NetonNet säljer begagnat grafikkort som nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

'Har du samma inställning till mediciner från Apoteket där butiken enbart gör en visuell kontroll med ögat? Tänk vad mycket pengar Apoteken hade sparat om de hade börja sälja all medicin som de får tillbaka som ny och precis som med dartorkomponenter, en visuell kontroll med ögat spårar nästan alla fel. Mer seriösa Apotek kan provssmaka medicinen under någon timma för att se att den är ok. (vilket kan jämföras med burntester på datorkomponenter)

Det där är en riktigt dålig jämförelse. Medicin är en färsk och hygienvara. Om någon får "dålig" medicin så är konsekvensen stor, folk kan dö. När dog någon senast för att dom fick ett ESD skadat grafikkort? F.ö. omfattas inte färskvaror av ångerrätt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där är en riktigt dålig jämförelse. Medicin är en färsk och hygienvara. Om någon får "dålig" medicin så är konsekvensen stor, folk kan dö. När dog någon senast för att dom fick ett ESD skadat grafikkort? F.ö. omfattas inte färskvaror av ångerrätt.

Olyckor pga felaktig programmerade styrsystem ser faktisk rätt så ofta dock inte så ofta felet kan hänvisas till ett esd-skadad grafikkort även om simuleringar allt blir vanligare. Men väldigt många kostnader kan hänvisas till trasig hårdvara och man ska inte underskatta risker. För den stora skaran är dock inte grafikkort så farligt, men hade det varit ramminne eller cpu så hade det varit allvarligare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lämna tillbaka en grej på netonnet som jag köpt i deras lagershop, pga att jag kom på att jag ville ha en annan modell från samma butik och märke. Funkade hur bra som helst, vi hade öppnat hela skiten och vi nämde det, han brydde sig inte, sa bara det är okej och kollade inte ens att allt såg schysst ut.. Så, antagligen samma i ditt fall. Själv har jag aldrig fått något begagnat eller synligt använt iallafall. Men det blir ju på bekostnad av ångerrätten helt enkelt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Olyckor pga felaktig programmerade styrsystem ser faktisk rätt så ofta dock inte så ofta felet kan hänvisas till ett esd-skadad grafikkort även om simuleringar allt blir vanligare. Men väldigt många kostnader kan hänvisas till trasig hårdvara och man ska inte underskatta risker. För den stora skaran är dock inte grafikkort så farligt, men hade det varit ramminne eller cpu så hade det varit allvarligare.

Man skall inte underskatta risker, man ska inte heller överskatta dom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Man skall inte underskatta risker, man ska inte heller överskatta dom....

Eftersom det i slutändan blir köparens jobb att påvisa att en reklamation ska godkännas för att felet är "ursprungligt" så är det definitivt av intresse huruvida enheten varit i någon annans händer innan den hamnade hos slutkunden. Så det handlar inte så mycket om att överskatta riskerna, som minimera felkällor...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det i slutändan blir köparens jobb att påvisa att en reklamation ska godkännas för att felet är "ursprungligt" så är det definitivt av intresse huruvida enheten varit i någon annans händer innan den hamnade hos slutkunden. Så det handlar inte så mycket om att överskatta riskerna, som minimera felkällor...
B!

Helt klart är det så, men även om alla plomberingar och inplastningar är intakta så kan man inte anta att produkten inte varit använd/testad.

En kamera jag köpt verkade vara oanvänd, alla plomberingar och inplastningar fanns kvar, men när den började strula så tog jag ur minneskortet (inför garantireklamation) så upptäckte jag att det låg bilder från vad som verkade vara nån personaltillställning i butiken i kamerans internminne. Nu tror jag iofs inte att det var skälet till att kameran strulade, men det visar iaf att saker kan vara testade/använda utan att de för den skull verkar vara det eller ens har varit ute hos kund.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det i slutändan blir köparens jobb att påvisa att en reklamation ska godkännas för att felet är "ursprungligt" så är det definitivt av intresse huruvida enheten varit i någon annans händer innan den hamnade hos slutkunden. Så det handlar inte så mycket om att överskatta riskerna, som minimera felkällor...
B!

Detta gäller ju dock endast efter 6 månader, de första 6 månaderna så antas ursprungsfel och det ligger på säljaren att visa på varför det inte var ursprungsfel om säljaren vill hävda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Detta gäller ju dock endast efter 6 månader, de första 6 månaderna så antas ursprungsfel och det ligger på säljaren att visa på varför det inte var ursprungsfel om säljaren vill hävda detta.

Känns ganska ointressant. Jag har 3 års reklamationsrätt, där jag inte ens kan få veta om jag är den första kunden som hanterat varan, och så förväntas jag "bevisa" att felet är ursprungligt eller inte...
Jag har inget problem med att man säljer grejerna, men det ska i så fall vara dokumenterat att varan varit ute på turne redan. Vi ser samma fenomen där användare köper ett moderkort och svär på att de inte krökt pinnen / pinnarna i moderkortet, men de är krökta i alla fall. Vad spelar det för roll om moderkortet fotograferas när det lämnar fabrik, om det har varit hemma hos mig först, jag hamrar ner en pinne i kretskortet, och skickar tillbaka varan, du är körd i alla fall, när det hamnat hemma hos dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jasså ja det verkar inte vara första gången de skickar ut begagnade varor när man beställer.
Jag fick en gång ett par begagnade datorhögtalare en annan ett begagnat trådlöst nätverkskort i båda fallen var de helt uppenbart att de var begagnade då de hade fingeravtryck på produkten samt sista gången med det trådlösa kortet var förpackningen trasig och sakerna låg huller om buller i kartongen båda gångerna fick jag höra att detta skall inte kunna hända att det var en isolerad händelse.
Sen har jag hört flera på Fairshopping som också fått begagnade varor från just Netonnet. Numera vågar jag inte längre handla från Netonnet då man köper en ny produkt så förväntar man sig en ny / orörd produkt i en ny fräsch förpackning.
Vill man köpa en Fyndvara så har de det också men ibland känns det som att de försöker lura på folk begagnade grejer till fullpris och satt det i system dessutom.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Funkar kortet och allt så vad gör en mulad kartong och en uppackad cd-skiva (gamla drivrutiner).

Vad är problemet isf ?

Problemet är att företaget inte kan garantera att kortet är sprillans nytt och kan därför ha en minskad livstid. Man får inte enligt lag sälja begagnade produkter som nya.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns ganska ointressant. Jag har 3 års reklamationsrätt, där jag inte ens kan få veta om jag är den första kunden som hanterat varan, och så förväntas jag "bevisa" att felet är ursprungligt eller inte...
Jag har inget problem med att man säljer grejerna, men det ska i så fall vara dokumenterat att varan varit ute på turne redan. Vi ser samma fenomen där användare köper ett moderkort och svär på att de inte krökt pinnen / pinnarna i moderkortet, men de är krökta i alla fall. Vad spelar det för roll om moderkortet fotograferas när det lämnar fabrik, om det har varit hemma hos mig först, jag hamrar ner en pinne i kretskortet, och skickar tillbaka varan, du är körd i alla fall, när det hamnat hemma hos dig.
B!

Nu börjar detta bli ot och inne på väldigt hypotetiska problem, men ska göra klart varför jag tycker att ditt resonemang in är särskilt praktiskt vettiga - även om jag i princip håller med dig.

Vi tänker situationen av att jag köper ett grafikkort, detta grafikkort har tidigare varit ute hos en kund och vänt - kortet är inte monterat och det finns egentligen inget sätt som helst för mig eller någon annan att kunna urskilja detta kort (ink kartong och tillbehör) från ett som inte har varit ute hos en kund och vänt - så om den första personen som köpte detta kortet inte ens öppnade förpackningen innan hen skickade tillbaka kortet, öppnade och tittade på kortet, eller öppnade, lyfte upp kortet och sedan satte tillbaka kortet är omöjligt för alla utom hen som har gjort det att veta.

Vad händer sen, efter (låt oss säga) 18 månader, jo kortet går sönder/slutar att fungera (Att påstå att på grund av att kortet har varit ute hos annan kund innan skulle innebära att det är större risk för att kortet skulle gå sönder eller ännu värre - vara orsaken till att andra delar går sönder/bränner ner mitt hus är något som har insinuerats men jag ser inga skäl till varför så skulle vara fallet i någon som helst mätbar utsträckning). Jag kontaktar ÅF och säger att mitt kort gått sönder, jag hävdar att jag skött kortet som det skall vara skött och jag kan visa på att det inte finns någon yttre åverkan på kortet (på samma sätt som om det hade varit ett nytt kort) och ÅF ersätter mig då enligt KKL.

Det jag inte förstår är ditt resonemang om att denna situationen skulle vara förändrad på något sätt ifall detta kort var i "ny-skick" (och då menar jag "ny-skick") jämfört med om det inte hade varit ute hos en annan kund tidigare. De enda faktorerna som jag jag se som skulle kunna visa på det är:

* Att delar som varit ute hos annan kund tidigare lider i större utsträckning av ESD-skador eller andra dolda fel i någon som helst meningsfull utsträckning - något som jag absolut inte ser som självklart och undrar hur man ens skulle kunna visa på att det är så.
* Att KKL på något sätt skulle gälla annorlunda ifall detta var ett kort som varit ute hos en annan kund och vänt - Något som vi vet inte stämmer.

Men ser mig själv gärna överbevisad om du kan utveckla detta på ett vettigt sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ollesbolle:

* Att delar som varit ute hos annan kund tidigare lider i större utsträckning av ESD-skador eller andra dolda fel i någon som helst meningsfull utsträckning - något som jag absolut inte ser som självklart och undrar hur man ens skulle kunna visa på att det är så.

För att majoriteten av alla konsumenter som köper datorprodukter inte ens monterar dem i ett ESD-skyddat område (SD Protected Area) med godkänd utrustning. Produkter som har hanteras på det sätt som de görs av de flesta konsumenter ska kasseras eller säljas till folk som bara har sina datorer som leksaker. (Eller bara informera om att de är begagnade och låt folk själva få välja)
Även om produkten skulle ha hanteras korrekt och är felfri från en kund, så är den ej pålitlig om man inte känner till hur produkten har hanteras.

Skrivet av ollesbolle:

* Att KKL på något sätt skulle gälla annorlunda ifall detta var ett kort som varit ute hos en annan kund och vänt - Något som vi vet inte stämmer.

Konsumentlagen gäller enbart konsumenter och man kan inte få butiken att betala ens viten för det arbete som man har förstört.

Allt prat om minskad livstid, så handlar det oftast bara om några fjuttiga tusenlappar som man förlorar, skadat arbete är värre. Säg att man skadar arbete med sin hemdator för 3 utvecklare i en vecka, ja då har man en kostnad på runt 120tusen som någon ska betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@muSashi: Det finns ångerrätt via internet, varan säljs som ny om föregående kund nyttjar den rätten. Det finns ju lite krav att enheten ska returneras i ursprungligt skick osv tror inte att det finns så många krav på emballaget.
Orimligt att butikerna ska sälja det som begagnat , förutom att dom tappar intäkter så är det ju inte svårt att sätta i system att returnera produkter för att köpa dom billigare.

Alt 1 handla inte på internet.
Alt 2 ta bort ångerrätten på internet.

Dåligt att dom skyller på posten

Njae... butiken har rätt att kräva en återställnings kostnad om varan returneras på det sätt som visas ovan, då den inte är i original skick. Företaget ska inte förlora på det, och inte heller ska ny kund göra det heller, utan första kunden ska återlämna allt perfekt som det var, annars får de betala avgifterna.

Är varan skadad så ska den säljas som "begagnad/demo ex", med ev prisjustering. Detta är varför de har rätt att kräva denna avgift, för att täcka detta om den är i sånt skick att den inte kan säljas igen som ny.

Skrivet av lappen81:

Då tycker du annorlunda än lagen, man har rätt till att undersöka varan men det ska ju hålla sig inom rimliga gränser att öppna en kartong är alltså okej, ska skickas tillbaka i ursprungligt skick om möjligt annars kan säljaren be om ersättning för värdeminskning.

Förstår inte grejen med att folk ska samla på kartonger.

Det är en jäkla skillnad mellan att slita upp en kartong och kladda ner skivor mm och att "undersöka varan". Du har helt rätt att du har rätt att undersöka varan, men du måste återlämna den i perfekt skick, annars kan de ta ut en avgift. Och det går utmärkt att packa upp detta snyggt och ner det lika snyggt igen.
Naturligtvis blir plomberingen öppnad, men den kan man från NetOnNet återställa och signera att allt är intakt, om man gjort det rätt. Är det så då bryr jag mig inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@muSashi: Det finns ångerrätt via internet, varan säljs som ny om föregående kund nyttjar den rätten. Det finns ju lite krav att enheten ska returneras i ursprungligt skick osv tror inte att det finns så många krav på emballaget.
Orimligt att butikerna ska sälja det som begagnat , förutom att dom tappar intäkter så är det ju inte svårt att sätta i system att returnera produkter för att köpa dom billigare.

Alt 1 handla inte på internet.
Alt 2 ta bort ångerrätten på internet.

Dåligt att dom skyller på posten

Dock kör bland annat NETONNET med prisavdrag om det inte går att sälja den som ny. Så den som köper varan först gör snarare en förlust i att ångra köpet och köpa den igen som fyndvara.

Nu sker detta inte i större utsträckning, utan säljs oftast som ny vara. Tyvärr så är vissa kunder mindre försiktiga med varorna och skulle inte vilja ha begagnat moderkort (när det är många som böjer pinnar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är en jäkla skillnad mellan att slita upp en kartong och kladda ner skivor mm och att "undersöka varan". Du har helt rätt att du har rätt att undersöka varan, men du måste återlämna den i perfekt skick, annars kan de ta ut en avgift. Och det går utmärkt att packa upp detta snyggt och ner det lika snyggt igen.
Naturligtvis blir plomberingen öppnad, men den kan man från NetOnNet återställa och signera att allt är intakt, om man gjort det rätt. Är det så då bryr jag mig inte heller.

Håller med dig om detta när det gäller grafikkortet i denna tråden, men i princip måste man inte lämna tillbaka varan i perfekt skick, för man får ju faktiskt hantera den i den omfattning som krävs för att undersöka egenskaper och funktion.

Det är nog alldeles för många som inte har vett att vara försiktig med saker som man kan behöva ångra köpet på. Min idé om hur man ska lämna tillbaka nåt är att det ska vara i samma skick som man själv vill ha produkten när man köper den ny. Typ som "behandla andra såsom du själv vill bli behandlad", fast för ångrade varor

Skrivet av Broken-arrow:

Dock kör bland annat NETONNET med prisavdrag om det inte går att sälja den som ny. Så den som köper varan först gör snarare en förlust i att ångra köpet och köpa den igen som fyndvara.

Vad det gäller återställningsavgift och liknande så får dom bara ta ut en avgift i de fall där man har hanterat en produkt i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Så ett generellt avdrag torde dom inte kunna motivera, utan det måste ju bero på skicket man lämnar tillbaka varan i.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Håller med dig om detta när det gäller grafikkortet i denna tråden, men i princip måste man inte lämna tillbaka varan i perfekt skick, för man får ju faktiskt hantera den i den omfattning som krävs för att undersöka egenskaper och funktion.

