Telia fulspelar - Medvetet lurat mig?

Permalänk
Medlem

Telia fulspelar - Medvetet lurat mig?

Var tidigare i kontakt med Telias kundservice för att jag ville ta reda på om jag hade någon möjlighet till högre uppladdningshastigheter.
Jag fick då som svar att det gick alldeles utmärkt med 30Mbit ned och 12Mbit upp (Kanske använder fel benämning men de kunniga förstår ändå).

Jag förklarar klart och tydligt att jag är i behov av en högre uppladdningshastighet än den jag redan har för att kunna streama när jag spelar och jag gav dem min adress för att de skulle kolla upp deta, tummen upp det var bara att beställa fick jag som svar, jag frågade då en extra gång om jag verkligen skulle kunna utnyttja den högre hastigheten, svaret blev då ja.

Nu när jag har allting ikopplat så får jag bara ut 17/2, jag vänder mig då till deras chatt för att fråga om det möjligen är så att VDSL tekniken tar längre tid att komma igång, men då får jag svaret att jag har beställt 30 Mbit xDSL och att jag befinner mig 2059m från stationen och maxgränsen för detta är 1500m.

Jag förklarar för de att jag varit i kontakt med de tidigare och sagt klart och tydligt att jag är i behov av den högre uppladdningshastigheten.

Svaret jag får då är att jag isåfall fått felaktiga uppgifter och att jag inte har möjlighet att nyttja dessa hastigheter.

Jag säger då att jag inte är intresserad av att behålla mitt internet då jag enbart skaffat det med förhoppningar att komma över 2mbit uppladdning och frågar då vilka utgifter som då tillkommer, svaret jag då får är att det är uppsägningstiden och frakten jag betalar för, då frågar jag om det verkligen är så att jag som kund ska betala för en tjänst när jag uppenbarligen fått felaktiga uppgifter från deras support.
Svaret jag då får är att då det gått så kort tid så kan de stänga det direkt och att jag då inte behöver betala något förutom frakten. (Varför framkom då inte detta tidigare?)

Nu framgår kanske inte diskussionvärdet i denna tråd, så vill klargöra detta:
Vad kan jag som kund göra? Är det bara le och betala för att skicka tillbaka en router när det är dom som i första början som utgett felaktiga uppgifter/valt att utelämna något så vitalt som detta.
Pengarna är väl inte det största problemet, stör mig mest på de uppgifter jag fått och att jag nu gått och väntat på något som ändå inte fungerar och att personer som är mindre tekniskt kunniga antagligen bara fortsätter betala utan att märka något.

Tycker hur som helst att det var en riktigt trist upplevelse och att Telia borde skött detta snyggare.
Hur kan det vara rimligt att jag ska betala 450kr/mån för en tjänst de inte ens klarar av att leverera?

Permalänk
Medlem

Du gör samma misstag som en hel del andra här inne också verkar göra.

Telia erbjuder deras tjänst "Bredband 30", med hastigheter som mycket riktigt är 12-30 nerströms och upp till 12Mbit uppströms.

Beroende på avstånd och teknik kan man hamna på ADSL eller VDSL. Oavsett vad man hamnar på så är det alltså samma tjänst man betalar för.
Så på frågan om det är rimligt att betala månadspriset: Ja, det är helt rimligt då du får precis den tjänsten som är beställd.

Ang kostnaden för att skicka tillbaka grejerna känns inte omöjligt för dem att nolla. Du frågade ju som sagt specifikt kring upphastigheten (svårt att avgöra då vi bara har din text att gå på) och blev det då något slags missförstånd mellan säljaren och dig så kan jag tycka att de borde bjussa på den också, vilket jag inte tror är några problem om man lägger fram det på rätt sätt.

Dock kan du ju troligtvis få 2Mbit uppströms på din ADSL-förbindelse också, men antar att du inte fick det iom att du pekade på den gränsen specifikt.

Men ring och kolla igen, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Du gör samma misstag som en hel del andra här inne också verkar göra.

Telia erbjuder deras tjänst "Bredband 30", med hastigheter som mycket riktigt är 12-30 nerströms och upp till 12Mbit uppströms.

Beroende på avstånd och teknik kan man hamna på ADSL eller VDSL. Oavsett vad man hamnar på så är det alltså samma tjänst man betalar för.
Så på frågan om det är rimligt att betala månadspriset: Ja, det är helt rimligt då du får precis den tjänsten som är beställd.

Ang kostnaden för att skicka tillbaka grejerna känns inte omöjligt för dem att nolla. Du frågade ju som sagt specifikt kring upphastigheten (svårt att avgöra då vi bara har din text att gå på) och blev det då något slags missförstånd mellan säljaren och dig så kan jag tycka att de borde bjussa på den också, vilket jag inte tror är några problem om man lägger fram det på rätt sätt.

Dock kan du ju troligtvis få 2Mbit uppströms på din ADSL-förbindelse också, men antar att du inte fick det iom att du pekade på den gränsen specifikt.

Men ring och kolla igen, lycka till!

