Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan detta verkligen vara sant? 2x970 sli ligger på samma nivå som ett 980ti i dagens spel.

Permalänk

Kan detta verkligen vara sant? 2x970 sli ligger på samma nivå som ett 980ti i dagens spel.

Tyckte detta är lite underligt. Såg nyss denna video: https://www.youtube.com/watch?v=BHAIe-fOTyM och där benchmarkas det lite olika grafikkort och 2x970 i sli ligger på samma nivå som ett 980ti i många spel även i högre upplösningar. Vilket känns lite udda kan jag tycka borde inte vramen tagit slut speciellt i 4k?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det där är inte hela sanningen. Det kommer ha ojämnare frames, microstuttering osv. Avg. FPS säger inte allt. Sen kommer det skilja mkt från spel till spel hur bra det skalar. Har kört SLI förut, och håller mig borta från det om jag absolut inte måste ha SLI pga 4k skärm eller 144hz.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Som sagt av @BrottOchStraff :

Tänk dig att ett 980Ti puttrar på mellan 55 och 65 FPS, allt är lungt och behagligt.

2 x 970 kanske är lite råstarkare, kan trycka iväg 70 - 80 FPS i rätt situation. Därmeot kanske de stuttrar, under någon sekund / halvsekund får du bara 1 FPS. Snittet blir samma, upplevelsen inte.

Permalänk
Medlem

Personlingen har jag aldrig upplevd stuttering med 2x770.
Men jag spelar oftast spel som inte har sli stöd, så jag bytte till en 970

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Kolla tex i AC-unitiy.

980 Knäcker 970SLI så fort upplösningen skruvas upp till 4k (dock inte spelbart på något av korten, men sen är det också ett skitspel de testaar, tog det bara som exempel)

EDIT:
PC-Gamer har ett väldigt bra test:
http://www.pcgamer.com/nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/

Där ser vi samma sak igen:
AVG. FPS är högre, men MIN fps är lägre. Vilket är viktigare för en skön upplevelse.

EDIT2: anledningen till att 980TI SLI inte får mer gain där, är för att GTA är så jäkla CPU-beroende så det går inte att pumpa ut så mkt mer frames än det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Det där är inte hela sanningen. Det kommer ha ojämnare frames, microstuttering osv. Avg. FPS säger inte allt. Sen kommer det skilja mkt från spel till spel hur bra det skalar. Har kört SLI förut, och håller mig borta från det om jag absolut inte måste ha SLI pga 4k skärm eller 144hz.

Skrivet av anon81912:

Som sagt av @BrottOchStraff :

Tänk dig att ett 980Ti puttrar på mellan 55 och 65 FPS, allt är lungt och behagligt.

2 x 970 kanske är lite råstarkare, kan trycka iväg 70 - 80 FPS i rätt situation. Därmeot kanske de stuttrar, under någon sekund / halvsekund får du bara 1 FPS. Snittet blir samma, upplevelsen inte.

Skrivet av BrottOchStraff:

Kolla tex i AC-unitiy.

980 Knäcker 970SLI så fort upplösningen skruvas upp till 4k (dock inte spelbart på något av korten, men sen är det också ett skitspel de testaar, tog det bara som exempel)
http://images.anandtech.com/graphs/graph8738/69432.png

Tänkte väl någonting kändes skumt där. Jo har hört att sli har sina problem. Tack för hjälpen att reda ut det hela

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Tyckte detta är lite underligt. Såg nyss denna video: https://www.youtube.com/watch?v=BHAIe-fOTyM och där benchmarkas det lite olika grafikkort och 2x970 i sli ligger på samma nivå som ett 980ti i många spel även i högre upplösningar. Vilket känns lite udda kan jag tycka borde inte vramen tagit slut speciellt i 4k?

Jadå, i praktiken är 2x 970 kraftfullare men FPS'en kommer också svaja betydligt mer än vad det gör på ett GTX 980 Ti, ett starkt single kort ger alltid bättre upplevelse än 2x mellanklass kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kolla tex i AC-unitiy.

980 Knäcker 970SLI så fort upplösningen skruvas upp till 4k (dock inte spelbart på något av korten, men sen är det också ett skitspel de testaar, tog det bara som exempel)
http://images.anandtech.com/graphs/graph8738/69432.png

EDIT:
PC-Gamer har ett väldigt bra test:
http://www.pcgamer.com/nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/

Där ser vi samma sak igen:
AVG. FPS är högre, men MIN fps är lägre. Vilket är viktigare för en skön upplevelse.
http://36646d87786feafc0611-0338bbbce19fc98919c6293def4c5554.r0.cf1.rackcdn.com/images/aHqdB7p9Ciw8.878x0.Z-Z96KYq.jpg

EDIT2: anledningen till att 980TI SLI inte får mer gain där, är för att GTA är så jäkla CPU-beroende så det går inte att pumpa ut så mkt mer frames än det.

