Crossfire över Pci-e 3.0 och Pci-e 2.0

Permalänk

Crossfire över Pci-e 3.0 och Pci-e 2.0

Hej.
Har ett Msi Z87-G43 moderkort (inte Gaming varianten dock)..Finns bara en Pci-e gen 3 plats men flera Pci-e gen 2 platser.Kan jag på det moderkortet köra 2 st Amd R290 kort.Ett i Pci-e 3 platsen och ett i Pci-e 2 platsen?

Försökt få tag på info om detta men tycker det verkar vara lite luddigt.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det bör väl gå så länge PCI-e 2 platsen är x8 eller nåt sånt, vet inte riktigt vad motsvarigheten till Gen 3 x4 är på gen 2. Dock kommer kortet i gen 2 platsen bli strypt och om jag minns rätt så kommer kortet i gen 3 platsen också bli det för att dom ska bli så identiska som möjligt. Dock kanske korten bara blir strypta om det handlar om RAM, t.ex ett R9 390 + R9 290 = 4GB då det är det kort med minst RAM som bestämmer eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

kortet har stöd för CF och kommer vid singlekort köra på 16x och vid CF varje kort på 8x..

Det är samma för i stort sätt alla z77, z87, z97 och z170 moderkort.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

@TheYardbird: okej tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2_mac123:

@TheYardbird: okej tack för snabbt svar.

använd dom blå platserna

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

kortet har stöd för CF och kommer vid singlekort köra på 16x och vid CF varje kort på 8x..

Det är samma för i stort sätt alla z77, z87, z97 och z170 moderkort.

Okej tack för svar..Men ingen nackdel med 2 kort så som jag har tänkt det.Utan att behöva byta mobo.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

använd dom blå platserna

Jo så långt är jag med..Blev lite osäker det med Pci-e Gen 2 och 3 bara ifall det fungerar tillsammans.Såg att det kommit en drös nya mobos typ "Gaming edition".har aldrig kört crossfire och ska ge mig på det nu tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Läste igenom manualen för ditt moderkort och det är inte helt självklart hur det fungerar. men jag är ganska säkert på att korten kommer gå i 8x vilket är helt ok. skärmen ska kopplas i det övre kortet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Läste igenom manualen för ditt moderkort och det är inte helt självklart hur det fungerar. men jag är ganska säkert på att korten kommer gå i 8x vilket är helt ok. skärmen ska kopplas i det övre kortet.

Tack ännu en gång för snabbt svar och tack för tiden du tar dig för att hjälpa mig.