R9 Fury Tri-X + i7 4790k klarar knappt av CS:GO på blackbars, 2xMSAA och högsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Testade Valley på ultra och 8xmsaa. Fick 30FPS som lägsta och AVG. FPS var 50-60.

Vet inte vad problemet kan vara.

Jag gjorde ett test nu och fick 29 och 64.7 average med ett 970 så något låter ju fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

http://www.3dmark.com/fs/6148314

Där är resultaten. Inte de bästa resultaten... men borde ge mer än 160FPS på CSGO?

Kommer ändå överklocka CPU, hoppas det hjälper...
Helst skulle jag ändå byta ut min GPU mot en GTX 980 då jag var slarvig och inte visste att R9 Fury inte hade D-DVI stöd. Så slipper jag sälja min nuvarande skärm och köpa en ny med DisplayPort stöd och förlora en 1000 lapp.

Hur är det med inet's returrätt egentligen? Tror ni att de skickar en ny R9 Fury eller eventuellt en GTX 980?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

http://www.3dmark.com/fs/6148314

Där är resultaten. Inte de bästa resultaten... men borde ge mer än 160FPS på CSGO?

Kommer ändå överklocka CPU, hoppas det hjälper...
Helst skulle jag ändå byta ut min GPU mot en GTX 980 då jag var slarvig och inte visste att R9 Fury inte hade D-DVI stöd. Så slipper jag sälja min nuvarande skärm och köpa en ny med DisplayPort stöd och förlora en 1000 lapp.

Hur är det med inet's returrätt egentligen? Tror ni att de skickar en ny R9 Fury eller eventuellt en GTX 980?

Hur länge har du haft kortet och köpte du det på distans?
Lättaste är väl att kolla med Inet och fråga?

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Hur länge har du haft kortet och köpte du det på distans?
Lättaste är väl att kolla med Inet och fråga?

Jo, jag ville bara höra om det fanns någon med erfarenhet utav deras support som skulle vilja dela med sig lite.
Jag vet ju inte om den är deffekt eller inte, det är bara några småsaker som gör mig misstänksam (lagspikes, delay när man surfar, skärmen fryser sig osv, textur-flimmer osv) Det kan ju vara några inställningar eller något i spelet. Skulle helst undvika att skicka in den och sen få svaret "vi hittade inget fel på den".

Jag skulle helst få ett GTX 980 eftersom att det har D-DVI support och då slipper jag sälja min BenQ skärm på blocket och sedan köpa en ny med DisplayPort stöd. Föredrar även Nvidia's mjukvara, deras färginställningar är skönare och mjukvaran är mycket enklare att förstå och navigera med.

Har haft kortet i lite mer än 2 veckor, byggde ihop datorn i lördags och köpte det på distans.

Permalänk
Medlem

@balditron:

Asus R9 Fury (icke X) har DVI.

Kontakta Inet och beskriv problemen. Du borde kunna byta kortet i alla fall.

Permalänk
Medlem

Testa senaste betadrivrutinerna, de fixar många småbuggar. Enligt 3dmark kör du med en äldre version.
15.9.1 är de senaste som släpptes i slutet av förra veckan.
http://www.guru3d.com/files-details/amd-catalyst-15-9-beta-do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

http://www.3dmark.com/fs/6148314

Där är resultaten. Inte de bästa resultaten... men borde ge mer än 160FPS på CSGO?

Har inte kollat men det där verkar som helt rimliga och förmodligen normala resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Novdid:

@balditron:

Asus R9 Fury (icke X) har DVI.

Kontakta Inet och beskriv problemen. Du borde kunna byta kortet i alla fall.

Nja, mitt kort har bara HDMI och DisplayPort. (Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X).
Det ingick en adapter (DisplayPort > DVI) men den fungerar bara med 60hz, kan inte köra 144hz med den.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Har inte kollat men det där verkar som helt rimliga och förmodligen normala resultat.

Ja, frågan är då vad problemet kan tänkas vara? I både ARK:Survival Evolved och CS:GO har kortet hälften så mycket FPS som en GTX 980.

Och som jag sa innan, största anledningen till att jag vill byta mot en GTX 980 är DVI stödet som 980 har. Just nu har jag en 144hz skärm som jag bara kan köra HDMI 60HZ på. Min BenQ skärm har bara HDMI och DVI stöd (HDMI kan man bara köra 60hz på) och R9 Fury kortet har bara DisplayPort och HDMI stöd.
Så om jag skulle behålla mitt R9 Fury kort skulle jag behöva sälja min BenQ skärm på blocket (skärmen är 1 vecka gammal) och jag skulle förlora mycket pengar.

Kortet har också en massa flimmer och lag spikes och så föredrar jag Nvidia's mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Nja, mitt kort har bara HDMI och DisplayPort. (Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X).
Det ingick en adapter (DisplayPort > DVI) men den fungerar bara med 60hz, kan inte köra 144hz med den.

Sapphires Fury är referensdesign och har därför ingen DVI. Asus däremot har en egen PCB.

Se här.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Sapphires Fury är referensdesign och har därför ingen DVI. Asus däremot har en egen PCB.

Se här.

Ååh. Tror du att inet skulle tänka sig byta ut min Sapphire mot en ASUS? Allt jag söker är DVI stödet så att jag kan utnyttja min 144hz skärm.

Det är ju ändå lite fel på kortet, mycket textur-flimmer och lagspikes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Ååh. Tror du att inet skulle tänka sig byta ut min Sapphire mot en ASUS? Allt jag söker är DVI stödet så att jag kan utnyttja min 144hz skärm.

Det är ju ändå lite fel på kortet, mycket textur-flimmer och lagspikes.

Det kanske de skulle gå med på. Du kan bara ta reda på det genom att kontakta dem. Det låter som att ditt kort är defekt så jag hade försökt få det utbytt.

Det är ett snabbare kort än 980 i grunden så försök i första hand få ett byte till ett ASUS Fury om du tvunget måste ha en DVI-port.

Permalänk
Medlem

@balditron: Går säkert bra, det verkar ju vara fel på ditt kort

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@balditron: Går säkert bra, det verkar ju vara fel på ditt kort

Hmm, om det går bra så lutar det nog mot ASUS R9 Fury med DVI uttag. Dock så är jag hittills inte så förtjust i AMD's mjukvara och saknar digital vibrance.

Vet inte riktigt vad jag ska välja.

Permalänk
Medlem

Försök få ett Asus Fury istället om du ska ha DVi. Fury är ju ett snabbare kort än 980 och särskilt när du kommer upp i över 1080p.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hmm, om det går bra så lutar det nog mot ASUS R9 Fury med DVI uttag. Dock så är jag hittills inte så förtjust i AMD's mjukvara och saknar digital vibrance.

Vet inte riktigt vad jag ska välja.

Finns motsvarande för amd mot nvidias DV.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1754776

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

http://www.3dmark.com/fs/6148314

Där är resultaten. Inte de bästa resultaten... men borde ge mer än 160FPS på CSGO?

Kommer ändå överklocka CPU, hoppas det hjälper...
Helst skulle jag ändå byta ut min GPU mot en GTX 980 då jag var slarvig och inte visste att R9 Fury inte hade D-DVI stöd. Så slipper jag sälja min nuvarande skärm och köpa en ny med DisplayPort stöd och förlora en 1000 lapp.

Hur är det med inet's returrätt egentligen? Tror ni att de skickar en ny R9 Fury eller eventuellt en GTX 980?

Öppna aktivitetshanteraren och fliken "prestanda", öppna även något program där du kan se en graf över grafikkortets aktivitet och ha dessa öppna i bakgrunden medan du lirar lite CS i någon minut. Tabba sedan ur och kolla hur datorn ha jobbat. Många har problem med att ingen CPU-kärna jobbar för fullt i CS:GO efter senaste patchen = datorn ger inte så många fps som den är kapabel till. Jobbar ingen kärna för fullt i nuläget när du spelar som kommer inte en överklock att hjälpa..

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Öppna aktivitetshanteraren och fliken "prestanda", öppna även något program där du kan se en graf över grafikkortets aktivitet och ha dessa öppna i bakgrunden medan du lirar lite CS i någon minut. Tabba sedan ur och kolla hur datorn ha jobbat. Många har problem med att ingen CPU-kärna jobbar för fullt i CS:GO efter senaste patchen = datorn ger inte så många fps som den är kapabel till. Jobbar ingen kärna för fullt i nuläget när du spelar som kommer inte en överklock att hjälpa..

CPU load är på c.a 20%. Ingen kärna jobbar för fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

CPU load är på c.a 20%. Ingen kärna jobbar för fullt.

Kollat hur GPUn jobbar? Som sagt många som har problem med att CS:GO knappt använder datorns beräkningskraft och därmed får dålig FPS. Är varken någon CPU-kärna eller GPUn 100% load så är något fel.

Antar att du högerklickat på CS:GO i steam och ändrat startegenskaper/launchoptions?
-high -novid +fps_max 999 -nod3d9ex -threads 4 bör det stå där. (Eller -threads 8, vad som ger mest fps för dig).

Sen kan du ju testa att skriva "mat_queue_mode 2" i konsolen om du inte redan gjort det. Du hade unparkat cpu-kärnorna eller?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att såsom tidigare nämnt skriva "-threads 4 -high" i launch options.
Sedan starta resurshanteraren(perfmon.exe) -->
kolla att inget tuggar på i bakgrunden(CPU usage).

Ett nyinstallerat operativsystem och massa nya program brukar t.ex. stöta på problem
med NET. framework optimeringar. Steam har också en helper som i värsta fall fumlar runt i någon kvart med vete-sjutton-vad efter patchen.

I AMD Overdrive inställningarna så rekommenderas powerlimit +20% (under Catalyst/Performance)

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk

Testade nu GTA 5 på Ultra. 60 FPS som högsta och låg hela tiden på 40-50FPS. Har kontaktat inet och de ska kolla på det. Ska testa grafikkortet i en polares dator, jag återkommer snart.

Permalänk

GPUn jobbade för fullt och ja, det första jag gjorde innan jag lirade var att ladda ner en CFG från ett proffs. Ska kolla om han verkligen hade -threads 4 -high i launchoptions.

Jag HOPPAS att inet är snälla och ersätter mitt kort med ett valfritt i samma prisklass.
Jag måste ha ett kort med DVI support så att jag kan köra med 144hz. Klarar inte av att köra på 60hz eftersom att jag kör faceit på rätt så hög nivå. Dessutom är något uppenbarligen fel. I Valley benchmarken låg jag på samma FPS som en GTX 970 med en i7 4790k ligger på.
I GTA gör jag också det, så det är inte bara CSGO som är problemet.

Permalänk
Medlem

@balditron
Jag har samma kort som dig fast jag kör på i7 6700k skylake. Jag tror att det är något fel på ditt kort för jag ligger på stadiga 300fps med allt på högsta inställningarna på CS:GO. Precis köpt datorn så har inte testat allt för många spel men allt jag har testat har flytit på utan några drops eller flimmer.

Permalänk

Har precis fått svar på mitt e-mail. Jag kommer åka in med kortet och när de har verifierat fel på kortet så kan jag tydligen betala en mellanskillnad för valfritt kort. Min R9 Fury kostade 6000 kr så det är tydligen möjligt att lämna in det och betala 1200 extra för ett 980 Ti kort. Har bara hört att 980 Ti är mer kraft för pengarna.

EDIT : Min kompis har testat kortet i sin dator och kan verifiera att det är någonting med kortet. Han kör på en R9 390 med samma CPU och tydligen får mitt kort samma prestanda som hans R9 390.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Har precis fått svar på mitt e-mail. Jag kommer åka in med kortet och när de har verifierat fel på kortet så kan jag tydligen betala en mellanskillnad för valfritt kort. Min R9 Fury kostade 6000 kr så det är tydligen möjligt att lämna in det och betala 1200 extra för ett 980 Ti kort. Har bara hört att 980 Ti är mer kraft för pengarna.

EDIT : Min kompis har testat kortet i sin dator och kan verifiera att det är någonting med kortet. Han kör på en R9 390 med samma CPU och tydligen får mitt kort samma prestanda som hans R9 390.

Skönt att det verkar lösa sig.
Kolla sweclockers prestandaindex för att se om det är värt 1200:- för ett 980TI.

Jag är för partisk i märke så jag kan inte ge dig råd om vilket du ska köpa.

Lycka till!