Det blir ju självklart lite partiskt då jag själv är trådskararen och inte erhåller er något underlag från de tidigare chatterna. Men kan garantera att jag var väldigt tydlig när jag skrev med deras support.

Jo, det var ju just det som fick mig att vilja kontrollera med deras support, hade inte några förhoppningar på 12 uppströms utan hade mer siktat in mig på åtminstone 3-5 så att det skulle gå att sända 720p i lagom bitrate.
Det är mest konversationen jag hade innan själva beställningen som irriterar mig då jag frågade flera gånger bara för att vara på den säkra sidan och han nämde då inte att mitt hus är utanför zonen för VDSL och det är något som nämns direkt när jag sedan har fått hem allting och teknikern varit här. Känns bara som en enorm slöseri av tid då jag var klar och tydlig med vad det var jag var i behov av.
Kändes mest som att det var ett försök till att lura på sig mer teknisk okunniga på ett dyrare abonemang.

Försöker alltid att hålla en god, men seriös ton när jag pratar med kundtjänst så att de tar en på allvar men inte uppfattar en som otrevlig...man måste ju alltid att ha i åtanke att dom bara gör sitt jobb efter sin förmåga och de inte kan rå för sina kollegors misstag

Det går möjligen inte att slå ihop två stycken internetuppkopplingar för högre hastigheter? Har föräldrarna i huset bredvid vars Wifi fungerar utmärkt för mig... nu står jag här med internet med ca 2 uppströms vardera och ingen är tillräcklig för sig själv att kunna upprätthålla en 720p stream.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har möjligheter till fiber då slipper du klaga.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Det går möjligen inte att slå ihop två stycken internetuppkopplingar för högre hastigheter? Har föräldrarna i huset bredvid vars Wifi fungerar utmärkt för mig... nu står jag här med internet med ca 2 uppströms vardera och ingen är tillräcklig för sig själv att kunna upprätthålla en 720p stream.

Vet inte om denna kan hjälpa.

https://www.youtube.com/watch?v=YDUfP8a5zNY

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Synd att du inte har möjligheter till fiber då slipper du klaga.

Ja, tyvärr är det priset man får betala för att slippa ha folk runt omkring sig och kunna njuta av skogens lugn

4G är antagligen helt uteslutet då jag är tveksam av att det klarar att leverera en stabil ping samtidigt som man laddar upp bild/ljud samtidigt samt att det begränsas av data.

Skrivet av Byvejret:

Ska ta en titt när jag får möjlighet, gör ett bokmärke så jag kommer ihåg Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Ja, tyvärr är det priset man får betala för att slippa ha folk runt omkring sig och kunna njuta av skogens lugn

4G är antagligen helt uteslutet då jag är tveksam av att det klarar att leverera en stabil ping samtidigt som man laddar upp bild/ljud samtidigt samt att det begränsas av data.

Ska ta en titt när jag får möjlighet, gör ett bokmärke så jag kommer ihåg Tack.

har för mig att Vdsl2+ kan ge snabbare bredband men oftast begränsad från telestationen. max 1000-1500 meter va ? eller närmare tror det var nåt sånt

var bor du ? till och med min broder bor på landet men har fiber draget dit men vi bor i litet samhälle i värmland, så detta fiber är rätt nydraget sedan 2012 av kommunen allt fler ställen får han sitter på 100/100Mbits och jag sitter på 1000/100Mbits fast jag bor närmare centrum av kommunen. jag är mer än nöjd för mer än jag betala för. Innan hade han mobilt bredband det sög ju pung

jag hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

har för mig att Vdsl2+ kan ge snabbare bredband men oftast begränsad från telestationen. max 1000-1500 meter va ? eller närmare tror det var nåt sånt

var bor du ? till och med min broder bor på landet men har fiber draget dit men vi bor i litet samhälle i värmland, så detta fiber är rätt nydraget sedan 2012 av kommunen allt fler ställen får han sitter på 100/100Mbits och jag sitter på 1000/100Mbits fast jag bor närmare centrum av kommunen. jag är mer än nöjd för mer än jag betala för. Innan hade han mobilt bredband det sög ju pung

jag hoppas det löser sig för dig

Jo precis VDSL2+ jag trodde jag skulle få, men mitt avstånd begränsade tydligen det hela, men det fick jag reda på efter jag varit i kontakt med dom redan, beställt och frågat mer än en gång för att vara helt säker på att det inte skulle bli så. Oerhört trist för min del som hade satt upp förhoppningar på att åter börja streama idag

Jag bor verkligen mitt ute i skogen, 2mil till närmsta stad och den är inte mycket större än en IKEA butik, kanske får bli något att spara till...en fiberanslutning, men lär bli oerhört dyrt för min del.

Permalänk
Medlem

Att en säljare ger ett löfte som inte varan uppfyller borde vara ett tillräckligt skäl för att kunna reklamera och då ska man inte drabbas av några kostnader alls. Läs på Konsumentverkets webb om reklamation och konsumentköplagen.