Windows 10 når 75 miljoner enheter i 192 länder

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 når 75 miljoner enheter i 192 länder

Många passar på att uppgradera till Windows 10, som på knappt en månad kan räkna in hela 75 miljoner enheter utspridda över så gott som hela jordklotet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar däremot Windows 7 looken.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Great success!

Permalänk
Medlem

Önskar att jag fått möjligheten att uppgradera, då hade det varit 75000001 enheter nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

imo är Windows 10 flera steg bakåt snarare än framåt, Microsoft ger användarna mindre kontroll över sitt OS än någonsin. Det är min PC, inte en terminal för Microsoft.

Permalänk
Medlem

Hur många % är det av alla Windows datorer? 10%? 30%?

Jag vill inte ge Microsoft tillgång till alla mina privata filer så jag är inte en av de där 75miljonerna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det jag är gladast över är att de tagit bort de äckliga bevels som fanns på programikonerna i taskbaren. Plattare är snyggare!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Windows 10 är betydligt bättre designat än 8.x
Dock saknar Windows 7 / 8.x system för uppdateringar.

Tycker man kan säga att Windows 10 mot 8.x är två steg fram, och ett tillbaka.

Men i stort sett ganska lyckat, saknar inte Windows 7 längre efter uppdatering till Windows 10.
Men snyggare än Windows 7, nja det vette sjutton, tycker Windows 10 är aningen för platt, speciellt fönster som mest blir lite rörigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

90000 unika av dessa 75 miljoner?

90000 olika hårdvaru konfigurationer antar jag

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet hos 10 mer än 8:än, men saknar 8:ans stabilitet vid lansering. Fortfarande många små irriterande buggar som gör att jag överväger att tillfälligt gå tillbaka till 8.1 tills dess att alla är fixade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Schweiz överväger att förbjuda det pga att man inte kan stänga av informationssammlandet helt, tycker fler länder borde försöka sätta press på Microsoft så att de inte fortsätter tränga sig på folks privata data. Källa (för er som kan tyska): http://www.20min.ch/digital/dossier/microsoft/story/10890387

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Saknar däremot Windows 7 looken.

Javisst Aero looken hade varit riktigt coolt.

Skrivet av Adam West:

Gillar utseendet hos 10 mer än 8:än, men saknar 8:ans stabilitet vid lansering. Fortfarande många små irriterande buggar som gör att jag överväger att tillfälligt gå tillbaka till 8.1 tills dess att alla är fixade.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, jag upplever att när jag gör en del saker på en gång så hänger det inte med riktigt blir små väntetider eller att program kraschar.
Nu har jag ju inte senaste monster datorn heller så drivisarna är ju inte dom nyaste eller mest optimala, så vet ej om det beror på Win10 eller drivisarna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Enda ovana med 10an är nya layouten på inställningar som jag tycker ser så grötig ut.

Kontrollpanelen tradition kunde väl bara ha funnits som inställning?

Som T ex. Windows Update från 7an och 8an har de gjort om helt i layout också, ser inget gott i det. Annars gillar jag 10an.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Frågan är också hur många Svenssons ute i världen som inte kan och/eller får en korrupt win 10 installation (lätt hänt med OS som fått gå ett par år).

Support och datorbutiker lär ju gå plus ett tag i felsökningar av datorer

Är ju rätt vanligt speciellt när datorer ända från 2007 uppdaterar Mitt moderkort är från 2005 så till och med äldre än artikeln tar upp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag vet, det stod "90 000 unika konfigurationer" i artikeln.

Tyckte det lät lite i förhållande till antalet enheter totalt.

De allra flesta köper färdigbyggda datorer från större tillverkare så jag tycker inte det är så konstigt att det inte finns en extrem mängd olika konfigurationer.

Permalänk
Medlem

windows nsa edition, deras plan fortlöper obehindrat med denna "gratis" uppgradering

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv

Jag har uppgraderat mina system och saknar inte direkt Windows 8.1, även om jag senaste året ändå var riktigt nöjd med det operativsystemet.

Frågan är hur mycket mer Windows 10-andelen av marknaden kan växa med tanke på alla mer eller mindre paranoida individer som kvicknat till. Sedan tycker jag det vore bra om oboeroende aktörer kan granska hur just integritetsbiten fungerar med Windows 10 så vi kan få det klart för oss om det finns några verkliga problem eller inte.

Så länge det inte finns någon vettig ersättare till Windows lär jag bli kvar oavsett. Om man väljer att stanna på Windows 7 och 8.1 så kommer man förr eller senare ändå behöva uppgradera. Eller för den delen byta eller uppgradera sin dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag vet, det stod "90 000 unika konfigurationer" i artikeln.

Tyckte det lät lite i förhållande till antalet enheter totalt.

Det är 90000 unika datormodeller, inte konfigurationer. Dvs laptops/tablets/förbyggda OEM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

@kevve1: Samma här. Har försökt flera gånger men installationen stannar alltid på 13 - 19% och där står den kvar i oändlighet utan att någonsin lämna ett meddelande. Uslaste installationsprogrammet någonsin som jag har använt, man borde ex ges möjlighet att bestämma VAR man vill ha installationen redan i inledningen innan själva installationen startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

@kevve1: Samma här. Har försökt flera gånger men installationen stannar alltid på 13 - 19% och där står den kvar i oändlighet utan att någonsin lämna ett meddelande. Uslaste installationsprogrammet någonsin som jag har använt, man borde ex ges möjlighet att bestämma VAR man vill ha installationen redan i inledningen innan själva installationen startar.

Då har du kommit närmare än mig. jag har inte ens fått möjlighet att ladda ner än.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Windows 7 = 60 miljoner licenser sålda till butik efter två månader
Windows 8 = 100 miljoner licenser sålda till butik efter sex månader

Windows 10 = 75 miljoner installerade hos slutanvändare efter fyra veckor

Om det här fortsätter lär vi få se många DirectX 12-spel väldigt snart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det är rätt mycket information som kommer deras väg med andra ord.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Då har du kommit närmare än mig. jag har inte ens fått möjlighet att ladda ner än.

Tycker synd om dig.. för varenda jädra Win 7 maskin jag håller på med på jobbet har tydligen fått skiten nerladdat. MS var snälla nog och ansåg att alla datorer i ett domän, som verken bett om uppgraderingen, eller sagt okej till att ladda ner den skulle ha den. Detta hade tydligen både segat ner internet och i vissa fall fått företag att få problem med normalt arbete under några dagar, medan 100+ datorer tyckte.. nää nu ska jag ladda ner det ingen har beställt. Har tagit mig och en tekniker en jädra massa tid att go igenom och avinstallera detta möget, och spärra det i en Group Policy det snällt (i det tysta) lagt till.

Sitter någon här med Win 7/8, speciellt om ni har Windows ikonen, men inte beställt det? Oroa er inte, MS har redan tagit beslag på 5-6GB av er system HDD/SSD ifall du skulle ångra dig... vilket jävla sätt! De får väl iaf vänta på att du beställer det först, eller?

Tolka mig rätt här.
Jag sitter själv på Win 10 och skriver detta, och har ingen tanke på att ta bort OSet från denna i det närmaste. Det jag reagerar på är att denna gratis uppgradering har både kostar mina släktingar i småland 149kr (3G data tog slut för detta ladda ner, utan att de beställt det) och har kostat många arbetstimmar för att ta bort, för att inte nämna hur det påverkat olika företag att de bara tog sig friheten att göra så.

Tänk dig Ikea kommer och ställer in en massa kartonger och lådor i ditt vardagsrum, färdiga att packa upp. Du har inte beställt det, många vill inte ha det, och nu får du själv både betala för att få bort det, eller göra jobbet själv.

Gratis är gott, men man måste väl ffs bestämma om man vill ha det ändå???

Permalänk
Medlem

Här är anledningen till att jag inte än, (väntar på EU dom) använder Windows 10.
http://localghost.org/

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

OT: Att Win 10 går som tåget är väl självklart när det är gratis för användarna att uppgradera. Och sedan, som många andra redan skrivit, så är det DX 12 som också drar.

Själv avvaktar jag ett par månader tills barnsjukdomarna är fixade.

Svar på §7
Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grynnan:

Här är anledningen till att jag inte än, (väntar på EU dom) använder Windows 10.
http://localghost.org/

Windows 10 har redan installerats hos:

Privata konsumenter, säkerhetsexperter, enorma företag med enorm sekretess, miljontals små företag, konkurrenter till Microsoft, regeringar, försvarsmakter, stora fabriker med kritiska system, sjukvården med mera över hela världen. Även i länder som är i krig med USA. Det säger sig själv att det vore omöjligt att genomföra utifall att integriteten vore så värdelös som många internet-troll påstår.

Microsoft har givetvis sett till så att deras armé av jurister har kontrollerat varenda liten detalj i Windows 10 och att det matchar vad som är genomförbart utan att påverka dem ekonomiskt eller möjligheten att rulla ut det till så många som möjligt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Saknar däremot Windows 7 looken.

Skrivet av ggustavsson:

Men snyggare än Windows 7, nja det vette sjutton, tycker Windows 10 är aningen för platt, speciellt fönster som mest blir lite rörigt.

Skrivet av bärplockaren:

Javisst Aero looken hade varit riktigt coolt.

UXStyle och Dark Theme från DeviantArt plus ClassicShell med Aero Skin påslaget. Tar 5-10 minuter, sen kan man anpassa lite andra saker som att få mörka ofärdiga temat i Metro/System-program (blir fortfarande mörk text på vissa stället, så det är svårt att läsa titeln), vit titel-text i fönster och smalare kanter, de är ju så blaffiga utan glass-effekten, med WinAeroTweaker

Hoppas bara de fixar så man kan ha temat även i Metro-programmen, nu när de flesta systeminställningar görs i det utseendet.
De fina Aero-knapparna på min filhanterare (DirectoryOpus för övrigt, eftersom dåliga utforskaren inte ens klarar att visa storlek för mappar) är inte med på Edge som ni ser, plus att inaktiva fönsters titelrad fortfarande är samma färg, men man får iaf ljusgrå kanter så man ser skillnad på aktiva/inaktiva fönster.

Länkar:
Dark Theme - http://nighthawk-f22.deviantart.com/art/Windows-8-1-Update1-RTM-Dark-Aero-409206911
UXStyle - http://uxstyle.com/
ClassicShell - http://classicshell.net/

Slängde upp Edge med sitt inbyggda mörka tema också, även om jag mest använder PaleMoon fortfarande. Inte lika snabbt som Edge och Chrome, men diverse funktioner och finesser som saknas i de andra väger upp rejält har jag märkt efter några veckors testande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag tror att många användares data skulle vara säkrare hos Microsoft och deras tjänster om de bara använde Windows 10 med default inställningar och Windows Store. En Windows Store applikation måste fråga Windows om det får tillgång till en resurs, men en applikation som en oaktsam användare laddar hem från typ Download.com behöver inte fråga...

Att Microsoft skulle gå mediabolagens ärenden och leta upp olagliga filer på datorn samt bygga upp en röst och ansiktsdatabas åt NSA tror jag inte är särskilt troligt, men det är ju klart.. jag har haft fel förut

Permalänk
Inaktiv

Finns inte en chans att jag installerar detta virus till OS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 7 = 60 miljoner licenser sålda till butik efter två månader
Windows 8 = 100 miljoner licenser sålda till butik efter sex månader

Windows 10 = 75 miljoner installerade hos slutanvändare efter fyra veckor

Om det här fortsätter lär vi få se många DirectX 12-spel väldigt snart.

Verkligen inte förvånande att Windows 10 installerats på så många då det mer eller mindre rullas ut som en påtvingad uppgradering.