4, d.v.s. givet tillräckligt kylning kör den på 3.6GHz om 3-4 kärnor används och 3.7GHz om 1-2 kärnor används.

Även om du kompenserar för denna skillnad i klockfrekvens och ignorerar att 5775C har L4 (vilket man ska göra då vi i detta fall jämfört två specifika modeller där den ena råkar ha Crystalwell) så är 6700K lika snabb eller snabbare i varenda syntetisk test, varenda 3D rendering test och varenda productivity test.

Samma mönster går att se i AnandTechs test av 6700K, där man också har 5775C som referens.

Notera att jag inte säger att 5675C/5775C är dåliga produkter, tvivlar också starkt på att Intel bryr sig det minsta i om folk köper 5675C/5775C eller 6600K/6700K då båda är aktuella high-end modeller och oavsett vilken man köper är det en nyförsäljning som ger pengar in (Intels problem är ju främst att folk tycker den CPU de redan har är "tillräckligt bra").

Vad jag säger är att jag inte kan se hur man kan dra slutsatsen att BDW är den bättre mikroarkitekturen, det är i de flesta fall en liten skillnad men när det finns en skillnad väger den över mot SLK. Enda undantaget är spel där kör med inställningar som flyttar flaskhalsen från GPU till CPU, men där är orsaken inte att BDW är bättre utan att 5x75C har Crystalwell medan 6x00K saknar detta.

Om man verkligen är CPU-begränsad i spel och det är det enda man bryr sig om håller jag med om att 5775C är ett bättre val än 6700K, men det beror inte på att BDW är en bättre mikroarkitektur än SLK. Givet att effekten av L4-cache på spel noterats på allt fler teknikwebbplatser är jag rätt övertygad om att det kommer lanseras SLK-baserade modeller med Crystalwell för entusiaster, i det läget finns en produkt som är bättre än 5775C oavsett vad man tittar på (men kommer fortfarande inte vara en speciellt stor skillnad).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer