Permalänk
Medlem

Det verkar som att mina minnen, DDR4-2400, måste köras i 2133 för att inte datorn ska hänga sig till synes slumpmässigt. Det lustiga är att detta tycks ha uppkommit efter en av flera BIOS-uppdateringar jag gjort på mitt Asus Z170 Pro Gaming. Har en egen tråd om detta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det verkar som att mina minnen, DDR4-2400, måste köras i 2133 för att inte datorn ska hänga sig till synes slumpmässigt. Det lustiga är att detta tycks ha uppkommit efter en av flera BIOS-uppdateringar jag gjort på mitt Asus Z170 Pro Gaming. Har en egen tråd om detta här.

Har dragit ner mina 2666 till 2133 nu med för strular mindre då, memtest86 hittade dock inget fel vid 2666 efter en natts körning.

BSOD helvetet kom tillbaka ett tag efter att bytt ut logitech musen och dess driver till razer, random bsods när som (olika texter i dem).
Det jag gjorde var då att uppgradera bios till senaste och då blev det bara värre.

Nu har jag gjort en re-install av windows igen i fredags och då verkar det rättat till sig. Kom ett gäng nya drivers på MSIs sida och verkar som nya biosen gillade ligga på från början av windows install (aldrig varit med om tidigare).

Men jag ropar inte faran-över på ett tag. Windows 10 blev nog släppt lite väl tidigt. Min andra dator (en gammal sandy-bridge) har fastnat nu på att windows update vill lägga realtek sounddrivers men kan inte... doh...

Beställde ett Intel network kort, borde ha kommit i fredags, tänkte testa med det också och stänga av Killer i bios på MSI skylake datorn.

Återkommer senare med updates.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Min dator har gått kraschfritt 24/7 sedan mitt senaste inlägg, kör minnena på DDR4-2133 fortfarande. Lämnade Memtest86 igång i 14 timmar (6 fulla passes, och 47% på det jag avbröt) i slutet av förra veckan, utan några rapporterade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Har dragit ner mina 2666 till 2133 nu med för strular mindre då, memtest86 hittade dock inget fel vid 2666 efter en natts körning.

BSOD helvetet kom tillbaka ett tag efter att bytt ut logitech musen och dess driver till razer, random bsods när som (olika texter i dem).
Det jag gjorde var då att uppgradera bios till senaste och då blev det bara värre.

Nu har jag gjort en re-install av windows igen i fredags och då verkar det rättat till sig. Kom ett gäng nya drivers på MSIs sida och verkar som nya biosen gillade ligga på från början av windows install (aldrig varit med om tidigare).

Men jag ropar inte faran-över på ett tag. Windows 10 blev nog släppt lite väl tidigt. Min andra dator (en gammal sandy-bridge) har fastnat nu på att windows update vill lägga realtek sounddrivers men kan inte... doh...

Beställde ett Intel network kort, borde ha kommit i fredags, tänkte testa med det också och stänga av Killer i bios på MSI skylake datorn.

Återkommer senare med updates.

Drivrutinen som Realtek skickar för ljudkort via w10 update är ren skit. Ställde till det rejält för mig,var tvungen att dra tillbaka en återställningspunkt och sen blocka den uppdateringen. Fick inget ljud i frontpaneln på chassiet med den drivaren hur jag än gjorde, och sen fick jag BSOD flera gåner.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur många som har problem med sina Skylakes. Det verkar som jag har haft tur hittills, peppar peppar. Asus Z170M-Plus, 2x16GB 2400M RAM och 6700K. En SSD och en HDD för lagring.

Det enda jag har 'problem' med är att hårddisken (den mekaniska) vägrar att stänga av sig efter en stunds idlande, oavsett inställd tid i strömhanteraren (W10) och inställningar i BIOS/UEFI. Har gågglat rätt mkt på detta men jag verkar vara den enda som har detta problem. Har tom kollat efter öppna handtag (handles) mot disken men det finns inga såna förutom de som är mot NTFS-lågnivå-filerna. Kan tillägga att det inte var några som helst problem med disken i förra datorn med W7.

Någon annan som har haft detta bekymmer?

Permalänk
Medlem

Köpte Gigabyte Z170X-Gaming 7, 6700K och Corsair Dominator Platinum DDR4 3000MHz 2x8Gb, gjorde en Clean install med W10 och hittils har det mesta bara rullat på. Bytt bios när en nyare kom ut. Inga problem med drivrutiner, de som medföljde på skiva fungerade bra. Har nu testat att överklocka lite och börjat med att höja till 4,2GHz, kör så ett tag innan jag höjer igen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Köpte Gigabyte Z170X-Gaming 7, 6700K och Corsair Dominator Platinum DDR4 3000MHz 2x8Gb, gjorde en Clean install med W10 och hittils har det mesta bara rullat på. Bytt bios när en nyare kom ut. Inga problem med drivrutiner, de som medföljde på skiva fungerade bra. Har nu testat att överklocka lite och börjat med att höja till 4,2GHz, kör så ett tag innan jag höjer igen.

I stock utförande så boostar 6700K automatiskt till 4,2GHz så din överklockning var nog lite poänglös Testa 4.4 istället

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I stock utförande så boostar 6700K automatiskt till 4,2GHz så din överklockning var nog lite poänglös Testa 4.4 istället

Jo, det vet jag. Men jag hoppades att "Boost/turbon" skulle då ge 4,4...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Jo, det vet jag. Men jag hoppades att "Boost/turbon" skulle då ge 4,4...

Det funkar nog inte så att det är en funktion som "ger 0,2 extra"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det funkar nog inte så att det är en funktion som "ger 0,2 extra"...

Så boosten försvinner vid överklockning?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Så boosten försvinner vid överklockning?

Inte direkt. Utan din "överklockning" på Skylake är vad du sätter max "boost" frekvens till. Sätter du den till 4.2 så går den till 4.2 sätter du den till 4.6 så går den till 4.6 inte 4.6 +0.2. Med tanke på din rigg så borde du skämmas om du inte kommer upp i 4.6 i alla fall , utan att behöva pilla på nått mer än lite Vcore och Multipel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte direkt. Utan din "överklockning" på Skylake är vad du sätter max "boost" frekvens till. Sätter du den till 4.2 så går den till 4.2 sätter du den till 4.6 så går den till 4.6 inte 4.6 +0.2. Med tanke på din rigg så borde du skämmas om du inte kommer upp i 4.6 i alla fall , utan att behöva pilla på nått mer än lite Vcore och Multipel.

Har plockat upp den till 4,4 nu, får se hur det fungerar. Har ej höjt Vcore något än utan bara Multipel. Körde min 3770K på 4,5 med lite höjning på Vcore. Gick fint i temp.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

har helt galna problem.. Har ett asus maximus viii med skylake processor, köpte evga 750 g2 nätagg och define r5 låda. Köpte nog fel ramminnen (vengeance lpx ver.3.20) DDR4 dock för jag har ännu inte kommit igång.. faaan jag skulle ju göra PC comeback från 15år med mac:S har hållt på hela jävla dagen att försöka få datorn att starta överhuvudtaget:Z

Bifogar dropbox länk till en film jag spelade in så kan ni se:SFilm

den startar alltså om sig. Jag får ingen bild genom maximus egna hdmi så kan inte gå in i bios och ställa in något heller:S

inte så lite irriterad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

har helt galna problem.. Har ett asus maximus viii med skylake processor, köpte evga 750 g2 nätagg och define r5 låda. Köpte nog fel ramminnen (vengeance lpx ver.3.20) DDR4 dock för jag har ännu inte kommit igång.. faaan jag skulle ju göra PC comeback från 15år med mac:S har hållt på hela jävla dagen att försöka få datorn att starta överhuvudtaget:Z

Bifogar dropbox länk till en film jag spelade in så kan ni se:SFilm

den startar alltså om sig. Jag får ingen bild genom maximus egna hdmi så kan inte gå in i bios och ställa in något heller:S

inte så lite irriterad..

