Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hjälp! Ingen bios, bara svart.

Hej!
Igår satt jag och slösurfade när datorn plötsligt fick blåskärm. Startade om och fick då meddelandet "inacessable_boot_device". Den startade om automatiskt några gånger men fick nog så jag stängde av och slog av nätagget, gick och la mig. Dagen därpå slog ja på systemet och fick då bara svart skärm. Ingen bios, inget. Systemfläkten snurrar men inte cpufläkten (cpufläkten snurrade innan problemet uppstod).

Allt verkar som vanligt förutom att cpufläkten inte snurar och att det inte kommer någon bild.

Vad jag har försökt än så länge. (Inget fungerar)
Clear cmos via jumper( ej batteri)
Koppla ur allt och bara ha el och bildskärm inkopplat.
Kopplat ur alla interna delar. Bara ram och cpu kvar.
Forcerat dualbios, ingen lycka

Brukar oftast sätta datorn i strömsparläge. Stänger sällan av. Har fått bluescreen nån gång efter att jag väckt datorn.

System:
MB: ga z97n wifi gaming 5 rev 1
Cpu : i5 4690k 3,9ghz
Ram: 2x8 corsair vengance low profile 1600.
Psu: fractal design integra 500w
Gpu: xfx hd6870
Disk: samsung evo 850 ssd 500gb
Chassi: phanteks entho evolv itx
Cpu kylare: noctua nh d15
Os: Windows 10 pro 64bit

All hjälp är uppskattad.
Ursäkta stavfel etc, skriver från mobilen.

Tack på förhand
//B

Update:
1. Har nu testat att koppla ur batteriet och koppla in det. Ingen lycka.
2. Tagit ur alla delar ur chassit och satt ihop dem på skrivbordet. Ingen lycka.

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1382803-guide-windows-7...

Din cpu fläkt snurrar inte så vet inte om detta är så relevant när du kunnat sitta med datorn ett tag. Ge alla som kan lite info om windows

Permalänk
Skrivet av anon34443:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1382803-guide-windows-7...

Din cpu fläkt snurrar inte så vet inte om detta är så relevant när du kunnat sitta med datorn ett tag. Ge alla som kan lite info om windows

Cpufläkten snurrade innan problemen uppstod. Kan det vara nätagget som failar? Borde kanske ha sagt det men alla delat är nya förutom nätagget som jag haft i mer än 5 år. Får en liten error-speaker imorgon. Får se om den ger ifrån sig några ljud.

Skickades från m.sweclockers.com