Överklockningsmjukvara Asus P67 Sabertooth

Permalänk

Överklockningsmjukvara Asus P67 Sabertooth

Dags för en ny lite alternativ överklockningsfråga, jag letar helt enkelt efter ett program där jag kan justera (sänka) bclk från windows då mitt kort vägrar boota med lägre än 96.9Mhz bclk. Jag trodde Asus TurboV skulle göra jobbet men jag får bara upp ett felmedelande om att TurboV inte stödjer detta moderkort när jag försöker installera det så undrar om någon har koll på något alternativ som skulle kunna funka?

Och snälla inget snack om att man ska överklocka i bios då det inte är relevant för att pusha de där sista MHzen

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Dags för en ny lite alternativ överklockningsfråga, jag letar helt enkelt efter ett program där jag kan justera (sänka) bclk från windows då mitt kort vägrar boota med lägre än 96.9Mhz bclk. Jag trodde Asus TurboV skulle göra jobbet men jag får bara upp ett felmedelande om att TurboV inte stödjer detta moderkort när jag försöker installera det så undrar om någon har koll på något alternativ som skulle kunna funka?

Och snälla inget snack om att man ska överklocka i bios då det inte är relevant för att pusha de där sista MHzen

varför vill du sänka BCLKn? den är länkad med alla andra bussarna så det är klart den inte vill boota

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

varför vill du sänka BCLKn? den är länkad med alla andra bussarna så det är klart den inte vill boota

pga ett lite löjligt tävlingsmoment i en överklockningstävling där man ska prestera lägsta möjliga minnesfrekvens med en Sandy Bridge CPU, får allt att bota med en minnesfrekvens på 387.9Mhz DDR så behöver mjukvara för att komma lägre

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

pga ett lite löjligt tävlingsmoment i en överklockningstävling där man ska prestera lägsta möjliga minnesfrekvens med en Sandy Bridge CPU, får allt att bota med en minnesfrekvens på 387.9Mhz DDR så behöver mjukvara för att komma lägre

"Underklockningstävling" borde väl passa bättre?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Aha!

Nu vet jag inte om det finns något liknande från intel, men AMD har en OC svit till windows

borde inte intel eller Asus ha något linande?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

"Underklockningstävling" borde väl passa bättre?

Sant, men är ett moment i en tävling på 30 delmoment där den stora majoriteten är överklockningsbaserade

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Aha!

Nu vet jag inte om det finns något liknande från intel, men AMD har en OC svit till windows

borde inte intel eller Asus ha något linande?

Asus har som sagt TurboV som ska vara stött sen 1366 moderkorten så jag tänkte det skulle inkludera 1155 moderkort då 1366 kom tidigare men nope.. oklart vad som funkar på 1155 istället.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Asus har som sagt TurboV som ska vara stött sen 1366 moderkorten så jag tänkte det skulle inkludera 1155 moderkort då 1366 kom tidigare men nope.. oklart vad som funkar på 1155 istället.

Efter en googling hittade jag ASUS AI Suite II, har du testat det?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Efter en googling hittade jag ASUS AI Suite II, har du testat det?

Jupp, är deras övervakningsprogram där man kan se spänningar/temperaturer mm, dock inget man kan justera frekvenser/spänningar i, kanske finns någon extra modul till programmet som tillåter överklockning dock?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Jupp, är deras övervakningsprogram där man kan se spänningar/temperaturer mm, dock inget man kan justera frekvenser/spänningar i, kanske finns någon extra modul till programmet som tillåter överklockning dock?

Efter lite reserch så verkar det inte vara möjligt på P67 ST så du är nog out of luck där :/

Min mor har dock den funktionen på hennes Z77-M EVO

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jupp, är deras övervakningsprogram där man kan se spänningar/temperaturer mm, dock inget man kan justera frekvenser/spänningar i, kanske finns någon extra modul till programmet som tillåter överklockning dock?

Låter mer som en begränsning för ditt moderkort isf, på mitt ASUS P8P67 Pro (dvs samma chipset) funkar det utmärkt att justera frekvenser och spänningar med AI Suite II, ingen aning om varför det inte funkar för dig men det kan ju vara något just Sabertooth.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Låter mer som en begränsning för ditt moderkort isf, på mitt ASUS P8P67 Pro (dvs samma chipset) funkar det utmärkt att justera frekvenser och spänningar med AI Suite II, ingen aning om varför det inte funkar för dig men det kan ju vara något just Sabertooth.

Märkligt, sabertooth har ändå sålts och presenterats som ett av deras mer OC vänliga kort, har kollat igenom någon OC guide för AI suite på youtube, dock för ett Z77 kort och de menyerna där man kan justera hastigheter finns bara inte så trodde det gällde alla P67 kort.