Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Overclocking gone wrong. Är i desperat behov av hjälp!

Permalänk

Kan jag kolla på nått sätt om det är nätagget som är dött?@lord_vasagos:

Permalänk

Och vad orsakar en tidig död till nätagg vid overclock?@lord_vasagos:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterTaco:

Kan jag kolla på nått sätt om det är nätagget som är dött?@lord_vasagos:

Oftast blir dom slitna med åren t.e.x kondingarna och vi vet ju inte säkert att så är fallet men är extremt mycket vanligare än att cpuń dör och är agget lite visset som kan extra belastningen vid oc få dom att ge upp och enklaste sättet att testa är att slänga i det i en annan dator "helst nån man inte är rädd om ;)" eller testa datorn med ett annat agg om du har tillgång till det

Med tanke på att du testat annat moderkort så verkar det inte vara det som är problemet och cpu är nästan omöjlig att ta kål på för dom blåskärmar p.g.a värme först och har skydd som slår i från sen är FX jävligt tåliga så har jag hemskt svårt att tro att en sån skulle dö

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

okej. men jag har en Corsair RM850 som är ca2månader gammal, samt bara typ 50min av lätt overclock det borde väll en sån tåla?@lord_vasagos:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterTaco:

okej. men jag har en Corsair RM850 som är ca2månader gammal, samt bara typ 50min av lätt overclock det borde väll en sång tåla?lord_vasagos:

Absolut borde det tåla det och är ett bra agg som lätt ska klara oc utan att tvekan om det inte är nått måndags ex men är väldigt ovanligt som sagt att en FX dör och ett måndags ex är vanligare

men kan vara moderkort minne agg cpu inget är imun men 2 moderkort borde inte vara paj cpu bör inte heller vara det om du inte haft extrem otur så jag hade testat annat agg kan ju vara ett måndags ex

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Absolut borde det tåla det och är ett bra agg som lätt ska klara oc utan att tvekan om det inte är nått måndags ex men är väldigt ovanligt som sagt att en FX dör och ett måndags ex är vanligare

men kan vara moderkort minne agg cpu inget är imun men 2 moderkort borde inte vara paj cpu bör inte heller vara det om du inte haft extrem otur så jag hade testat annat agg kan ju vara ett måndags ex

Vad är ett måndagsex?

Permalänk
Medlem

@MisterTaco: I och med att du provat med ett annat moderkort kan det mycket väl vara nätaggregatet som gav upp. En av mina första datorer dog på exakt samma vis och visade samma symptom när jag försökte starta den igen. Då berodde det på nätaggregatet.

https://sv.wiktionary.org/wiki/m%C3%A5ndagsexemplar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterTaco:

Vad är ett måndagsex?

Som beskrevs ett dåligt/defekt exemplar helt enkelt ..måste inte vara agg och kan vara cpu moderkort minne gpu med men av dom några hundra datorer jag lagat igenom åren har jag inte stött på en trasig cpu p.g.a oc även fast väldigt många av dom gått med oc och enda gången nån varit död är det åska"dom flesta överlever det med" eller krokiga pinnar och nån väldigt gammal socket A har haft krorssad core..men vist går det att döda med oc men är långt i från så lätt som många tror och är vanligare att moderkort och nätagg ger sig före cpu

du känner ingen du kan låna agg av bara för att se om datorn skuttar i gång med det ?? ..den kräver ju inte så mycket så nått medel 400 -500watt eller nått liknande duger bra vilket sitter i dom flesta burkar eller värre och oc i sig själv är ingen fara för aggen utan dör ett sånt agg så är det kasst för det enda oc gör är att öka förbrukningen lite ...om det nu skulle vara så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Som beskrevs ett dåligt/defekt exemplar helt enkelt ..måste inte vara agg och kan vara cpu moderkort minne gpu med men av dom några hundra datorer jag lagat igenom åren har jag inte stött på en trasig cpu p.g.a oc även fast väldigt många av dom gått med oc och enda gången nån varit död är det åska"dom flesta överlever det med" eller krokiga pinnar och nån väldigt gammal socket A har haft krorssad core..men vist går det att döda med oc men är långt i från så lätt som många tror och är vanligare att moderkort och nätagg ger sig före cpu

du känner ingen du kan låna agg av bara för att se om datorn skuttar i gång med det ?? ..den kräver ju inte så mycket så nått medel 400 -500watt eller nått liknande duger bra vilket sitter i dom flesta burkar eller värre och oc i sig själv är ingen fara för aggen utan dör ett sånt agg så är det kasst för det enda oc gör är att öka förbrukningen lite ...om det nu skulle vara så

Jag försöker få tag på ett agg. men vad händer om man har ett trasigt agg och sätter in nya hela grejer? dödar jag de nya grejorna då eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterTaco:

Jag försöker få tag på ett agg. men vad händer om man har ett trasigt agg och sätter in nya hela grejer? dödar jag de nya grejorna då eller?

sätter man i ett dåligt agg i en fungerade dator brukar oftast inte något hända MEN man kan paja prylar så är dumt att chansa och beror på vad som är kast med agget och har man dåliga delar och slänger i ett annat agg så kan det agget ge med sig om det t.e.x är kortis men brukar oftast vara lungt om det inte vara uppenbar kortslutning med rök och lukt men är ingen garanti ...så bästa är att ta nått beg skit man kan få billigt och vet funkar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Så nu har jag testat mitt agg i en annan dator och det funkade fin fint! så måste vara modekort och cpu som har på nått olyckligtvis sätt dött.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterTaco:

Så nu har jag testat mitt agg i en annan dator och det funkade fin fint! så måste vara modekort och cpu som har på nått olyckligtvis sätt dött.

skulle passat på att testa minne + gpu med i den datorn för att utesluta dom med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

skulle passat på att testa minne + gpu med i den datorn för att utesluta dom med

Japp har testat GPU också. så hoppas på att minnet har klarat sig.

Permalänk

Klart!

Köpte mig ett nytt modekort och en ny CPU och nu flyter allt på hur fint som hälst! tack för all hjälp!