Svårt att säga vad det är. Du får ju någon form av LED indikation där som är en felkod du kan utläsa i manualen för ditt moderkort. Kolla det först.

SKulle plocka ut allt från chassiet om jag var du och bara montera ihop det på moderkortskartongen, se till att kylaren sitter rätt. Testa med ett minne i taget. Du har inte råkat glömma sätta i CPU-ström kontakten?

Man får köra uteslutningsmetoden i dessa fall. Det brukar i 9 fall av 10 vara något man själv har gjort fel Ang. minnen så verkar det vara XMP profilen som inte alltid lirar för minnen som egentligen är gjorda för x99 plattformen. Jag köpte enkla minnen från Crucial, som inte ens har XMP profil, överklockar dessa manuellt utan problem. Om du nu blir tvungen att byta minnen kan jag rekommendera dessa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

tack!

Felkoden jag får är just om RAM. Får beställa nya. Men ska parallellt med det även ta hit någon som kan hjälpa mig att bygga från scratch.. CPU sladden sitter i, Men är 1st 4pins som sitter i en 8 pins kontakt. Kan man köpa en ny 8 pins kontakt till cpun? tror dock inte det är problemet då datorn lyser och blinkar. tar jag bort den(cpu strömsladden) så får jag ej några felmedelanden etc men den startar heller inte upp bild etc.

Skrivet av BrottOchStraff:

Svårt att säga vad det är. Du får ju någon form av LED indikation där som är en felkod du kan utläsa i manualen för ditt moderkort. Kolla det först.

SKulle plocka ut allt från chassiet om jag var du och bara montera ihop det på moderkortskartongen, se till att kylaren sitter rätt. Testa med ett minne i taget. Du har inte råkat glömma sätta i CPU-ström kontakten?

Man får köra uteslutningsmetoden i dessa fall. Det brukar i 9 fall av 10 vara något man själv har gjort fel Ang. minnen så verkar det vara XMP profilen som inte alltid lirar för minnen som egentligen är gjorda för x99 plattformen. Jag köpte enkla minnen från Crucial, som inte ens har XMP profil, överklockar dessa manuellt utan problem. Om du nu blir tvungen att byta minnen kan jag rekommendera dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

tack!

Felkoden jag får är just om RAM. Får beställa nya. Men ska parallellt med det även ta hit någon som kan hjälpa mig att bygga från scratch.. CPU sladden sitter i, Men är 1st 4pins som sitter i en 8 pins kontakt. Kan man köpa en ny 8 pins kontakt till cpun? tror dock inte det är problemet då datorn lyser och blinkar. tar jag bort den(cpu strömsladden) så får jag ej några felmedelanden etc men den startar heller inte upp bild etc.

Förstår inte vad du menar med 4pins som sitter i 8pins kontakt? ALla pins på moderkortet måste vara kopplade Ta gärna en bild.

Har du provat att stoppa i ett minne i taget i olika slots? Tror du borde kunna få igång den med dina minnen om du kör dem på SPD eller Manuell inställning. Bara XMP som krånglar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

har testat alla slots . Här är bild samt en ny film!

film
@BrottOchStraff:

Permalänk
Medlem

Hade inga problem som hindrade användning men hade lite irriterande problem innan jag gjorde biosuppdateringar.

Första problemet var att musen inte fungerade ibland när datorn startades.
Andra problemet var att ljudet inte fungerade när datorn startade.

Problem 1 löstes med biosuppdatering.
Problem 2 löstes med att jag avinstallerade Realtekdrivrutinerna och programvaran och lät Windows installera det den ville ha bara.

Moderkort: Asus Maximus Hero VIII

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

tack!

Felkoden jag får är just om RAM. Får beställa nya. Men ska parallellt med det även ta hit någon som kan hjälpa mig att bygga från scratch.. CPU sladden sitter i, Men är 1st 4pins som sitter i en 8 pins kontakt. Kan man köpa en ny 8 pins kontakt till cpun? tror dock inte det är problemet då datorn lyser och blinkar. tar jag bort den(cpu strömsladden) så får jag ej några felmedelanden etc men den startar heller inte upp bild etc.

Skrivet av mikeperrysweden:

Vad för agg? för du bör köra med 8 pin, sen ram kör med en sticka i taget kan ju vara en som är defekt eller moderkortet som bråkar.

SEn kan inte se filmen, för den förbenade Flashplayer (vägrar installera det) :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Haha då är den ändå inspelad med iphone så borde ju gå utan flash???

Jag har ett EVGA Supernova 750 G2

Skrivet av Broken-arrow:

Vad för agg? för du bör köra med 8 pin, sen ram kör med en sticka i taget kan ju vara en som är defekt eller moderkortet som bråkar.

SEn kan inte se filmen, för den förbenade Flashplayer (vägrar installera det) :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte direkt. Utan din "överklockning" på Skylake är vad du sätter max "boost" frekvens till. Sätter du den till 4.2 så går den till 4.2 sätter du den till 4.6 så går den till 4.6 inte 4.6 +0.2. Med tanke på din rigg så borde du skämmas om du inte kommer upp i 4.6 i alla fall , utan att behöva pilla på nått mer än lite Vcore och Multipel.

Måste man inte ändå stänga av Intel Turbo Boost när man höjer multipeln?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

Haha då är den ändå inspelad med iphone så borde ju gå utan flash???

Jag har ett EVGA Supernova 750 G2

JO, men läggs ju på när du laddar upp det på hemsidan tydligen Då bör du har 8 pins kabel någon stans (är delad 4+4 oftast kan ju vara så att G2 kör dubbelt en 4 och en 8 pin).

Nej ska finnas två " 70 cm lång kabel med en 4+4-pin 12V-kontakt" så tycker du ska lösa det först.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

ja den ena av 4+4 kontakterna sitter i dmoderkortet. 8:an sitter i nätagget. sladden har benämningen CPU

Skrivet av Broken-arrow:

JO, men läggs ju på när du laddar upp det på hemsidan tydligen Då bör du har 8 pins kabel någon stans (är delad 4+4 oftast kan ju vara så att G2 kör dubbelt en 4 och en 8 pin).

Nej ska finnas två " 70 cm lång kabel med en 4+4-pin 12V-kontakt" så tycker du ska lösa det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

ja den ena av 4+4 kontakterna sitter i dmoderkortet. 8:an sitter i nätagget. sladden har benämningen CPU
https://www.dropbox.com/s/9zpyr40twcvj9vk/eefe.jpg?dl=0

Låter rätt Prova med ett ramminne då och i alla slots på moderkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har gjort det med båda ramminnena :S

Skrivet av Broken-arrow:

Låter rätt Prova med ett ramminne då och i alla slots på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

Har gjort det med båda ramminnena :S

Monterat distanser rätt och inga böjda piggar på sockeln?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeperrysweden:

Var lite svårt att se. Men skulle montera om allt om jag var du.
Kolla efter böjda pins på CPUN, och testa med ett minne i taget. Kolla så du har kopplat alla PCI-E ström till GPUn också. Ang sladden till CPUN ska det inte vara några pins lediga på moderkortet (förutom eventuella extraingångar som HDAudio, USB portar osv.).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Måste man inte ändå stänga av Intel Turbo Boost när man höjer multipeln?

Det tror jag inte. Då lär den inte gå upp i den satta turbofrekvensen och bara snurra i 4ghz misstänker jag
Du kanske tänker på Speedstep? Som automatiskt klockar ner cpun för att spara ström. Den kan man f.ö. också ha kvar. Vissa påstår att det kan ge lite instabilitet, men det är inget som jag märkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm