Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ett par inledande frågor på väg mot ny dator

Permalänk

ett par inledande frågor på väg mot ny dator

hej på er!

Var för bara ett par timmar sedan inne på att köpa en ny laptop och tänkte då att det vore läge att välja en laptop som jag (eller kanske mest barnen) kunde spela på. Vi har redan ett par surfplattor för surf och ett par laptops som är jobbdatorer (inte våra privata och inte tillåtna att installera några egna program på). Det gör att behovet av ny dator egentligen består i en dator för spel och för att hantera bilder och program till GoPro kameror, program för att sköta nätverks-disk osv. Jag började utifrån det att fundera på om det kanske vore bättre att välja en stationär dator och ev koppla in den till tv (Samsung UHD TV, UE55HU6905). Sökte lite snabbt på nätet och såg att det nu fanns stationära i miniformat men mer spelinriktade burkar, http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-G20BM-NR010S,90952...
Hoppade in på forumet för att se lite vad folk väljer för spel idag och såg då att merparten verkar plocka ihop komponenter själva på inet.se

Mot den bakgrunden behöver jag nu lite hjälp med att ta ställning kring:
*Hur, ungefär, blir prisskillnaden att uppnå samma prestanda på dator om du väljer mellan alternativen; laptop, stationär alá elgiganten, stationär speldator i miniformat alá elgiganten eller bygga själv?

Jag misstänker att jag behöver lägga 10-12K för att få en laptop som över huvud taget kan anses vara speldator, stämmer den uppfattningen?

Permalänk
Medlem

Vad handlar det om för spel? Hur kräsna är barnen? Om det inte är de allra värsta spelen så kommer man en bra bit på integrerad grafik, men eftersom du pratar om 10-12k så antar jag att det är bättre än så som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om den är menad för spel som huvudsyfte kommer du i princip alltid få mest prestanda för pengarna om du handplockar komponenter och bygger själv, alternativt låter ett företag som t.ex. Inet bygga den åt dig

Permalänk

tack för era svar. Jag tänker mig spel som CS, minecraft, BF4.
Har inte använt stationär dator på ca 10 år så jag är minst sagt ringrostig på det här 8)
När jag köpte senast plockade jag ihop själv och fick den monterad. Känner mig lite osäker på att få till en egen beställning med komponenter, att få med allt och få komponenter som passar tillsammans. Har dock läst en del här på forumet idag och jag ser att de flesta verkar föredra att plocka ihop själva. Det ger ju iofs fina möjligheter att ta det någon annan rekommenderar rakt av.

En annan fundering, hur liten låda kan jag ha för en speldator utan att riskera värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

tack för era svar. Jag tänker mig spel som CS, minecraft, BF4.
Har inte använt stationär dator på ca 10 år så jag är minst sagt ringrostig på det här 8)
När jag köpte senast plockade jag ihop själv och fick den monterad. Känner mig lite osäker på att få till en egen beställning med komponenter, att få med allt och få komponenter som passar tillsammans. Har dock läst en del här på forumet idag och jag ser att de flesta verkar föredra att plocka ihop själva. Det ger ju iofs fina möjligheter att ta det någon annan rekommenderar rakt av.

En annan fundering, hur liten låda kan jag ha för en speldator utan att riskera värmeproblem.

Du kan bygga ganska litet utan att ha problem med värme, blir väl något större än en modern spelkonsol som bäst Att välja rätt delar är inget att oroa sig över, finns alltid de som mer än gärna hjälper till här

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

tack för era svar. Jag tänker mig spel som CS, minecraft, BF4.
Har inte använt stationär dator på ca 10 år så jag är minst sagt ringrostig på det här 8)
När jag köpte senast plockade jag ihop själv och fick den monterad. Känner mig lite osäker på att få till en egen beställning med komponenter, att få med allt och få komponenter som passar tillsammans. Har dock läst en del här på forumet idag och jag ser att de flesta verkar föredra att plocka ihop själva. Det ger ju iofs fina möjligheter att ta det någon annan rekommenderar rakt av.

En annan fundering, hur liten låda kan jag ha för en speldator utan att riskera värmeproblem.

mycket mycket mycket liten låda, denna kanske kommer i en ny version snart? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/220085-g...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

8 papp för en låda? 8)

Någon som har bra förslag på låda som är liten och ändå rymmer det man vill ha i en speldator samt en skaplig HD? Påverkas ljudnivån negativt om man väljer en liten låda, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

@clint2014: http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-u...

Denna t.ex. blir ju varmare när det är mindre utrymme och därför får fläktarna arbeta mer=mer ljud men det är nog inget du kommer störa dig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

8 papp för en låda? 8)

Någon som har bra förslag på låda som är liten och ändå rymmer det man vill ha i en speldator samt en skaplig HD? Påverkas ljudnivån negativt om man väljer en liten låda, erfarenheter?

Den lådan är en komplett dator utan ram stickor och hårddisk som man monterar själv

Den var mer en demonstration på hur liten en dator kan vara men just den boxen är förra generationens prylar och har gått upp i pris, den kostade 6499kr för 2 år sen så den är inte aktuell idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Coollina:

@clint2014: http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-u...

Denna t.ex. blir ju varmare när det är mindre utrymme och därför får fläktarna arbeta mer=mer ljud men det är nog inget du kommer störa dig på

tack för tipset, ska kika lite på den...

Skrivet av Oliver91:

Den lådan är en komplett dator utan ram stickor och hårddisk som man monterar själv

Den var mer en demonstration på hur liten en dator kan vara men just den boxen är förra generationens prylar och har gått upp i pris, den kostade 6499kr för 2 år sen så den är inte aktuell idag

Skickades från m.sweclockers.com

ok, det förklarar saken 8)
Alstrar dagens stationära datorer lika mkt värme som de gjorde för 10 år sedan. Et rejält separat grafikkort och en kraftig processor kanske till och ge mer värme än back in the Days? När jag nu kikar på låda har jag börjat fundera på hur mycket fritt utrymme jag bör ha runt om kring för att inte överhetta? Är det ens aktuellt att tänka att man ska kunna ha en spel-datorlåda i tv-bänken. Har en plats ledig motsvarande vad jag skulle få plats med en bio-reciver i. Om det inte fungerar vet jag inte om det är värt att anstränga sig att mininera storleken, då får jag klura på någon annan bra placering. Har tex ett förråd bakom väggen där tv sitter. Skulle kunna placera en låda där isf. Frångan är bara hur jag iså fall löser Connection med tangentbord och mus? Har inget sånt idag, men det kanske brukar vara usb-kontakt till en sändare så man kan dra fram den och placera vid tv utanför förrådet.....

Permalänk
Medlem

Du kan få en riktigt kompetent dator i litet format, det kräver lite, men det går absolut att fixa. Frågan är lite granna hur litet som passar, ju större chassi, desto enklare att välja delar.

Ska du spela lite aktuella spel (t ex. BF 4) så klarar du dig inte riktigt i TV-möbeln (det går nog, men inte att rekommendera om du inte har koll på vad du gör exakt).

En dator idag alstrar mer värme, men kylning har förbättrats avsevärt, så det är inte svårare att kyla idag.

Angående dator i förråd så är det nog inga problem, går att lösa på lite olika sätt, men det är nog inte helt 100% att köra alla spel på TV:n.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Du kan få en riktigt kompetent dator i litet format, det kräver lite, men det går absolut att fixa. Frågan är lite granna hur litet som passar, ju större chassi, desto enklare att välja delar.

Ska du spela lite aktuella spel (t ex. BF 4) så klarar du dig inte riktigt i TV-möbeln (det går nog, men inte att rekommendera om du inte har koll på vad du gör exakt).

En dator idag alstrar mer värme, men kylning har förbättrats avsevärt, så det är inte svårare att kyla idag.

Angående dator i förråd så är det nog inga problem, går att lösa på lite olika sätt, men det är nog inte helt 100% att köra alla spel på TV:n.

Tack! När det gäller min tv så fungerar den klockrent till min xbox one, kommer det att fungera sämre med dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

Tack! När det gäller min tv så fungerar den klockrent till min xbox one, kommer det att fungera sämre med dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer se annorlunda ut, det är ofta inställningar som påverkar latenser på TV-apparater, dynamisk bildförbättring, färgåtergivning och lite sånt, om du stänger av det så kan du få det helt ok om du sitter på rätt avstånd. Det bör alltså inte egentligen fungera sämre, men det blir lite meckigare, många nya TV-apparater har dock "game mode".

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja varna lite för de färdigbygga datorerna, de sparar oftast in på alla delar de kan. Visst, det kostar lite att få det monterat (+operativsystem). Men du har (kan ha) stenkoll på vilka komponenter du har. Nu satte jag ihop en mATX-dator (ett mindre format än standard, men inte den minsta) med ordentliga komponenter, som ger ordentligt med fart i burken.

Landade på 11k med montering och W10, såg siffran 10-12k i början så höll mig där, den får inte plats i TV-möbeln dock.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8435656/11k

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Jag skulle vilja varna lite för de färdigbygga datorerna, de sparar oftast in på alla delar de kan. Visst, det kostar lite att få det monterat (+operativsystem). Men du har (kan ha) stenkoll på vilka komponenter du har. Nu satte jag ihop en mATX-dator (ett mindre format än standard, men inte den minsta) med ordentliga komponenter, som ger ordentligt med fart i burken.

Landade på 11k med montering och W10, såg siffran 10-12k i början så höll mig där, den får inte plats i TV-möbeln dock.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8435656/11khttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8435656/11k

ser ju väldigt bra ut. klarar man sig på 2x4 ram eller är det värt att gå upp på 8or? (vet du vad det är för begränsning i ram på moderkortet?)

Började ju kika på stationära datorer för första gången på 10 år idag så när det kommer till grafikkorten så är jag inte riktigt med i matchen. vilka kort är det man över huvud taget bör kika lite närmare på för en budget runt 10-12k. Minns att mitt senast inköpta grafikkort var ett ATI Radeon 8500LE 8) Inhandlades förmodligen runt 2001...

När det kommer till nätaggen och W på dem, är det dumt att ta mer än nödvändigt, ska jag tänka balanserat med övriga komponenter eller är det "ju mer ju bättre" som gäller? Finns det vits med att fläska på med typ 700w?

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Jag skulle vilja varna lite för de färdigbygga datorerna, de sparar oftast in på alla delar de kan. Visst, det kostar lite att få det monterat (+operativsystem). Men du har (kan ha) stenkoll på vilka komponenter du har. Nu satte jag ihop en mATX-dator (ett mindre format än standard, men inte den minsta) med ordentliga komponenter, som ger ordentligt med fart i burken.

Landade på 11k med montering och W10, såg siffran 10-12k i början så höll mig där, den får inte plats i TV-möbeln dock.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8435656/11khttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8435656/11k

Inet moterar bara med Windows OEM. Men 8.1 för 1049 kr finns att välja.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

skulle det fungera att bygga det du föreslår i någon av dessa lådor
http://www.inet.se/produkt/6911698/bitfenix-prodigy-m-vit#/sp...

http://www.inet.se/produkt/6911786/aerocool-ds-cube-vit-fonst...

Jag ser det som en fördel att djupet är mindre än 40cm om jag skulle vilja placera vid tv-möbel

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Inet moterar bara med Windows OEM. Men 8.1 för 1049 kr finns att välja.

ok, är det värt att köpa operativet på annat håll för att slippa OEM? Är det lugnt att beställa utan operativ men ändå beställa montering av dator samt testkörning av inet?

Permalänk
Medlem

Moderkortet i inköpslistan klarar 32GB. 16 GB RAM (2*8) är bättre eftersom du får mer minne som kan hålla vanliga processer i gång till sådant som du använder ofta vilket gör att det går fortare för Windows att ladda in program som du ofta använder eftersom en del hålls i bakgrunden av ledigt RAM.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mycket mycket mycket liten låda, denna kanske kommer i en ny version snart? http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/220085-g...

Gillar det som står först under Lagring, typ ingen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Moderkortet i inköpslistan klarar 32GB. 16 GB RAM (2*8) är bättre eftersom du får mer minne som kan hålla vanliga processer i gång till sådant som du använder ofta vilket gör att det går fortare för Windows att ladda in program som du ofta använder eftersom en del hålls i bakgrunden av ledigt RAM.

känns lika bra att gå på 8gb direkt. Det finns väl bara två minnesplatser på moderkortet va? och man kan bara sätta lika stora minnen i par? kan väl inte sätta ett 8 bredvid ett 4 osv?

Kikar på grafikkortet som finns med på listan och försöker ta ställning mellan det och GeForce GTX-960. Är det av mindre betydelse vilket man väljer eller har de båda för- och nackdelar man bör känna till? Ser att radeon kortet har minne på 4gb mot GeForce 2bg, men det är ju även lite olika förhållanden på bussbredd och frekvens. (jag kan för lite för att förstå vad det innebär i praktiken och för att kunna välja bästa grafikkort)

http://www.inet.se/produkt/5411442/sapphire-radeon-r9-380-nit...

http://www.inet.se/produkt/5411402/asus-gtx-960-directcuii-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

känns lika bra att gå på 8gb direkt. Det finns väl bara två minnesplatser på moderkortet va? och man kan bara sätta lika stora minnen i par? kan väl inte sätta ett 8 bredvid ett 4 osv?

Kikar på grafikkortet som finns med på listan och försöker ta ställning mellan det och GeForce GTX-960. Är det av mindre betydelse vilket man väljer eller har de båda för- och nackdelar man bör känna till? Ser att radeon kortet har minne på 4gb mot GeForce 2bg, men det är ju även lite olika förhållanden på bussbredd och frekvens. (jag kan för lite för att förstå vad det innebär i praktiken och för att kunna välja bästa grafikkort)

http://www.inet.se/produkt/5411442/sapphire-radeon-r9-380-nit...

http://www.inet.se/produkt/5411402/asus-gtx-960-directcuii-oc...

Nu låter du trött Kortet klarar 32GB dvs 4 st 8GB. Eftersom ramminnet i listan är 2 st 4GB så begränsas du till max 16GB = 4 st, om du tar 2st 8GB så kan du utöka 32GB senare eftersom 8GB x 4 = 32.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Nu låter du trött Kortet klarar 32GB dvs 4 st 8GB. Eftersom ramminnet i listan är 2 st 4GB så begränsas du till max 16GB = 4 st, om du tar 2st 8GB så kan du utöka 32GB senare eftersom 8GB x 4 = 32.

kanske, sorry om lite rörigt nu. Visste inte att de största kretsarna var på 8gb, tänkte att dét kanske finns 16 också. Alltså 32gb via två kretsar. Nu vet jag iaf bättre 8)

Permalänk
Medlem

@clint2014: Det finns 16GB moduler för DDR4 minnen, men sådana kostar multum och lite till, är ganska säker på att det aldrig blir intressant för DDR3 som du har i listan. Det värsta minnet som Webhallen har kostar 21 000+ och är 128 GB (8x16GB) så det kommer förr eller senare som "standard".

Corsair Dominator Platinum 128GB DDR4 2800MHz CL14 (CMD128GX4M8B2800C14)(8x16GB)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@clint2014: Det finns 16GB moduler för DDR4 minnen, men sådana kostar multum och lite till, är ganska säker på att det aldrig blir intressant för DDR3 som du har i listan. Det värsta minnet som Webhallen har kostar 21 000+ och är 128 GB (8x16GB) så det kommer förr eller senare som "standard".

Corsair Dominator Platinum 128GB DDR4 2800MHz CL14 (CMD128GX4M8B2800C14)(8x16GB)

Moderkortet har fyra platser, så du kan alltså ha 4 x 8= 32, med min konfiguration är det 16 GB 4x4. Vet du med dig att du någonsin kan behöva mer än 16 så ta 2 x 8, det finns egentligen inga bra argument till varför du inte ska göra det i vart fall, men det är lite skillnad i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

ser ju väldigt bra ut. klarar man sig på 2x4 ram eller är det värt att gå upp på 8or? (vet du vad det är för begränsning i ram på moderkortet?)

Började ju kika på stationära datorer för första gången på 10 år idag så när det kommer till grafikkorten så är jag inte riktigt med i matchen. vilka kort är det man över huvud taget bör kika lite närmare på för en budget runt 10-12k. Minns att mitt senast inköpta grafikkort var ett ATI Radeon 8500LE 8) Inhandlades förmodligen runt 2001...

När det kommer till nätaggen och W på dem, är det dumt att ta mer än nödvändigt, ska jag tänka balanserat med övriga komponenter eller är det "ju mer ju bättre" som gäller? Finns det vits med att fläska på med typ 700w?

Du behöver inte ha mer effekt på nätagget än vad du som max kan tänkas behöva, det finns en poäng med att ha lite mer, fläkten behöver oftast jobba lite mindre. Men i stort sett så kan man säga att det inte finns någon poäng att ha ett större nätagg än nödvändigt.
Har du däremot planer på CF (crossfire, dubbla grafikkort) så kan man designa utifrån det direkt, men det tror jag inte att du har några planer på ;-).

Skrivet av clint2014:

ok, är det värt att köpa operativet på annat håll för att slippa OEM? Är det lugnt att beställa utan operativ men ändå beställa montering av dator samt testkörning av inet?

Egentligen är en riktig version bättre, då du slipper lite krångel om du vill flytta över den till en ny dator, men är nog lättare att ta OEM och låta Inet montera.

Skrivet av clint2014:

känns lika bra att gå på 8gb direkt. Det finns väl bara två minnesplatser på moderkortet va? och man kan bara sätta lika stora minnen i par? kan väl inte sätta ett 8 bredvid ett 4 osv?

Kikar på grafikkortet som finns med på listan och försöker ta ställning mellan det och GeForce GTX-960. Är det av mindre betydelse vilket man väljer eller har de båda för- och nackdelar man bör känna till? Ser att radeon kortet har minne på 4gb mot GeForce 2bg, men det är ju även lite olika förhållanden på bussbredd och frekvens. (jag kan för lite för att förstå vad det innebär i praktiken och för att kunna välja bästa grafikkort)

http://www.inet.se/produkt/5411442/sapphire-radeon-r9-380-nit...

http://www.inet.se/produkt/5411402/asus-gtx-960-directcuii-oc...

380 är väldigt prisvärt kort, 960 begränsas av sitt minne och är inte lika prisvärt. Om jag skulle gissa så tror jag inte du märker någon större skillnad på de två, jag skulle ta 380 alla gånger. En stor skillnad som kan ha betydelse för din del är dock att 960 drar mindre ström --> utvecklar mindre värme --> låter mindre, kan ju vara trevligt om datorn ska stå bredvid TVn, men som sagt, prestandamässigt är 380 bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

skulle det fungera att bygga det du föreslår i någon av dessa lådor
http://www.inet.se/produkt/6911698/bitfenix-prodigy-m-vit#/sp...

http://www.inet.se/produkt/6911786/aerocool-ds-cube-vit-fonst...

Jag ser det som en fördel att djupet är mindre än 40cm om jag skulle vilja placera vid tv-möbel

Det är inga problem, kolla bara så att grafikkortets längd inte är större än max längd grafikkort på chassits specifikationer.
Grafikkortets längd: 237.5 mm vs 300/300 mm tillåtet i de två olika.

Permalänk

tack för alla bra synpunkter. Tycker nu att jag fått så mycket bra hjälp att jag kan börja plocka ihop komponenter. Har nu följande förslag som jag gärna tar emot lite feedback på. Vill gärna ha lite synpunkter på om det är dumt att välja intel i5 istället för att lägga till 1000k och ta i7 istället? Vet inte vad det skulle innebära i praktiken riktigt. Är det en stor fördel inom närmaste åren att kunna köra DDR4 minnen stället för DDR3? Hur som helst är det så hör mitt paket ser nu... 8)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8444639/2015-09-07

missade nätagg
Permalänk

Glömde att påtala att de spel jag iaf just nu kommer spela är CS Go och BF4. Jag vill däremot inte vara för låst till att datorn endast ska klara dessa titlar på ett bra sätt utan att det ska finnas bra möjligheter att köra en del andra nyare spel. Jag brinner dock för FPS-spel 8)

Jag nämner inledningsvis i denna tråd att jag tänkt mig att köra min samsung tv som skärm men ju mer jag läser om tv som skärm ju mer tveksam blir till att detta kommer att bli bra. Funkar ju inte så bra med de titlar jag nämner om det blir fördröjning i spelet. Någon som har erfarenhet att detta är jag tacksam för synpunkter. Hur som helst kan jag ju alltid testa och se, får komplettera med mer dedikerad datorskärm om det inte flyter som det måste göra.