Permalänk
Medlem

Vilken skärm passar mig bäst?

Har försökt skumma igenom flera trådar ang köpråd om skärmar....men vad skulle ni experter rek. För skärm till mig?
Det blir mest surfande vid datorn men även lite stratergispel och nån sportsändning då och då..
Vill nog ha 1440p minst...och 28 tum och uppåt....gärna 32"
Vilken panel passar då bäst av VA, IPS m.fl...
Pris max 4-5k kr.

Permalänk
Medlem

TN passar dig bäst.

IPS om du vill ha finare grejer att se på.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Okej..nån spec anledning varför tn? Har ips skärmar bättre färger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

svar JA@mikkiz:

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkiz:

Okej..nån spec anledning varför tn? Har ips skärmar bättre färger?

Skickades från m.sweclockers.com

IPS har mycket trevligare färgåtergivning. Det är jättestor skillnad. TN har lite snabbare respons men om man inte spelar FPS-spel eller liknande så spelar det ingen större roll. Med tanke på att du inte spelar några spel som kräver jättesnabb reaktionstid skulle jag absolut rekommendera IPS.

Permalänk
Medlem

Okej! Ips alltså. Då återstår det å välja nån oxå
Några bra tips?
Nåt märke som e bättre än den andra?
Vill helst ha en snygg skärm med tunn ram runt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Färgkvaliten verkar inte vara jätteviktig i ditt fall, så alla typer av paneler tror jag hade funkat fint, även med tanke på att du nämner strategispel, där man vanligtvis inte har nån direkt nytta av mer än de standardiserade 60Hz.

Ifall du gärna vill ha bra färger iaf, så finns det ju tex e-IPS som ger bra visningsvinklar och färger till bra pris. Budget-IPS om jag fattat det rätt.

Jag kan dock inte säga nåt om några specifika modeller

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Färgkvaliten verkar inte vara jätteviktig i ditt fall, så alla typer av paneler tror jag hade funkat fint, även med tanke på att du nämner strategispel, där man vanligtvis inte har nån direkt nytta av mer än de standardiserade 60Hz.

Ifall du gärna vill ha bra färger iaf, så finns det ju tex e-IPS som ger bra visningsvinklar och färger till bra pris. Budget-IPS om jag fattat det rätt.

Jag kan dock inte säga nåt om några specifika modeller

Saken är den att IPS paneler sällan är mycket dyrare än motsvarande TN. Oavsett om man har ett behov av exakt färgåtergivning eller inte, så ger IPS en mycket trevligare upplevelse.

Permalänk
Inaktiv

IPS blir dyrt när du vill ha över 28" Prisjakt IPS 28"+
27" är lite hyggligare Prisjakt IPS 27"+

(Har jag gjort någon miss på sorteringen så får någon gärna hojta till)

Edit: Jag håller med om att IPS är härligt, finns dock rätt trevliga TN också, exempel på det

Permalänk
Medlem

Har kollat bla på philips BDM3270QP som det finns en tråd om...det e amva panel? Är det nåt som philips anv?
IPS över 28" verkar bli dyrt ja...27" kanske skulle gå men 32" vore ju smutt
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikkiz:

Har kollat bla på philips BDM3270QP som det finns en tråd om...det e amva panel? Är det nåt som philips anv?
IPS över 28" verkar bli dyrt ja...27" kanske skulle gå men 32" vore ju smutt
Skickades från m.sweclockers.com

Här har du lite att läsa, men det skiftar som sagt lite i hur pass bra skärmarna är.
Köpte själv en beggad U2711 för ett par dagar sedan som kostade mig 1.5k. Vad ville jag ha sagt här? Tja, fundera gärna över begagnat, då det kan bli bra mycket billigare.