HTPC startar inte (A.K.A, vad har jag gjort fel).

Permalänk
Medlem

HTPC startar inte (A.K.A, vad har jag gjort fel).

Har precis byggt ihop min fläktlösa htpc. Mycket nöjd, förutom att den inte startar....
¨
Delarna som använts är följande:
Chassi: Streacom FC-8 Alpha
Moderkort: Gigabyte Z97N-Wifi
CPU: i5 5675C
PSU: Streacom Nano 150w
Ram: Corsair 2x4 GB
SSD: Gammal trotjänare, kommer ej ihåg namn, men har funkat utan problem tidigare. OCZ Vertex kanske...

Symptom:
Led på framsidan av chassit lyser men börjar sedan blinka långsamt. Inga fläktar startar Moderkortet är ett rev. 1.0, vilket jag antar betyder att det kanske inte har det senaste bioset installerat. Det är också det jag tror är felet men det vet någon säkert bättre än mig.

Om vi utgår från att bios måste uppdateras, hur gör jag? Har ingen äldre processor att prova med. Går det överhuvudtaget?
Någon somhar en annan idé på vad som gått fel? Har noterat att jag har ett par sladdar över, en fyrapins-kontakt samt en SATA tror jag. Den senare är i alla fall likadan som den jag kopplar till SSD:n tillsammans med en USB3 kontakt.

Tacksam för svar

/RN

Permalänk
Medlem

@rocswe
Det verkar som att du måste uppdatera BIOS för din CPU kräver version F7 om jag har läst rätt.
http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Du skulle kunna köpa den billigaste cpu du hittar och uppdatera BIOS eller om det kanske är möjligt att göra de via USB sticka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Ja, precis. Misstänkte också BIOS men vill ju helst inte köpa en en ny CPU utan helst uppdatera via USB, Problemet är ju att jag inte tror att det går med Gigabytes moderkort eller?

I värsta fall får jag beställa en på distans och sedan lämna tilbaka på ångerrätten= I don't like

Permalänk
Medlem

@rocswe
Kommer du in i bios?
Hitta en artikel DOCK gammal om hur man skulle kunna göra, men om det nu är möjligt att boota direkt från usb stickan med nya bioset, tänkte på Method 3 skulle kanske funka.

http://www.tonymacx86.com/bios-uefi/131047-how-update-your-gi...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Nej, jag kommer ju inte in i BIOS. Ska kolla på länken du nämnde, preliminärt, känns det spännande. Men i brist på annat så får jag göra ett försök.

Tack för din hjälp hur som helst

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Precis som det gick teorier om i tråden så var det mycket riktigt BIOS som behövde sig en liten uppdatering. Köpte en G3258 och uppdaterade ***bort/mod***
Ny fråga, vad rekommenderas för program för att stresstesta systemet lite, så man ser att den håller temperaturen på ett vettigt sätt?

/RN

§9
Permalänk
Avstängd

@rocswe: @bärplockaren: Asus är den enda tillverkaren som tillåter s.k blind flashning(fortfarande), förutsatt att moderkort i fråga stödjer Asus Bios flashback.

@bärplockaren: Guiden förutsätter att man har en kompatibel processor som kan boota systemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

@rocswe *Inlägg redigerad i enlighet med §9.

Observera att all handel hör hemma i marknaden, se §9.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...