Permalänk

Asrock Q-1900 oåtkommligt bios/uefi

En liten historia om min hemmaserver. (Poäng och tips kommer i slutet)

Byggde en hemmaserver/htpc av intels J1900 SOC system för drygt ett år sedan. Litet, billigt, strömsnålt(=tyst), lagom att ha i vardagsrummet för att spela musik på stereon, dela filer med familj och släktingar osv. Såhär ett år senare kan jag säga att det är det bästa jag gjort!

Hur som, efter drygt ett år gick hdmi-porten av alla saker sönder på mitt Asus-kort som drev systemet då. Inga problem, bara att åka till Webhallen och få nytt på garantin. Förutom att just det kortet jag hade var slutsålt och hade en till två månaders leveranstid. Fick istället motsvarande kort från Asrock.

Hem, montera, starta upp. Systemet kommer inte åt nätverk, annars verkar allt normalt, behöver antagligen bara installera om med rätt drivrutiner. Starta om, spamma F2 för att komma in i bios - allt som visas är muspekaren. Inga menyer, ingenting.
Något konfunderad börjar jag felsöka, rycker komponenter, drar fram en gammal VGA-skärm och kopplar in, inget fungerar.
Tillbaka till webhallen, de testar i sin rigg, får samma fel och byter ut kortet.
Hem igen, i med kortet, samma fel. Tillbaka till webhallen, de testar, bekräftar, byter ut.
Kommer hem, testar samma fel. Alltså tredje kortet med samma problem. Den här gången har jag varit löjligt försiktig när jag hanterar kortet (för att undvika esd osv), enbart kopplat in en ram-sticka, psu, skärm och tangentbord. Inget mer, det funkar fortfarande inte.
Tar kortet till webhallen i fruängen (de började känna igen mig på sveavägen...). När killen testat kommer han tillbaka och berättar med en något frågande ton att allt verkar normalt, bios verkar fungera som det ska.

Ehm...

Så jag köper (i desperation) en extra ram-sticka motsvarande vad webhallen kört i sin testbänk och åker hem med vad som tydligen är ett fullt funktionellt moderkort. Testar med nytt ramminne (även fast det omöjligt kunde vara det, när den väl bootar så rullar ju allting) - ingen skillnad.

Då börjar man fundera, vad kan ha varit annorlunda i testbänken i fruängen mot den på sveavägen? Hittar en låång DVI-sladd och kopplar htpc:n till datorskärmen i rummet brevid.
Det fungerar.

Av någon för mig outgrundlig anledning, som det inte står en enda rad om i manualen, så verkar bios/uefi bara visas över VGA/DVI. Inte HDMI som jag har använt hela tiden för att koppla mig mot tv:n. Inte heller HDMI+VGA/DVI, vilket måste vara anledningen till att det inte funka första gången jag drog fram VGA-skärmen.
Det här är för mig jättekonstigt. Enligt vad jag vill minnas från någon artikel här på Sweclockers ska VGA och DVI fasas ut och försvinna efter årsskiftet (dvs om två månader). Att då inte på ett helt nytt moderkort kunna komma in i någon lågnivå-inställning - bios, bootmenu etc. - via den enda moderna display-anslutningen på kortet är helt bakvänt. Åtminstone borde det stå om det i instruktionsboken! Bättring Asrock!

<TL;DR>
Så, om någon annan än jag inte kommer in i bios på sitt Asrock Q-1900 - dra ut HDMI-sladden. Leta upp en gammal historia till skärm och kör bara med den.
Och om någon på webhallen läser detta - sorry De Asrock-kort som *någon* har returnerat för trasigt bios är med största sannolikhet inte trasiga, ni behöver bara som jag testa med något lite mindre modernt än hdmi.

Tjo!

Permalänk
Medlem

Tack för berättelsen, var intressant!

Undrar bara, är det senaste BIOS på moderkortet?

Permalänk

@dunis90:
Kul att höra!
Ja det är det, en av de första grejerna jag kollade när jag väl lyckats få igång det

Intressant nog, kom jag på nu, är att POST-screen visas som man förväntar sig över hdmi. Så någon fungerande lågnivå-funktion för att visa grafik verkar ju faktiskt finnas. Märkligt.