Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nackdelar att köra ett operativsystem på en extern hårddisk

Permalänk

Nackdelar att köra ett operativsystem på en extern hårddisk

USB 3.0 har 5Gbit/s i överföringshastighet medans SATA 6 har 6Gbit/s i överföringshastighet.

Om jag har 2 hårddiskar, en vanlig hårddisk som använder SATA 6 och en annan hårddisk som är en extern hårddisk som använder USB 3.0. Om jag kör mitt operativsystem på båda hårddiskarna, är det några andra nackdelar utöver att jag endast får 80% av hastigheten från den externa hårddisken?

Tack för alla svar i förhand!

Permalänk
Medlem

USB har oftast mycket högre åtkomsttider än SATA, så disken kommer att upplevas som segare om den används till OS även om den inte flaskhalsas av överföringshastigheten. Om det är en mekanisk disk så kanske det inte märks så mycket, men en SSD kommer nog att flaskhalsas rejält av USB 3.0 när det kommer till åtkomsttider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepulsiveChap:

USB 3.0 har 5Gbit/s i överföringshastighet medans SATA 6 har 6Gbit/s i överföringshastighet.

Om jag har 2 hårddiskar, en vanlig hårddisk som använder SATA 6 och en annan hårddisk som är en extern hårddisk som använder USB 3.0. Om jag kör mitt operativsystem på båda hårddiskarna, är det några andra nackdelar utöver att jag endast får 80% av hastigheten från den externa hårddisken?

Tack för alla svar i förhand!

Sämre accesstider kanske, är dock osäker på hur snabbt USB3 är på det jämfört med intern SATA. 80% gäller ju egentligen bara stora filer där allt kan gå för fullt, småfiler och söktider är ju där den stora vitsen med SSD ligger.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepulsiveChap:

USB 3.0 har 5Gbit/s i överföringshastighet medans SATA 6 har 6Gbit/s i överföringshastighet.

Om jag har 2 hårddiskar, en vanlig hårddisk som använder SATA 6 och en annan hårddisk som är en extern hårddisk som använder USB 3.0. Om jag kör mitt operativsystem på båda hårddiskarna, är det några andra nackdelar utöver att jag endast får 80% av hastigheten från den externa hårddisken?

Tack för alla svar i förhand!

USB är inte lika stabilt som SATA tycker du bör köra din vanliga disk på USB och den med operativsystem på Sata. Fungerar gör det kanske men på mitt moderkort fungerar inte mus o tangentbord i bios om man kör dom på USB 3,0

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Åtkomst tider, lägre effektiv hastighet (som är beroende på en bra USB-SATA kontroller) och svårt med drivrutiner i vissa OS. 3:e part program kan bråka/krascha och

Linux brukar vara relativt förlåtande när det gäller att installera på olika enheter, men Windows är det inte. Problemet är att normala Windows inte laddar USB drivarna så tidigt. Så risken är att du får blåskärm eller andra problem, då Windows förväntar sig att finnas på intern disk. Och därför riskerar den hamna i en sits där drivarna för USB inte är laddade, när den försöker ladda drivarna för USB

I Windows To Go så ordnade de detta genom att modifiera i vilken ordning som saker laddades in, och laddade det i flera steg. Detta gjorde att både den kunde hantera USB delen, utan problem, men även hantera att tappa kontakten under rimliga intervaller. (Tror den tål upp till 60 sek).

Om vi ser vad som är möjligt, så finns det modifierade Windows versioner som klarar av det. De får fortfarande panik ibland om de kör på "removable" enheter, men kör man med USB sticka eller HDD/SSD som tolkas som fast enhet, så är detta inget problem.

Prestandamässigt så är dock intern disk alltid snabbare, både pga USB access kräver CPU cyklar (ingen direkt tillgång med DMA) och för att åtkomst tiden är betydligt sämre. Med det sagt så går det att köra OS på extern enhet. Jag gör det ibland själv, med ett portabelt Windows 7.