Köpråd, speldator till 10åring - 8-10K

Permalänk

Köpråd, speldator till 10åring - 8-10K

Hej

Ska hjälpa min kompis att köpa ett datorsystem åt hennes 10åriga son.
Han har sedan tidigare haft en bärbar dator som nu inte duger så mycket till då han börjat skaffa intresse för datorer och dess delar (vi känner väl alla igen oss i det, antar jag).

Hon vill ha en dator åt honom som kommer att duga i strid ett tag framöver därför har hon satt den ganska höga summan utav upp till 10 tusen kr för ett fullt system åt parveln.

Tanken är att det ska vara ett helt paket, alltså
- All intern hårdvara (inkls DVD läsare)
- Äkta version utav Windows(7 eller 8?)
- Skärm
- Kringutrustning i form utav mus och tangentbord.

Jag har plockat ihop det här, http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416381/2015-09-01
Men är som ni ser lite över budget och skulle gärna komma ner lite. Vad tror ni, kan jag fräsa bort några hundralappar någonstans?
Tex på processorn, ungen kommer absolut inte att överklocka någon så en K modell är väl egentligen onödigt, men jag vet inte vilken jag ska välja annars?

Hjälp, någon?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Hej

Ska hjälpa min kompis att köpa ett datorsystem åt hennes 10åriga son.
Han har sedan tidigare haft en bärbar dator som nu inte duger så mycket till då han börjat skaffa intresse för datorer och dess delar (vi känner väl alla igen oss i det, antar jag).

Hon vill ha en dator åt honom som kommer att duga i strid ett tag framöver därför har hon satt den ganska höga summan utav upp till 10 tusen kr för ett fullt system åt parveln.

Tanken är att det ska vara ett helt paket, alltså
- All intern hårdvara (inkls DVD läsare)
- Äkta version utav Windows(7 eller 8?)
- Skärm
- Kringutrustning i form utav mus och tangentbord.

Jag har plockat ihop det här, http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416381/2015-09-01
Men är som ni ser lite över budget och skulle gärna komma ner lite. Vad tror ni, kan jag fräsa bort några hundralappar någonstans?
Tex på processorn, ungen kommer absolut inte att överklocka någon så en K modell är väl egentligen onödigt, men jag vet inte vilken jag ska välja annars?

Hjälp, någon?

Är killen gammal nog att ens ha ägt ett spel på skiva? Tänker det var flera år sedan jag sist använde en skiva då allt körs via USB/online idag.
Köper ej spelare till mina datorer längre. Men har han skivor sen innan så förstår jag.

Är lite annat småfix med, är du ensam om din avtar?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@TroNi: Jag tycker det är rätt med en K-modell. Även om han inte överklockar när han är 10 så borde ju denna dator hålla mer än 4 år och när han är 14 kan han ju klocka för att få maskinen att hänga med dåtidens titlar kompliterat med nytt grafikkort.

Det ända man saknar lite är någon form av lagring då 120GB SSD inte räcker till så mycket mer än Windows och GTA V (som man självklart inte får spela när man bara är 10...).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroNi:

Hej

Ska hjälpa min kompis att köpa ett datorsystem åt hennes 10åriga son.
Han har sedan tidigare haft en bärbar dator som nu inte duger så mycket till då han börjat skaffa intresse för datorer och dess delar (vi känner väl alla igen oss i det, antar jag).

Hon vill ha en dator åt honom som kommer att duga i strid ett tag framöver därför har hon satt den ganska höga summan utav upp till 10 tusen kr för ett fullt system åt parveln.

Tanken är att det ska vara ett helt paket, alltså
- All intern hårdvara (inkls DVD läsare)
- Äkta version utav Windows(7 eller 8?)
- Skärm
- Kringutrustning i form utav mus och tangentbord.

Jag har plockat ihop det här, http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416381/2015-09-01
Men är som ni ser lite över budget och skulle gärna komma ner lite. Vad tror ni, kan jag fräsa bort några hundralappar någonstans?
Tex på processorn, ungen kommer absolut inte att överklocka någon så en K modell är väl egentligen onödigt, men jag vet inte vilken jag ska välja annars?

Hjälp, någon?

Är det tänkt att all lagring som han må ha ska ske på datorn?
Då kanske 120gig SSD enbart är lite väl. Då bara OS tar upp cirka 40-50% av den SSDn. Sen ska han ha in några spel så helt plötsligt är hårddisken full.

Kanske något att tänka på.

Vem ska bygga ihop datorn? Som det är nu är ju alla delar lösa, så kommer ni själva få bygga ihop datorn. Kanske också är något att tänka på.

jag hade själv dragit ner lite på processorn. Till t.ex. en Intel Core i3 4370 3.8 GHz eller en AMD.
Där drar du bort cirka 800kr och märker ingen brutal skillnad direkt.

Fast helst hade jag försökt övertala henne om att det är värt att gå till 11k så du kan slänga in en HDD också.
Då kommer burken garanterat hålla x-antal år och kunna spela de nyare spelen, på ett acceptabelt sätt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att kika på ett R9 380 istället för ett 960 då det är ett snabbare kort för samma pris (ungefär).

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416505/2015-08-31

Och sen köper man en SSD

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk

@pixzie: jag skulle först byta ut ssd:n till en 250 gb (ligger på ca 900 kr) sen dra ner lite på skärmen, då jag tänker att en tioårig kanske inte behöver 24 tum (blir kanske lättare med 19-21) samt att ögat inte ser nån större skillnad i den åldern på bildkvalitet (hade E i naturvetenskap men kanske är på rätt spår ? ), och det kan lätt uppgraderas. T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2369562 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1883805

Ni skulle ju kunna göra ett avtal, att han t.ex diskar och städar x antal månader, och så får budgeten gå upp lite?

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

@thecokeman: Du glömde ett chassi.

Permalänk
Medlem

Har man en 1tb hdd så behövs inte en 250gb ssd. Speciellt inte när vi pratar dessa summor.
Sen kan väl inte några kronor hit och dit spela någon roll?

Tycker nog allt att en 10 åring kan klara sig med ett billigare grafikkort?!

Permalänk
Medlem

Konsoliderat lite tankar från tråden i denna build.
Dragit ner på prollen för att ge utrymme åt 240gb ssd och ett biffigare 380 grafikkort.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416735/2015-09-01

OBS jag tror man kan få tag på 4170 i andra butiker till samma pris som 4160 hos inet.
http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=387918411&api_clie...

Mindre och smidigare mATX chassi så man slipper en stor o ful låda där hemma, tyvärr fick z97 mobot bytas mot h97 för att hålla budget.

240gb ssd räcker långt då han är för liten för att fylla den med sådant de gör i de äldre tonåren, då kan han komplettera med en lagringsdisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Begagnat grafikkort kanske? Du får ett likvärdigt för under 1000. Det skulle lösa budgetproblemen och tillåta större SSD på 250gb. Hårddisk kan han ju spara ihop till och installera senare om det inte får plats i budgeten.

Permalänk

@kangarooster:

Haha opps

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8416656/2015-08-31

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte med någon SSD i det priset.

Förstår inte varför ni måste speca in ett så pass "dyrt" grafikkort när budgeten är ganska så tight.
Till en 10 åring och den budgeten tycker jag ett 750ti är mer prisvärt. Då har man ett antal hundralappar över och behöver inte kompromissa på andra delar.

Bästa vore ju att öka budgeten lite för att slippa kompromissa i huvetaget på någon del.
För 11-12 får man helt klart bättre grejer som håller måttet längre.
Är de inte panik kan de vara värt att vänta ett tag å få ihop dom pengarna.
De är min åsikt iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haas:

Du har fortfarande inte med någon SSD i det priset.

Förstår inte varför ni måste speca in ett så pass "dyrt" grafikkort när budgeten är ganska så tight.
Till en 10 åring och den budgeten tycker jag ett 750ti är mer prisvärt. Då har man ett antal hundralappar över och behöver inte kompromissa på andra delar.

Bästa vore ju att öka budgeten lite för att slippa kompromissa i huvetaget på någon del.
För 11-12 får man helt klart bättre grejer som håller måttet längre.
Är de inte panik kan de vara värt att vänta ett tag å få ihop dom pengarna.
De är min åsikt iaf...

Hmmm njaoe, håller med lite grann men samtidigt ser jag inget fel med en 10k build med 380 i. Ser ut att funka imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync