datorn startar inte med min nya nättagg

Permalänk

datorn startar inte med min nya nättagg

Hej jag köpte nytt nätaggregat eftersom mitt gamla inte passade med de nya grafikkort jag köpte. Men efter jag bytte så startar inte min dator.

Alla sladdar sitter där som ska så därför kan jag inte komma på varför den inte startar.
Datorn funkade fint innan jag bytte nätaggregat så de måste ju vara de att de inte passar.

Köpte ett KRAFT nätaggregat och jag har också funderat på om det inte passar till de modekort jag har.

Mitt modekort är GA-F2A55M-S1

Hjälp mig!
Mvh Stina

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på ditt nya nätagg och grafikkort?
Ingen lampa lyser eller nåt pip när du tycker igång datorn eller är det helt dött?

Ta gärna en bild i datorn och ladda upp här.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för märke på ditt nya nätagg och grafikkort?
Ingen lampa lyser eller nåt pip när du tycker igång datorn eller är det helt dött?

Ta gärna en bild i datorn och ladda upp här.

Köpte ett msi grafikkort och min nätagg är kraft vad de står (be quiet)

Kan också säga att grafikkortet är ny insatt samtidigt som nätaggregat, frågade inet om grafikkortet och moderkortet skulle passa och de gick ju.

Har aldrig varit på denna sidan och hittar inte vart man lägger upp bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för märke på ditt nya nätagg och grafikkort?
Ingen lampa lyser eller nåt pip när du tycker igång datorn eller är det helt dött?

Ta gärna en bild i datorn och ladda upp här.

Och nej de lyser inte någonstans :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för märke på ditt nya nätagg och grafikkort?
Ingen lampa lyser eller nåt pip när du tycker igång datorn eller är det helt dött?

Ta gärna en bild i datorn och ladda upp här.

http://imgur.com/gallery/P20qZLp

http://imgur.com/gallery/zMj60H5

http://imgur.com/gallery/PVoGBhi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det på? testa byta kontakt på CPU kontakten, till den andra som är precis brevid dvs.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Är det på? testa byta kontakt på CPU kontakten, till den andra som är precis brevid dvs.

Ja jag har testar båda och de blir ingen skillnad . :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har erfarenheter av bristande kvalitet på be quiet KRAFT nätaggregat.
Finns ingen möjlighet att prova med ett annat? Kanske nån bekants eller så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Har erfarenheter av bristande kvalitet på be quiet KRAFT nätaggregat.
Finns ingen möjlighet att prova med ett annat? Kanske nån bekants eller så

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har börjat misstänka att det är nättgreggatet som är trasigt eller något för känner inte att den ger någon ström alls.

Permalänk
Medlem

Om du tror att nätaggregatet är helt dött så kan du ju testa med "gem tricket". Liten instruktion HÄR.

Var försiktig så du inte får ström i dig bara. Strömkontakten ur när du håller i gemet!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Om du tror att nätaggregatet är helt dött så kan du ju testa med "gem tricket". Liten instruktion HÄR.

Var försiktig så du inte får ström i dig bara. Strömkontakten ur när du håller i gemet!

Har inte testat det ännu men har satt in mitt gamla grafikkort och nättagg och då gick allt fint, sen när jag kom in på datorn så kom detta upp, vad menas??

http://imgur.com/gallery/m8iSaud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stinacaisa:

Har inte testat det ännu men har satt in mitt gamla grafikkort och nättagg och då gick allt fint, sen när jag kom in på datorn så kom detta upp, vad menas??

http://imgur.com/gallery/m8iSaud

Skickades från m.sweclockers.com

Inget konstigt, DVD läsaren har installerats bara. Windows har en egen tjänst som söker upp rätt drivrutiner automatiskt. Inget att bry sig om i detta fall.

Permalänk

testade gem tekniken

@LucaBoo: har nog lokaliserat problemet. Testade starta nättaggen när den inte satt i något, jag använde mig av gem tekninken och den startade inte ens då.

100% död då eller?

Permalänk
Medlem

dum fråga kanske, Men har du slagit på strömbrytaren på baksidan nätagget ?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stinacaisa:

@LucaBoo: har nog lokaliserat problemet. Testade starta nättaggen när den inte satt i något, jag använde mig av gem tekninken och den startade inte ens då.

100% död då eller?

Om inte knappen bak på nätaggregatet är på "off" så är nätagget med största sannolikhet dött, ja.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av stinacaisa:

@LucaBoo: har nog lokaliserat problemet. Testade starta nättaggen när den inte satt i något, jag använde mig av gem tekninken och den startade inte ens då.

100% död då eller?

Tänkte bara att du ska kolla en riktig dumgrej...
har du slagit på nätaggregatet där bak?
(bli inte förbannad nu, men tänkte att ibland missar man elementära saker )

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Tänkte bara att du ska kolla en riktig dumgrej...
har du slagit på nätaggregatet där bak?
(bli inte förbannad nu, men tänkte att ibland missar man elementära saker )

Haha jo de har jag kollat, skickade även in den till inet och dom sa att de inte va något problem med den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av solomon:

Om inte knappen bak på nätaggregatet är på "off" så är nätagget med största sannolikhet dött, ja.

Kontaktade dom på inet efter jag gjorde en felanmälan på den och dom hade testat den och sa att den fungerade fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stinacaisa: Så du skickade in nätaggregatet till Inet, och de sade att det fungerar?
Men du får inte igång det när du använder det?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Eldritzh:

@stinacaisa: Så du skickade in nätaggregatet till Inet, och de sade att det fungerar?
Men du får inte igång det när du använder det?

Precis så är de :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat det nya nätagget med det gamla grafikkortet?

(För att komma vidare, behövs mer detaljerad info om dina komponenter.
Dvs båda grafikkorten, nätagget, CPUn mm)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Har du testat det nya nätagget med det gamla grafikkortet?

(För att komma vidare, behövs mer detaljerad info om dina komponenter.
Dvs båda grafikkorten, nätagget, CPUn mm)

Ska testa detta när jag kommer hem, skriver komponenterna sen när jag har kollat upp allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du använder inte det gamla aggets kablar? utan du byter ut samtliga som kom med det nya agget?
Använd bara de kablar som kom med Agget, hade samma problem, och när jag bytte den enda kabeln som inte kom med agget så fungerade allt trots samma kontakter.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Mjo

@Zyces:

Mjo jag har bara dom nya kablarna eftersom det är ett helt nytt nätaggregat liksom.

Permalänk

funkar ens detta grafikkort till mitt modekort

@stinacaisa:

Fungerar GA-F2A55M-S1 modekort till mitt grafikkort (MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming

Permalänk

Kan du ge lite mer information om PSU/CPU mer specifikt ?
Ser inte någon anledning till att grafikkortet inte skulle fungera till ditt modekort iaf.

Visa signatur

Define XL R2 | Corsair HX 1050W PSU | MSI Z170A GAMING M5 | 16GB DDR4 2133Mhz Vengeance | x2 MSI GeForce GTX 760 Gaming 4GB TFIV | Cooler Master Seidon 240M

Permalänk
Medlem
Skrivet av stinacaisa:

@Reaverinc:

Mjo jag har bara dom nya kablarna eftersom det är ett helt nytt nätaggregat liksom.

Har du testat en annan nätkabel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Testa byta CPU kontakt?

Permalänk

BIOS

@skruvis: Ahh men skrev till inet och en sa att jag kan behöva uppdatera BIOS, jag vet inte riktigt hur man gör men laddade ner de dom sa åt mig och då kom de upp att de inte gick med mitt 64-bitarsvertion av windows

Permalänk

Skrev till inet och dom sa att jag skulle testa uppdatera BIOS, jag laddade ner länken dom gav mig ( http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4725#b... ) men när jag laddat ner så kommer det upp att de inte är kompatibla med 64-bitarsvertinoner av windows.