Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Vilken Switch/Router rekommenderar ni?

Jag har en Asus N56U, eller liknande, vi har till den trådat (1 dator, 1 sp3) och på wifi har vi 2 paddor, 2 mobiler och 4 datorer.

Den verkar inte palla detta för nätet går väldigt segt efter att jag tog bort servern som hanterade Internet och lät routern hantera inkommande och DHCP mm.

SÅ, nu ska jag installera en ClearOS server igen och vill köpa en router/switch som klarar all trafik bra, kraven är minst 4 portar för trådat och 802.11ac iaf.

Känns väldigt onödigt att betala massa pengar för massa lull lull i den som jag inte kommer använda då jag som sagt återgår till att ha en ClearOS server igen, kört det sen ClarkConnect tiden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha router till om du sätter upp en egen server som router?

I så fall är det switch och accesspunkter du ska ha och det väljer du efter behov.

Permalänk
Medlem

Router. Kanske är overkill, men är brutal. Bra pris desssutom.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-poe/

Switch. Funkar ypperligt bra för hemmabruk, har själv 2st i mitt nät.

http://www8.hp.com/se/sv/products/networking-switches/product...

AP. Även denna från Ubnt. Funkar fin fint. och PoE.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Vad har du för anslutning? Fiber? ADSL? Hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag har en Asus N56U, eller liknande, vi har till den trådat (1 dator, 1 sp3) och på wifi har vi 2 paddor, 2 mobiler och 4 datorer.

Den verkar inte palla detta för nätet går väldigt segt

Det låter skumt.
Jag har en betydligt enklare router (Technicolor TG799) som utan problem klarar fler enheter än vad ni har.

Är du säker på att det är routern som inte pallar? Jag tycker det låter lite som ett wifi-problem vilket man löser med accesspunkter.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Vad ska du ha router till om du sätter upp en egen server som router?

I så fall är det switch och accesspunkter du ska ha och det väljer du efter behov.

Jag blandade ihop termerna lite, eller är en acesspunkt jag ska ha antar jag

Skrivet av niclasc:

Vad har du för anslutning? Fiber? ADSL? Hastighet?

T3 10/100

Skrivet av madtop:

Det låter skumt.
Jag har en betydligt enklare router (Technicolor TG799) som utan problem klarar fler enheter än vad ni har.

Är du säker på att det är routern som inte pallar? Jag tycker det låter lite som ett wifi-problem vilket man löser med accesspunkter.

Kanske förklarade lite dåligt.

Såhär, jag hade en ClearOS server och denna N56 till för en vecka sen då jag tänkte ta servern och installera om Win på den för att ha som dator i köket istället, fram till dess så var det inga problem. Jag kopplade om allt och konfade routern så den skulle dela internet, ända sedan dess har det varit slött på alla paddor och trådlösa datorer. Så allt är samma annars, sladdar, platser vart sakerna står mm.

Jag lessnade så nu ska jag gå tillbaka till som jag hade förut, fast vill då byta ut routern till nått som hanterar mer, även om nu denna N56 gjorde det förut när jag hade en riktigt server före den.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag blandade ihop termerna lite, eller är en acesspunkt jag ska ha antar jag

T3 10/100

Kanske förklarade lite dåligt.

Såhär, jag hade en ClearOS server och denna N56 till för en vecka sen då jag tänkte ta servern och installera om Win på den för att ha som dator i köket istället, fram till dess så var det inga problem. Jag kopplade om allt och konfade routern så den skulle dela internet, ända sedan dess har det varit slött på alla paddor och trådlösa datorer. Så allt är samma annars, sladdar, platser vart sakerna står mm.

Jag lessnade så nu ska jag gå tillbaka till som jag hade förut, fast vill då byta ut routern till nått som hanterar mer, även om nu denna N56 gjorde det förut när jag hade en riktigt server före den.

Har du adesseringsproblem eller kan du förklara bättre vad du menar med att du har en server före routern ? Hur är det kopplat i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du adesseringsproblem eller kan du förklara bättre vad du menar med att du har en server före routern ? Hur är det kopplat i så fall ?

