MSI:s slimmade gamingdator GS40 på väg till svenska butiker

Permalänk
Medlem

Bara jag som stör mig på att de har centrerat alla bokstäver mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Alltså, vad är det med MSI och Asus att ha så himla små SSD diskar?
Har de stannat i utvecklingen eller något?

Jag anser väl att om man köper något över 10.000kr så bör man ha minst 256GB SSD, minst!

Jag kan tycka det är ok med begränsad ssd, m.2 ssd verkar kosta rejält fortfarande, och det finns en roterande disk för bulket. W10 verkar vara ganska minnessnål och kan utan problem installeras på 32gb med 10gb över.

Som du säkert vet så kan gs40 byggas ut med ett till m.2 128gb i raid, andra msi finns med förinstallerade raid, enligt msi:s hemsida även denna.

Dock har jag lite dåliga erfarenheter att öppna msi dock, det lossnar plastdelar. Jag har raid:at min gs62 4k, original 1 st. 128gb m.2 ssd, nu 2 st, med bra resultat (förutom plastdelarna), konstigt nog blev den tre gångar så snabb i diskacces. Jag utökade ram samtidigt till 16bg så nu är det ett monster.

Jag spelar inte så mycket, men jag har lärt mig att vill man ha en laptop med bra tangentbord, bra touchpad, bra högtalare och bra knuff i hastighet är en spel-laptop ett bra val och prisvärt.

Speciellt vill jag ha riktiga fysiska musknappar på touchpad, det har jag på min gs62, men jag ser att denna tyvärr inte har det, det är till att vicka hela touchpad eller kanske bara touch, gillar ej. Jag gillar speciellt tangentborden på msi, även om det är chicklet, men det verkar i stort sett oundvikligt idag.

Denna gs40 är nog en av de tidiga med usb-c med usb 3.1 dessutom, verkar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av abcabc:

Jag kan tycka det är ok med begränsad ssd, m.2 ssd verkar kosta rejält fortfarande, och det finns en roterande disk för bulket. W10 verkar vara ganska minnessnål och kan utan problem installeras på 32gb med 10gb över.

Som du säkert vet så kan gs40 byggas ut med ett till m.2 128gb i raid, andra msi finns med förinstallerade raid, enligt msi:s hemsida även denna.

Dock har jag lite dåliga erfarenheter att öppna msi dock, det lossnar plastdelar. Jag har raid:at min gs62 4k, original 1 st. 128gb m.2 ssd, nu 2 st, med bra resultat (förutom plastdelarna), konstigt nog blev den tre gångar så snabb i diskacces. Jag utökade ram samtidigt till 16bg så nu är det ett monster.

Jag spelar inte så mycket, men jag har lärt mig att vill man ha en laptop med bra tangentbord, bra touchpad, bra högtalare och bra knuff i hastighet är en spel-laptop ett bra val och prisvärt.

Speciellt vill jag ha riktiga fysiska musknappar på touchpad, det har jag på min gs62, men jag ser att denna tyvärr inte har det, det är till att vicka hela touchpad eller kanske bara touch, gillar ej. Jag gillar speciellt tangentborden på msi, även om det är chicklet, men det verkar i stort sett oundvikligt idag.

Denna gs40 är nog en av de tidiga med usb-c med usb 3.1 dessutom, verkar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har nog lite olika åsikter där
Jag anser att 256GB SSD bör vara standard 2015 i alla gaming laptops, let's face it, vi vill alla ha våra favoritspel på SSDn för snabb åtkomst och tryggare vardag.

Men som du säger, det är väl lite dyrare att stoppa in en 256 disk istället för 128, men det får mig att faktiskt inte välja den datorn istället.
Skulle hellre prioritera en gaming laptop med 256-512 SSD istället för 128 SSD med 1TB lagring alla dagar i veckan.

Även de datorer som ligger runt 20k har fortfarande 128GB SSD vilket får mig att rynka på ögonbrynen

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Gigabyte p34w v4 (14", i7, 8GB, 128 GB SSD+ 1TB Mek, GTX 970M)

Jag skulle ju återkomma när jag testkört min burk lite, enligt @hobs0n s förfrågan tidigare. Tycker min Gigabyte p34w v4 tuffar på riktigt bra... Har den som jobb-burk som konsult ute på äventyr och den får även resa en del. Den håller då väldigt låg profil och låter inte mer än någon annan laptop jag har. Storleken är trevligare än 15,6"-laptopen jag hade innan. Spelar när man har tråkigt och den klarar det riktigt bra! Kör exempelvis Vermintide utan större problem på Medium/high och har lirat Dota på full kastrull samt CS utan probs.

Precis som med v3:an av motstvarande modell blir den rätt högljudd när den utsätts för spelande, men eftersom man oftast har headset ändå spelar det ingen roll. Den ska tydligen throttla en del i v3-versionen om man inte har strömadaptern i också, men det är ett ytterligare ickeproblem för mig eftersom när man "vill spela på riktigt" har man den ändå alltid i vägguttaget. Har inte kollat om den tappar prestanda när värmen ökar, men det var också ett problem som jag minns att jag läste om med v3:an. Inget jag stört mig på alls dock med denna.

Kan varmt rekommendera denna maskin till alla som vill ha en enklare spel-laptop som INTE ser ut som en stealth-bombare. Tänk bara på att den är högljudd vid spel och att man ska spela med strömsladden i!

PMa gärna om Ni har någon fråga

Permalänk
Medlem

Tack för infon! Helt klart en sjukt intressant gaming laptop!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid