AMD arbetar på tre nya grafikprocessorer i kommande Arctic Islands

Permalänk
Melding Plague

AMD arbetar på tre nya grafikprocessorer i kommande Arctic Islands

Nästa generation grafikkort i Radeon-serien får minst tre nytillskott, där flaggskeppet Greenland tar steget till den andra generationens HBM-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag att bristen på AMD kretsar nu beror på att dem 100% fokuserar på 14/16nm FinFET GPUerna. Fury grafikkorten var intressanta fram tills att det visade sig att dem är 28nm...

Permalänk

Hoppas att AMD kommer ikapp med Zen och nästa generation Fury. Om prestandan ens kommer nära Intel och Nvidias motsvarigheter nästa år kommer jag att köpa AMD rakt igenom. Heja heja!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Att krympa GCN till 14 eller 16nm och därmed göra dem dubbelt så energieffektiva är på intet sätt att förvandla det till en ny arkitektur. Kanske de gör mindre ändringar i och för sig, men lär vara ungefär samma GCN som vi är bekanta med.

Permalänk
Medlem

Tänker inte bli lika hypad denna gång. Kommer bara bli besviken då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Att krympa GCN till 14 eller 16nm och därmed göra dem dubbelt så energieffektiva är på intet sätt att förvandla det till en ny arkitektur. Kanske de gör mindre ändringar i och för sig, men lär vara ungefär samma GCN som vi är bekanta med.

Som är en bra arkitektur, särskilt när det kommer till råprestanda som vi fått en försmak av med DX12. Det står ingenting om ny arkitektur, enbart nya grafikprocessorer. Och det är alltid välkommet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att krympa GCN till 14 eller 16nm och därmed göra dem dubbelt så energieffektiva är på intet sätt att förvandla det till en ny arkitektur. Kanske de gör mindre ändringar i och för sig, men lär vara ungefär samma GCN som vi är bekanta med.

Det låter väl rätt bra?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Here we go! Får jag bjuda på ännu ett varv på AMD:s rykteskarusell?

JAG BARA HOPPAS!

Permalänk
Medlem

Får vi hoppas att det är danska eskimåer på anabola! Känns som det viktigaste kan komma att bli när man lanserar kortet, vem är först av AMD och Nvidia och hur pass bra fungerar korten och dess drivrutiner vid launch?

De skulle nog behöva bli det bästa alternativet och få till ett släpp tidigare än Nvidia för att roffa tillbaka lite marknadsandelar och välbehövligt kapital.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Får vi hoppas att det är danska eskimåer på anabola! Känns som det viktigaste kan komma att bli när man lanserar kortet, vem är först av AMD och Nvidia och hur pass bra fungerar korten och dess drivrutiner vid launch?

De skulle nog behöva bli det bästa alternativet och få till ett släpp tidigare än Nvidia för att roffa tillbaka lite marknadsandelar och välbehövligt kapital.

Har för mig att Nvidia inte får åtkomst till HBM2 före AMD iaf så de borde få ut korten först

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem

Snälla låt dom lyckas med dom magiska fyra nu.

1. Prestanda
2. Drivrutiner
3. Tyst effektiv referenskylning
4. Ny och förbättrad CCC. (John Mautari)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir 2016 året då AMD gör rätt ifrån sig med bra lanseringar, och framförallt NYA lanseringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Har för mig att Nvidia inte får åtkomst till HBM2 före AMD iaf så de borde få ut korten först

Sen är det ju dels en fråga om tillgång på hbm2-minnena och än mer viktigt, yields för dessa kretsar. Något illavarslande att man två månader efter lansering fortfarande har dåliga yields på fury.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Som är en bra arkitektur, särskilt när det kommer till råprestanda som vi fått en försmak av med DX12. Det står ingenting om ny arkitektur, enbart nya grafikprocessorer. Och det är alltid välkommet.

Jo, GCN är en bra arkitektur, men i åtminstone DX11 så är det ett steg tillbaka i prestanda/W eller i bästa fall stillastående jämfört med gamla VLIW4. Svårt att avgöra då arkitekturbyten var samtidigt som ett nodbyte. Mot energihungriga Fermi var det effektivt, stod sig rätt bra mot Kepler, men behövs göras en del framsteg för att möta energieffektiviteten i Maxwell och Pascal så hoppas jag på lite mer effektiviseringar.
Annars är det ju bra om DX12 får fram fulla potentialen i AMDs kretsar. De är fortfarande bättre i prestanda/W även mot Maxwell om de får ut sin teoretiska potential. Men teoretiska siffror betyder inget om de inte omsätts i praktiken.

Och jo, det står visst att det är en ny arkitektur:
"Enligt Kitguru är Greenland den första kretsen i familjen med en helt ny arkitektur."
Greenland” will be AMD’s first graphics processing unit based on the all-new micro-architecture"

Permalänk
Medlem

Fasen också.

Jag sitter på ett 7970 och funderar på att skaffa ett 4GBs 290X (Sapphire).
Är annars duktigt pigg på ett Nano, men mitt pristak ligger på 3-3,5k.

Skall man harva vidare i ett år till nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sen är det ju dels en fråga om tillgång på hbm2-minnena och än mer viktigt, yields för dessa kretsar. Något illavarslande att man två månader efter lansering fortfarande har dåliga yields på fury.

Dålig utfall på kretsar är det verkligen.
Men har AMD avslöjat om det är Fiji eller HBM som krånglar?
Man kan ju tycka att AMD borde veta hur man gör en GPU, så det borde inte vara Fiji.
Men har man sagt rent ut att det är HBM som är för svår att tillverka för tillfället?

Mycket lutar åt det, jag har inte hör ett pip om 8GB-varianterna av Fury....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fasen också.

Jag sitter på ett 7970 och funderar på att skaffa ett 4GBs 290X (Sapphire).
Är annars duktigt pigg på ett Nano, men mitt pristak ligger på 3-3,5k.

Skall man harva vidare i ett år till nu?

Man ska alltid köpa strax efter processbyte tycker jag. Då man precis gjort störst kliv i prestanda och energieffektivitet. HBM till mainstream gör ju inte saken sämre.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Dålig utfall på kretsar är det verkligen.
Men har AMD avslöjat om det är Fiji eller HBM som krånglar?
Man kan ju tycka att AMD borde veta hur man gör en GPU, så det borde inte vara Fiji.
Men har man sagt rent ut att det är HBM som är för svår att tillverka för tillfället?

Mycket lutar åt det, jag har inte hör ett pip om 8GB-varianterna av Fury....

Nej, att vi inte fått se 8GB-varianter är orelaterat. HBM1 har inte stöd för större minneskretsar. Så för att få 8GB-varianter så måste man ha 8096-bitars buss. Vilket kräver ett helt nytt chip, om det ens är möjligt att få att fungera bra i dagsläget. Så 8GB-varianter av Fiji är en omöjlighet. Eventuellt att något fulhack kan fixa det men jag tvivlar på att det skulle vara en bra idé i så fall.

HBM2 som kommer med nästa generation tillåter större minnesstorlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Hoppas att AMD kommer ikapp med Zen och nästa generation Fury. Om prestandan ens kommer nära Intel och Nvidias motsvarigheter nästa år kommer jag att köpa AMD rakt igenom. Heja heja!

De är väl redan nu väldigt nära Nvidia i prestanda? Kanske inte i effektivitet men i prestanda.
Fury är ju ett bra kort out of the box men är lite för dyrt och klockar dåligt. Sänk priset på det så hade det ju varit intressant för kanske 5000kr istället för 6000kr.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jo, GCN är en bra arkitektur, men i åtminstone DX11 så är det ett steg tillbaka i prestanda/W eller i bästa fall stillastående jämfört med gamla VLIW4. Svårt att avgöra då arkitekturbyten var samtidigt som ett nodbyte. Mot energihungriga Fermi var det effektivt, stod sig rätt bra mot Kepler, men behövs göras en del framsteg för att möta energieffektiviteten i Maxwell och Pascal så hoppas jag på lite mer effektiviseringar.
Annars är det ju bra om DX12 får fram fulla potentialen i AMDs kretsar. De är fortfarande bättre i prestanda/W även mot Maxwell om de får ut sin teoretiska potential. Men teoretiska siffror betyder inget om de inte omsätts i praktiken.

Och jo, det står visst att det är en ny arkitektur:
"Enligt Kitguru är Greenland den första kretsen i familjen med en helt ny arkitektur."
Greenland” will be AMD’s first graphics processing unit based on the all-new micro-architecture"

Jo, det är ju förhoppningsvis en förbättring på alla fronter, både för att det är roligt med mer prestanda och även för att AMD behöver det.
DX12 har ju åtminstone än så länge visat att det finns mycket kvar att ta i AMD's kort, men som sagt så måste AMD få till DX12-kompileringen ordentligt.

Där ser man! Måste ha läst för snabbt. Det står dock i rubriken "tre nya grafikprocessorer".

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Sedärja. Trodde de skulle bli ett litet Fifji Nano tillsammans med Zen nästa år. Men kanske en Greenland istället.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att krympa GCN till 14 eller 16nm och därmed göra dem dubbelt så energieffektiva är på intet sätt att förvandla det till en ny arkitektur. Kanske de gör mindre ändringar i och för sig, men lär vara ungefär samma GCN som vi är bekanta med.

