Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator för ~6k

Hallå, har fått i uppgift att fixa datordelar för cirka 6k.
Först och främst ska det vara en dator för skoluppgifter, film osv men vid senare tillfälle skall möjlighet att spela spel på den även finnas. Vill därför ha en dator med bra uppgraderingsmöjligheter.

SSD finns redan, därför behövs ingen hårddisk.
Montering sköter vi själva.
Operativsystem är jag ej säker på. Finns det något billigare lagligt sätt för en student att få tag på Windows?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8574417/2015-10-04

Tog en i5-4460 då datorn som sagt eventuellt skall kunna användas till spel också, därav även 550w nätagg.

Oroa ej er om skärm, mus, tangentbord & högtalare.

Har jag glömt någonting, finns det något ni hade bytt ut och varför? Berätta gärna vad ni tycker.

Tack!

La till CPU-kylare i kundvagnen.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hallå, har fått i uppgift att fixa datordelar för cirka 6k.
Först och främst ska det vara en dator för skoluppgifter, film osv men vid senare tillfälle skall möjlighet att spela spel på den även finnas. Vill därför ha en dator med bra uppgraderingsmöjligheter.

SSD finns redan, därför behövs ingen hårddisk.
Montering sköter vi själva.
Operativsystem är jag ej säker på. Finns det något billigare lagligt sätt för en student att få tag på Windows?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8574332/2015-10-04

Tog en i5-4460 då datorn som sagt eventuellt skall kunna användas till spel också, därav även 550w nätagg.

Oroa ej er om skärm, mus, tangentbord & högtalare.

Har jag glömt någonting, finns det något ni hade bytt ut och varför? Berätta gärna vad ni tycker.

Tack!

Ja ett grafikkort hade ju varit att rekommendera vid spel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn skall användas till skolarbete så är det viktigt att den är så tyst som möjligt, lägg till en tredjeparts CPU kylare då stock kylaren är hopplöst högljudd.

Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Ja ett grafikkort hade ju varit att rekommendera vid spel

Kanske var oklart men menar alltså att vi väntar med grafikkort tills senare tillfälle då det ej är säkert att det behövs. Vill att möjligheten att lägga till ett vis senare tillfälle skall finnas.

Skrivet av Larsioni:

Eftersom datorn skall användas till skolarbete så är det viktigt att den är så tyst som möjligt, lägg till en tredjeparts CPU kylare då stock kylaren är hopplöst högljudd.

Cooler Master Hyper 212 EVO

Ah juste, bra. Tack.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8574665/2015-10-04

Bättre processor samt möjlighet till överklockning för 540 kr extra, en bra investering enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze