Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Igår blev jag lite ställd när läraren frågade mig vad för typ av program jag hade som mål att göra....

Faktiskt har jag inte ens funderat på detta....
Har ni några tips vad man kan ha för mål att knåpa ihop?

Sandra

Permalänk

Om du vill pröva lite grafik kan du göra ett Breakout som övningsuppgift.

Det är visserligen enkel grafik (ram, tegelstenar, en boll och ett racket) men det är en hel del att hålla reda på ändå.

Börja med att rita ut en fyrkantig ram och en boll som studsar när den träffar ramen. Nöj dig med att hantera 45 graders vinkel i början, dvs bollen åker längs raka fina diagonaler +/- 1 pixel både i x- och y-led. När bollen kolliderar med ramen byter den riktning i x- och/eller y-led om nästa steg hade hade tagit den in i ramen.

Lägg till en racket i botten på bilden och se till att bollen kan studsa mot den. Styr racketen med musen eller tangentbordet.

Ta bort botten på ramen och hantera att bollen kan trilla ut.

Lägg till tegelstenar i överdel av bilden. Ta bort när bollen kolliderar med dem.

Ändra så att bollen kan röra sig i olika vinklar och var man träffar på racketen ger olika vinklar ut. Provspela att Breakout så kommer du förstå hur jag menar.

Sedan kan du blinga så länge du orkar:

Lägg till poängräkning.

Lägg till en high score-listan.

Lägg till olika former av power ups: bredare racket, smalare racket, multi ball, extraliv osv.

Lägg till ljud när bollen studsar.

Lägg till musik när man spelar.

Flera spelare?

Det finns massor av implementationer av Breakout och du kanske inte kommer kunna bli världskändis för att du skrivit det bästa breakout-spelet, men det ger dig övning. Ju mer du programmerar desto lättare kommer det gå i framtiden. Ett problem kan verka krångligt, men om du klarar att lösa det har du lärt nya saker som kommer hjälpa dig nästa gång du skall lösa liknande problem. Programmering handlar mycket om rutin

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Om du vill pröva lite grafik kan du göra ett Breakout som övningsuppgift.

Det är visserligen enkel grafik (ram, tegelstenar, en boll och ett racket) men det är en hel del att hålla reda på ändå.

Börja med att rita ut en fyrkantig ram och en boll som studsar när den träffar ramen. Nöj dig med att hantera 45 graders vinkel i början, dvs bollen åker längs raka fina diagonaler +/- 1 pixel både i x- och y-led. När bollen kolliderar med ramen byter den riktning i x- och/eller y-led om nästa steg hade hade tagit den in i ramen.

Lägg till en racket i botten på bilden och se till att bollen kan studsa mot den. Styr racketen med musen eller tangentbordet.

Ta bort botten på ramen och hantera att bollen kan trilla ut.

Lägg till tegelstenar i överdel av bilden. Ta bort när bollen kolliderar med dem.

Ändra så att bollen kan röra sig i olika vinklar och var man träffar på racketen ger olika vinklar ut. Provspela att Breakout så kommer du förstå hur jag menar.

Sedan kan du blinga så länge du orkar:

Lägg till poängräkning.

Lägg till en high score-listan.

Lägg till olika former av power ups: bredare racket, smalare racket, multi ball, extraliv osv.

Lägg till ljud när bollen studsar.

Lägg till musik när man spelar.

Flera spelare?

Det finns massor av implementationer av Breakout och du kanske inte kommer kunna bli världskändis för att du skrivit det bästa breakout-spelet, men det ger dig övning. Ju mer du programmerar desto lättare kommer det gå i framtiden. Ett problem kan verka krångligt, men om du klarar att lösa det har du lärt nya saker som kommer hjälpa dig nästa gång du skall lösa liknande problem. Programmering handlar mycket om rutin

Låter avancerat, men faktiskt en riktigt bra ide

Permalänk

Sista dagen imorgon..

Vad har man då lärt sig av en 5-dagars kurs....

