Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hackig film

Hej!
Spelar upp film på projektor eller på min skärm men i båda fallen upplever jag att bilden hackar. Spelar ingen roll om det är från dvd eller direkt från hårddisken eller om det är streamat. Det flyter inte helt snyggt. Bilden är bra annars. Är det grafikkortet som är haken? Mitt kort (Radeon HD 5770 Silent Cell) borde ju rimligen klara att spela en dvd kan man tycka, eller?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alopex:

Hej!
Spelar upp film på projektor eller på min skärm men i båda fallen upplever jag att bilden hackar. Spelar ingen roll om det är från dvd eller direkt från hårddisken eller om det är streamat. Det flyter inte helt snyggt. Bilden är bra annars. Är det grafikkortet som är haken? Mitt kort (Radeon HD 5770 Silent Cell) borde ju rimligen klara att spela en dvd kan man tycka, eller?

Det låter precis som att ditt problem är att skärmen/projektorns uppdateringsfrekvens inte matchar filmens FPS. Om det är en datorskärm du ser film på så är det ganska stor risk att det inte går att lösa på ett smidigt sätt eftersom datorskärmar normalt sätt är begränsade till 59/60 Hz. Använder du klonat skrivbord blir även projektorn låst till samma Hz som skärmen. Använder du utvidgat skrivbord borde du kunna använda olika uppdateringsfrekvenser på respektive bildskärm, och därigenom hela projektorns lista på frekvenser (23/24/25/29/30/50/59/60).

Personligen så använder jag MPC-HC för filmuppspelning. Det finns många inställningar där som löser problemet du verkar ha, bl.a. så kan man välja vilken skärm som filmen ska visas på, samt att skärmens uppdateringsfrekvens automatiskt ändras för att matcha filmens FPS.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra och utförligt svar!

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||