Det är nog alldeles för många som inte har vett att vara försiktig med saker som man kan behöva ångra köpet på. Min idé om hur man ska lämna tillbaka nåt är att det ska vara i samma skick som man själv vill ha produkten när man köper den ny. Typ som "behandla andra såsom du själv vill bli behandlad", fast för ångrade varor

Vad det gäller återställningsavgift och liknande så får dom bara ta ut en avgift i de fall där man har hanterat en produkt i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Så ett generellt avdrag torde dom inte kunna motivera, utan det måste ju bero på skicket man lämnar tillbaka varan i.

Som jag skrev ju, om dom inte kan sälja den som ny=förpackning illa tilltygad, innehåll uppackat, grafikkort urtaget ur sitt ESD skydd OSV Är ju bara exempel på vad dom kan göra avdrag på, för det vet jag dom gör när det väl ligger i fyndhörnan.

Som exempel låg R7000 router i fyndhörnan för 990 kr , ny kostar den närmare 1500kr. Så ja jag gissar starkt att köparen fick göra vist avdrag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som jag skrev ju, om dom inte kan sälja den som ny=förpackning illa tilltygad, innehåll uppackat, grafikkort urtaget ur sitt ESD skydd OSV Är ju bara exempel på vad dom kan göra avdrag på, för det vet jag dom gör när det väl ligger i fyndhörnan.

Att ta ur grafikkortet ur påsen och provköra det torde inte kunna motivera ett avdrag. Det borde falla under vad som anses nödvändig hantering för att undersöka varan och fastställa dess egenskaper. Om man däremot köpt kortet på öppet köp i butik få får dom väl ha vilka regler och avgifter dom vill för återköp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är kortet nytt ska det fan vara nytt imo. Finns ju massa dålda problem som kan uppstå om en klåpare hanterat elektronik på fel sätt. Helt rätt att klaga enligt mig.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att ta ur grafikkortet ur påsen och provköra det torde inte kunna motivera ett avdrag. Det borde falla under vad som anses nödvändig hantering för att undersöka varan och fastställa dess egenskaper. Om man däremot köpt kortet på öppet köp i butik få får dom väl ha vilka regler och avgifter dom vill för återköp.

Självklart, var som sagt exempel vet inte exakt vad butik i fråga gör avdrag för Men moderkort tycker inte jag man ska kunna göra retur på hur som helst, speciellt när butiker/tillverkare inte ansvarar för moderkort med böjda/trasiga pinnar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae... butiken har rätt att kräva en återställnings kostnad om varan returneras på det sätt som visas ovan, då den inte är i original skick. Företaget ska inte förlora på det, och inte heller ska ny kund göra det heller, utan första kunden ska återlämna allt perfekt som det var, annars får de betala avgifterna.

Är varan skadad så ska den säljas som "begagnad/demo ex", med ev prisjustering. Detta är varför de har rätt att kräva denna avgift, för att täcka detta om den är i sånt skick att den inte kan säljas igen som ny.

Det är en jäkla skillnad mellan att slita upp en kartong och kladda ner skivor mm och att "undersöka varan". Du har helt rätt att du har rätt att undersöka varan, men du måste återlämna den i perfekt skick, annars kan de ta ut en avgift. Och det går utmärkt att packa upp detta snyggt och ner det lika snyggt igen.
Naturligtvis blir plomberingen öppnad, men den kan man från NetOnNet återställa och signera att allt är intakt, om man gjort det rätt. Är det så då bryr jag mig inte heller.

Ja? Tack för att du citerade mig och förtydligade vad jag skrev?????

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett retunerat nätagg från netonnet och fick inte med nätsladd. När jag påpekade det tyckte de jag skulle ta ut nätagget och skicka tillbaka.
Hade de inte bara kunnat skicka en sladd?

SÅ ett varningens finger för netonnet! De kontrollerar inte vad de säljer!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Konsumentlagen gäller enbart konsumenter och man kan inte få butiken att betala ens viten för det arbete som man har förstört.

Allt prat om minskad livstid, så handlar det oftast bara om några fjuttiga tusenlappar som man förlorar, skadat arbete är värre. Säg att man skadar arbete med sin hemdator för 3 utvecklare i en vecka, ja då har man en kostnad på runt 120tusen som någon ska betala.

Precis som du säger är detta en avdelning för konsumenträtt så att tjata om hur mycket ett företag kan förlora känns ganska meningslöst. Oavsett hur stor risken är för ESD-skador är så är det fakta att elektronik går sönder. Är man ett seriöst företag så har man antingen ett vettigt serviceavtal alternativt flera maskiner man kan arbeta med om något skulle gå snett.

Personligen har jag inget problem med att köpa en vara som varit returnerad om den är i nyskick men jag har även förståelse för de som inte vill göra det. Man kanske skulle göra så att om man vill ha möjlighet till öppet köp och testa produkten så måste man själv acceptera att man kan få en öppnad produkt.

Om man avsäger sig öppet köp så garanteras man en oöppnad produkt från fabrik så hade alla kunnat vara nöjda.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av anon159643:

För att majoriteten av alla konsumenter som köper datorprodukter inte ens monterar dem i ett ESD-skyddat område (SD Protected Area) med godkänd utrustning. Produkter som har hanteras på det sätt som de görs av de flesta konsumenter ska kasseras eller säljas till folk som bara har sina datorer som leksaker. (Eller bara informera om att de är begagnade och låt folk själva få välja)
Även om produkten skulle ha hanteras korrekt och är felfri från en kund, så är den ej pålitlig om man inte känner till hur produkten har hanteras.

Konsumentlagen gäller enbart konsumenter och man kan inte få butiken att betala ens viten för det arbete som man har förstört.

Allt prat om minskad livstid, så handlar det oftast bara om några fjuttiga tusenlappar som man förlorar, skadat arbete är värre. Säg att man skadar arbete med sin hemdator för 3 utvecklare i en vecka, ja då har man en kostnad på runt 120tusen som någon ska betala.

Vad jag antar att du insinuerar är att för att produkter som kan ha hanterats på ett icke önskvärt sätt så kommer detta per automatik leda till en (på något sätt statistiskt signifikant) ökad risk för att produkten skall gå sönder och förstöra annan hårdvara också vilket i sin tur skulle orsaka kostnader för ett företag. Och det är det är ett antagande som jag inte ser att det finns stöd för i dagsläget - vi vet att "defekt-raten" på tex grafikkort pendlar mellan ca 0,01% - 20% (med ett snitt på runt 1%) beroende på märke och modell (highend-kort snittar på kanske 2%-2,5%). Ser inte att det finns några belägg för att detta skulle öka för kort som varit "ute hos kund men som har skickats tillbaka i nyskick". Och även om det skulle finns (det kan mycket väl vara så, men vi kan inte bara anta det) - så är det väldigt relevant med hur mycket större risk är det, och om det är så att vi snackar om 1%, eller till och med 3%, eller 5% så kan vi ändå se att det är så enormt mycket viktigare att välja "rätt modell/kort" än att man får ett kort som inte varit ute hos kund tidigare.

Skrivet av LeonHart:

Precis som du säger är detta en avdelning för konsumenträtt så att tjata om hur mycket ett företag kan förlora känns ganska meningslöst. Oavsett hur stor risken är för ESD-skador är så är det fakta att elektronik går sönder. Är man ett seriöst företag så har man antingen ett vettigt serviceavtal alternativt flera maskiner man kan arbeta med om något skulle gå snett.

Personligen har jag inget problem med att köpa en vara som varit returnerad om den är i nyskick men jag har även förståelse för de som inte vill göra det. Man kanske skulle göra så att om man vill ha möjlighet till öppet köp och testa produkten så måste man själv acceptera att man kan få en öppnad produkt.

Om man avsäger sig öppet köp så garanteras man en oöppnad produkt från fabrik så hade alla kunnat vara nöjda.

Precis som du så ser jag inga som helt problem med att kunder som säger att dom vill ha ett kort som aldrig har varit ute hos en kund tidigare - det är lite samma sak som att kunder väljer en viss färg på sin kylare eller liknande, det är en personlig preferens som jag menar inte har en signifikant skillnad i prestanda/säkerhet osv. Men jag menar att produkter som är i nyskick skall kunna säljas som nya (men då ska dom vara i nyskick också och inte som TS ex här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja? Tack för att du citerade mig och förtydligade vad jag skrev?????

För att kartongen också är en del av produkten. Något du antydde att "den samlar man ändå inte på". Det är irrelevant vad man gör med denna. Den ska man vara precis lika försiktig med som varan i den. Är den skadad (tex rivna kanter vid öppningen) så är den inte okej att återlämna i detta skick, utan en avgift ska tas.

Du citerade @ollesbolle som påpekade att det ska vara utan skador på kartongen, vilket du påstår att han tycker annorlunda mot lagen.
Jag skrev därför att det är skillnad på hur man gör denna öppning, och visst får du öppna den, men du måste göra det med försiktighet så att den kan stängas på samma sätt igen, utan skador.

I övrigt håller jag med dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För att kartongen också är en del av produkten. Något du antydde att "den samlar man ändå inte på". Det är irrelevant vad man gör med denna. Den ska man vara precis lika försiktig med som varan i den. Är den skadad (tex rivna kanter vid öppningen) så är den inte okej att återlämna i detta skick, utan en avgift ska tas.

Du citerade @ollesbolle som påpekade att det ska vara utan skador på kartongen, vilket du påstår att han tycker annorlunda mot lagen.
Jag skrev därför att det är skillnad på hur man gör denna öppning, och visst får du öppna den, men du måste göra det med försiktighet så att den kan stängas på samma sätt igen, utan skador.

I övrigt håller jag med dig dock.

Nej han skrev "att produkten överhuvudtaget inte får öppnas, så fort den är öppen är den begagnad oavsett"
Jag skrev att man har undersökningsrätt, och kan returnera produkten om möjligt i ursprungligt skick annars har säljaren rätt till prisavdrag.

Permalänk
Inaktiv

Jag tog bort mitt inlägg, tråden handlar om en specifik butik och frågan är en generell vilket innebär att den går mycket offtopic och inte alls handlar om butiken. Frågan med att sälja begagnade varor som nya är dock intressant, men det är fel att ha en allmän debatt i en tråd som handlar om en viss butik.

Jag tror dock inga större butiker med flit säljer begagnade extremt känsliga komponenter som nya, på samma sätt som att de själva inte köper ramminne på blocket/tradera etc av helt okänd person och stoppar i servern till deras webbutik. Om de inte gör detta, så ska de såklart ha samma respekt för att kunds arbete också är värdefull.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Nej han skrev "att produkten överhuvudtaget inte får öppnas, så fort den är öppen är den begagnad oavsett"
Jag skrev att man har undersökningsrätt, och kan returnera produkten om möjligt i ursprungligt skick annars har säljaren rätt till prisavdrag.
https://swimmingtomy50s.files.wordpress.com/2013/05/plastic-packaging-from-hell1.jpg

När har jag skrivit att produkten inte överhuvudtaget får öppnas? Som kund har man undersökningsrätt, men det är också helt irrelevant för det vi pratar om. Vi pratar om produkter som varit ute hos kund och hur dom säljs sedan - där jag menar att om man öppnat en produkt på ett sådant sätt att varken produkt eller kartong har någon som helst skada på sig så kan denna produkt säljas som "ny" produkt igen, men det är två helt olika saker vad man har för rätt som kund gällande att undersöka och testa produkter och hur ÅFs sedan säljer dessa produkter som varit ute hos kund tidigare.

Skrivet av anon159643:

Jag tog bort mitt inlägg, tråden handlar om en specifik butik och frågan är en generell vilket innebär att den går mycket offtopic och inte alls handlar om butiken. Frågan med att sälja begagnade varor som nya är dock intressant, men det är fel att ha en allmän debatt i en tråd som handlar om en viss butik.

Jag tror dock inga större butiker med flit säljer begagnade extremt känsliga komponenter som nya, på samma sätt som att de sälja inte köper ramminne på blocket/tradera etc av helt okänd person och stoppar i servern till deras webbutik. Om de inte gör detta, så ska man såklart ha samma respekt för att kunds arbete också är värdefull.

Ja då tråden handlar om ett enskillt fall så håller jag med dig om att detta har glidit väldigt mycket OT - men personligen så tycker jag att dessa "spinn-offs" som handlar om teorin som är bakomliggande det specifika fallet oftast är de mest givande då dessa ger en bild av det generella fallet som sedan kan appliceras på andra fall. Som avslut så kan jag sammanfatta att jag förstår din synpunkt på detta - men menar att du gör påståenden som det inte finns belägg för, och om ditt påstående ska ges mer trovärdighet så måste det styrkas på något sätt (som jag menar inte är gjort). Jag tog fram några siffror för att styrka mitt påstående om att i kontexten som vi pratar om så blir ditt påstående inte relevant i det praktiska fallet - även om det skulle stämma.

Ha en fortsatt trevlig vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej han skrev "att produkten överhuvudtaget inte får öppnas, så fort den är öppen är den begagnad oavsett"
Jag skrev att man har undersökningsrätt, och kan returnera produkten om möjligt i ursprungligt skick annars har säljaren rätt till prisavdrag.
https://swimmingtomy50s.files.wordpress.com/2013/05/plastic-packaging-from-hell1.jpg

Det argumenterar jag inte emot. Då har jag misstolkat vad du påpekade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ollesbolle:

Som avslut så kan jag sammanfatta att jag förstår din synpunkt på detta - men menar att du gör påståenden som det inte finns belägg för, och om ditt påstående ska ges mer trovärdighet så måste det styrkas på något sätt (som jag menar inte är gjort). Jag tog fram några siffror för att styrka mitt påstående om att i kontexten som vi pratar om så blir ditt påstående inte relevant i det praktiska fallet - även om det skulle stämma.

Problemet med dina siffror är att de bara berör "defekt-raten", när det allvarligaste felet för många seriösa användare är intermittenta fel som man inte märker av när de inträffar. Där felaktig hantering av komponenter ytterst sällan resulterar i att de stendör eller ens att alla kunder märker av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

När har jag skrivit att produkten inte överhuvudtaget får öppnas? Som kund har man undersökningsrätt, men det är också helt irrelevant för det vi pratar om. Vi pratar om produkter som varit ute hos kund och hur dom säljs sedan - där jag menar att om man öppnat en produkt på ett sådant sätt att varken produkt eller kartong har någon som helst skada på sig så kan denna produkt säljas som "ny" produkt igen, men det är två helt olika saker vad man har för rätt som kund gällande att undersöka och testa produkter och hur ÅFs sedan säljer dessa produkter som varit ute hos kund tidigare.

Här, antar att ett stavfel smög sig in.

Skrivet av ollesbolle:

Produkter som varit ute hos kund men inte har varit öppnade och är i nyskick utan skador på kartong ser jag inga problem med att dom säljs som nya varor - då dom är just nya - men då behövs fungerade kontroller för detta också.