Kan känna att det varit en bra start och skönt att ha någon som man kan "bolla" med om man har frågor.
Men jag hade ju inte betalat detta själv (29500+moms).. Då är det bättre o kolla codeacademy eller youtube

Men nu fick jag chansen och jag kommer att fortsätta på egen hand nu.
Kanske jag kommer med några dumma frågor i forumet

Sandra

Permalänk

Nu när jag är färdig med min utbildning undrar jag om ni vet bra C# kurser på webben?
Jag har titta på codeacademy och Codeschool men hittar inget om C# där.

Finns dock en del på youtube men med väldigt varierande kvalite.

Söker något liknande Codeacademy vilket jag tyckte var riktigt bra.

TheNewBoston har jag också tittat på.

Mvh

Sandra

Permalänk

@Sandra_Wyno:

https://www.youtube.com/watch?v=DDMXLorkInE&list=PLfH6iiyO0Gh...

Mr.1Buying är riktigt bra, hjälpte mig med javan när jag pluggade. Han har en hel lista för C#.

Permalänk
Skrivet av for_each_while:

@Sandra_Wyno:

https://www.youtube.com/watch?v=DDMXLorkInE&list=PLfH6iiyO0Gh...

Mr.1Buying är riktigt bra, hjälpte mig med javan när jag pluggade. Han har en hel lista för C#.

Tack. på svenska också.

Sandra

Permalänk
Medlem

Pluralsight.com tycker jag är grymt.
Är en del variation på nivån på kursena men överlag är jag sjukt nöjd. Man får ju ett år där för ungefär samma pengar som en endagskurs kostar, så räcker med att pricka in ett par riktigt bra kurser per år för att få valuta för pengarna!

Finns massor av c#/.net/visualstudio

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Pluralsight.com tycker jag är grymt.
Är en del variation på nivån på kursena men överlag är jag sjukt nöjd. Man får ju ett år där för ungefär samma pengar som en endagskurs kostar, så räcker med att pricka in ett par riktigt bra kurser per år för att få valuta för pengarna!

Finns massor av c#/.net/visualstudio

Tack

Upplever sidan som väldigt rörig när man ska hitta kurser/videos.

Finns väldigt mycket men svårt att hitta just det man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Nu när jag är färdig med min utbildning undrar jag om ni vet bra C# kurser på webben?
Jag har titta på codeacademy och Codeschool men hittar inget om C# där.

Finns dock en del på youtube men med väldigt varierande kvalite.

Söker något liknande Codeacademy vilket jag tyckte var riktigt bra.

TheNewBoston har jag också tittat på.

Mvh

Sandra

Inte riktigt Codeacademy men kan vara något att överväga:

https://mva.microsoft.com/colleges/c_cert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Nu när jag är färdig med min utbildning undrar jag om ni vet bra C# kurser på webben?
Jag har titta på codeacademy och Codeschool men hittar inget om C# där.

Finns dock en del på youtube men med väldigt varierande kvalite.

Söker något liknande Codeacademy vilket jag tyckte var riktigt bra.

TheNewBoston har jag också tittat på.

Mvh

Sandra

Vad du än hittar, försök programmera en liten stund varje dag. Så kommer du känna dig hemma med att läsa kod efter ett tag.

Visa signatur

/M

Permalänk

Jasså det blev C# ändå.

Jag och Sandra W. arbetar inom samma företag och jag försökte övertala henne att lära sig Java istället

Men hoppas det kommer gå bra för dig i framtiden.

Har du några frågor om programmering så kom in på mitt kontor

Visa signatur

System.out.println("Hello Sweclockers");

Permalänk
Skrivet av Sandra_Bengtsson:

Jasså det blev C# ändå.

Jag och Sandra W. arbetar inom samma företag och jag försökte övertala henne att lära sig Java istället

Men hoppas det kommer gå bra för dig i framtiden.

Har du några frågor om programmering så kom in på mitt kontor

Bara detta gör det värt att köra java. Om du frågar snällt kanske Bengtsson kan vara lite av en mentor för dig. Byt skype. Ställ dina frågor och hon svarar när hon kan. Så gör jag åt en kompis just nu. Fungerar kanon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av for_each_while:

Bara detta gör det värt att köra java. Om du frågar snällt kanske Bengtsson kan vara lite av en mentor för dig. Byt skype. Ställ dina frågor och hon svarar när hon kan. Så gör jag åt en kompis just nu. Fungerar kanon!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får försöka övertala henne lite

Hon fick nog känslan att c# skulle vara enklare än java. Men jag tycker själv att de språken nästan är identiska.

Jag gillar Java för att det är platformsoberoende och om man vill söka programmeringsjobb så kan man köra på vilken platform man vill.

@sandra_wyno Titta in på mitt kontor ska jag visa dig lite roliga saker jag gjort i Java

Bengtsson

Visa signatur

System.out.println("Hello Sweclockers");

Permalänk
Skrivet av Sandra_Bengtsson:

Jag får försöka övertala henne lite

Hon fick nog känslan att c# skulle vara enklare än java. Men jag tycker själv att de språken nästan är identiska.

Jag gillar Java för att det är platformsoberoende och om man vill söka programmeringsjobb så kan man köra på vilken platform man vill.

@sandra_wyno Titta in på mitt kontor ska jag visa dig lite roliga saker jag gjort i Java

Bengtsson

Haha men ni har ju samma namn.
Ja. Jag har läst java jag med. Tycker iof python är mysigt att leka med på fritiden också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av for_each_while:

Haha men ni har ju samma namn.
Ja. Jag har läst java jag med. Tycker iof python är mysigt att leka med på fritiden också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag började som många andra i python för flera år sedan. Men jag kände att det blev lite begränsat. Hade dålig koll på vad jag kunde göra i python jämfört med java. Kändes som java där kunde jag göra fler saker med grafiska gränssnitt.. Känns fortfarande så idag. Man ser inte mycket standalone applikationer byggda i python. Men jag vill gärna bli överbevisad

Visa signatur

System.out.println("Hello Sweclockers");

Permalänk

Java eller C# är båda bra och det är inte några jättekliv att gå mellan dem rent syntaktiskt, båda bygger ju någonstans i botten på C++, började själv med C# för ~10 år sen och behövde hoppa in och peta i en Java applikation för något år sedan, tog en stund att komma in i det, men det var inte några stora hinder direkt, mer än att det är olika ramverk man ska förhålla sig till.

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/

Permalänk
Skrivet av Sandra_Bengtsson:

Ja jag började som många andra i python för flera år sedan. Men jag kände att det blev lite begränsat. Hade dålig koll på vad jag kunde göra i python jämfört med java. Kändes som java där kunde jag göra fler saker med grafiska gränssnitt.. Känns fortfarande så idag. Man ser inte mycket standalone applikationer byggda i python. Men jag vill gärna bli överbevisad

Jag använder det för att sätta upp en hemsida med flask mest på skoj. Leker lite med spring boot som är rätt mysigt det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Tack

Upplever sidan som väldigt rörig när man ska hitta kurser/videos.

Finns väldigt mycket men svårt att hitta just det man vill

Jo tyvärr.
Tipset är att välja en 'tag', tror jag dom kallar det, typ c#, sen bara ta smällen att läsa igenom alla träffar och bookmarka det man finner intressant.

Permalänk
Medlem

Java och C# skillnader, första träffen jag fick upp är denna och den är rätt hyfsad.
http://stackoverflow.com/questions/295224/what-are-major-diff...
Kom dock ihåg både java och c# har sina styrkor och svagheter, det är verktyg så välj beroende på vad som behöver göras.
De missar att nämna vissa saker dock, så gör dina egna efterforskningar. En klassiker som jag stört mig lite på är tex att java kodare vid exception skriver

catch(exception ex){ // doing some stuff // kasta felet vidare (om man gjorde någon hantering så kanske det inte borde kastas vidare men... låt säga att den hanteringen misslyckades så felet ska kastas vidare... throw ex; }

Det är fel, i c# så är det throw; som gäller för att kasta vidare felet, annars blir stacktrace fel.

Mitt förslag nu är att du labbar med mvc 5 projekt, går extremt snabbt att få upp en hyfsad websida. Kan tex vara bra för affärsstöd eller kundportal osv.

Lär dig html5 ( annat språk.. ) samt tex angularJS, JQuery, Ajax. Det är bra saker att lära sig och ha koll på för webbsidor. Kan vara drygt... men bättre nu med mvc 5, att skriva bra websidor för några år sedan var rätt extremt drygt jämfört med dagens läge.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Sandra_Bengtsson:

Ja jag började som många andra i python för flera år sedan. Men jag kände att det blev lite begränsat. Hade dålig koll på vad jag kunde göra i python jämfört med java. Kändes som java där kunde jag göra fler saker med grafiska gränssnitt.. Känns fortfarande så idag. Man ser inte mycket standalone applikationer byggda i python. Men jag vill gärna bli överbevisad

Det är inte så ovanligt som du tror, men du hittar dem mest på Linux-sidan. Gång på gång förvånas jag, åhå, är det här paketet också skrivet i Python. På wikipedia listar de en hel del programvara som faktiskt är skriven i Python: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Python_software, men jag får väl hålla med om att tkInter inte riktigt håller måttet om man jämför med modernare ramverk för GUI. Då blir det snyggare med QT.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Fanns också ett java-liknande språk för .NET som hette J#.
https://en.wikipedia.org/wiki/J_Sharp

Antagligen bedömdes skillnaderna mellan C# och java vara tillräckligt stora för att motivera J# när det lanserades men det verkade floppa eftersom det sedan lagts ner.
http://stackoverflow.com/questions/6599477/what-is-the-differ...

Microsoft tog Java, och ändrade lite grand på det så att det bara kunde köras på Windows. Detta språk kallades J#. Sun gillade inte detta utan stämde MS, eftersom tanken med Java är att det ska vara plattformsoberoende. MS drog tillbaka sitt J# språk. Något år senare släppte MS sitt nya språk som hette C#. När man tittade på tidig C# och Java kod kunde man knappt se skillnad, de var så otroligt lika. Det var tydligt att C# var en Java kopia. T.ex. kunde man fråga sig, varför körde C# en virtuell maskin i botten precis som Java, när C# var tydligt låst till Windows då? På den tiden var ju den virtuella maskinen kass och hade många problem, bla. prestandaproblem. Det enklaste hade ju varit att skapa en Windows exe fil, istället för att köra på en långsam .NET virtuell maskin. Några år senare divergerade C# och blev mer och mer olikt Java.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Bara för att man kommer upp i vikter på ton betyder inte att x86 är uteslutna. Om du kikar på Top 500 Supercomputers dominerar Xeoner (finns till och med en och annan Opteron) och har gjort så i många år. Men de burkarna kör nog knappast Windows...

Jag borde vara tydlig med att jag pratade stora affärsservrar, inte stora kluster. På stora affärsservrar som väger ett ton med 16 eller t.om 32 cpuer, så var det uteslutande Unix där såsom SPARC/POWER risc cpuer. x86 fanns inte där. Först nu, för några månader sen har de första stora affärsservrarna baserade på x86 släppts, men de är fortfarande förhållandesvis små i jämförelse mot Unix servrar. Dessutom kör dessa x86 affärsservrar, klustrade arbetslaster, såsom SAP Hana och andra in memory databaser gjorda för analyser och inte persistent lagring. Så man kan säga att de inte är riktiga affärsservrar, utan används för klustrade arbeten, precis som ett kluster.

-Stora kluster har 100.000 tals cpuer. Oftast används Xeon här, finns lite SPARC och POWER.
-Affärsservers är en enda stor server som väger ett ton och har 16 eller 32 cpuer och i denna domän är det uteslutande Unix och IBM stordatorer som används. Och dessa affärsservrar är svindyra, mycket mycket dyrare än ett stort kluster. T.ex. en 32-cpu IBM POWER6 server som hette P595 kostade $35 miljoner listpris. Du kunde fått ett mycket stort x86 kluster för en kvarts miljard SEK.