Permalänk
Medlem

Gammalt chassi till ny dator?

Tjena! Har tänkt köpa ny dator här i dagarna.

Systemet som jag skall köpa kommer att se ut såhär.

(Fast bort med Fractal Design Define R4 svart chassit)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8434959/2015-09-05

Just nu sitter jag med ett cooler master chassi, jag vet tyvärr inte vad det heter. Men jag skickar bilder på det, dess mått är:
37cm(djup)x 20(bredd) cm x 36(höjd) cm.

Här kommer bilderna på mitt nuvarande chassi:

http://postimg.org/image/67ycf8z7r/
http://postimg.org/image/7yhdgqgqv/

Kommer min nya dator passa i detta chassi? Är detta något ni rekomenderar att använda sig av?

Tack på förhand!

// BlommaNN

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Det finns en chans att 212 EVO är för stor för det chassit.
Men å andra sidan kan du ju köra utan chassisida tills du får råd med ett riktigt chassi
Det har ju hänt en hel del på chassimarknaden de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det finns en chans att 212 EVO är för stor för det chassit.
Men å andra sidan kan du ju köra utan chassisida tills du får råd med ett riktigt chassi
Det har ju hänt en hel del på chassimarknaden de senaste åren.

Så du tror det mitt nuvarande chassi fungerar tills vidare iaf :)?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Så du tror det mitt nuvarande chassi fungerar tills vidare iaf :)?

Ja visst.
ATX heter standarden och även gamla ATX chassin skall utan problem fungera med nya delar.
Däremot så brukar ju gamla chassin vara otroligt dåligt ventilerade, samtidigt som dom lyckas med konststycket att dessutom vara bullrigare.
Du monterar ju komponenter som kanske producerar 2-3 ggr så mycket värme (som mest).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Så du tror det mitt nuvarande chassi fungerar tills vidare iaf :)?

Det ser ut som att ditt nuvarande chassi är ett Cooler Master Elite 340. Om så är fallet så kommer det inte att fungera, eftersom chassit max tar mATX-moderkort, medan moderkortet du valt är fullstort ATX. Du får i så fall välja ett mindre mATX-moderkort istället, eller köpa ett nytt chassi.

Permalänk
Medlem

8 år gammalt budgetchassi (kostade ca 300 kr i maj 2007).
Grafikkorten var rätt mycket snålare på den tiden och chassit var inte ens då menat för högpresterande komponenter. Max 2 fläktar.
Jag hade nog köpt ett nytt, FD R4 borde ju vara mycket tystare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Du ska köpa komponenter för 12000 men kan inte unna dig ett chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte moderkortet får plats i den lådan du har idag. Tycker de ser ut som ett mATX chassi, eller är de bara jag :D?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar, det uppskattas då vet jag hur det ligger till

Skrivet av makn:

Du ska köpa komponenter för 12000 men kan inte unna dig ett chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe som student så försöker man spara så mycket som möjligt av förståeliga skäl

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har det chassit. Det är mATX, så du behöver ett mATX-moderkort. Klockrent chassi med lite mods!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har det chassit. Det är mATX, så du behöver ett mATX-moderkort. Klockrent chassi med lite mods!

Så du tycker jag ska satsa på ett mATX-moderkort? Vad är det för modifikationer du talar om?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Inaktiv

Du kanske ska ta ett Haswell-system istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Så du tycker jag ska satsa på ett mATX-moderkort? Vad är det för modifikationer du talar om?

Har tagit bort HDD-buren på mitt, kapat upp stora hål för alla fläktar (Två fram, en bak, täppt igen hålet i sidoplåten), samt ljuddämpat chassit med dämpmatta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB