Permalänk
Medlem

Ddu sen installera om drivisarna

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ddu sen installera om drivisarna

Men med tanke på att jag installerat om datorn 2ggr så borde det inte vara några gamla drivisar som spökar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjar starkt fundera på om det är mitt nätaggregat som är boven, sjukt tråkigt att lägga ut tusen spänn på ett nytt om det inte är det som är felet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Börjar starkt fundera på om det är mitt nätaggregat som är boven, sjukt tråkigt att lägga ut tusen spänn på ett nytt om det inte är det som är felet

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa butiker kör ju öppet köp även om du testar varan (bara man är lite försiktig).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Lego Master
Skrivet av zn4jp3:

Grejen är ju den att jag kan ju använda grafikkortet och spela en rätt bra stund med, kan gå någon timme mellan krascharna, hade det varit fel på grafikkortet så borde det väl hända oftare?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis, det kan vara felaktigt monterad kylning, och då kan det ta en stund för det att visa sig, beroende på hur du belastar kortet. Mitt gamla GTX670 som jag bytte kylare på ett otal antal gånger började få spatt efter någon timmes spel för att VRAMen inte kyldes ordentligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ska testa kortet i en polares dator idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2timmar stabilt i polarens burk, det luktar ny PSU för min del 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter ca 5timmar utan en omstart i polarens dator med witcher 3 igång i nästan 2 timmar så kan jag nog konstatera att det inte är något fel på grafikkortet iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kvar ditt 6590? Om det blir samma strul med det så är det ju iaf inte gpun. Tänkte på att du sa att det var törstigare än ditt nya, så om det funkar felfritt kanske inte psun är felet heller. kan ju vara nåt fel på pci-e porten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Har du kvar ditt 6590? Om det blir samma strul med det så är det ju iaf inte gpun. Tänkte på att du sa att det var törstigare än ditt nya, så om det funkar felfritt kanske inte psun är felet heller. kan ju vara nåt fel på pci-e porten..

Ja jag har kvar det och ska testa att sätta tillbaka det nu i helgen. Gpun tror jag inte det är fel på då den funkade kanon i polarens dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat följande utan resultat:
Uppdaterat BIOS, nollat BIOS, Installerat om Windows 10, testat 3 olika drivrutinsversioner, installerat Windows 8.1, avinstallerat alla drivrutinerna med guru3d programmet i felsäkertläge som någon tipsade om här i tråden. Inget har hjälpt. Men grafikkortet funkade bra i en annan dator utan några omstarter. Moderkortet jag har är ett Asus P8h67 (https://www.asus.com/Motherboards/P8H67/)
PSUn är ett Corsair TX 750W från 2008 så det är gammalt. Funderade först om det kunde bero på att grafikkortet har pci-e 3.0 och moderkortet har bara 2.1 men om jag förstått det rätt så ska 3.0 vara bakåt kompatibelt?
Nätagget har som sagt många år på nacken och känns väl mest som den troliga boven?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zn4jp3:

Har testat följande utan resultat:
Uppdaterat BIOS, nollat BIOS, Installerat om Windows 10, testat 3 olika drivrutinsversioner, installerat Windows 8.1, avinstallerat alla drivrutinerna med guru3d programmet i felsäkertläge som någon tipsade om här i tråden. Inget har hjälpt. Men grafikkortet funkade bra i en annan dator utan några omstarter. Moderkortet jag har är ett Asus P8h67 (https://www.asus.com/Motherboards/P8H67/)
PSUn är ett Corsair TX 750W från 2008 så det är gammalt. Funderade först om det kunde bero på att grafikkortet har pci-e 3.0 och moderkortet har bara 2.1 men om jag förstått det rätt så ska 3.0 vara bakåt kompatibelt?
Nätagget har som sagt många år på nacken och känns väl mest som den stora boven?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker att det kanske ev. är strömförsörjningen. Vad har du för PSU och har du dubbelkollat att pcie sladden sitter i ordentligt, så din gpu inte får soppa torsk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Har testat följande utan resultat:
Uppdaterat BIOS, nollat BIOS, Installerat om Windows 10, testat 3 olika drivrutinsversioner, installerat Windows 8.1, avinstallerat alla drivrutinerna med guru3d programmet i felsäkertläge som någon tipsade om här i tråden. Inget har hjälpt. Men grafikkortet funkade bra i en annan dator utan några omstarter. Moderkortet jag har är ett Asus P8h67 (https://www.asus.com/Motherboards/P8H67/)
PSUn är ett Corsair TX 750W från 2008 så det är gammalt. Funderade först om det kunde bero på att grafikkortet har pci-e 3.0 och moderkortet har bara 2.1 men om jag förstått det rätt så ska 3.0 vara bakåt kompatibelt?
Nätagget har som sagt många år på nacken och känns väl mest som den stora boven?

Skickades från m.sweclockers.com

Startar datorn om sig helt?

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Startar datorn om sig helt?

Japp den bara dör, inga felmeddelanden what so ever, den bara bootar om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag tänker att det kanske ev. är strömförsörjningen. Vad har du för PSU och har du dubbelkollat att pcie sladden sitter i ordentligt, så din gpu inte får soppa torsk?

Skrev det i inlägget du citerade 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en ny PSU så är problemet förhoppningsvis ur världen
Typ ett EVGA Supernova G2 750W (10 års garanti).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skaffa dig en ny PSU så är problemet förhoppningsvis ur världen
Typ ett EVGA Supernova G2 750W (10 års garanti).

Hade tänkt mig detta eftersom jag idag fick en rabatt kod från cdon http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design-750w-integra-m-p2...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Hade tänkt mig detta eftersom jag idag fick en rabatt kod från cdon http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design-750w-integra-m-p2...

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Hade tänkt mig detta eftersom jag idag fick en rabatt kod från cdon http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design-750w-integra-m-p2...

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det verkligen inte drivrutiner! Du måste byta nätagg.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk

Bara en tanke som slog mig angående stömförsörjning till grafikkorten. Mitt evga 960 har 1 st 8-pin, men mitt förra amd hd 6970 hade 2 st 6-pin. Tänkte ifall du använder adapter till det nya eller direkt från nätagget, kanske får för lite kräm?

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Bara en tanke som slog mig angående stömförsörjning till grafikkorten. Mitt evga 960 har 1 st 8-pin, men mitt förra amd hd 6970 hade 2 st 6-pin. Tänkte ifall du använder adapter till det nya eller direkt från nätagget, kanske får för lite kräm?

Har 2st pci-e strömsladdar från min PSU som har 2st fasta 6pin och 2st 2pin kontakter. På min förra gpu behövde jag 8+6 och på det nya är det 1st 6pin som behövs. Så nej jag använder ingen adapter mellan gpu och psu. Tanken var god 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar nog som det kommer ordna sig för dig med nytt PSU (Om det inte är Moderkortet och BIOS som måste flashas)

Ville bara påpeka att man ALDRIG behöver installera om operativsystemet bara för att man byter ut ett grafikkort. Det är bara massivt slöseri med tid och jag tycker det är jättedumt att många personer rekommenderar det.

Jag har sagt det förr och det tåls inte att upprepas nog - Att installera om operativsystemet behövs aldrig någonsin bara för att du byter grafikkort - Det behövs faktiskt inte alls, oavsett vad du byter för komponent (inte ens moderkort) och det har varit korrekt och sant sen i alla fall windows 95's dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Verkar nog som det kommer ordna sig för dig med nytt PSU (Om det inte är Moderkortet och BIOS som måste flashas)

Ville bara påpeka att man ALDRIG behöver installera om operativsystemet bara för att man byter ut ett grafikkort. Det är bara massivt slöseri med tid och jag tycker det är jättedumt att många personer rekommenderar det.

Jag har sagt det förr och det tåls inte att upprepas nog - Att installera om operativsystemet behövs aldrig någonsin bara för att du byter grafikkort - Det behövs faktiskt inte alls, oavsett vad du byter för komponent (inte ens moderkort) och det har varit korrekt och sant sen i alla fall windows 95's dagar.

BIOS har jag uppdaterat.
Jo du har rätt i att man inte behöver installera om Windows men jag var desperat och villig att testa allt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En skum grej jag upptäckt nu.
Har tagit bort alla grafikdrivisar med guru3d och kör nu bara med Microsoft Basic Display Adapter utan några som hels omstarter? Är dessa drivrutiner mindre ström krävande än nvidias drivisar? Jag vet ju att jag inte kan spela med dessa men den startar ju inte om när jag bara är ute i windows miljön som den gjorde med nvidias drivrutiner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zn4jp3:

En skum grej jag upptäckt nu.
Har tagit bort alla grafikdrivisar med guru3d och kör nu bara med Microsoft Basic Display Adapter utan några som hels omstarter? Är dessa drivrutiner mindre ström krävande än nvidias drivisar? Jag vet ju att jag inte kan spela med dessa men den startar ju inte om när jag bara är ute i windows miljön som den gjorde med nvidias drivrutiner?

Nu vet jag inte vad du menar med MS basic adapter, men om det inte är något med nVidia geforce i så har du inte tillgång till din hela GPU-prestanda, vilket ju i sin tur innebär just det att den inte drar så mycket ström som det skulle gjort med geforce-drivisarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu vet jag inte vad du menar med MS basic adapter, men om det inte är något med nVidia geforce i så har du inte tillgång till din hela GPU-prestanda, vilket ju i sin tur innebär just det att den inte drar så mycket ström som det skulle gjort med geforce-drivisarna.

Jo jag misstänkte det. Men grafikkortet pressas ju ingenting när man bara sitter ute i windows miljön, hade väl varit skillnad om den bara kraschade när kortet belastas i spel? eller tänker jag tokigt? MS basic adapter är standard drivisar som Windows installerar när inga andra drivrutiner läggs in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu satt i mitt gamla Radeon 6950 kort igen och upplever inga omstarter, så.... är det verkligen PSUn det kan va fel på då detta kortet kräver mer ström än mitt 960?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zn4jp3:

Har nu satt i mitt gamla Radeon 6950 kort igen och upplever inga omstarter, så.... är det verkligen PSUn det kan va fel på då detta kortet kräver mer ström än mitt 960?

Det kan faktiskt vara så att det nya GTX960 inte spelar boll med just din konfiguration datordelar (läs moderkort) och att du därför får byta det till ett annat?! Det kan ju fortfarande ha med ditt nätagg att göra eftersom du inte vad jag vet bytt det. Kan du inte låna ett annat en liten tid? Din kompis kan ju bidra med sitt en stund?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kan faktiskt vara så att det nya GTX960 inte spelar boll med just din konfiguration datordelar (läs moderkort) och att du därför får byta det till ett annat?! Det kan ju fortfarande ha med ditt nätagg att göra eftersom du inte vad jag vet bytt det. Kan du inte låna ett annat en liten tid? Din kompis kan ju bidra med sitt en stund?

Det tråkiga är isåfall att jag måste byta ut både moderkort och CPU då jag har ett 1155 mobo som inte är lätt att få tag på längre.
Min polare vill inte plocka ut sin PSU eftersom han dragit sladdarna å strapsat fast allt så det ser snyggt ut i hans låda =(

Permalänk
Medlem

Nu sitter det en ny PSU i datorn och allt funkar som det ska! Tack alla som hjälpt mig!

Skickades från m.sweclockers.com