XBOX One Minska input lag?

Permalänk

XBOX One Minska input lag?

Tjenare! Jag är verkligen intresserad av lite tips på vad man kan göra/köpa för att minska input lag när man spelar FPS Spel.

Jag har en Sony KDL55W805BBN vilket i sig är ganska bra till spel, Men FPS spel däremot är fortfarande för jobbigt att lira, Därför brukar jag lira på min bildskärm Asus VG248. Då blir det ju givetvis inte lika farligt.

Men överlag nu då vad skulle man kunna göra föra att minska input lag? Jag har också testat ''Game Mode'' på TV:n men retas fortfarande av det.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Trådad handkontroll är meningslöst så länge du inte har stora problem med wifi signaler, generellt sett så är input delayen betydligt lägre än en enda frame.

Samt när det gäller din TV det enda du behöver göra är att slå på Gaming mode (Tryck Option på din fjärrkontroll och du lär hitta det ganska så snabbt), just den serien av Bravida har lägst input delat på marknaden, ca ~15ms eller mer eller mindre 1 frame delay.

När det gäller spelskärmar till dator så brukar de ligga runt 5-20ms, vilket resulterar i ungefär samma delay, problemet är när delayen brukar sticka iväg över 30ms, under detta märker vi inte av det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Köp en bildskärm å lira på i runt 23-24", bildskärmar har runt under 10ms och vissa skärmar 0 input lag.

Men Tv'n börjar också få minskning på Input lag nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Köp en bildskärm å lira på i runt 23-24", bildskärmar har runt under 10ms och vissa skärmar 0 input lag.

Men Tv'n börjar också få minskning på Input lag nu.

Inputlag är ett resultat av mer än bara skärmen. Skärmen i sig bidrar med sin tid som det tar att belysa pixlarna, vilket omöjligt kan bli 0ms. Men sedan tillkommer tid i handkontroll, spelmotorn, grafikkretsar, bildskärmen osv... Så inputlag får man alltid leva med. Det handlar mest om att få den låg nog att inte reta sig

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Tjenare! Jag är verkligen intresserad av lite tips på vad man kan göra/köpa för att minska input lag när man spelar FPS Spel.

Jag har en Sony KDL55W805BBN vilket i sig är ganska bra till spel, Men FPS spel däremot är fortfarande för jobbigt att lira, Därför brukar jag lira på min data skärm Asus VG248. Då blir det ju givetvis inte lika farligt.

Men överlag nu då vad skulle man kunna göra föra att minska input lag?

Det jag redan vet som kan hjälpa är väl att köra på en skärm som har låg MS och att köra med en trådad handkontroll?

Jag antar att du har tvn satt i game mode?

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Jag antar att du har tvn satt i game mode?

Jajamen! Men kör oftast på data skärmen för att då så lite input lag som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Inputlag är ett resultat av mer än bara skärmen. Skärmen i sig bidrar med sin tid som det tar att belysa pixlarna, vilket omöjligt kan bli 0ms. Men sedan tillkommer tid i handkontroll, spelmotorn, grafikkretsar, bildskärmen osv... Så inputlag får man alltid leva med. Det handlar mest om att få den låg nog att inte reta sig

Jag sitter på en gammal 23" från 2009 med 0ms Input Lag. Efter att ha läst ett test om responstid och input lag.
http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-tou...

Jag satt tidigare med en BenQ XL2420t som hade i snitt 13ms och skillnaden var enorm när jag testade på min äldre som jag är förvånad över har 0ms. Jag gjorde ju ett stort djupgående test genom att spela på min gamla tjock tv och jämföra och precisionen var exakt som på en tjock Tv.

Det finns ju 1 skärm som är nyare idag som har 0ms Input Lag eller "Signal processing"
Fast i detta testet så går de igenom 3 delar av en hel eftersläppning som du säger.
Där responstiden är 4ms, men responstid är ju långt ifrån vad upplevelsen av Input Lag är.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag sitter på en gammal 23" från 2009 med 0ms Input Lag. Efter att ha läst ett test om responstid och input lag.
http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/samsung-tou...

Inte för att vara petig, men den skärmen har har ca 18-22ms input lag, faktum är att detta är vanligt för Samsungs spelskärmar, dvs de har oftast över 1 frame lag men detta är oftast vad man vill vara innom.

Samt bara så du vet din BenQ XL2420t har lägre input lag, ~13ms, så jag vet inte vad du "såg" för skillnad, faktum är att jag inte tror ett öre på att du såg någon skillnad alls då de flesta inte kommer märka av något på skillnader som 5ms.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.