Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeyPakt:

Det är inte jätte svårt att lära sig grundläggande hackertekniker men du bör vara rätt försiktig med var du testar dessa någonstans. Om du till exempel får för dig att testa en teknik mot en kommunal/polis/regering/IT-företag sida är risken stor att du kommer bli åtalad vare sig du bara gjorde det i hobbysyfte eller inte.

Väldigt viktig poäng där. Bygg all utvecklingsmiljö hemma och träna endast med egen utrustning. Behövs det flera hostar, kolla på att köpa in några raspberry pi. Skapa ett lokalt nätverk, det bör inte ens behöva internetuppkoppling förutom för att installera ev mjukvara.

Permalänk
Medlem

Men känslan att sitta på lektion och få besök av kostymklädda herrar som efterfrågar DIG inför hela klassen är också rätt skön

Det var en solaris maskin vad jag minns..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Väldigt viktig poäng där. Bygg all utvecklingsmiljö hemma och träna endast med egen utrustning. Behövs det flera hostar, kolla på att köpa in några raspberry pi. Skapa ett lokalt nätverk, det bör inte ens behöva internetuppkoppling förutom för att installera ev mjukvara.

En annan variant man kan prova är att ha virtuella maskiner igång som man försöker hacka sig in i.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Gå in på open.kattis.com så får du göra problem och samtidigt bli belönad med poäng och öka i rank. Jag ser det litet som ett spel faktiskt. Jag sitter hellre och programmerar för att få poäng där än att spela ett grafiskt spel. Sortera problem på svårighetsgrad så kan du börja med de lättaste problemen och sedan arbeta dig upp!

Att hantera input är inte så svårt, de har en hjälpsida där det finns exempel för olika språk hur du gör det. Lycka till!

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)