FinFet är däremot är väldigt stor förändring, det är inte bara en krympning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Härligt! Mer AMD för folket!

Riktigt nöjd med min Fury X

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fasen också.

Jag sitter på ett 7970 och funderar på att skaffa ett 4GBs 290X (Sapphire).
Är annars duktigt pigg på ett Nano, men mitt pristak ligger på 3-3,5k.

Skall man harva vidare i ett år till nu?

Är du inte i stort behov av 4gb minne tycker jag du kan köra vidare på ditt 7970 det är ju ganska ok ändå och bör duga fram tills dessa nya kommer Ett 290x är runt 25% bättre än ett 7970ghz så det är ju inget gigantiskt prestandakliv men väntar du in de nya korten blir det nog minst 50% eller mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Dålig utfall på kretsar är det verkligen.
Men har AMD avslöjat om det är Fiji eller HBM som krånglar?
Man kan ju tycka att AMD borde veta hur man gör en GPU, så det borde inte vara Fiji.
Men har man sagt rent ut att det är HBM som är för svår att tillverka för tillfället?

Mycket lutar åt det, jag har inte hör ett pip om 8GB-varianterna av Fury....

Så vitt jag vet så är det enda jag hört om att det råder brist på Fiji-kretsar pga. dåliga yields, inte hört att det ska vara hbm-minnena som sätter grus i maskineriet. Är ju inte AMD som gör själva GPUn, minns dock inte vilka som tillverkar den men alla med bra yields skickas vidare till SK Hynix som är de som gör HBM-minnet för Fiji-kretsarna. Har för mig det är Samsung som tar över produktionen nästa år dock när det vankas Grönland osv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Den koreanska minnesjätten ser exempelvis grafikkort i den nära framtiden med hela 16 GB och 1,0 TB/s.

Här är det ännu en gång knas med prefixen. I själva verket kommer mängden minne att vara 16 × 2^30 ≈ 17,2 × 10^9 byte, och bandbredden kommer vara 1024 × 10^9 byte/s, vilket inte blir 1,0 TB/s oavsett om man definierar T = 10^12 eller T = 2^40. Så vilken filosofi man än använder kring prefixens betydelse blir det fel. (Om man menar att G = 10^9 blir det dock i detta fall rätt då man valt att använda en decimals precision. Men då är det fortfarande inkonsekvent.)

Om man anger mängden minne till "16 GB", och vill vara konsekvent med att G = 2^30, måste man ange bandbredden till "954 GB/s", vilket låter väldigt slumpmässigt och är svårt att härleda.

Jag tycker att man bör hålla sig till G = 10^9 och Gi = 2^30 och inte blanda ihop dem, utan använda det prefix som är mest naturligt i varje enskild situation. Om man gör det skriver man att mängden minne är 16 GiB och minnesbandbredden 1 024 GB/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant med folk som påstår att AMD inte är i närheten av nvidia i prestanda.
Kollar man dit framtiden är påväg (4k+) så tar ju AMD nvidia i många tester och även i 1080p klassen så har den ju bättre prestanda för pengarna i många spel.

Beror väl iof på vilka tester man kollar på, men en avg från flera aktörer skulle ge detta resultat skulle jag säga iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

FinFet är däremot är väldigt stor förändring, det är inte bara en krympning.

FinFet är inte en arkitekturförändring. Det är en processförändring. Och man ska inte tro att den tillför något i sig, det är ett nödvändigt ont för att göra så små tillverkningsprocesser möjliga ens. Hade allt gått som det gjort förr så hade vi haft större fördelar att vänta från 14nm, det skulle bli en fyrdubbel ökning i transistordensitet. Men eftersom det uppstår problem på så små noder så blir 14nm FinFet inte större revolution än vad en normal sänkning till 22/20nm hade varit utan problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

Har för mig att Nvidia inte får åtkomst till HBM2 före AMD iaf så de borde få ut korten först

Nvidia får tillgång till HBM och HBM2 1:a Januari, AMDs förtur sträcker sig fram till årsskiftet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Tycker det är intressant med folk som påstår att AMD inte är i närheten av nvidia i prestanda.
Kollar man dit framtiden är påväg (4k+) så tar ju AMD nvidia i många tester och även i 1080p klassen så har den ju bättre prestanda för pengarna i många spel.

Beror väl iof på vilka tester man kollar på, men en avg från flera aktörer skulle ge detta resultat skulle jag säga iaf.

Stämmer, förutom just Fury X vs 980 Ti i 1080p. Där verkar AMD inte ha mycket att säga till om.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Nytt grafikkort från AMD?

Ny rebrand av förra generationen med andra ord eller?

Blir väl antagligen något strömhungrigt igen.