stöjder ett moderkort med Am3socket en Am3+ Processor?

Permalänk
Medlem

stöjder ett moderkort med Am3socket en Am3+ Processor?

Som rubriken lyder "stöjder ett moderkort med Am3socket en Am3+ Processor?" har tänkt byta processor, och har ett Am3socket på mitt moderkort men när jag kollar på gigabyte's hemsida vad som stödjer till moderkortet, så finns det inte att köpa den senaste Am3 cpu.. -->http://www.gigabyte.us/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=3789 så det kanske är ett måste att köpa ett nytt moderkort om det inte går att kombinera med AM3+

Permalänk

Det korta svaret är nej,
det långa svaret är att det kanske skulle gå att bråka igång men knappast är värt det, det skulle handikappa processorn och antagligen krångla

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Det korta svaret är nej,
det långa svaret är att det kanske skulle gå att bråka igång men knappast är värt det, det skulle handikappa processorn och antagligen krångla

Okej, tack så mycket, så enligt -> http://www.gigabyte.us/support-downloads/cpu-support-popup.as... så finns det inte någon processor att köpa i alla fall inte den senaste. Så då äre bäst att köpa ett nytt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@thu3n: Ja tyvärr...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

@thu3n: Den stödjer de flesta AM3+ som står där och säkert fler om du kollar upp firmware updaten som behövs och stödjer alla AM3 som står längre ner utom Athlon vilket är konstigt eftersom det är deras mest kompitabla, du får kolla updatens nogare bara men stödjer gör den jag skulle satsa på en fx-6 eller phenom 6x för över 6 kärnor är på gränsen till de korte jag har haft ett av deras 990fx ud3 och bara 6 kärnor på sommaren ger brännmärken på brädan....

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk

@thu3n: förutsatt att du behöver prestandaökningen i processorn.

Allt beror på vad du tänkt göra, men om du inte vill jaga billiga begagnade delar och behöver rejäl boost på processorsidan så lär du landa på att det är värdare att köpa nytt moderbord och processor som har nyare instruktioner.

Edit:
Sorry! drullade in på fel moderbord i hastigheten! ditt moderbord stöder vissa AM3+ processorer i övrigt står jag vid ovan skrivna

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Är det Rev: 3.1 du har så skulle du kunna uppdatera BIOS och köra på en 6300/6350. Vet inte vad du har idag för CPU så vet ju inte hur pass mkt uppgradering det skulle bli!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Såhär,

Mitt råd som jag brukar ge folk som funderar på uppgradering:
Kolla på vad som belastas max när du använder datorn på ditt sätt och uppgradera det och eventuella delar som kan flaska det du uppgraderar.
Är det speciella spel du funderar på finns det säkert tips online redan, och troligen finns det folk med din setup/tänkta setup som testat passmark o.d.l. och lagt upp resultat.

Men kontentan... lägg tid på att göra en avvägd, prisvärd uppgradering utifrån hur just DU belastar ditt system....

Vad folk brukar landa på i slutändan: Äh! skit i det, jag köpte nytt alltihop!... och har du råd eller inte orkar investera själv i hur du ska uppgradera är det inte fel väg att gå.
(du kan ju även prova att specifiera mer vad du sitter på nu, och vad du tänkt göra så kan du mycket väl bli skedmatad med en lösning här ju)

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Oerhört tacksam för era svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det Rev: 3.1 du har så skulle du kunna uppdatera BIOS och köra på en 6300/6350. Vet inte vad du har idag för CPU så vet ju inte hur pass mkt uppgradering det skulle bli!

Jag kör på en 6350, tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com