Min FPS med GTX 970 SLI bör inte ge en lägre min-fps än med ett GTX 970. I så fall är det nog snarare en bugg i drivrutin eller ett spel. Och intressant nog är 970 SLI den enda SLI-konfigurationen i resultatet, så det är omöjligt att se om det är en bugg i SLI-stödet som gör det. Med tanke på vilket spel det är och hur många buggar där varit i det så kan man ju dra sina egna slutsatser när det gäller det.
När SweClockers testat GTX 970 SLI i 4K upplösningar så har man inte kunnat se några sådana tendenser i något testat spel.

Däremot så har du rätt i att renderingstiderna blir mer ojämna med SLI. Det beror dock inte på minnet, utan snarare på att korten faktiskt renderar två frames parallellt och kortens förmåga att skicka ut de resulterande framesen i rätt takt.
Det stämmer också att man inte ska räkna med att min-fps är bra bara för att man har ett högt average värde. Man måste helt enkelt kolla lite olika tester för att se vad man får.

Jag skulle också föredra ett starkt singelkort framför två svagare kort i SLI just för att få en jämnare upplevelse. Särskilt om man ska köpa nytt. Har man dock redan ett GTX 970 kan ju läget komma i ett annat ljus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hör inte riktigt hemma här men stämmer det att microstuttering försvinner (helt) när man kör med tre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Min FPS med GTX 970 SLI bör inte ge en lägre min-fps än med ett GTX 970. I så fall är det nog snarare en bugg i drivrutin eller ett spel. Och intressant nog är 970 SLI den enda SLI-konfigurationen i resultatet, så det är omöjligt att se om det är en bugg i SLI-stödet som gör det. Med tanke på vilket spel det är och hur många buggar där varit i det så kan man ju dra sina egna slutsatser när det gäller det.
När SweClockers testat GTX 970 SLI i 4K upplösningar så har man inte kunnat se några sådana tendenser i något testat spel.

Däremot så har du rätt i att renderingstiderna blir mer ojämna med SLI. Det beror dock inte på minnet, utan snarare på att korten faktiskt renderar två frames parallellt och kortens förmåga att skicka ut de resulterande framesen i rätt takt.
Det stämmer också att man inte ska räkna med att min-fps är bra bara för att man har ett högt average värde. Man måste helt enkelt kolla lite olika tester för att se vad man får.

Jag skulle också föredra ett starkt singelkort framför två svagare kort i SLI just för att få en jämnare upplevelse. Särskilt om man ska köpa nytt. Har man dock redan ett GTX 970 kan ju läget komma i ett annat ljus.

Jag gjorde alltid så förut att jag gick på X60 serien, och sen köpt till SLI. 460SLI, 760SLI osv. Men min nya taktik är att direkt gå på x70 och köra singelkort så länge det går, sen sälja och köpa nästa x70. Tycker det känns bra, 970 har hög prestanda per krona, skiljer inte många % upp till 980 om man har ett fabriksöverklockat 970. Och nu har jag bara 1200p skärm, går jag upp till 1440p kanske jag får gå på x80 serien istället

EDIt: håller med dig där ang unity, att det säkert är nått konstigt med spelet, dåligt SLI stöd eller liknande, är ju ett skitspel som sagt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imaculent:

Hör inte riktigt hemma här men stämmer det att microstuttering försvinner (helt) när man kör med tre grafikkort?

Absolut inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Absolut inte.

Tackar! Då kör jag vidare på ett starkt kort, verkar bäst i (nästan) alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Tackar! Då kör jag vidare på ett starkt kort, verkar bäst i (nästan) alla lägen.

det är alltid bäst och alla spel optimeras i första hand till en GPU

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har testat båda (iofs var 970SLI buggat i vissa spel/situatiooner på Z170 plattformen då jag gjorde testerna) och kan säga att 980Ti ger en jämnare upplevelse. Dock skall 970SLI vara snabbare på pappret. I mina tester (som egentligen inte är korrekta eftersom jag inte vet om buggen påverkade resultatet) ansåg jag att 980Ti var snäppet vassare.

Nu när buggen är åtgärdad skall jag ånyo göra tester för att verkligen se skillnaden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har testat båda (iofs var 970SLI buggat i vissa spel/situatiooner på Z170 plattformen då jag gjorde testerna) och kan säga att 980Ti ger en jämnare upplevelse. Dock skall 970SLI vara snabbare på pappret. I mina tester (som egentligen inte är korrekta eftersom jag inte vet om buggen påverkade resultatet) ansåg jag att 980Ti var snäppet vassare.

Nu när buggen är åtgärdad skall jag ånyo göra tester för att verkligen se skillnaden.

Återkom gärna med resultat skulle va kul att se funderar nämligen på att skaffa ett till i framtiden kanske. Är väldigt nöjd med mitt 970 just nu men kanske smäller in ett till om ett år alternativt köper ett nytt kort.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hedersmedlem

Köper man ett eller två GTX970 har man valt fel om man vill köra det i 4k.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

men mina tre GTX970 fick jag Score 19761 i 3DMark senaste Nvidia drivern
men 980 är vassare i tre läge inte så ström törstiga heller men kostar en del

I Guild wars 2 får jag aktivera vertical synken för att bli av med korta låsningar får då 60 - 66 FPS
utan den i 150 - 190 FPS och när jag kommer över 160 som små låsningar hoppar in lite då o då
har på ultra läge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz