Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mer ram-minne

Hej,

Vill bara dubbelkolla en grej innan jag skickar iväg en beställning. Jag har 2*4 GB 1600mhz Crosair minnen i min dator. Moderkortet är z77 och stödjer därav fyra minnen. Om jag vill ha ytterligare 8gb behöver jag i så fall köpa precis samma minnen eller kan jag använda ett annat märke? Läste någonstans att det inte ens var säkert att det fungerade bra ihop om det var precis samma minnen? Är det någon skillnad vilken kanal det nya och det gamla paren sitter i? Dvs, är det t ex bättre om jag låter mina gamla minnen sitta på en kanal och det nya på den andra?

Permalänk
Hedersmedlem

Försök hitta minnen med så lika spec som möjligt. De behöver inte ha samma märke. Du ska sätta dem som par på olika kanaler. Om du kollar i manualen till moderkortet så ska du montera det ena paret lika minnen som man ska göra om man bara har två. Sedan sätter du det andra paret i de andra slottarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ju att föredra identiska minnen för att undvika eventuella fel som kan uppstå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Annars kan du helt enkelt låta bli att köpa mera ram minne. 8 GB duger fint till det mesta. Bortsett ifrån om du håller på att redigera bilder & film, rendera osv. Då kanske det kan vara aktuellt att uppdatera till 16 GB. Köp en SSD istället

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU