Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dedikerad "streaming GPU" (twitch nybörjare)

Permalänk
Medlem

Dedikerad "streaming GPU" (twitch nybörjare)

Hej alla glada!

Jag har under veckan startat en stream. (twitch.tv) Jag har hunnit lära mig streaming mjukvaran (OBS) ganska bra, inställningar med mera. Dock så har jag märkt att att oavsett vilka inställningar jag har för streamen, så blir mina spel väldigt laggiga. Kvaliteten på streamen är jättefin och allt där fungerar fint. Men själva spelet är nästan ospelbart pga. lagg.

Jag har tittat lite på de mer seriösa streamarna(staving?) och jag har märkt att de flesta har ett såkallat "capture card" eller "streaming card". Frågade runt lite om detta och en del personer har antagligen SLI/crossfire och använder ett kort för själva streamingtjänsten, om jag har förstått det rätt.

Min fråga är alltså om det går att två olika grafikkort, och sedan dedikera ett av dem till själva streamingtjänsten(OBS) ?
Det kort jag har nu är ett 680, men jag har ett 560TI liggandes. Kan detta fungera?
Jag är som sagt väldigt grön på detta område, all hjälp uppskattas!

Om tråden är postad i fel forum får Mod. gärna flytta den.

Spec:
cpu: i7 3770k @ 4.2 ghz
gpu: ASUS 680DCUII
16 gb 1600 mhz ram
asus moderkort, "z-någonting"

OBS settings:
http://imgur.com/b8ft1Yy

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk

Har för mig att om du har en intel cpu med inbyggt grafikdel går denna dedikera till kodningen av strömmen.

Tror det heter quick sync eller nå sånt i inställningarna i obs.

Kan ev va jag som fått det om bakfoten och inte alls va som jag tror då jag inte kommit på hur jag aktiverar den inbyggda gpudelen i min 4790k

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Hej alla glada!

Jag har under veckan startat en stream. (twitch.tv) Jag har hunnit lära mig streaming mjukvaran (OBS) ganska bra, inställningar med mera. Dock så har jag märkt att att oavsett vilka inställningar jag har för streamen, så blir mina spel väldigt laggiga. Kvaliteten på streamen är jättefin och allt där fungerar fint. Men själva spelet är nästan ospelbart pga. lagg.

Jag har tittat lite på de mer seriösa streamarna(staving?) och jag har märkt att de flesta har ett såkallat "capture card" eller "streaming card". Frågade runt lite om detta och en del personer har antagligen SLI/crossfire och använder ett kort för själva streamingtjänsten, om jag har förstått det rätt.

Min fråga är alltså om det går att två olika grafikkort, och sedan dedikera ett av dem till själva streamingtjänsten(OBS) ?
Det kort jag har nu är ett 680, men jag har ett 560TI liggandes. Kan detta fungera?
Jag är som sagt väldigt grön på detta område, all hjälp uppskattas!

Om tråden är postad i fel forum får Mod. gärna flytta den.

Du har tyvärr missuppfattat det lite. Ett Capture card är inte ett grafikkort, det är extra hårdvara som de använder sig av för att spela in/streama.
Dessa kommer vanligtvis antingen som en extern enhet som man kopplar mellan skärm och dator eller som ett insticks kort till datorn där man gör på samma sätt.

Här är ett exempel på ett capture card: https://www.inet.se/produkt/6305851/avermedia-live-gamer-hd#/... (första bästa resultat på google helt enkelt ).

Utöver det så vill man rent generellt inte använda sig av grafikkortet för att streama, nvidia kort kan använda sig av nvcap eller vad den nu heter men kvalitén blir helt värdelös.

Du vill antingen att CPU'n gör jobbet i OBS, eller införskaffa dig ett riktigt capture card.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kan ju vara aktuellt att skriva vilken processor du har också, då jag skulle tippa på att det är processorns fel snarare än GPU om spelen börjar lagga när du har stream igång.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Naga:

Kan ju vara aktuellt att skriva vilken processor du har också, då jag skulle tippa på att det är processorns fel snarare än GPU om spelen börjar lagga när du har stream igång.

Samt vad för inställningar du kör i obs.

Cpu, nvenc, eller quick sync? Så vi vet vilken del som sköter kodningen.

Själv låter jag mit nvidia grafikkort sköta avkodningen med nvenc.

Som jag sa quick sync använder intels inbyggda gpu i processorn (tror jag)

Och den tredje (tror det bara ståx x264) inställningen låter processorn göra kodningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Kan ju vara aktuellt att skriva vilken processor du har också, då jag skulle tippa på att det är processorns fel snarare än GPU om spelen börjar lagga när du har stream igång.

Se där. har lärt mig vid det här laget att skriva ut specs. men jag missade det. Uppdaterar tråden med komponenter

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du har tyvärr missuppfattat det lite. Ett Capture card är inte ett grafikkort, det är extra hårdvara som de använder sig av för att spela in/streama.
Dessa kommer vanligtvis antingen som en extern enhet som man kopplar mellan skärm och dator eller som ett insticks kort till datorn där man gör på samma sätt.

Här är ett exempel på ett capture card: https://www.inet.se/produkt/6305851/avermedia-live-gamer-hd#/... (första bästa resultat på google helt enkelt ).

Utöver det så vill man rent generellt inte använda sig av grafikkortet för att streama, nvidia kort kan använda sig av nvcap eller vad den nu heter men kvalitén blir helt värdelös.

Du vill antingen att CPU'n gör jobbet i OBS, eller införskaffa dig ett riktigt capture card.

Jo jag läste på lite på om capture card. Det var därför jag separerade "capture card" och "streaming card". jag är som sagt nybörjare och lite trög att komma igång.

Visa signatur

Den dagen, den sorgen