Zotac sjösätter NEN SN970 Steam Machine med specialversion av GTX 960

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag hoppas att det följer med minst två handkontroller!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kollar sista bilden så står det att en handkontroll följer med - men det är ju samma som vilken konsol som helst.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av MatsDahlgren:

Om du kollar sista bilden så står det att en handkontroll följer med - men det är ju samma som vilken konsol som helst.

Ja då vart det ju ovärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Tänkte att det såg bra ut och att den skulle lägga sig någon tusenlapp över konsolerna för att konkurrera lite. Men icke, prislappen är ju fullständigt hutlös!

Vad hände med alla vettiga Steam machines som det visades prototyper av typ 2013? De hade ju hög prestanda för rimligare priser om jag inte minns fel, vad hände med Webhallens satsning?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Viochee:

är du ironisk med att den är framtidssäker och uppgraderingsbar? 960 är rätt slött idag, om 1-3 år blir det low settings i alla nya spel

Skrivet av Bengt-Arne:

Varken eller...
- Hur uppgraderar man den lådan utan att ta fram hammare och bågfil?
- Hur länge är det möjligt för GTX970m att hänga med? För inte kan man slänga i ett annat grafikkort!

Kan däremot se att det är gott om anslutningar och expansion på utsidan, vilket nog är enda pluset förutom då ett litet format.

Det var just uppgraderingsbarheten jag gick igång på, grafikkortet sitter slottat tror jag. För mig är det helt klart värt i långa loppet att kunna trycka i bättre grejjer eftersom.

http://techreport.com/news/27927/a-peek-inside-zotac-console-...

Inser att jag är "ingenjörsskadad" men jag gillar att allt sitter "löst". Jag förstår att de flesta vill ha allt i ett paket och knappt förstår sig på innanmätet, men efter en generation eller två så är pengarna tillbaka då du slipper köpa helt ny konsol. Dessutom kan man precis som med en PC uppgradera lite i taget när pengarna flyter in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har du en tv som klarar mer? =O

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den fixar högre hz! men inte genom "hdmi" eftersom man bara får "UT" 60hz via hdmi!
Min gamla plasma tv fixade 75hz via vga och 2015 så fixar bara hdmi 60hz medans dvi osv klarar 144hz...

Permalänk
Medlem

Tycker inte priset är orimligt om du jämför med att bygga motsvarande dator så hamnar du inte långt därifrån, och så får man alltid räkna med att lägga på en slant på att någon "byggt" datorn åt en och att priset normalt lägger sig en bit under rekommenderat pris.

Däremot är det jobbigt att om man jämför vad man får ge för en konsol

Riktar sig helt klart om en annan publik än Sweclockers...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Ja den fixar högre hz! men inte genom "hdmi" eftersom man bara får "UT" 60hz via hdmi!
Min gamla plasma tv fixade 75hz via vga och 2015 så fixar bara hdmi 60hz medans dvi osv klarar 144hz...

Där ser man! Och du föredrar lägre grafikinställningar för att få ut max Hz från ett 960-kort också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt, måste väl hamna på 4-5000 kr för att kunna konkurera med konsoler.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 120hz:

Ja den fixar högre hz! men inte genom "hdmi" eftersom man bara får "UT" 60hz via hdmi!
Min gamla plasma tv fixade 75hz via vga och 2015 så fixar bara hdmi 60hz medans dvi osv klarar 144hz...

Lycka till att få en vettig bild med VGA om du ska köra 1080p i 75 Hz. Du kan ju alltid roa dig med att spela i 720p så räcker även gamla HDMI till för 120 Hz. Fast lycka till med att hitta en TV som stödjer det. Du klagar på helt fel ände.

Edit: Det är HDMI 2.0. Du bör kolla specifikationerna en gång till. HDMI 2.0 har betydligt högre bandbredd än VGA och slår utan problem DVI. Av alla saker du kan gnälla på när det gäller bildfrekvens så är interfacet det sista. GPU och TV är det som begränsar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Trevligt format men frågan är ju vem som måste ha den storleken och är villig att betala så mycket för den?

Sätt ihop en "normal" dator för bättre prestanda och mindre pengar men fortfarande behändigt format, t,ex:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8724113/swec
(970 eller 380 är väldigt lika och beror mest på ljud/prestanda)

Permalänk
Medlem

Nästan samma pris för en laptop med gtx 970m

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller riktigt vem denna är riktad mot? den är dels för klen och alldeles för dyr för att ställas emot en PS4 XBONE

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det var just uppgraderingsbarheten jag gick igång på, grafikkortet sitter slottat tror jag. För mig är det helt klart värt i långa loppet att kunna trycka i bättre grejjer eftersom.

http://techreport.com/news/27927/a-peek-inside-zotac-console-...

Inser att jag är "ingenjörsskadad" men jag gillar att allt sitter "löst". Jag förstår att de flesta vill ha allt i ett paket och knappt förstår sig på innanmätet, men efter en generation eller två så är pengarna tillbaka då du slipper köpa helt ny konsol. Dessutom kan man precis som med en PC uppgradera lite i taget när pengarna flyter in.

Citat:

It may be possible for users to upgrade the graphics in this system over time. The complication is the fact that Zotac uses a custom heatpipe to cool the GPU, and that heatpipe may not exactly fit future MXM modules. Even so, Jackie pointed out that the modularity should allow Zotac to release upgraded S-series Steam machines in this same enclosure pretty easily.

du kommer antagligen inte kunna uppgradera GPUn, men det kommer vara samma låda med nya komponenter i nästa serie

visst du kan trycka i ett ram minne och en SSD hårddisk, men det är precis samma som med en laptop, möjligtvis kan du även byta CPU...

men i spel är det i första hand grafikkortet som kommer slöa ner dagens spel

Permalänk
Medlem

HAhaha! Blir kul och se när SteamMachines kommer ut och ingen i Europa köper deras produkter pga höga priser.. Undrar bara hur länge det dröjer innan de fattar att de måste sänka priserna med mer än 50% för att få till sig kunder?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Går mot strömmen här känner jag, men jag skulle faktiskt kunna tänka mig en sån här. Visst, den är dyr, men jag tror nog att det kan finnas en marknad för steam machines. Alla vill inte sitta framför en datorskärm vid ett skrivbord när soffan är så mycket skönare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

lite... dyrt

Permalänk
Skrivet av Viochee:

du kommer antagligen inte kunna uppgradera GPUn, men det kommer vara samma låda med nya komponenter i nästa serie

visst du kan trycka i ett ram minne och en SSD hårddisk, men det är precis samma som med en laptop, möjligtvis kan du även byta CPU...

men i spel är det i första hand grafikkortet som kommer slöa ner dagens spel

Byta CPU, inga problem. Det är en helt vanlig 1151 sockel. Byta GPU tror jag inte heller är några större problem, nog hyggligt lätt att modda det lilla som eventuellt krävs. Personligen är detta inget problem då jag har de resurser som krävs, men andra kanske drar sig..

Permalänk
Medlem

Borde inte modellen hetat NEN SN960 ?

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av tal666:

Borde inte modellen hetat NEN SN960 ?

Tänkte det samma

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

På tok tyvärr för kundkretsen den är tänkt för.
5500-6000:- hade varit betydligt rimligare.

Skulle vara intressant och se en dualboot på denna med SteamOS och en slimmad Windows 10 version som inkluderar Netflix, Youtube, HBO (eventuellt fler streaming-appar) och Kodi så den även är en riktigt trevlig media-enhet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

På tok tyvärr för kundkretsen den är tänkt för.
5500-6000:- hade varit betydligt rimligare.

Skulle vara intressant och se en dualboot på denna med SteamOS och en slimmad Windows 10 version som inkluderar Netflix, Youtube, HBO (eventuellt fler streaming-appar) och Kodi så den även är en riktigt trevlig media-enhet.

Är du deras marknadschef?

Jag ser ingen större problem med priset i det formatet. den är ju otroligt liten.
Bygg en egen maskin istället ni som klagar. Jag pyntar gärna det extra för att kunna gömma den bakom en skärm. Det finns inget alternativ idag till så mycket muskler i det lilla formatet. (NEJ, det gör det inte på samma nivå och storlek)
Samt, vem har sagt att det inte kommer gå att dual-boota denna maskin efter att diverse hackare fått sätta sina tänder i den. Kan inte tänka mig att mycket krävs för den sakens skull så vi får hålla tummarna

Det är så enkelt att vara negativ... gosh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Jo, det är ju iof ett sätt. Men vill ju även ha möjligheten att köra multiplayer oxå Får väl ta o skaffa ett till steam konto när de väl sänker priset på denna burk (Eller bygga en egen.)

Eller bara köpa controllern och köra på TVn, så som ajg gör fungerar utmärkt. Kontrollern är rätt skön den också.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lycka till att få en vettig bild med VGA om du ska köra 1080p i 75 Hz. Du kan ju alltid roa dig med att spela i 720p så räcker även gamla HDMI till för 120 Hz. Fast lycka till med att hitta en TV som stödjer det. Du klagar på helt fel ände.

Edit: Det är HDMI 2.0. Du bör kolla specifikationerna en gång till. HDMI 2.0 har betydligt högre bandbredd än VGA och slår utan problem DVI. Av alla saker du kan gnälla på när det gäller bildfrekvens så är interfacet det sista. GPU och TV är det som begränsar.

Som sagt det vi talade om var att HDMI endast klarar av att skicka ut 60hz... inte vad jag vill inte vilket kort jag vill ha bla bla bla.
Ni tycker så jag tycker si.. man måste inte "tycka" likadant som den stora massan jämt.

Jag personligen skulle aldrig lägga dem pengarna på en pryl som endast har HDMI och man är begränsad till 60hz!

Permalänk
Skrivet av THB:

På tok tyvärr för kundkretsen den är tänkt för.
5500-6000:- hade varit betydligt rimligare.

Skulle vara intressant och se en dualboot på denna med SteamOS och en slimmad Windows 10 version som inkluderar Netflix, Youtube, HBO (eventuellt fler streaming-appar) och Kodi så den även är en riktigt trevlig media-enhet.

Skrivet av Tazok:

Är du deras marknadschef?

Jag ser ingen större problem med priset i det formatet. den är ju otroligt liten.
Bygg en egen maskin istället ni som klagar. Jag pyntar gärna det extra för att kunna gömma den bakom en skärm. Det finns inget alternativ idag till så mycket muskler i det lilla formatet. (NEJ, det gör det inte på samma nivå och storlek)
Samt, vem har sagt att det inte kommer gå att dual-boota denna maskin efter att diverse hackare fått sätta sina tänder i den. Kan inte tänka mig att mycket krävs för den sakens skull så vi får hålla tummarna

Det är så enkelt att vara negativ... gosh!

Ni är båda inne på samma spår som mig. Klart det kommer att gå att dual boota den... Finns en hygglig riskt att jag köper en och jag kan lova att det inte bara blir SteamOS som kommer snurra på den då.. CPU'n stödjer ju VT-d fullt ut os.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Som sagt det vi talade om var att HDMI endast klarar av att skicka ut 60hz... inte vad jag vill inte vilket kort jag vill ha bla bla bla.
Ni tycker så jag tycker si.. man måste inte "tycka" likadant som den stora massan jämt.

Jag personligen skulle aldrig lägga dem pengarna på en pryl som endast har HDMI och man är begränsad till 60hz!

Tycka o ren fakta, är två olika saker!

Det roliga i det hela, är att du heter 120hz

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är formatet som kostar gott folk. Hitta ett chassi+agg som ni kan bygga in de komponenterna i och få det billigare till samma storlek, försök.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Varför skulle någon betala tre gånger så mycket för denna Steam Machine som för en PlayStation 4 eller Xbox One?

Och för övrigt för det priset som dom begär så borde den komma med ett GTX 970.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tazok:

Är du deras marknadschef?

Jag ser ingen större problem med priset i det formatet. den är ju otroligt liten.
Bygg en egen maskin istället ni som klagar. Jag pyntar gärna det extra för att kunna gömma den bakom en skärm. Det finns inget alternativ idag till så mycket muskler i det lilla formatet. (NEJ, det gör det inte på samma nivå och storlek)
Samt, vem har sagt att det inte kommer gå att dual-boota denna maskin efter att diverse hackare fått sätta sina tänder i den. Kan inte tänka mig att mycket krävs för den sakens skull så vi får hålla tummarna

Det är så enkelt att vara negativ... gosh!

Självklart kommer det att gå att dual-boota.
Det jag menar, förlåt om jag var otydlig, är ett Windows 10 baserat OS som man kan välja vid start av maskinen istället för SteamOS.
Detta OS är en antingen en nedbantad variant där man har full tillgång till Windows Store och Appar för Netflix, Youtube osv är förinstallerade samt att man kan ladda ner egna om man så vill.

Alternativt att det är ett fullt Windows 10 men med "launcher" ovanpå med samma funktioner som ovan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snövit:

Lite väl högt pris då den kommer med ett "gratis" OS?
Jag hade absolut varit sugen på denna lilla maskin. OM priset var lägre och man kunde vara inloggad på Steam samtidigt på olika maskiner!
Det hade varit mysigt och ha denna vid tvn och köra kanske vissa racing spel där med en extra kontroll, medan man fortfarande kunde använda Steam på den ordinarie datorn samtidigt.

Du kan göra detta, det enda som händer är att du inte kan använda chatten på båda enheterna samtidigt. OM man verkligen vill ha chatten på båda enheterna så går det alltid använda funktionen att dela spel till familj/vänner och ha ett extra konto för detta.

Permalänk
Medlem

Går det att använda en sån här Steam Machine som en vanlig PC? Installera Windows etc?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen