Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skriva ut en ritning från A3 till A4 i skala 1:1

Permalänk

Skriva ut en ritning från A3 till A4 i skala 1:1

Hej!

som titeln lyder, sitter nyanställd på ett företag och har bara tillgång till A4 skrivare,
och har nu fått en ritning som behövs på papper, i skala 1.1 ,
dock är ritningen gjord på A3, bör väl på något sätt få ut till 2x A4?

suttit och letat i timmarvis, kan inte få ihop det, tips?

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Lite bristfällig information..
Men om det är en pdf så kan du välja under utskrift att köra verklig storlek och vrida orienteringen. Finns ju en liten preview-ruta som du ser hur utskriften blir.
Ska du skriva ut ifrån ett CAD-program direkt så brukar det ju gå att lösa inifrån det. Hur beror på vilket program men de flesta programmen har ju en funktion där man väljer ett fönster som man vill skriva ut.

Annars om ni hanterar mycket ritningar kanske det är värt att köpa en A3-skrivare då man sällan ritar på A4-format

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det första jag fick lära mig i ritteknik i skolan på 70-talet var att aldrig mäta på en ritning. En ritning som man måste mäta på är inte komplett. Därför är skalan ointressant.
Även om man i CAD-programmen idag får geometri som nästan alltid är korrekt så kan printrarna skala om lite grann, dessutom olika i x och y led, och det är ytterligare en anledning att inte mäta på en utskriven ritning. Mät i CAD-programmet om det är mått du är ute efter.

Permalänk

ber om ursäkt om det var lite otillräcklig information, hade inte hunnit med morgonkaffet än

jobbar på en snickeriverkstad som gör trappor, dörrar etc, och fått ritning i PDF av en kund
som grabbarna i produktionen behöver ha i 1:1 skala, och ritningen var som sagt i A3.

Började jobba här i måndags och det är ett litet företag så jag antar att chefen här inte
prioriterar att lägga stålar på det då jag antar detta här inte händer allt för ofta.

A3 är ju 2x A4 och provade köra den liggandes, vilket då bör ge mej 2x A4 i skala 1:1 , men
får då bara ut halva ritningen och resten blir skippad, och provat runt med diverse versioner
men ända gången jag får ut hela ritningen är den nerskalad med 31% vilket av någon anledning
gör det problematiskt för grabbarna, varför vet jag inte.

Tacksam för svar

Mvh

Permalänk
Medlem

hmm var tvungen att prova. Lyckades bara skriva ut vänstra halvan men inte den högra...Så vette fan hur man gör. Borde ju gå kan man tycka.
Sen är det ju som NoWin säger, man mäter aldrig på en ritning(skulle väl vara byggbranschen då där det inte är så noga^^).
Men kanske finns något pdf-program som kan splitta filen på något sätt, kan tyvärr inte hjälpa mer

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av ksw:

Alltså, det är bara att åka och köpa A3 ark i pappersbutiken, din skrivare klarar liggande utskrifter i A3 utan problem så det är bara en fråga om inställningar.

Hur vet du det, utan att veta vilken skrivare TS har tillgång till? Det finns ju mängder av A4-skrivare som tar papper på längden, och då går det ju inte att mata den med A3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahavaffan:

Hur vet du det, utan att veta vilken skrivare TS har tillgång till? Det finns ju mängder av A4-skrivare som tar papper på längden, och då går det ju inte att mata den med A3.

Sant, tänkte fel.

http://superuser.com/questions/110570/printing-an-a3-word-doc...

Poster Printer borde dock fungera.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Skrivaren är en HP Officejet pro 8600, och återigen, jag har inte ifrågasatt varför de vill ha ritningen i skala 1:1, det är inga dumhuvuden så jag antar att det finns en bra anledning

endel saker körs via NC maskin, vissa saker görs för hand.
Jag är otroligt dålig på allt som sker i produktion så jag kan inte svara på idiotförklaringarna,
misstänker att för dem finns det en solklart logisk förklaring så då är det jag som står där som en idiot, och det slipper jag helst! jag ska bara se till så teknik fungerar

Men ja, det är väl kanske inte helt omöjligt att skrivaren accepterar A3 papper då?
Känns så jävla dumt att något såhär "simpelt" ska vara så svårfixat, provat skriva ut ena halvan och sedan roterat 180 grader och försökt skriva ut andra, men blir lik förb*nnat samma halva som tidigare utskrivet.

Permalänk
Medlem

Välj poster i Adobe Reader och 100% skala? Enda möjligheten som finns.

Permalänk
Medlem

Om du inte får det att fungera med skrivaren tillhands så kan du säkert skriva ut det på närmsta bibliotek mot några kronor

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du ska skala pappret ((roten ur 2)/2) vilket är ungefär 0,707 d.v.s nästan 71%. Alltså 71% av orginalstorleken som är 100%
De flesta skrivare fixar detta. Hur det ser ut hos dig vet jag inte.

Trust me, I'm an engineer

Permalänk
Medlem

Jag tror jag löste det en gång genom att skriva ut vänstra halvan, vrida allting 180 grader och skriva ut (den andra) vänstra halvan igen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Lyckades få till det till slut med Easy poster printer efter mycket om och men, där bilden "delas" blir det glapp men får skriva ut extra med bara den delen osv och pussla här.

Anledningen till varför skalan behövde vara 1:1 va för att det skulle tillverkas verktyg till detta
av något slag, va den korta förklaringen jag fick när jag väl tog upp frågan.

Men nu kan jag få till det iallafall, inte lika bra som jag hoppats på, men det funkar åtminstone

Tusen tack för alla hjälpsamma svar!

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Jag tror jag löste det en gång genom att skriva ut vänstra halvan, vrida allting 180 grader och skriva ut (den andra) vänstra halvan igen.

försökte, wouldn't work

Permalänk
Medlem

@limpanofdoom:
Hej, jobbar mycket med A3/A1 pdf, ladda ner PDF-Xchange viewer (gratis)

så kan du skriva ut sida vid sida

exempel http://imgur.com/KbWEfag

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda inbyggda poster/tilingfunktionen i PDF-läsaren och skriva ut två sidor (fungerar bara med ett av pappersfacken på skrivaren) kantlöst? Eftersom Adobes PDF-läsare stödjer detta så behöver ju inte ens skrivaren någon funktion för detta i drivrutinen, som annars ofta finns.

Permalänk
Medlem

Säger som Petterk, gör en poster i Adobe Acrobat Reader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |