Varför bakade Microsoft in Flash i Windows 10?

Permalänk
Medlem

Varför bakade Microsoft in Flash i Windows 10?

När alla andra går helt åt andra hållet och tar bort Flash och försöker få bort det, så kommer Microsoft och tar 5 steg bakåt och gör det inbakat i operativsystemet i Windows 10. Är deras tanke "Alla installerar ändå Flash så det är bäst att vi gör det så att det blir uppdaterat via Windows Update?"

Jag pillade bort Flash manuellt - men nu har jag en påtvingad Flash-uppdatering från Microsoft som inte fungerar eftersom Flash inte finns.

I gamla Windows 7 kunde man högerklicka och stänga av uppdateringar men det går inte i Windows 10, så nu kommer jag ha ett fel i Windows Update hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Snart kommer ett inlägg från en person, som säger att det är en feature...

Själv kommer jag hålla mig kvar vid Win7, tills det kommer bra allternativ till Windows.. Allternativt gå över till Mac och OSX.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

MS är bindgalna i vissa fall.
Att tvinga på oss flash är ju som du säger att gå tillbaka 15 år vad gäller säkerhet och användarupplevelse.
Gissningsvis så pumpar Adobe in massor av pengar i ms för att flash skall överleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

I gamla Windows 7 kunde man högerklicka och stänga av uppdateringar men det går inte i Windows 10, så nu kommer jag ha ett fel i Windows Update hur länge som helst.

Fungerade även utmärkt att göra i Windows 8/8.1.

Rekommenderar att du använder ShutUp10 ( http://www.oo-software.com/en/shutup10 ) eller byter tillbaka till ett färdigt OS som 7:an eller 8.1. Windows 10 är "Windows as a Service" och kommer ständigt att förändras på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Och det roligaste - tvungen till att starta om datorn.

Visa signatur

( ͡°╭͜ʖ╮͡° )

Permalänk
Medlem

kan misstänkas vara för att m$ ser till att Windows i största mån är bakåtkompatibelt för att hålla alla användare nöjda, flash är fortfarande väldigt utbrett och använt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

När alla andra går helt åt andra hållet och tar bort Flash och försöker få bort det, så kommer Microsoft och tar 5 steg bakåt och gör det inbakat i operativsystemet i Windows 10. Är deras tanke "Alla installerar ändå Flash så det är bäst att vi gör det så att det blir uppdaterat via Windows Update?"

Jag pillade bort Flash manuellt - men nu har jag en påtvingad Flash-uppdatering från Microsoft som inte fungerar eftersom Flash inte finns.

I gamla Windows 7 kunde man högerklicka och stänga av uppdateringar men det går inte i Windows 10, så nu kommer jag ha ett fel i Windows Update hur länge som helst.

https://i.imgur.com/luIQ1Iq.png

Windows update i tian är ett elände, tycker man ofta får error som man måste hålla på och trassla med.

Vill du bli av med felmeddelandet kan man ladda ner uppdateringen manuellt och installera, vilket funkade för mig.
https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=4910...

Flash kommer förhoppningsvis med tiden försvinna, dock just nu är det för mig helt nödvändigt att ha det installerat..

Däremot behöver jag inte denna uppdatering mer än bli av med felet från windows update, använder inte Internet Explorer (eller Edge)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Man löser ju i alla fall problemet med att folk använder flash men inte håller det uppdaterat. Chrome har väl en liknande lösning?

Permalänk
Medlem

Av samma anledning till att det finns askkoppar på toaletterna i flygplan. Därför att om nån idiot absolut behöver använda den så är det bra att det finns (i uppdaterad version).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

När alla andra går helt åt andra hållet och tar bort Flash och försöker få bort det, så kommer Microsoft och tar 5 steg bakåt och gör det inbakat i operativsystemet i Windows 10. Är deras tanke "Alla installerar ändå Flash så det är bäst att vi gör det så att det blir uppdaterat via Windows Update?"

Jag pillade bort Flash manuellt - men nu har jag en påtvingad Flash-uppdatering från Microsoft som inte fungerar eftersom Flash inte finns.

I gamla Windows 7 kunde man högerklicka och stänga av uppdateringar men det går inte i Windows 10, så nu kommer jag ha ett fel i Windows Update hur länge som helst.

https://i.imgur.com/luIQ1Iq.png

Här kan vi prata om missriktad kritik. Du manipulerar ditt system på ett för ändamålet icke avsett vis och gnäller sedan på Microsoft som - för att slippa gnälla från andra användare - är bakåtkompatibel för sidor som fortfarande använder Flash? Det finns några administrative verktyg därute som faktiskt kräver Flash och inte är i paritet med utvecklingen, de är snarare de riktiga bakåtsträvarna enligt mig.

Gör en systemåterställning till tidpunkten innan du avinstallerade Flash, inaktivera sedan Flash: http://www.laptopmag.com/articles/disable-flash-windows-10-ed...

Då slipper du framtida problem och du slipper spräcka en åder för ingenting.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Här kan vi prata om missriktad kritik. Du manipulerar ditt system på ett för ändamålet icke avsett vis och gnäller sedan på Microsoft som - för att slippa gnälla från andra användare - är bakåtkompatibel för sidor som fortfarande använder Flash? Det finns några administrative verktyg därute som faktiskt kräver Flash och inte är i paritet med utvecklingen, de är snarare de riktiga bakåtsträvarna enligt mig.

Då slipper du framtida problem och du slipper spräcka en åder för ingenting.

Verkar lite som att du tar i från fötterna med att förlöjliga mitt inlägg. Lite onödigt, då jag inte tycker mitt inlägg är speciellt osakligt. Punktar upp mina åsikter nedanför.

  • Jag är missnöjd över att Flash är inbakad i Windows 10 - generell kritik.

  • Jag tog bort det manuellt, vilket skapade ett problem som jag vet att jag själv skapat. Här kommer din kritik in, men jag tycker inte att denna punkt automatiskt tar bort möjligheten att vara missnöjd med de andra två.

  • Sen gillar jag inte att de tagit bort optionen att välja bort en uppdatering som man kunde tidigare i Win7 och Win8 - specifik kritik

Jag kör Windows 10 och tänker fortsätta, men det hindrar inte att jag kritiserar saker jag tycker är dåligt.

Permalänk
Medlem

Komiskt att folk försvarar detta.
Att man inte kan dölja uppdateringar är ett skämt i sig, jag har typ 10 uppdateringar som den vill installera. Men kommer aldrig göra då jag inte vill ha dom.

Att inte kunna välja bort dom jag inte vill ha osv är inget annat än patetiskt.

Permalänk
Medlem

@Buio: Jag varken tycker, eller hade för avsikt att, förlöjligade ditt inlägg. Allt i livet har för och nackdelar men skapar man sina egna problem kan man inte skylla på någon annan än sig själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Hur svårt kan det vara att förstå att MS är kommersiella samt att många av världens reklambyråer är bestyckade med Adobes mjukvara för att skapa reklamsnurror ??

Sen kan man ju om man är lite klurig blocka "junket".....

Så vad är problemet?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Varför Microsoft inkluderade Flash i Windows? Så här har jag uppfattat anledningen:

Det började egentligen för ganska exakt fyra år sedan. Microsoft ville göra Windows 8 ett "HTML5-only" och "plugin-free" OS. Anledningarna till det var många, bland annat säkerhetsskäl och att man i mobiltelefonvärlden inte installerade några plugins. Det spelade ingen roll hur säkert Microsoft gjorde Windows när Flash ändå var installerat i 99% av alla Windows 7-installationer och läckte som ett såll.

Det gick så långt att Adobe erkände att de inte klarade av att programmera säkra program och till slut gav all källkod för Flash till Microsoft så att de kunde fixa det.

Samtidigt krävde mängder av webbsidor fortfarande Flash för att fungera. Att helt blockera Flash som plugin i Windows 8 var alltså inte praktiskt genomförbart. Istället bakade man in Flash i "modern" Internet Explorer 10 som nu var 100% kontrollerat av Microsoft och dessutom uppdaterades automatiskt med Windowsuppdateringar.

Ni kan läsa mer om saken från Microsofts gamla blogginlägg från 2011 här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/14/metro-style-bro...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Hur svårt kan det vara att förstå att MS är kommersiella samt att många av världens reklambyråer är bestyckade med Adobes mjukvara för att skapa reklamsnurror ??

Inga av de annonser jag ser på Swec nu är Flash-baserade trots en del animationer. De flesta har gått ifrån det, eftersom surfning på plattor och mobiler ökar och där finns ingen Flash då både Apple och Google sagt nej. Flash är på väg bort.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.635785/tack-och-godnatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför Microsoft inkluderade Flash i Windows? Så här har jag uppfattat anledningen:

Det började egentligen för ganska exakt fyra år sedan. Microsoft ville göra Windows 8 ett "HTML5-only" och "plugin-free" OS. Anledningarna till det var många, bland annat säkerhetsskäl och att man i mobiltelefonvärlden inte installerade några plugins. Det spelade ingen roll hur säkert Microsoft gjorde Windows när Flash ändå var installerat i 99% av alla Windows 7-installationer och läkte som ett såll.

Det gick så långt att Adobe erkände att de inte klarade av att programmera säkra program och till slut gav all källkod för Flash till Microsoft så att de kunde fixa det.

Samtidigt krävde mängder av webbsidor fortfarande Flash för att fungera. Att helt blockera Flash som plugin i Windows 8 var alltså inte praktiskt genomförbart. Istället bakade man in Flash i "modern" Internet Explorer 10 som nu var 100% kontrollerat av Microsoft och dessutom uppdaterades automatiskt med Windowsuppdateringar.

Ni kan läsa mer om saken från Microsofts gamla blogginlägg från 2012 här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/14/metro-style-bro...

Det förklara ju inte varför de 4 år senare fortfarande kör med Flash. Jag köper inte "men alla kör med det" för sånt har ju Microsoft ignorerat förr.

Att kalla windows 10 som säkert när de envisas med durkslaget Flash är ju ett skämt. Windows 10 kan bli bra men de får jobba på det.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Inga av de annonser jag ser på Swec nu är Flash-baserade trots en del animationer. De flesta har gått ifrån det, eftersom surfning på plattor och mobiler ökar och där finns ingen Flash då både Apple och Google sagt nej. Flash är på väg bort.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.635785/tack-och-godnatt...

Tar du Swec som något som skulle vara representativt för hela världens websidor?

De flesta har INTE slutat med Flash.... och MS är då kommersiella och stödjer då Flash med sina villkor.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Flash var "inbakat" i Windows 8 också. När nästan alla internetanvändare har Flash installerat ändå är det lika bra att de ser till att det är uppdaterat. Vill du inte använda det är det bara att inte använda IE eller Edge. Då är det väl inget annat problem än att det tar några MB på hårddisken vilket även annan förinstallerad mjukvara som inte används gör(typ paint)?

Förr eller senare kommer Edge och Chrome droppa Flash men IE finns ju bara kvar för bakåtkompatibilitet så där lär det stanna. Det lär dock dröja. Kolla liksom hur svårt det var att droppa Java. Det finns fortfarande väldigt mycket Flash-material på webben och den enda lösningen jag ser till det nära i tiden är något som Shumway om man ska bygga en bakåtkompatibel, plugin-fri webbläsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Tar du Swec som något som skulle vara representativt för hela världens websidor?

De flesta har INTE slutat med Flash.... och MS är då kommersiella och stödjer då Flash med sina villkor.

Det finns vissa som inte går in på andra sidor än SweClockers..

Tycker detta med påtvingade uppdateringar är helt åt skogen. Valfrihet är en mänsklig rättighet, punkt slut.

Att sen Microsoft har rätt att göra vad de vill med sin programvara, är också rätt.. Men då blir min valfrihet att byta operativsystem, när de bygger in bullshit som detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det finns vissa som inte går in på andra sidor än SweClockers..

Tycker detta med påtvingade uppdateringar är helt åt skogen. Valfrihet är en mänsklig rättighet, punkt slut.

Att sen Microsoft har rätt att göra vad de vill med sin programvara, är också rätt.. Men då blir min valfrihet att byta operativsystem, när de bygger in bullshit som detta.

Du har alltid valet att byta OS förstås. Dock är ju syftet med både påtvingade säkerhetsuppdateringar och inbyggt flash ganska uppenbart nämligen att folk inte uppdaterade och således blev säkerhetsrisker för både sig själva och alla andra, nu kan de inte välja bort säkerhetsuppdateringar av varken OS:et eller flash. Chrome har på liknande sätt byggt in sin egen flash-variant som uppdateras med browsern så att den också hålls förhållandevis säker trots användarens önskan om motsatsen, så länge man uppdaterar Chrome i alla fall.

Frågan är varför så många vill hindra säkerhetsuppdateringar i Windows. Visst har det hänt att uppdateringar har skapat problem i vissa fall för några få användare, men MS har alltid lyckats lösa upp problemen och installationer med säkerhetshål är ett väldigt mycket större problem. Sen behöver du inte installera uppdateringarna direkt, skjuter du upp installationen några dagar så lär eventuella problem med en viss uppdatering ha visat sig, varpå MS säkerligen hade dragit in uppdateringen i fråga eller löst problemet med den. Så vad är problemet liksom? Har man ett sånt stort kontrollbehov så kanske det är läge att titta på Arch eller så.

Angående flash så är det enkelt att avaktivera om man vill det. Men det är rätt så många sidor som använder flash fortfarande, och inte bara för reklam eller så. Till exempel bygger Hulus videotjänst helt på flash och det är rätt så många som använder den. Dock håller jag med om att det är dags att röra sig bort från det, men så länge det används så mycket som det görs så är det förstås bra att det hålls så säkert som möjligt för så många som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är varför så många vill hindra säkerhetsuppdateringar i Windows. Visst har det hänt att uppdateringar har skapat problem i vissa fall för några få användare, men MS har alltid lyckats lösa upp problemen och installationer med säkerhetshål är ett väldigt mycket större problem. Sen behöver du inte installera uppdateringarna direkt, skjuter du upp installationen några dagar så lär eventuella problem med en viss uppdatering ha visat sig, varpå MS säkerligen hade dragit in uppdateringen i fråga eller löst problemet med den. Så vad är problemet liksom? Har man ett sånt stort kontrollbehov så kanske det är läge att titta på Arch eller så.

Alla uppdateringar är inte säkerhetsuppdateringar, även om de flesta är. Men varför jag vill hindra, är för att jag allt för ofta genom åren fått både hjälpa andra och hålla på med mina egna datorer, för att det blivit buggar eller mysko fel efter dessa uppdateringar.

Senast var på min laptop med Win10 som tjejen använder mest, där startmenyn och Cortana vägrade laddas in. Det visade sig efter en del googlande att massor hade haft detta problemet, då de som vi går ner i viloläge. Man var tvungen att starta om datorn, för att några uppdateringar skulle installeras.......... Men inget meddelande om att det var uppdateringar som krävde en omstart visades.

På Windows 7 finns iaf. möjligheten att den ska säga till när uppdateringar finns och att man sedan själv har möjlighet att välja när man har tid att installera dessa. Finns inte en chans på jorden att jag installerar Win10 på mina jobbdatorer.
Det skulle innebära att jag skulle få slå igen min firma, då jag skulle få tillbringa så mycket tid med att felsöka och försöka hitta lösningar på onödiga problem, när man har det som stressigast..
Sköter man sig inte och levererar i tid, kommer kunderna välja någon annan nästa gång.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Alla uppdateringar är inte säkerhetsuppdateringar, även om de flesta är. Men varför jag vill hindra, är för att jag allt för ofta genom åren fått både hjälpa andra och hålla på med mina egna datorer, för att det blivit buggar eller mysko fel efter dessa uppdateringar.

Senast var på min laptop med Win10 som tjejen använder mest, där startmenyn och Cortana vägrade laddas in. Det visade sig efter en del googlande att massor hade haft detta problemet, då de som vi går ner i viloläge. Man var tvungen att starta om datorn, för att några uppdateringar skulle installeras.......... Men inget meddelande om att det var uppdateringar som krävde en omstart visades.

På Windows 7 finns iaf. möjligheten att den ska säga till när uppdateringar finns och att man sedan själv har möjlighet att välja när man har tid att installera dessa. Finns inte en chans på jorden att jag installerar Win10 på mina jobbdatorer.
Det skulle innebära att jag skulle få slå igen min firma, då jag skulle få tillbringa så mycket tid med att felsöka och försöka hitta lösningar på onödiga problem, när man har det som stressigast..
Sköter man sig inte och levererar i tid, kommer kunderna välja någon annan nästa gång.

Fast i ärlighetens namn så kan man ju kontrollera uppdateringarna bättre i pro och framförallt enterprise versionerna men det i sig kräver ju lite mer jobb och är kanske inte den smidigaste lösningen för småföretagare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Alla uppdateringar är inte säkerhetsuppdateringar, även om de flesta är. Men varför jag vill hindra, är för att jag allt för ofta genom åren fått både hjälpa andra och hålla på med mina egna datorer, för att det blivit buggar eller mysko fel efter dessa uppdateringar.

Alla uppdateringar är inte säkerhetsuppdateringar men de flesta som tvingas på Pro-användare är det. Kör man hem-versionen på ett företag så får man dock ta att uppdateringar installeras precis som för hemanvändare.

Citat:

Senast var på min laptop med Win10 som tjejen använder mest, där startmenyn och Cortana vägrade laddas in. Det visade sig efter en del googlande att massor hade haft detta problemet, då de som vi går ner i viloläge. Man var tvungen att starta om datorn, för att några uppdateringar skulle installeras.......... Men inget meddelande om att det var uppdateringar som krävde en omstart visades.

Det är dock inget problem med uppdateringen i sig utan med uppdateringstjänsten och att datorn inte startade om av sig själv. Det är förstås inte bra, men det hade ju löst sig om ni startade om datorn då och då.

Citat:

På Windows 7 finns iaf. möjligheten att den ska säga till när uppdateringar finns och att man sedan själv har möjlighet att välja när man har tid att installera dessa.

På W10 (Pro) kan du dock välja när du vill starta om så det är väl ingen större skillnad? Förutom i fallet ovan då när en omstart tydligen behövdes direkt, men normalt ska ju datorn säga till när en omstart behövs.

Citat:

Finns inte en chans på jorden att jag installerar Win10 på mina jobbdatorer.
Det skulle innebära att jag skulle få slå igen min firma, då jag skulle få tillbringa så mycket tid med att felsöka och försöka hitta lösningar på onödiga problem, när man har det som stressigast..
Sköter man sig inte och levererar i tid, kommer kunderna välja någon annan nästa gång.

Fast samtidigt, om du har ett säkerhetshål som gör att dina kunder förlorar data, blir utsatta för ett intrång eller liknande så blir du inte bara av med kunden utan sannolikt får du även betala skadestånd, kanske böter osv. speciellt om skadan berodde på att du medvetet har hindrat säkerhetsuppdateringar på grund av lathet eller obefogad oro över att de skulle skapa problem.

Hur man än ser på det så bör alla datorer vara så uppdaterade som möjligt för allas skull. En osäker dator kan ju kompromettera ett helt nätverk och alla som ansluter till det liksom. Många förstår uppenbarligen inte detta och struntar i att uppdatera sina datorer och det är ett väldigt stort problem som påverkar oss alla och som nu är löst för de som kör tian. Sen kan man förstås diskutera vad som ska uppdateras automatiskt, Nvidias drivrutiner ställde ju till med en del problem exempelvis, men att vi behöver automatisk installation av säkerhetsuppdateringar är helt uppenbart och inte uppe till diskussion i mina ögon. Att appar också uppdateras automatiskt kan man ha synpunkter på förstås men en tanke med apparna är ju att de ska kunna uppdateras konstant utan problem och de kan ju ha säkerhetshål de också så jag ser det som positivt. Drivrutiner kan vara ett problem förstås men det är ju bara WHQL-certade sådana som kommer via Windows Update så de ska ju funka liksom. I fallet med Nvidia så var ju problemet att deras drivrutinsprogram försökte installera äldre rutiner än vad Windows redan hade installerat så problemet låg snarare i om man hade installerat drivrutiner utanför WUpdate vad jag förstår. Fortfarande lite oroväckande dock, men personligen tar jag hellre sådana buggar än stora hål liksom.

Sen är det klart att det inte är någon större skillnad för mig. Jag installerar uppdateringar inom några dagar normalt även hemma liksom, men för de som inte gör det så blir skillnaden förstås större, men det är ju också de som denna funktion är till för.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Win7 sedan start och bara haft ett problem, där nätverket påverkades av virus/trojan. Men det var mitt eget fel, då jag för några år sedan av nyfikenhet luskade runt på en del ryska sajter..

Har hela tiden använt funktionen att Windows ska säga till och att jag sedan installerar när jag kollat vad det är och har tid över. Om detta nu fungerat (näst intill då) utan problem sedan 2009, ser jag inte varför det inte skulle fungera i framtiden heller..

Tycker iaf. fortfarande att det borde vara en valfrihet inbyggt, men att den är inställd på automatiska uppdateringar som default, för de som inte är insatta.

Är inte säskilt orolig att mina kunder ska påverkas via nätverket, då varken mitt eget/kunders nätverk har komprometterats tidigare eller att vi är sammankopplade på det sättet.

Jag brukar installera uppdateringar inom 1-4 veckor, beroende på hur hård arbetsbelastning jag har. Så det är ju inte att jag inte installerar dem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag fixade tillbaks den inbakade Flash-spelare i Windows 10 så att jag slipper få ett fel i Windows Update all evig tid.

Men jag har också stängt av Flash i Edge. Så jag har Flash installerat och kommer att få uppdateringar på det i all framtid, utan att den Flash-spelaren används. Detta på grund av att Microsoft fick för sig att det var en bra ide att baka in det i operativsystemet när alla andra tar bort det istället. När de ändå håller på, varför inte baka in Java också?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med till exempel kanal 5 play om ni tagit bort Flash dom använder väl det för sina avsnitt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hur gör ni med till exempel kanal 5 play om ni tagit bort Flash dom använder väl det för sina avsnitt?

Om man måste ha Flash för webben så måste man.

Jag stängde bara av det i Edge, vill man köra Edge måste man ha det aktiverat. Chrome har en inbakad Flash (som går att stänga av inne i Chrome). Firefox kräver väl fortfarande att man laddar ner icke-IE versionen av Flashspelaren har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om man måste ha Flash för webben så måste man.

Jag stängde bara av det i Edge, vill man köra Edge måste man ha det aktiverat. Chrome har en inbakad Flash (som går att stänga av inne i Chrome). Firefox kräver väl fortfarande att man laddar ner icke-IE versionen av Flashspelaren har jag för mig.

Ok

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Komiskt att folk försvarar detta.
Att man inte kan dölja uppdateringar är ett skämt i sig, jag har typ 10 uppdateringar som den vill installera. Men kommer aldrig göra då jag inte vill ha dom.

Att inte kunna välja bort dom jag inte vill ha osv är inget annat än patetiskt.

Så du väljer att sitta med ett icke uppdaterat windows med sårbarhet mot elakingar ??

Är just pga sådana användare som dig som gjorde att MS införde detta..

Folk fick virus och skit och gnällde på MS...Finns kanske en anledning till att du har uppdateringar som ligger och väntar

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz