Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

jQuery - Hämtar massa $.get förhindra detta?

Permalänk
Medlem

jQuery - Hämtar massa $.get förhindra detta?

Ber om ursäkt om det blev en dålig rubrik men kom verkligen inte på vad jag skulle skriva.

Men iallafall hämtar massa information med $.get detta händer varje 10:e sekund, det blir ju rätt många $.get, och denna $.get kollar upp om id och tid (Har id och tid som en kaka också) redan finns i resultatet, finns det redan så händer inget.

Men tänkte kolla med er om ni har någon bra idé hur jag kan göra för att kolla upp detta innan jag hämtar $.get för att slippa på tok för många $.get's så jag vill alltså att den bara ska använda $.get om det finns nya rader i databasen.. Men jag har slut på idéer på hur jag kan göra så tänkte kolla med er om ni hade någon liten idé?

Permalänk
Medlem

Är det du själv som skriver serverkoden också? I så fall kan du ju skapa en metod som tar id och tid som parametrar och sedan bara returnerar true eller false. Om du inte har tillgång till servern blir det svårt. Kolla upp API-dokumentationen för att se om det finns någon bättre metod du kan anropa istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThLoser:

Ber om ursäkt om det blev en dålig rubrik men kom verkligen inte på vad jag skulle skriva.

Men iallafall hämtar massa information med $.get detta händer varje 10:e sekund, det blir ju rätt många $.get, och denna $.get kollar upp om id och tid (Har id och tid som en kaka också) redan finns i resultatet, finns det redan så händer inget.

Men tänkte kolla med er om ni har någon bra idé hur jag kan göra för att kolla upp detta innan jag hämtar $.get för att slippa på tok för många $.get's så jag vill alltså att den bara ska använda $.get om det finns nya rader i databasen.. Men jag har slut på idéer på hur jag kan göra så tänkte kolla med er om ni hade någon liten idé?

Har du en sida eller kodexempel på det du skrivit?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

@cfj: Det är jag själv
@Klorixx: Ska ta fram detta snart så fort jag fått igång rätt dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Ber om ursäkt om det blev en dålig rubrik men kom verkligen inte på vad jag skulle skriva.

Men iallafall hämtar massa information med $.get detta händer varje 10:e sekund, det blir ju rätt många $.get, och denna $.get kollar upp om id och tid (Har id och tid som en kaka också) redan finns i resultatet, finns det redan så händer inget.

Men tänkte kolla med er om ni har någon bra idé hur jag kan göra för att kolla upp detta innan jag hämtar $.get för att slippa på tok för många $.get's så jag vill alltså att den bara ska använda $.get om det finns nya rader i databasen.. Men jag har slut på idéer på hur jag kan göra så tänkte kolla med er om ni hade någon liten idé?

Problemet är att du just nu använder en client -> server -> client metod för att hämta information. Klienten skickar en fråga till server "ge mig id och tid", servern svarar tillbaka "det här är det jag har" och klienten gör något med vad servern svarade. Det du är ute efter är server -> client, dvs servern pushar ändringar till klienten när de sker.

Lösningen är t.ex. att använda en WebSocket, vilket du kan läsa mer om på https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/WebSockets_A...

För övrigt är det inte något stort problem att en klient pollar servern med ett jämnt intervall då du antagligen inte har eller kommer ha flera tusen samtida användare.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB