Vilket märke är ditt nätaggregat

Permalänk
Medlem

be quiet! Dark Power Pro10, 850W 80+ Platinum
Bra, tyst och ser bra ut

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har Seasonic. Känns onödigt att betala extra för att t. ex Corsair ska sätta sina klisterlappar på.

Det är inte riktigt så det funkar. Seasonics fabriker tillverkar nätaggen, men det är corsair som designar dem och står med på fabriksgolvet

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem

Fractal design edison m 750w. Köpte det på rea på inet. Byggt av seasonic så inget att klaga på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Avstängd

Corsair HX850, bra agg med 7 års garanti och tillräckligt mycket W för att köra CF

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag rullar med ett Corsair-agg, CX850M. Köpte det i vintras efter att mitt förra Corsair-agg rasade efter ungefär sju års drift. Då jag var nöjd med det förra (som jag inte minns exakt varför jag valde just det) såg jag ingen anledning att leta ihjäl mig efter ett annat märke som kunde uppfylla de volym-, pris- och kontaktkrav jag ställde.

Finns ju betydligt bättre agg för samma pengar, som även har guld certifikatering.

Skulle inte våga under lägre tid köra det agget på full belastning eller på 75% last.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Det är inte riktigt så det funkar. Seasonics fabriker tillverkar nätaggen, men det är corsair som designar dem och står med på fabriksgolvet

Corsair AX750 och Seasonic X750 hade identiskt innehåll. Skillnaden när båda lanserades var fläkten, utseende, kablar och garantitiden och sist priset och corsair var billigast med lägst garanti. I dagsläget är det hugget som stucket mellan deras senaste modeller. Helt enkelt rebranding det är tal om så vad man nu får billigast med bäst garanti är logiska köpet.

Corsair har inga fabriker dom har ett brand men använder OEM för allt sedan designar dom väl ett och annat men i detta fallet är det av ytters liten betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har Seasonic. Känns onödigt att betala extra för att t. ex Corsair ska sätta sina klisterlappar på.

Det roliga är att det är egentligen tvärt om Billigare pga deras klister lapp, Seasonic har ju till och med sagt det själva. Dem får inte konkurrera för mycket mot dem som sätter på klister lappar, därav högre pris.

Ökad meningsläslighet
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

har ett cooler master 750 watt +80 bronze tror jag de är. verkar som de inte vill längre datorn fryser titt som tätt funderar på om de kan va elagget. får se vad det blir sen:)

hade ett på 450watt innan men räckte inte när jag uppgraderade datorn:=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

har ett cooler master 750 watt +80 bronze tror jag de är. verkar som de inte vill längre datorn fryser titt som tätt funderar på om de kan va elagget. får se vad det blir sen:)

Jag är rätt säker att det inte är nätaggregatet som orsakar frysningarna. Nätaggregatet ger el, inte kod.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hade Fractaldesign 1000w innan, var inga problem med de.

Bytte upp till XFX 1250W, det var väldigt tungt? Känns som väldigt bra kvalité, inte haft några problem so far.

Skrivet av philipborg:

Jag är rätt säker att det inte är nätaggregatet som orsakar frysningarna. Nätaggregatet ger el, inte kod.

De kan man lätt tro, men du anar inte hur många problem som verkar vara mjukvaruproblem fast de egentligen orsakas av nätagget.

Frysningar är ett jättevanligt tecken på dåligt nätagg. Exakt varför får du fråga någon som kan mer, jag kan bara konstatera fakta

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

@philipborg: hopp är de nått annat då

Permalänk
Medlem

Mitt gamla be-quiet! Dark Power Pro 530W från 8 år tillbaka orkade inte dra runt ett Ivy Bridge bygge tillsammans med ett GTX970, så det blev till att jaga nytt nätagg.
Tänkte köpa Corsair V700 först, efter en hel del undersökningar, men det var slut överallt. Köpte ett Cooler Master V750S i deperation på NetonNet, men det var jag inte alls nöjd med.

Så jag var tillbaks på ruta ett igen. Läste finfina recensioner om EVGA SuperNOVA G2, lämnade tillbaka Cooler Mastert och köpte ett EVGA istället. Nöjdast i stan, måste jag säga! Helt passivt vid låg till medel load och spinner upp tyst och fint vid hög load.

Förtydligande
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Proffsmobbare

Kör på ett Antec Earthwatts 500W från 2007, hängde med en Sonata 3.

Sitter Bitfenix Fury-kablar ditlödda, konverterad till en semipassiv 120mm-fläkt numera.

Permalänk
Medlem

Valde min be quiet L8 600w eftersom vad jag kunnat läsa från recensioner vara ett stabilt 80+ brons, tyst, låg kostnad. Jag är nöjd med allt utan kablarna som är otroligt stela så det är svårt att få en snygg kabelldragnig

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag som har ett Gigabyte Odin Pro 550W, det är säkert 6-7år gammlat. Rullar 680gtx, i7 4770k. mm.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk

Även jag sitter på ett Silver Power SP-SS750M som köptes tokbilligt(500kr) på Komplett. Rullat på fint sen dess. Haft Crossfire och två olika byggen och det fungerar fint trots fyra år på nacken. För den summan var det ett kap!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@philipborg: hopp är de nått annat då

Mycket möjligt att jag har fel, se vad @WoG skriver.

Skrivet av WoG:

De kan man lätt tro, men du anar inte hur många problem som verkar vara mjukvaruproblem fast de egentligen orsakas av nätagget.

Frysningar är ett jättevanligt tecken på dåligt nätagg. Exakt varför får du fråga någon som kan mer, jag kan bara konstatera fakta

Mysko, men jag tror dig. Har bara själv svårt att se hur. För lite volt bör väl bara ge krascher? För mycket ger brända komponenter. Är det korta avbrott så kondensatorerna får flipp möjligen? Tills någon som vet kommenterar kan vi bara spekulera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

i min rig har jag Thermaltake Smart M650w 80+ Bronse (SP-650M) med tre års garanti.. köptes på extrapris från CDON för ett antal år sen.
Är ganska nöjd med den för den är tystare än min andra psu som jag hade innan.

Visa signatur

[Themaltake DH 202 Touch] [Asrock FM2A88M Extreme4+] [Team Zeus Red 16GB DDR3 2133] [Amd A10-7800]
[Thermaltake SMART 650W] [Wacom Bamboo] [Wireless Logitech mouse and keyboard] [Samsung T220HD]

Permalänk
Medlem

Köper bara Seasonic sen ett tag tillbaka, har 3 stycken. Funderar på att byta ut mitt Corair TX650 v2 som jag tycker låter för mycket.

Seasonic X-760 i spelriggen
Seasonic G-360 i HTPC och kontorsdatorn.
Corsair TX650 v2 i musikdatorn (pensionerad spelrigg)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mycket möjligt att jag har fel, se vad @WoG skriver.
Mysko, men jag tror dig. Har bara själv svårt att se hur. För lite volt bör väl bara ge krascher? För mycket ger brända komponenter. Är det korta avbrott så kondensatorerna får flipp möjligen? Tills någon som vet kommenterar kan vi bara spekulera.

Du kan ju kika i den här tråden: #15731428

Grafikbuggar gällande uppspelning av gif-bilder löste sig med byta av nätagg.

Fett skumt, men man lär sig nåt nytt varje dag

Verkar som @MultiMan har bra koll på nätagg..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mycket möjligt att jag har fel, se vad @WoG skriver.
Mysko, men jag tror dig. Har bara själv svårt att se hur. För lite volt bör väl bara ge krascher? För mycket ger brända komponenter. Är det korta avbrott så kondensatorerna får flipp möjligen? Tills någon som vet kommenterar kan vi bara spekulera.

Läs teoridelen på valfri nätaggsrecension här på Sweclockers så ser du varför just nätagget kan misstänkas.
http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/2#conten...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova G2 850W pga denna recension
http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w...

Skrivet av WoG:

OT: Hur gör jag för att bara infoga en länk till en användare på forumet?

@ framför användarnamnet, tex @WoG om det var det du menade

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har ett Corsair AX 860, supernöjd. Agget hörs inte, fläkten startar inte förrens agget belastas till 60% (516W) och min dator drar max 500W om jag inte kör ett stresstest av både CPU och GPU samtidigt.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

SeaSonic SS-550HT, Corsair VX650W, Coolermaster SilentPRO M2 720W, CoolerMaster V750 samt nått gammalt Codegen 600W

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

EVGA Supernova G2 850W pga denna recension
http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w...

@ framför användarnamnet, tex @WoG om det var det du menade

se där, så enkelt var det!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w

Satt och skulle välja mellan ett EVGA och BeQuiet men blev avskräckt efter att ha läst om allt spoltjut i Supernova och det är något jag verkligen inte tål. Dessutom kändes BeQuiet agget mer premium.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns ju betydligt bättre agg för samma pengar, som även har guld certifikatering.

Skulle inte våga under lägre tid köra det agget på full belastning eller på 75% last.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, det uppfyller mina krav. Det låg inom min budget, det är tyst, det hade tillräckligt med SATA-kontakter och fanns att få tag på här i stan samma dag. Att det inte har guldcertifiering berör mig inte det minsta. Inte heller belastar jag det närmelsevis fullt ut, så vad det än är som får dig att inte vilja belasta det - det enda jag har att gå på är SweC:s test av 500 W-modellen - är irrellevant i mitt fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Läs teoridelen på valfri nätaggsrecension här på Sweclockers så ser du varför just nätagget kan misstänkas.
http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/2#conten...

Jag ser inte vad du syftar på. Menar du att en av linorna stryps pga överbelastning? Alltså får VRM på t.ex. moderkortet fnatt? Jag var redan medveten om det som står där, ser bara inte hur det skulle kunna orsaka frysningar. Kanske bara är jag som missar något uppenbart...

EDIT:

@WoG
Citattecken runt namn med specialtecken i även.
Exempelvis:
@W O_G
Fungerar även om man ska ha saker efter t.ex.
@WoGs

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag ser inte vad du syftar på. Menar du att en av linorna stryps pga överbelastning? Alltså får VRM på t.ex. moderkortet fnatt? Jag var redan medveten om det som står där, ser bara inte hur det skulle kunna orsaka frysningar. Kanske bara är jag som missar något uppenbart...

När kondensatorerna blir äldre och kretsarna slits i nätagget så blir späningen som levereras "smutsig" och det kan förekomma dippar som understiger minimivärdet som tillåts (±5%). Om komponenter i datorn inte får rätt spänning så slutar dom att fungera som det är tänkt och systemet kan t.ex. låsa sig eller krascha.
Det kan även vara så att det spikar åt andra hållet och då kan komponenterna i datorn ta stryk. Hade ett nätagg från Antec där en transistor exploderade och drog med sig min diskettstation (ja, det var ett tag sedan), hårddisk och moderkort.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kör med ett 850w Corsair. Det är för mig ett märke med kvalité och jag fick ett bra begagnat pris.
I LAN datorn kör jag AXP. Ren skumpslump, det satt i en dator på återvinningen. Ska tydligen vara ett kvalitetsagg det med vad jag har läst.
(AXP fanns för övrigt inte med i pollen)