Fallout 4 moddverktyg endast för PC – kan spelas på konsol

Permalänk
Melding Plague

Fallout 4 moddverktyg endast för PC – kan spelas på konsol

Brett stöd för moddar är en av de stora höjdpunkterna för Fallout 4. Finessen kommer även till spelkonsoler, men verktygen blir begränsade till PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Woop! Woop!
Inte direkt oförväntat.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Bra. Det är bättre om verktygen ändast finns till en plattform som verkligen är robust och gjord för att producera saker. Inte oväntat, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Bra! Moddar är ju viktig del av Bethesda spel. Enda spel jag vet som hat stöd tidigare var Unreal Tournament 3 till PS3. eller finns det fler exempel?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Skoj, förståeligt att verktyget begränsas till PC. Sen brukar jag iof aldrig böka runt med mods ändå.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Modda med en gamepad låter som tortyr hursomhelst. Ganska självklart att produktiv mjukvara som creation kit etc inte släpps till konsolerna.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Modda med en gamepad låter som tortyr hursomhelst. Ganska självklart att produktiv mjukvara som creation kit etc inte släpps till konsolerna.

Man får ju hoppas att utvecklingsverktyget för Fallout4 heter G.E.C.K

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är lite nyfiken, hur förväntar sig någon ett vettigt verktyg för att skapa moddar på en konsoll?
Is this a thing?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra detta, finns ju inte så mycket spel som har moddsupport på konsoll endå, eller har jag fel?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är lite nyfiken, hur förväntar sig någon ett vettigt verktyg för att skapa moddar på en konsoll?
Is this a thing?

Antar att de nämnde detta för att mota Olle i grind, risken hade ju annars varit att ett antal proffsgnällare, börjat klaga över att "man inte kan modda på konsoll fast Bethesda lovat det".
Enkel logik fungerar inte på sådana personer.
Verkligt trevligt dock, för de som spellar konsoll, att kunna köra moddar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ratatosk:

Antar att de nämnde detta för att mota Olle i grind, risken hade ju annars varit att ett antal proffsgnällare, börjat klaga över att "man inte kan modda på konsoll fast Bethesda lovat det".
Enkel logik fungerar inte på sådana personer.
Verkligt trevligt dock, för de som spellar konsoll, att kunna köra moddar.

Verkligen schysst att stödja import av moddar direkt till konsol. x86-64 arkitekturer underlättar nog en hel del.
Dock förstår jag inte hur det skulle vara bekvämt att modda på en konsol.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DavidtheDoom:

Verkligen schysst att stödja import av moddar direkt till konsol. x86-64 arkitekturer underlättar nog en hel del.
Dock förstår jag inte hur det skulle vara bekvämt att modda på en konsol.

Förstår knappt hur det ens skulle vara möjligt, men enkel logik biter som sagt inte på proffsgnällare, bäst att inte ge dem någon möjlighet att sätta i gång (känner mig lite negativ nu på måndags morgon).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Ratatosk: Tänker mig den simpla typen av att placera ut lite 3D objekt här och där. Typ murar och automatiska kanontorn på befintliga banor. Svårt att tänka mig mer avancerade grejer.
Föreställ dig försöka ändra HP, Skills etc på fiender.... Urk!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling. Har alltid gått förvissad om att det är en säkerhetsfråga att konsolversionerna av spelen aldrig kan moddas lättvindigt. Man skulle ju kunna tänka sig att det kan möjliggöra potentiella attackvektorer för att i alla fall skaffa sig user mode-access till konsolen.

Bra beslut att fokusera på en plattform. Inbillar mig i alla fall att marknaden för konsolversioner av sådana verktyg är liten, de flesta presumtiva moddare lär sitta på en riktig dator också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket man kan göra med enbart modverkyget? Inte så insatt i Skyrims verktyg heller men vet ju att där är det mycket moddar som kräver SKSE för saker som till synes är relativt grundläggande ibland.

Riktigt grundläggande saker som att lägga till nya rustningar och vapen samt ändra texturer och meshes verkade iofs gå utan så jag antar att sånt ligger under modverktygen och kan då alltså gälla konsolerna? Problemet man då stöter på är ju att de går i 30FPS. Finns inte mycket att ta av innan upplevelsen blir ordentligt lidandes gissar jag? Annars så kommer man ganska långt på enbart sånt.

Jag klarade mig ganska länge utan SKSE men till sist tröttnade jag och tog tag i saken och fixade moddar som krävde det eftersom mod efter mod jag blev supersugen på hade det som krav när man väl tagit sig förbi textur- och meshfixar stadiet så att säga. Värt att tillägga är att jag aldrig moddat "over the top". Aldrig något som inte passar in i världen och går för långt ifrån hur spelet är från början. Trots det var det mycket som krävde SKSE. Aja, är bra för de som lirar på konsol att förhoppningsvis kunna modda lite saker iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Ratatosk: Tänker mig den simpla typen av att placera ut lite 3D objekt här och där. Typ murar och automatiska kanontorn på befintliga banor. Svårt att tänka mig mer avancerade grejer.
Föreställ dig försöka ändra HP, Skills etc på fiender.... Urk!

Rent tekniskt så är inget av det du nämnde svårt att ordna för en konsol. Finns flera sätt som man kan ge tillgång till värden och funktioner som styr hela spelläget så både egna nivåer och spellägen går att skapa. Det är typ det som Zenimax pysslar med i Doom och Microsoft hade ju också något sårand projekt fast en aning mer avancerat.

Problemet är bara att det tar personal och tid att utveckla sådana verktyg, om Doom är framgångsrikt så förvånar det inte mig om vi ser något åt det hållet i Fallout 5 alt 6.

Att däremot utveckla verktyg som tillåter skapandet av helt nya funktioner (programmering) i spelet... det är en helt annan femma.

Skrivet av kaput:

Intressant utveckling. Har alltid gått förvissad om att det är en säkerhetsfråga att konsolversionerna av spelen aldrig kan moddas lättvindigt. Man skulle ju kunna tänka sig att det kan möjliggöra potentiella attackvektorer för att i alla fall skaffa sig user mode-access till konsolen.

Bra beslut att fokusera på en plattform. Inbillar mig i alla fall att marknaden för konsolversioner av sådana verktyg är liten, de flesta presumtiva moddare lär sitta på en riktig dator också.

Beror på, att bara skapa egna spellägen och nivåer med ett verktyg som kommer med spelet är egentligen inte ett säkerhetsproblem enligt de flesta licenserna... bara att många gamla licenser inte är anpassade för "user created content", sedan uppstår problemet med vem som skall ta ansvar för allt hatiskt innehåll samt könsdelar som användare kommer skapa och sedan har konsoler kvalitetskrav (även om man inte alltid kan tro det) som kan vara en aning kinkiga.

Tillåter man däremot skapandet av helt nya funktioner i spelen, som riktigt bra mod-verktyg också tillåter så börjar det skapa säkerhetsproblem och då blir hela situationen mycket knepigare. Minns jag inte fel så kommer man vara tvungen att ladda upp modifikationer på Fallouts hemsida, antagligen kommer det sedan att genomgå någon form av koll innan det släpps ut på konsolen och blir det för mycket problem så förvånar det inte mig om MS går in och rycker ut kabeln för Bethesda.

Permalänk

Med största sannolikhet är det dock felaktigt att spelet inte går att modda förrän verktygen dyker upp. Traditionellt sett så kommer det inom ett par dagar vara möjligt att packa upp BSA-filerna och därmed kunna ändra på både texturer och modeller, vilket inte görs i Creation Kit (Eller vad det nu kommer heta denna gång). Även diverse config-filer lär finnas till hands, och förhoppningsvis dyker det dessutom upp ENB's relativt fort för att bättra på grafiken.

Skyrim kunde jag inte lira mer än ett par dagar innan jag blev tvungen att skapa ett textur-pack för att bli av med grötiga texturer. Hoppas innerligt att FO4 blir en bättre upplevelse. De ovanligt höga kraven på minne är iaf lovande!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är lite nyfiken, hur förväntar sig någon ett vettigt verktyg för att skapa moddar på en konsoll?
Is this a thing?

Folk som endast spelar på konsol tänkte väl sig något liknande Forge till Halo på konsol, dvs en level editor som är drag and drop.

Hur som helst, rätt väntat att mod tools bara släpps på PC.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bara finnas enkla mods till konsol.. då mycket moddar till tex Skyrim kräver mycket pill och hantering av filer/mappar, blir svårt med det på konsol?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kommer nog bara finnas enkla mods till konsol.. då mycket moddar till tex Skyrim kräver mycket pill och hantering av filer/mappar, blir svårt med det på konsol?

De större moddarna brukar väl även kräva script extender på PC, vilket kan bli ett problem även om modden i sig inte kräver så mycket högre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Innan helgen aviserade Bethesda att Fallout 4 färdigställts och därmed gått guld.

"Gått guld"... ibland undrar jag om det inte varit bättre om vi bara skrotade svenska och gick helt över på engelska.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem

Och jag fick min semester beviljad så jag kommer vara redo

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är lite nyfiken, hur förväntar sig någon ett vettigt verktyg för att skapa moddar på en konsoll?
Is this a thing?

Ett bra exempel på vad som går om man bygger något för det är Little big planet till PS3/4/Vita, du kan göra ganska rejält mycket med enbart en gamepad där. Men detta är ändå ett spel som är byggt för just detta ändamål, Med det så kan du utveckla massa olika typer av spel, allt från rpg till shotemup o.s.v.

Det finns fler än enbart det, Du har t.ex. Project Spark till Xbox one/PC också.

Så inte precis samma scenario som i Fallouts fall, men att det går att göra vettiga saker, ja självklart går det, men då måste det designas för det. T.ex. så är moddverktygen som Bethesda släpper till sina egna motorer oftast katastrofalt dåliga och de flesta gör mods med andras utvecklade verktyg.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt för oss som köper spelet på både PC och konsol! Återstår att se hur pass mycket i spelfilerna man får tillgång till att ändra dock (På konsol), sänka lite inställningar hade vart guld för att få in lite mer krävande mods samtidigt som man vill behålla en spelbar FPS på spelkonsollerna.

Jag hoppas på okrypterade sparningar för PS4 så man faktiskt kan flytta sin karaktär mellan systemen!

Edit: Man får fixa pappaledigt vid release, så får hoppas att en då 10 månaders bebis älskar att titta på när man spelar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasse Laserman:

"Gått guld"... ibland undrar jag om det inte varit bättre om vi bara skrotade svenska och gick helt över på engelska.

Kanske är det här allmänkunskap men jag förstår fortfarande inte vad som menas med "gått guld".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

I andra ord, så lär detta betyda att du inte kommer kunna lägga in nya modeller, texturer eller script extenders. Som är vad majoriteten av vad flesta mods består av..

Fast jag kan ha fel angående modeller och texturer. Beror på hur de löser det med att kunna packa in modsen i ett paket, och ladda upp till mod servern där konsol spelare kan ladda ner det från.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kanske är det här allmänkunskap men jag förstår fortfarande inte vad som menas med "gått guld".

Dålig översättning Men det innebär att spelet är klart för att börja tryckas upp på skivor, eller med andra ord så är det redo för släpp inom en månad (inga förseningar). Så nu sitter väl Bethesda och jobbar för fullt på en release-patch istället

Syftade du på själva termen så får du googla. Har för mig att det är nå gammalt ordspråk från cd-industrin.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Dålig översättning Men det innebär att spelet är klart för att börja tryckas upp på skivor, eller med andra ord så är det redo för släpp inom en månad (inga förseningar). Så nu sitter väl Bethesda och jobbar för fullt på en release-patch istället

Syftade du på själva termen så får du googla. Har för mig att det är nå gammalt ordspråk från cd-industrin.

Perfa svar. Tackar tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

T.ex. så är moddverktygen som Bethesda släpper till sina egna motorer oftast katastrofalt dåliga och de flesta gör mods med andras utvecklade verktyg.

Nej, den stora majoriteten av moddar till Bethesdas spel skapas med hjälp av deras verktyg. Dom enda som inte gör det är i stort sett bara dom moddar som skriver över originaltexturererna med nya.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Söderbäck:

Perfa svar. Tackar tackar.

Söderbäck, Söderbäck. Nu får vi allt prata allvar om Trivial Pursuit kunskapen här och ge lite fortbildning på tekniken bakom skivmediumet. Vart är Städje när man behöver honom?

Skämt åsido så var jag också tvungen att tänka till om termen, den "smakar fel" på svenska.

On topic: Ser fram emot de moddar som kommer att skapas, lirade sönder tidigare Fallout inklusive samtliga spelbara moddar. Nu väntar jag på att någon skapar sin egen pipboy på SweC med cardio sensor, termometer, EKG, eyetracking, sinnestämningsavläsare, level och CV listning.

På intervjun kan man då glatt visa upp sin hälsa, CV och nerdighet i ett paket. Perfekt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers