Nvidia's Maxwell har inte DX12 full support? (Ashes of the Singularity kontroversen)

Permalänk
Medlem

Nvidia's Maxwell har inte DX12 full support? (Ashes of the Singularity kontroversen)

Jag är förvånad att Sweclockers inte skrivit om den stora kontroversen de senaste dagarna. Allt startade med denna post på Hardforum:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1873640

Det blev ett jävla hallå och denna Reddittråd summerar alla händelser ganska bra:
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/3j1916/get_your_po...

Brian Burke, senior PR manager för Nvidia sa detta för ca 2 veckor sedan då hela historien började:

Citat:

This title is in an early Alpha stage according to the creator. It’s hard to say what is going on with alpha software. It is still being finished and optimized. It still has bugs, such as the one that Oxide found where there is an issue on their side which negatively effects DX12 performance when MSAA is used. They are hoping to have a fix on their side shortly.

We think the game looks intriguing, but an alpha benchmark has limited usefulness. It will tell you how your system runs a series of preselected scenes from the alpha version of Ashes of Singularity. We do not believe it is a good indicator of overall DirectX 12 gaming performance.

We’ve worked closely with Microsoft for years on DirectX 12 and have powered every major DirectX 12 public demo they have shown. We have the upmost confidence in DX12, our DX12 drivers and our architecture’s ability to perform in DX12.

When accurate DX12 metrics arrive, the story will be the same as it was for DX11.

Han fick frågan igår av pressen och sa då mycket mer vaga saker:

Citat:

We’re glad to see DirectX 12 titles showing up. There are many titles with DirectX 12 coming before the end of the year and we are excited to see them

Ganska många Nvidia ägare som nu är upprörda. Maxwell såldes som bekant in med "full DX12 feature set support".

Permalänk
Medlem

Såg precis detta på guru3D. Detta är ett skrämmande beteende från Nvidia på senare tid. Tror de börjat få hybris. Det är lögner rent ut. Först det med 970 och nu detta.

Kommer mitt nya 980ti inte ha fullt dx12-stöd så kommer mitt hamna i en låda på posten och skickas tillbaka.

EDIT: Mja, det är en bra fråga varför Sweclockers ej har skrivit något om detta.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har själv inte hängt med så mycket angående just detta så blir intressant att läsa om allt under dagen. Man kan ju inte direkt säga att det varit Nvidias år med tanke på alla kontroverser hittills. Och året är inte ens slut, vad mer kommer avslöjas innan året är slut?

Får hoppas redaktionen tar upp det med. Kom ihåg att det alltid går att tipsa redaktionen om intressanta saker om ni vill vara säker på att de också tagit del av vad det nu gäller.

Permalänk
Medlem

Ärligen sagt så är jag absolute inte överraskat att sweclockers inte har skrivit nåt än så länge.
Antingen kommer dem inte nämna det alls eller så vänta man på att Nvidia försöker bortförklara det hela ala "its a feature".
Samtidigt kan man väl också antar hur det kommer vara med kommande "Gameworks" titlar när det gäller DX12 fram tills Pascal släpps.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ja, om det stämmer så är det ju minst sagt tveksamt att påstå sådan kompatibilitet. (Det som påstås verkar ju vara att funktionen "finns" men är i praktiken så långsam att det är mycket bättre att inte använda den.)

Det lär ju förr eller senare komma artiklar på större siter (med betoning på artiklar). Är ju möjligt att de gjort det igen, i så fall lär det ju bli ett jäkla liv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ärligen sagt så är jag absolute inte överraskat att sweclockers inte har skrivit nåt än så länge.
Antingen kommer dem inte nämna det alls eller så vänta man på att Nvidia försöker bortförklara det hela ala "its a feature".
Samtidigt kan man väl också antar hur det kommer vara med kommande "Gameworks" titlar när det gäller DX12 fram tills Pascal släpps.

Det här är ju inte riktigt klok. Varför skulle Sweclockers inte skriva en artikel om nåt sånt här ? Skulle du undvika det, om du jobbade på Sweclockers ? Varför då ? Du låter som de där som tror att jorden är 5000 år och att dinosaurieben bara är en konspiration som blivit plantad av Gud.

Permalänk
Medlem

Nvidia säljer 90% av alla grafikkort så det kanske vore på tiden att det kommer någon nyhet som är bra för AMD. Bra för konkurrensen om inte annat. Själv är jag en Nvidiafan, men det är klart att det är inte i längden bra om det inte finns någon som kan konkurrera med Nvidia, åtminstone rent prismässigt.

Vad gäller DX12 så känner jag förtröstan på att Nvidias utrustning kommer funka jättebra med det nya APIet när det börjar kommar ut spel som bygger på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det här är ju inte riktigt klok. Varför skulle Sweclockers inte skriva en artikel om nåt sånt här ? Skulle du undvika det, om du jobbade på Sweclockers ? Varför då ? Du låter som de där som tror att jorden är 5000 år och att dinosaurieben bara är en konspiration som blivit plantad av Gud.

Många som tror att Sweclockers-redaktionen hejar på det gröna laget. Jag har ingen åsikt om detta men jag har absolut förståelse för de som tror att det är så.

Sen tycker jag att du kan skippa den där förlöjligande tonen.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Drog iväg ett PM till redaktionen nu. Gör Sweclockers en nyhet om detta så tror jag kommentarerna kommer vara roligare att läsa än vad man någonsin kommer få i ett DX12-spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Jag gissar att anledningen är att det är för tidigt att säga, vilket även verkar vara konsensus hos Beyond3d.
Så det får ju vara tydligt att det är väldigt osäkert i nuläget.

Mer data behövs. (Och någon form av uttalande från Nvidia)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Finns redan tråd om detta.

Denna topicen var uppe en hel del för någon månad sedan dessutom. Minns att jag läste om DX12 stödet och maxwell för ett tag sedan iaf.

Dock var även AMD luriga gällande stödet då dom inte heller har fullt dx12 stöd.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite besviken med tanke på hur mycket man lagt på grafikkortet.
Blir spännande att se om Sweclockers väljer att ta upp detta eller att lägga locket på...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det här är ju inte riktigt klok. Varför skulle Sweclockers inte skriva en artikel om nåt sånt här ? Skulle du undvika det, om du jobbade på Sweclockers ? Varför då ? Du låter som de där som tror att jorden är 5000 år och att dinosaurieben bara är en konspiration som blivit plantad av Gud.

Har har ju absolut en poäng. När det finns något att skriva i negativ ton om AMD är Sweclockers ofta snabba på att få ut artiklar och precis tvärtom när det gäller något negativt om Nvidia. Det har varit så under en väldigt lång tid och är såklart väldigt tråkigt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Se så djupdyk i detta nu SweC och visa att ni inte är Nvidias lille springpojke.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Finns redan tråd om detta.

Tråden i fråga: #15640631

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Många som tror att Sweclockers-redaktionen hejar på det gröna laget.

Det är ju en typiskt löjlig tanke, att en redaktion skulle gynna ett visst varumärke. Då utgår man ju ifrån sig själv, redaktionenes professionalitet består ju just i att stå över sådant, eller hur ?

Skrivet av Grumie:

Jag har ingen åsikt om detta men jag har absolut förståelse för de som tror att det är så.

Det finns inget som helst skäl att ha förståelse för paranoia. Blotta tanken på att SweC skulle gynna lag grön är ju ett angrepp på deras journalistiska integritet, eller hur ? Jag antar att du "har förståelse" för dem som håller på med chemtrails också ?

Skrivet av Grumie:

Sen tycker jag att du kan skippa den där förlöjligande tonen.

Vilken då ? Lär dig skilja på förlöjligande och att vara uppbragd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har har ju absolut en poäng. När det finns något att skriva i negativ ton om AMD är Sweclockers ofta snabba på att få ut artiklar och precis tvärtom när det gäller något negativt om Nvidia. Det har varit så under en väldigt lång tid och är såklart väldigt tråkigt.

Det där är ju fria fantasier. Du kommer med grova anklagelser och gör inte ens ett försök att underbygga saken med ens ett anekdotiskt exempel. Nu får du visa vad du bygger dina anklagelser på, alternativt medge att du far med osanning.
För övrigt så vet ju alla som brukar se fredagspanelen att Emil är ett AMD-fan - Men att han på ett skickligt sätt brukar lyckas undvika att säga någonting som undvika att säga någonting partiskt. Att han ändå föredrar AMD märks bland annat på hans kroppsspråk.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte bättre att vänta på ett svar från nVidia. Det är ju ännu ingen förutom dem som vet om det är en orsak av drivrutiner, om det kommer finnas stöd för async eller inte.

Vad man vet är att JUST NU finns det inte stöd. Kommer det aldrig stöd för det är det bara sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det där är ju fria fantasier. Du kommer med grova anklagelser och gör inte ens ett försök att underbygga saken med ens ett anekdotiskt exempel. Nu får du visa vad du bygger dina anklagelser på, alternativt medge att du far med osanning.
För övrigt så vet ju alla som brukar se fredagspanelen att Emil är ett AMD-fan - Men att han på ett skickligt sätt brukar lyckas undvika att säga någonting som undvika att säga någonting partiskt. Att han ändå föredrar AMD märks bland annat på hans kroppsspråk.

Dyk ner lite i nyhetsarkivet. Det krävs ingen vidare omfattande granskning för att se vilka som tillskrivs fler eller negativa rykten ganska kvickt.

Att sedan anklaga mig för att fara med osanning eller att fantisera när du själv fantiserar friskt baserat på någons "kroppsspråk" i videor är ju helt galet infantilt. (Av mig får du svar i precis samma ton som du själv lägger grunden för)

Vidare verkar jag ju inte vara ensam om den här uppfattningen och då har ju Sweclockers ett problem, vilket de också blir varse om när en diskussion som denna uppstår. Att bara vifta bort som du gör är ju knappast konstruktivt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är ju en typiskt löjlig tanke, att en redaktion skulle gynna ett visst varumärke. Då utgår man ju ifrån sig själv, redaktionenes professionalitet består ju just i att stå över sådant, eller hur ?

Det kan tyckas. Din åsikt delas inte av alla dock.

Skrivet av Oldskool:

Det finns inget som helst skäl att ha förståelse för paranoia. Blotta tanken på att SweC skulle gynna lag grön är ju ett angrepp på deras journalistiska integritet, eller hur ? Jag antar att du "har förståelse" för dem som håller på med chemtrails också ?

Jag har som sagt ingen anledning att misstro swecs redaktion men inser även att utan kritik och kontroll skulle även journalister skriva vad fan som helst.

Skrivet av Oldskool:

Jag antar att du "har förståelse" för dem som håller på med chemtrails också ?

Återigen ett förlöjligande från din sida. Vad håller du på med?

Skrivet av Oldskool:

Vilken då ? Lär dig skilja på förlöjligande och att vara uppbragd.

"Varför då ? Du låter som de där som tror att jorden är 5000 år och att dinosaurieben bara är en konspiration som blivit plantad av Gud." == Förlöjligande

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dyk ner lite i nyhetsarkivet. Det krävs ingen vidare omfattande granskning för att se vilka som tillskrivs fler eller negativa rykten ganska kvickt.

Du lyckas alltså inte hitta ett enda exempel som du kan lyfta fram på den påstådda AMD-konspirationen ? Självklart beror det på att det inte finns någon sådan konspiration.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att sedan anklaga mig för att fara med osanning eller att fantisera när du själv fantiserar friskt baserat på någons "kroppsspråk" i videor är ju helt galet infantilt. (Av mig får du svar i precis samma ton som du själv lägger grunden för)

Var fantiserar jag friskt, menar du ? Jag har faktiskt sett de videorna som jag referarar till. De finns att tillgå här: https://www.youtube.com/user/swecab
Alltså är det inte några fantasier alls som du hävdar. Ännu ett exempel på ett lika grovt som felaktigt påstående från din sida.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vidare verkar jag ju inte vara ensam om den här uppfattningen och då har ju Sweclockers ett problem, vilket de också blir varse om när en diskussion som denna uppstår. Att bara vifta bort som du gör är ju knappast konstruktivt.

Hundra miljoner flugor tycker att det är bra att äta hästskit. I beg to differ. För övrigt så lär det ju då finnas lika många AMD-fans som Nvidia fans på den här sajten i så fall.

Permalänk
Medlem

Har AMDs nya 300serie dx12 stöd? har lite svårt att hänga med och om någon orkar förklara kanske? är det hårdvaru stödet maxwell saknar?
och hur ser det ut på AMDs sida?

mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Finns redan tråd om detta.

Denna topicen var uppe en hel del för någon månad sedan dessutom. Minns att jag läste om DX12 stödet och maxwell för ett tag sedan iaf.

Dock var även AMD luriga gällande stödet då dom inte heller har fullt dx12 stöd.

Skillnaden är nog att Nvidia gjort stor sak av att de skulle ha just fullt DX12 stöd vilket nu verkar vara felaktigt. Lite för tidigt att dra några slutsatser men speciellt 3,5GB kontroversen i början av året bör ligga i bakhuvudet bland de flesta.

Riktigt illa om de bluffat och ljugit med specifikationerna igen, speciellt när de sett till diskreta grafikkort har ett sånt stort övertag. Kanske dags för amerikanska och europeiska konkurrensmyndigheter att granska Nvidia närmare till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@criscros:
AMD har stöd för det med även äldre GCN kort, Nvidia har inte stöd för det alls, nvidia är förbannade att uvecklarna av "alpha" spelet inte stängde av async shading för AMD testerna. Det representerar ju inte DX12 alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag har som sagt ingen anledning att misstro swecs redaktion men inser även att utan kritik och kontroll skulle även journalister skriva vad fan som helst.

Det är alltid bra med kritik och kontroll, men här kontrollerade man ju ingenting. Istället bara påstod man att just den här nyheten inte lett till någon artikel pga partiskhet.

Skrivet av Grumie:

Återigen ett förlöjligande från din sida. Vad håller du på med?

Nix. Vad tycker du är löjeväckande med mina påståenden ? Kan du underbygga varför det skulle vara det ? Om jag t.ex. (för att ta till en överdrift) skulle skriva att du är värre än Stalin, skulle du då tycka att det är "löjligt" ? Alla typer av kritik innebär inte att man anklagar den andre för att vara just "löjlig", det finns andra möjligheter också.

Skrivet av Grumie:

"Varför då ? Du låter som de där som tror att jorden är 5000 år och att dinosaurieben bara är en konspiration som blivit plantad av Gud." == Förlöjligande

Du bara tycker i största allmänhet att en jämförelse med kreationister är löjlig. Du tycks inte kunna argumentera för denna sak ? Varför inte ? För att det inte är så. En jämförelse med kreationister bär relevanta likheter, i form av att man tror på något utan att kunna underbygga det med fakta. I själva verket går det emot vissa kända fakta.

Om det fortfarande finns någon som tror att SweC i sina artiklar skriver på ett partiskt sätt för Nvidia, så är det dags att plocka fram beläggen för detta nu. Jag hävdar att några såna belägg inte finns, och att såna påståenden är nys. (Var jag förlöjligande nu ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du lyckas alltså inte hitta ett enda exempel som du kan lyfta fram på den påstådda AMD-konspirationen ? Självklart beror det på att det inte finns någon sådan konspiration.

Var fantiserar jag friskt, menar du ? Jag har faktiskt sett de videorna som jag referarar till. De finns att tillgå här: https://www.youtube.com/user/swecab
Alltså är det inte några fantasier alls som du hävdar. Ännu ett exempel på ett lika grovt som felaktigt påstående från din sida.

Hundra miljoner flugor tycker att det är bra att äta hästskit. I beg to differ. För övrigt så lär det ju då finnas lika många AMD-fans som Nvidia fans på den här sajten i så fall.

Så om vi har en grön cykel framför oss och jag påstår att den är just grön, är det så svårt för dig att rikta blicken mot den för att se om mitt påstående stämmer eller ej? Ungefär så tydligt har det varit under de senaste åren gällande negativt vinklade artiklar här.

Märk dock väl, jag har själv Nvidia kort och är ingen fan-boy överhuvudtaget. Men det räcker att lägga 10 minuter i nyhetsarkivet, exempelvis gällande senaste Fury X och alla dess rykten före lansering. Tror aldrig har jag läst så många negativt vinklade artiklar om en enskild produkt under så kort tid baserade på just rykten.

Du får naturligtvis tycka annorlunda, men gör då så i god ton. Man blir ohyggligt irriterad av att läsa alla dina förminskningar när du gör ett försök till att argumentera på ett vuxet vis (får man hoppas i alla fall).

Vad gäller klippen du pratar om är det ju helt och hållet baserat på personlig uppfattning och inga bevis överhuvudtaget. Så börja rannsaka dig själv innan du raljerar över hur andra presenterar sina åsikter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är alltid bra med kritik och kontroll, men här kontrollerade man ju ingenting. Istället bara påstod man att just den här nyheten inte lett till någon artikel pga partiskhet.

Nix. Vad tycker du är löjeväckande med mina påståenden ? Kan du underbygga varför det skulle vara det ? Om jag t.ex. (för att ta till en överdrift) skulle skriva att du är värre än Stalin, skulle du då tycka att det är "löjligt" ? Alla typer av kritik innebär inte att man anklagar den andre för att vara just "löjlig", det finns andra möjligheter också.

Du bara tycker i största allmänhet att en jämförelse med kreationister är löjlig. Du tycks inte kunna argumentera för denna sak ? Varför inte ? För att det inte är så. En jämförelse med kreationister bär a likheter, i form av att man tror på något utan att kunna underbygga det med fakta. I själva verket går det emot vissa kända fakta.

Om det fortfarande finns någon som tror att SweC i sina artiklar skriver på ett partiskt sätt för Nvidia, så är det dags att plocka fram beläggen för detta nu. Jag hävdar att några såna belägg inte finns, och att såna påståenden är nys. (Var jag förlöjligande nu ?)

Jämförelsen du pratar om är så extrem att det enda egentliga syftet är att "förlöjliga"/"nedvärdera"/"spotta på". Att få personen i fråga att framstå som en idiot om denna tycker något annat. Stämmer inte det? Det kvittar om du bajsar massa fina ord. Även du håller dig på ett dagisbarns diskussionsnivå. <--förlöjligande eller relevant jämförelse?

Sedan hör inte denna diskussion till ämnet så jag tycker vi lämnar det så.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@criscros:
AMD har fullt stöd för det med även äldre GCN kort, Nvidia har inte stöd för det alls, nvidia är förbannade att uvecklarna av "alpha" spelet inte stängde av async shading för AMD testerna. Det representerar ju inte DX12 alls!

Ser ut som en comeback för amd

Permalänk
Medlem

@criscros:
Det kan ha att göra med en bugg i Nvidias drivers, men med deras initiala svar pekar det snarare mot att maxwell saknar stöd för det på hårdvaru-nivå. Så ja kanske. Speciellt med tanke på att funktionen i fråga är en av huvudkomponenterna i DX12 så att säga :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ganska många Nvidia ägare som nu är upprörda.

Är det oproportionerligt många barn som har just Nvidia?