Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Win 10, minnet ökar successivt till 99%...hjälp!

Permalänk
Medlem

Win 10, minnet ökar successivt till 99%...hjälp!

Haloj!

Detta är min rig så tror inte det är problemet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8040749/2015-06-01woop

Jag upgraderade nyligen till windows 10 som så många andra. Dock har ett problem uppstått som jag inte verkar få bukt på efter installationen.

Det som händer är att mitt minne långsamt ökar från det att datorn startar, när minnet närmar sig 98-99% börjar datorn sega extremt och det går knappt att göra någonting alls då det hacker och blir delays 1 sekund hit eller dit. Detta hander oavsett om jag spelar, kollar film, surfer whatever. Genom att starta om datorn "fixas" problemet men börjar om på nytt. processen tar oftast mellan 2-4 timmar innan 99% är uppnådda och jag märker inte av det förens dess, fortfarande sjukt segt med en sådan här dator tycker jag!

Detta har jag testat efter att ha googlat lite men det hjälpte dock inte mig: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-s...

Någon som varit med om detta7har samma problem? Vad kan det bero på?
Hade uppskattat all hjälp!

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem

Var avläser du siffran 99%? Kolla upp i aktivitetshanteraren vilken eller vilka processer det är som använder minnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Ditt moderkort har ett Killer-NIC vilket garanterat är orsaken.

Dom har kända minnesläckor, så se om du hittar en nyare version av drivrutinen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Diagnostic Startup

Utöver de andra bra svaren som du fått så skulle du kunna starta datorn i ett specialläge. Då tillåts bara "grundprocesserna" köras.

Gör detta genom att gå in i kör/run och skriva "/msconfig" och sedan välja "diagnostic start".

Då lär du få reda på om det är något konstigt program som fastnat och drar mer och mer minne eller om det är något allvarligare som antingen har att göra med operativsystemet eller din hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Var avläser du siffran 99%? Kolla upp i aktivitetshanteraren vilken eller vilka processer det är som använder minnet.

Detta som är kruxet, jag kollar I aktivitetshanteraren och det är främst system som ligger på ca300-500 MB sedan lite annat på mycket mindre.
Så när minnet ligger på 99% uppnår det som aktivitetshanteraren "ser" till kanske MAX 2GB utav 16 möjliga, oftast kan jag inte fåt det till mer än 1GB, trots detta ligger minnet på 99%

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk

Fenomenet kallas minnesläckage och där är någon applikation som inte återlämnar minne efter sig. Du bör öppna Aktivitetshanteraren och under fliken Autostart Inaktivera samtliga rader där. Starta om och se om problemet ändå kvarstår. Under de timmar det brukar ta före akut minnesbrist så undvik att starta program utöver din kontroll.

SeF.Typh00n visar på har en känd anledning till minnesläckage.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ditt moderkort har ett Killer-NIC vilket garanterat är orsaken.

Dom har kända minnesläckor, så se om du hittar en nyare version av drivrutinen.

Ah okej, tack!

Hade detta probelmet I win 8.1 och hittade en guide som löste problemet. Var tvungen att ta bort någon inställning I kontrollpanelen.
har dock inte hittat någon liknande för win 10.
Ska testa att söka efter de senaste drivrutinerna och se om det funkar.

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ditt moderkort har ett Killer-NIC vilket garanterat är orsaken.

Dom har kända minnesläckor, så se om du hittar en nyare version av drivrutinen.

Det finns inget sätt att inaktivera Killer-NIC ? Har för mig att det krävs för att få internet åtkomst

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Det finns inget sätt att inaktivera Killer-NIC ? Har för mig att det krävs för att få internet åtkomst

Avinstallera killer manager.
Enbart drivern ska vara kvar.
Detta har hjälpt andra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Det finns inget sätt att inaktivera Killer-NIC ? Har för mig att det krävs för att få internet åtkomst

Avinstallera Killer Network Manager och installera bara drivrutinerna.
http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/item...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Avinstallera Killer Network Manager och installera bara drivrutinerna.
http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/item...

Snubblade in på tråden och kom på att tyvärr har mitt mobo killer-nic.
Och mycket riktigt 98% minnesanvändning, avinstallerade och gick via enhetshanteraren och använde drivers enl länk.
Hade tänkt göra det innan också då managern lite random satte taket till 10mb/s.
Verkar ok än så länge!

Permalänk
Medlem

Installation

Skrivet av LemonIllusion:

Avinstallera Killer Network Manager och installera bara drivrutinerna.
http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/item...

Hittar inga .exe filer i den nerladdningen till windows 10, bara massa mappar med olika filer i sig, ska jag lägga in mappen någonstans eller? Läser på download länken och där står att man skall installera via device manager, vad är det/vart hittar jag den?

Tacksam för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Hittar inga .exe filer i den nerladdningen till windows 10, bara massa mappar med olika filer i sig, ska jag lägga in mappen någonstans eller? Läser på download länken och där står att man skall installera via device manager, vad är det/vart hittar jag den?

Tacksam för hjälpen!

Citerar mig själv från en identisk tråd. (som du borde ha hittat när du sökte om info på problemet, för det gjorde du väl innan du skapade en tråd?)

Skrivet av LemonIllusion:

Packa upp zippen, öppna enhetshanteraren, leta upp nätverkskortet i listan, uppdatera drivrutin för det, välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn, peka till den uppackade mappen, klart.
https://i.gyazo.com/c8a5382d3157494fa899a0ae9ea84da7.png

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nvm, tror jag fixade att installera. Var lite osäker bara :=)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Citerar mig själv från en identisk tråd. (som du borde ha hittat när du sökte om info på problemet, för det gjorde du väl innan du skapade en tråd?)

Hej!

Jag sökte igenom rätt många trådar innan jag postade ett nytt inlägg, tydligen gjorde jag det inte värst bra då detta är exakt samma problem som jag har.

Jag skall testa detta och tackar för förtydligandet.

Mvh!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5,Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD, Samsung SSD EVO 850-Series 500GB, EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär, Fractal Design Kelvin S24 240mm,Corsair Carbide Air 540 Cube Vit, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB

Permalänk

Jag har exakt samma problem i Windows 8.1.
Den här fixen löser åtminstone mina problem:
https://m.youtube.com/watch?v=FzmzR3FFS8w

P.s
Jag har också en Killer nic