Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 stoppar äldre kopieringsskydd och gör klassiska titlar ospelbara

Kopieringsskydden Securom och Safedisc spärras i Windows 10 vilket hindrar en uppsjö äldre speltitlar från att starta, däribland klassiker som GTA 3 och Battlefield 1942.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även bf1942 som fanns på origin?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Där kom den, näpp nu blir det 8.1, har fått nog av W10.

Edit: Har ett till inlägg längre ner som förklarar varför.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare en anledning till varför DRM suger!

Alla som har köpt speltitlar med DRM och inte kan spela dom nu, grattis till att du kastat pengar i skön, skyll dig själv!

Vägra stödja företag som sysslar med DRM. Dom är konsumentfientliga och betraktar dig som en fiende och vill bara ha dina pengar.

Permalänk
Medlem

Nu fick vi ett ypperligt exempel på varför kopieringsskydd straffar betalande användare...

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så ännu en gång blir man straffad för att köpa spel. Låter perfekt.

Permalänk
Medlem

Vad fan är det här?

Permalänk
Medlem

Inte microsofts fel alls. Klaga på spelutvecklarna som lägger in dessa skitdrm

Permalänk
Medlem

Edit: nvm, läste inte slutet av artikeln.
Edit 2: Tack Commander.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Påverkar detta även piratkopierade spel?

Nej då du har cracks.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Spawnbadboy:

Inte microsofts fel alls. Klaga på spelutvecklarna som lägger in dessa skitdrm

Absolut, MS förklarar ju att dessa DRM blockeras eftersom de innbär allvarliga säkerhetsrisker, sådan skit skall inte få exekvera på en dator.
Bra gjort av MS!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Där kom den, näpp nu blir det 8.1, har fått nog av W10.

Va? W10 täpper till en säkerhetsbrist som hindrar dina favorit DRM och du får nog...

Permalänk

Gta III nooo
Mitt absolut favorit spel genom tiderna :/
Utan Gta III så skulle vi inte ha alla andra efter, då det var första 3D Gta spelet någonsin.

Permalänk
Medlem

De borde släppa all DRM på så gamla spel så blir världen en bättre plats. Stackars folk som köpte spelet och fortfarande spelar det. Jag har bf1942 sedan EA gav bort det gratis men det här får väl det att sluta fungera. Synd då det är ett roligt spel fortfarande

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Absolut, MS förklarar ju att dessa DRM blockeras eftersom de innbär allvarliga säkerhetsrisker, sådan skit skall inte få exekvera på en dator.
Bra gjort av MS!

Visst jag förstår Microsoft till detta men endå så har de alla andra säkerhetsriskerna av pga deras avlyssning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

så hur kommer det funka med spelen på steam eller orgin då? så fort jag lägger in no-cd patch eller ett crack lär ju steam banna mig.

just nu är allt jag gjort betalt för att bli **** av drm

Ovårdat språk /moderator
Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Så GTA IV + Episodes of Liberty City blockas?
Det var ju roligt. Hade ju tänkt spela med en massa mods då min dator från 2006 inte lyckas med mera än typ 15 fps på low, konstigt nog kom jag långt i storyn fastän upplevelsen måste ha varit hemsk.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Ingen förlust där alltså.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tur det finns pirater som löser detta åt en.

Yo ho, all together,
hoist the colors high.
Heave ho, thieves and beggars;
never shall we die.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Microsoft. Såna här typer av kopieringsskydd skulle ha undvikits från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tur det finns pirater som löser detta åt en.

Ja, "problemet" är löst sedan många år tillbaka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Även bf1942 som fanns på origin?

Skrivet av infigo:

De borde släppa all DRM på så gamla spel så blir världen en bättre plats. Stackars folk som köpte spelet och fortfarande spelar det. Jag har bf1942 sedan EA gav bort det gratis men det här får väl det att sluta fungera. Synd då det är ett roligt spel fortfarande

BF1942 på Origin fungerar fortfarande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

så hur kommer det funka med spelen på steam eller orgin då? så fort jag lägger in no-cd patch eller ett crack lär ju steam banna mig.

just nu är allt jag gjort betalt för att bli **** av drm

Ja det kommer fungera utmärkt med Steam och Origin-spel fortfarande.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Är en sorgsen dag när man tvingas piratkopiera spel, man äger, för att man inte kan köra spelen lagligt...
Säkerhet i all ära, men vad i hel-vete tror Microsoft att de sysslar med?
Så de anser att Windows 10 inte kan köra detta med "säkerhet"... men vi kan göra det på Win 7/8, för de är tydligen säkra. Vilket jädra skitsnack!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Microsoft. Synd att dom inte gjorde så att det gällde ALL DRM-mjukvara så att den biten av industrin kraschar.

EDIT: Förstår inte att så många skäller på Microsoft? Hur kan dom vara mer skyldiga än de företag som skeppar med spionprogram m.m. i sina produkter.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Detta kan ju tyckas vara lite tråkigt när man först hör om det. Men allvarligt talat sweclockers, är det inte dags att lämna cd-skivorna bakom sig nu?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så hur kommer det funka med spelen på steam eller orgin då? så fort jag lägger in no-cd patch eller ett crack lär ju steam banna mig.

just nu är allt jag gjort betalt för att bli **** av drm

De flesta spel på Steam/Origin har inte dessa extra DRM skydd oftast bara fysiska utgåvan, men det finns självklart undantag.

Här har du en komplett lista

http://pcgamingwiki.com/wiki/The_Big_List_of_3rd_Party_DRM_on...
http://pcgamingwiki.com/wiki/The_Big_List_of_3rd_Party_DRM_on...

Och har spelet inte stöd för 'VAC' banning så kan du modifiera filerna hur mycket som helst utan någon som helst risk för att bli bannad från steam. Vissa spel kan ha egna online tjänster och banna dig den vägen men du blir inte bannad från steam. När det gäller Origin kan jag inte svara hur de gör.

När det gäller Safedisc, så handlar det bara om fysiska utgåvor.

Notera att de flesta titlar där fortfarande funkar i Win10 även med SecureRom, det beror helt och hållet på vilka delar av kopierings skyddet de har använt, och åter igen handlar det nästan bara om fysiska utgåvor.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kul att M$ främjer utvecklandet av No CD patchar.. Ligger säkert i linje med vad spelutvecklarna har i åtanke!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

BF1942 på Origin fungerar fortfarande.

Det är ju bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Microsoft promotar piratkopiering indirekt, nice

Ps, ni som klagar på DRM och bra att MS gjort detta, ja DRM suger. Men tror knappast dom bryr sig om att det är DRM i sig, då hade dom tagit bort stöd från alla nya värdelösa spel med sådant också