Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fps problem - Behöver hjälp med felsökning!

Permalänk
Medlem

Fps problem - Behöver hjälp med felsökning!

Först och främst så är detta mina specs jag har i datorn:

Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. M5A97 LE R2.0 (Socket 942)
Minnen: Corsair Vengance 2x4gb @ 1600 mhz
Disk(ar): 55GB OCZ-AGILITY3 (SSD) - 465GB Seagate ST3500418AS (SATA)
Grafikkort: GeForce GTX 960 msi gaming
Processor: AMD FX-6300 3,5 Ghz Black Edition

-------------------------------------------------------------------------------------------

Mitt problem: Jag spelar mestadels CS:GO samt även SC2, både heart of the swarm samt den nya betan som kommit, Legacy of the void. Mitt problem är att jag får väldigt stora fps drops och låg fps cap (runt 50-100~) när saker händer på skärmen. Alla saker utom diskarna i datorn är knappt 3 månader gamla och de är fel fria. Temperaturer etc. visar normalt och inget alls som sticker ur mängden som man kan separera och utgå ifrån att det är just här felet ligger, men uppenbarligen är det någonting med tanke på att jag får dessa fps problem.

Jag har även testat att byta upplösning och detta gör ingen skillnad på min fps in-game. Normalt sätt spelar jag på 1280x960 i upplösning, men när jag testar byta till 1920x1080 så händer ingenting med min fps. Jag har även testat byta mellan 60 och 75hz då min skärm inte stödjer mer, men även detta gör ingen skillnad. Uppgraderade min dator i hopp om bättre prestanda men får inte ut något av pengarna jag spenderat, och förstår inte hur min föregångna dator presterade bättre än denna då dess komponenter var flera nivåer under i prestanda kontra det nyköpta.

Har testat och leka i grafikkortets inställningar, high performance på allt resp high quality, men även detta gör noll skillnad.
Så har själv dragit slutsatsen att det måste vara min CPU som orsakar problemet, men är inte säker på detta är en korrekt slutsats.
Ber er välutbildade medlemmar på sweclockers om hjälp och råd och hoppas att det kan bli bättre!

Tack för mig, och hoppas det inte var för mycket text.
Vill ni veta mer specs, info etc. bara fråga så ger jag er det gärna.

Permalänk
Keeper of the Bamse

En snabb grej man kan testa är att ha uppe aktivitetshanteraren och ha cpu-fliken uppe. Starta sedan SC2 och spela lite. Alt-tabba ur när du tycker det går trögt och se om processorn ligger och kämpar på 100%. Det ska den inte göra utan ska ha lite "head room".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

En snabb grej man kan testa är att ha uppe aktivitetshanteraren och ha cpu-fliken uppe. Starta sedan SC2 och spela lite. Alt-tabba ur när du tycker det går trögt och se om processorn ligger och kämpar på 100%. Det ska den inte göra utan ska ha lite "head room".

Detta är testat och man har inte märkt av någon markant skillnad till att det är detta som skulle bidra till själva problemet i sig. Jag var dock på inet för ca 1,5 vecka sedan och handlade nytt nätaggregat (som jag för övrigt "installerade" i burken tidigare idag) och killen på inet sa att det kunde vara processorn som är "flaskhalsen" i datorn, den är inte tillräckligt bra med andra ord och låter inte resten av komponenterna få ut 100% av sitt prestanda, utan processorn drar ner resten i skiten eller hur man nu vill uttrycka det. :/

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av DNYDNY:

man har inte märkt av någon markant skillnad till att det är detta som skulle bidra till själva problemet i sig

"man" har inte märkt av? Vadå, når din CPU 100% usage eller inte?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Jag menar bara på att min CPU spikar, fast i normala värden, så det hoppar inte upp till 100% etc.