Skärm lyser (backlight är på) när den är avstängd, varför?

Permalänk
Medlem

Skärm lyser (backlight är på) när den är avstängd, varför?

Hej, har en väldigt mystiskt problem som jag märkte under natten.

Min primära skärm lyser nämnligen när den är avstängd. Skärmen är "grå" och man ser att backlight är på fast den är avstängd. Jag har kollat runt och inte hittat någon energiinställning eller liknande på skärmen som kan orsaka detta.

Har testat med datorn påslagen eller avslagen, skärmen lyser i båda fall. Drar jag ut strömsladden till skärmen så släcks den efter ca 10 sekunder, sätter jag sedan in strömsladden igen så lyser den åter igen (fast den ska vara avstängd!).

Jag har två skärmar (olika modeller) och den andra skärmen blir helt svart när jag stänger av den, som väntat.

Vad kan detta bero på? Kan det bero på att vägguttaget inte är jordat eller något?

Aldrig varit med om liknande, känns lite olustigt. Har inga problem med skärmen i övrigt.

Har försökt att googla men inte hittat något eftersom det finns så många som har så många olika problem med skärmar. Skärmen är BenQ XL2430T 24" 144Hz.

Rubrik blev fel
Permalänk

Skärmens bakbelysning skall vara släckt så fort den inte får signal från datorn.
När du kopplar loss datorkabeln så skall skärmen visa en text om att "No signal, check computer...".
En stund efter skall skärmen gå i viloläge och släcka belysningen i skärmen.

I skärmens inställningsmenyer under "System Meny - Other settings" (Övriga inställningar), har du "Auto Power Off" för OFF (Avstängd funktion) eller 10 - 30 minuter. Du har den säker i OFF läget så ändra den till 10 minuter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Skärmens bakbelysning skall vara släckt så fort den inte får signal från datorn.
När du kopplar loss datorkabeln så skall skärmen visa en text om att "No signal, check computer...".
En stund efter skall skärmen gå i viloläge och släcka belysningen i skärmen.

I skärmens inställningsmenyer under "System Meny - Other settings" (Övriga inställningar), har du "Auto Power Off" för OFF (Avstängd funktion) eller 10 - 30 minuter. Du har den säker i OFF läget så ändra den till 10 minuter.

Tror du missförstod vad som händer. Grejjen är att skärmen är helt avstängd, den kan inte visa någon text eller liknande. Men backlight är ändå på.

Men som en liten sanity check så testade jag det du sa på följande sätt:
* Satte inställningen du pratade om till 10 min (den var på OFF från början som du sade)
* Stängde av skärmen genom att trycka på dens power knapp
* Stängde av datorn helt
* Drog ut DVI kabeln mellan datorn och skärmen

Sedan gick jag och tog en dusch i 15 min. När jag kommer tillbaka så är backlight på skärmen fortfarande på. Vet inte om ljuset är 100%, men man ser tydligt att skärmen lyser (speciellt när man jämför hur den ser ut när man drar ut strömsladden).

Så liten sammanfattning: Det ENDA sättet jag kan få skärmen att bli helt svart är att dra ut strömkabeln. Annars är det alltid lite backlight igång.

Är det ett hårdvarufel eller något?

Permalänk

Jag missförstod dig inte. Power-knappen är på många skärmar bara en klickknapp för elektroniken i skärmen och alltså ingen riktig strömbrytare för nätaggregatet.

Om du säger att det är bakgrundsdioderna för displayen som lyser och ingen intern liten statuslampa på logikkortet, då anser jag att det är ett felaktigt exemplar. Ingen skärm med fungerande "Power Off" skall ha bakgrundsbelysning på.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Bumpar gammal tråd!

Har samma fel och gemensam nämnare är att vi båda har uttag utan jord och det känns som en trolig orsak till detta. Någon som vet om det kan bero på ojordade uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kvamen:

Har samma fel och gemensam nämnare är att vi båda har uttag utan jord och det känns som en trolig orsak till detta. Någon som vet om det kan bero på ojordade uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mycket osannolikt såvida du inte ser det som att ett ojordat uttag ev kan ha påverkat skärmen genom att den blivit utsatt för mer störningar som fått någon del i den att gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Flaiii

Skrivet av kvamen:

Har samma fel och gemensam nämnare är att vi båda har uttag utan jord och det känns som en trolig orsak till detta. Någon som vet om det kan bero på ojordade uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor nu i en annan lägenhet med jordade uttag, och skärmen har samma "problem".

Jag gjorde mycket googlingar och vill minnas att felet är ett vanligt fel som drabbar skärmar i den modellen och några andra. De vanligaste teorierna var att det berodde på fuktskador under transport eller liknande. Det skrevs också att det inte var något fel på skärmen i drift, det enda felet är att det är backlight på när den är avstängd.

Så störs du inte av ljuset så är det nog gaska lugnt. Min skärm lever än lika bra som den gjorde i början (lyser fortfarande när den är avstängd dock )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flaiii:

Jag bor nu i en annan lägenhet med jordade uttag, och skärmen har samma "problem".

Jag gjorde mycket googlingar och vill minnas att felet är ett vanligt fel som drabbar skärmar i den modellen och några andra. De vanligaste teorierna var att det berodde på fuktskador under transport eller liknande. Det skrevs också att det inte var något fel på skärmen i drift, det enda felet är att det är backlight på när den är avstängd.

Så störs du inte av ljuset så är det nog gaska lugnt. Min skärm lever än lika bra som den gjorde i början (lyser fortfarande när den är avstängd dock )

Kan ju alltid använda en dosa med av/på knapp väl placerat vid skrivbordet så att man klickar av skärmen om man vill ha det helt mörkt i rummet

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på är att ifall belysningen är på kommer den också att slitas (samt förstås dra ström) vilket skyndar på dess oundvikliga försämring. Ifall en skärm har en praktiskt livslängd på 30.000 timmar så är det 8 timmar om dagen i 10 år. Är den på och lyser dygnet runt landar vi på 3,5 år.