Förut var det: Väggen->Server med ClearOS(Web server, router, brandvägg mm)->Asus N56(acesspunkt trådat och trådlöst)-> alla datorer

Nu: Väggen->Asus N56U(Delar ut internet med DHCP, lite portforwarding mm)-> alla datorer

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pekkasteele:

Förut var det: Väggen->Server med ClearOS(Web server, router, brandvägg mm)->Asus N56(acesspunkt trådat och trådlöst)-> alla datorer

Nu: Väggen->Asus N56U(Delar ut internet med DHCP, lite portforwarding mm)-> alla datorer

Hade du bryggat eller på annat sätt gjort om Asusroutern till en switch/AP när den satt efter servern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hade du bryggat eller på annat sätt gjort om Asusroutern till en switch/AP när den satt efter servern ?

Jag hade ingen DHCP server igång, ingen portforward eller liknande, och använde inte WAN porten, satte i stort sett bara ett lösen på Wifi. Men sen när jag började använda den som router så fick jag ju koppla vägg->Wan port och koppla på DHCP (satte även några saker på fasta IP, som min dator och NAS som jag sen satte lite portforwards på. Dessa fasta IP låg utanför DHCP scopet. Och det kändes som att det var denna extra belastning av att hantera all trafik som fick allt att slöa ner.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kör man mkt torrenttrafik så pallar inte alltid n56 wlan+torrent så bra.
Jag kör själv en N56 med https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u samt 2st Aruba AP:s vilket fungerar finfint.
Hemmaroutrar är inte så bra när det blir mkt last
Som switch kör jag en Zyxel smartswitch 8p vilken jag är helnöjd med.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag hade ingen DHCP server igång, ingen portforward eller liknande, och använde inte WAN porten, satte i stort sett bara ett lösen på Wifi. Men sen när jag började använda den som router så fick jag ju koppla vägg->Wan port och koppla på DHCP (satte även några saker på fasta IP, som min dator och NAS som jag sen satte lite portforwards på. Dessa fasta IP låg utanför DHCP scopet. Och det kändes som att det var denna extra belastning av att hantera all trafik som fick allt att slöa ner.

Switchningen i lanet borde skett helt i hårdvara så det ska gå i gbitfart utan att belasta routerdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok, nu har jag fixat servern mm. men Wifi är ännu väldigt ostabilt, så, kanske inte är så att routern inte klarar trafiken utan att den är sönder på ett eller annat sätt, oavsett, så vill jag ha en ny nu, vad är förslaget? Kraven:

* Fungera som accesspunkt
* Både Wifi (802.11ac) och minst 4 trådade.
* Stabil

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ok, nu har jag fixat servern mm. men Wifi är ännu väldigt ostabilt, så, kanske inte är så att routern inte klarar trafiken utan att den är sönder på ett eller annat sätt, oavsett, så vill jag ha en ny nu, vad är förslaget? Kraven:

* Fungera som accesspunkt
* Både Wifi (802.11ac) och minst 4 trådade.
* Stabil

Kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571 ? Jag kör förra variant R6300 kör med 1st server 2st tv apparater wifi samt 3st laptops samt 1st ipad. Kommer upp i 261Mbit/s wifi stabilt (250Mbit lina). Inga beskymmer att samtliga kan surfa samtidigt använda netflix och hämta hem semesterfilmer via bit-torrent.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.556724/netgear-r7000-nightha...

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Kollat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571 ? Jag kör förra variant R6300 kör med 1st server 2st tv apparater wifi samt 3st laptops samt 1st ipad. Kommer upp i 261Mbit/s wifi stabilt (250Mbit lina). Inga beskymmer att samtliga kan surfa samtidigt använda netflix och hämta hem semesterfilmer via bit-torrent.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.556724/netgear-r7000-nightha...

Tackar, såg intressant ut. Har inte direkt kollat på Netgear, inte haft nåttr från dom förut. Mest D-Link och Linksys, och nu senast Asus, men den är jag ju lite besviken med. Får läsa på lite om denna!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en Archer c7.
Den klarar då av min 250mbit-lina utan problem, 2/3 datorer tenderar att nyttja hela linan. Utöver det har jag telefon inkopplad också och bröder på besök som pluggar in både telefoner och datorer och jag har då aldrig märkt av något slags instabilitet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875

Dessutom går den att skruva upp på väggen. Det uppskattade jag.

Tidigare hade jag förresten också en N-56U, fick problem med den en period och uppdaterade då firmware. Har du provat detta först?
Kan ju vara ett trevligt alternativ om det sparar pengar