Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

i7 4790k temperatur

Hej,

Min processors idle temp är ~40*c men så fort jag startar exempelvis BF4 raket skjuter den upp till 100*C efter någon minut. Vad är det som sker? Den är helt ny, stock fläkt men den bör inte gå så hög? Inte överklockat eller liknande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusleppen:

Hej,

Min processors idle temp är ~40*c men så fort jag startar exempelvis BF4 raket skjuter den upp till 100*C efter någon minut. Vad är det som sker? Den är helt ny, stock fläkt men den bör inte gå så hög? Inte överklockat eller liknande..

Låter som att cpufläkten inte sitter fast som den ska, stockfläkten kan vara tjurig att få dit pga dom pinnarna som man trycker fast, först måste man lirka ner piggen i hålet i moderkortet innan man trycker ner och låser fast den.
Kontrollera så att kylaren verkligen sitter fast som den ska och om nödvändigt montera om den med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusleppen:

Hej,

Min processors idle temp är ~40*c men så fort jag startar exempelvis BF4 raket skjuter den upp till 100*C efter någon minut. Vad är det som sker? Den är helt ny, stock fläkt men den bör inte gå så hög? Inte överklockat eller liknande..

rekommenderar att du köper en bättre cpu kylare,vilket chassi har du?

Permalänk

Min dators specs:
ASUS Z87-PRO ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
Ocz vertex 128GB SSD
WD Blue 500gb
i7 4790k
Corsai 8gb 1866Mhz VENGANCE
XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modular
Fractal Design R4 white

Då jag inte byggde datorn så vet jag inte om fläkten har monterats knasigt, den är relativt ny så tror kylpastan e fräsch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv samma CPU, min ligger på 70c~ i BF allt maxat dock har jag custom fläkt

Men om jag inte minns fel så klara 4790k upp till 95 grader innan den tar stryk

Permalänk
Avstängd

Som andra har sagt så sitter nog cpu-kylaren dåligt. Har själv en 4690k som är överklockad till 4.5GHz och den blir inte varmare än 70C.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Omg.. jag tror jag hittade problemet men vet ej hur jag ska lösa det, jag gick på System där man ser hur mycket RAM osv man har.. Sen så var det 8,00 GB installerat ram men så står det (3,20 GB usable) Hur löser jag detta? :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snusleppen:

Omg.. jag tror jag hittade problemet men vet ej hur jag ska lösa det, jag gick på System där man ser hur mycket RAM osv man har.. Sen så var det 8,00 GB installerat ram men så står det (3,20 GB usable) Hur löser jag detta? :S

Vad har ramminnet med höga grader att göra? Det förstår jag inte.

Svårt att hjälpa dig när det inte finns någon mer information runtom.
Vi vet tex inte vilket OS du kör, om det är 32 eller 64-bit.

Såhär med ej tillräcklig information så låter det som om du kör ett 32-bits OS.

Permalänk

@anon226320: Japp, RAM minnet har med temperaturen att göra för att BF4 kräver minst 4GB enligt systemrequirements. Då får väll CPUn jobba hårade, samt JA igen... Jag fick datorn med 32 bitars crackad win 7... haha

Permalänk

Får ta och skaffa en windows nyckel o ladda ner windows, har ni någon sida att rekommendera för billigare, säkra och legit windows nycklar :)?

Permalänk
Medlem

Det har INGET med tempen att göra, kolla om kylaren är dammig/sitter dåligt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

@Citrona:
Jag anser inte att den sitter dåligt :S kan länka bild:

Jag trodde att idle temp runt 40*C med stockfläkt va normalt? För jag får bara kritiskt höga temps när jag spelar spel som BF4 och enligt systemrequirements verkar 4GB vara minimum för BF4 men jag antar att jag har fel då?

Då jag är lite okunnig så verkar det som att jag ska behöva pilla med CPUn och fläkten, vad är det exakt det jag behöver göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snusleppen:

@JLidback: Japp, RAM minnet har med temperaturen att göra för att BF4 kräver minst 4GB enligt systemrequirements. Då får väll CPUn jobba hårade, samt JA igen... Jag fick datorn med 32 bitars crackad win 7... haha

Ramminnet har inget med onormal temp, punkt slut.

Gällande ramminnet så beror det på att du kör 32-bitars som sagt. Bara byta till 64-bitars.
Kan du ta en närmare bild på cpu-fläkten? Åt vilket håll pekar pilarna på cpu-fläkten (de 4st som finns)?

Permalänk

@anon226320: Yes, men hur ska jag ta mig till, ända tipsen jag fått är att damma av burken och att byta CPU fläkt o kylpasta eller att montera den rätt, men hur ser man om fläkten är fel monterad? Ni ger mig massa hypotesproblem men inte hur jag ska lösa dom :S?

Jag hade tänkt köra med stock CPU en liten tid framöver om det är ett måste att jag ska byta. Burken är avdammad, så det som återstår är att se om monteringen är rätt men jag länkade bild och kan inte avgöra om den är felmonterad eller inte..

Permalänk
Medlem

Ram-minnet kan omöjligt göra så att processorn går varmare än normalt. Den kan ju som mest arbeta 100%, vilket den ska göra under last som BF4. Du borde lossa kylaren och se till att montera den rakt, för finns det luft mellan någonstans så kommer tempen att skjuta i höjden när du börjar belasta processorn.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk

@Nisbel: Okej tack, så det är bara att lossa den sen försöka placera den så rakt och "fint" fint som möjligt, ska man tänka på något som att skruva fast den hårt och tight eller liknande, har ingen kylpasta så tror du det går att lyfta ur fläkten sen montera den med samma pasta?

Permalänk
Medlem

Köra intel stock fläkt på en 4790k är ju galet ge den fina cpu en ordentlig kylning och skaffa x64 bitars OS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

@fermia: Tänkt göra det i framtiden, då jag ATM endast lirar CS GO så tror jag det bör räcka, men snart till vinterlovet så ska jag på LAN och då blir det lite tyngre spel mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snusleppen:

@JLidback: Yes, men hur ska jag ta mig till, ända tipsen jag fått är att damma av burken och att byta CPU fläkt o kylpasta eller att montera den rätt, men hur ser man om fläkten är fel monterad? Ni ger mig massa hypotesproblem men inte hur jag ska lösa dom :S?

Jag hade tänkt köra med stock CPU en liten tid framöver om det är ett måste att jag ska byta. Burken är avdammad, så det som återstår är att se om monteringen är rätt men jag länkade bild och kan inte avgöra om den är felmonterad eller inte..

Varför säger du då tidigare att det hade med minnet att göra (onormal cpu-temp)? Du verkar inte ha någon vidare koll ö.h.t.

Nu får du ta och ge dig.
"Ni ger mig massa hypotesproblem men inte hur jag ska lösa dom :S?". Jag har inte gett dig nå hypotesproblem, så placera inte alla i samma fack. Man kan inte ge dig en lösning på problemet om man inte felsöker vart felet sitter. Och vart felet sitter är svårt att ta reda på när man inte får svar på frågorna av dig.

Ska det vara sådan ton så är inte jag intresserad att hjälpa dig.
Dessutom så har du inte svarat på den fråga jag skrev om hur pilarna pekar, för att veta om cpu-fläkten är felmonterad eller ej.
Svårt att hjälpa när man inte får den information man behöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snusleppen:

@Nisbel: Okej tack, så det är bara att lossa den sen försöka placera den så rakt och "fint" fint som möjligt, ska man tänka på något som att skruva fast den hårt och tight eller liknande, har ingen kylpasta så tror du det går att lyfta ur fläkten sen montera den med samma pasta?

Skruva fast den? Du ska inte skruva fast den ö.h.t. Det är bara att klicka i den.
Se följande länk: http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-032258.htm

Gällande kylpastan: Var det inte många dagar sedan den monterades så ska det inte vara nå problem att köra på samma.
I annat fall så rek. det att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusleppen:

@Nisbel: Okej tack, så det är bara att lossa den sen försöka placera den så rakt och "fint" fint som möjligt, ska man tänka på något som att skruva fast den hårt och tight eller liknande, har ingen kylpasta så tror du det går att lyfta ur fläkten sen montera den med samma pasta?

Man ska bara trycka ner pinnarna 2 åt gången diagonalt och så långt ner dessa kan gå, nått att skruva med finns inte, en del gör det misstaget att pilla på pinnarna efter att man har tryck ner dessa dvs skruva på dessa, det ska man inte göra.
Gör man det så lossar man på kylaren med dina symtom som följd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@anon226320:
Jag antog det, visste inte om det var RAM minnernas fel. Men jag har fattat det sen en stund nu, japp ska bifoga närmre bilder missade det! Och nej jag är tacksam för all hjälp jag får, inte meningen att dra alla över en kam men i min sits så blir jag rädd och förvirrad över en dator jag köpte för någon dag sedan inte ska funka som det ska och kände att jag inte fick specifika instruktioner på vad jag bör göra när ni försöker hjälpa mig.

Permalänk

Datorn byggdes slutet av förra året ~20 december 2014 och har för det mesta stått oanvänd så vet inte om kylpastan försämrats. Men om det bör lösa problemet så gör jag allt!

Kylpasta, windows, ny CPU fläkt står på min köplista atm. Men ska testa försöka montera fläkten rätt och se om det hjälper något.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av snusleppen:

Datorn byggdes slutet av förra året ~20 december 2014 och har för det mesta stått oanvänd så vet inte om kylpastan försämrats. Men om det bör lösa problemet så gör jag allt!

Kylpasta, windows, ny CPU fläkt står på min köplista atm. Men ska testa försöka montera fläkten rätt och se om det hjälper något.

Ladda ner CPU-Z. Sen håller du koll på VCORE alltså volten till kärnan och vad som händer med den när du spelar. Jag misstänker att du har någon inställning i BIOS liknande "adaptive" voltage som gör att moderkortet matar en massa volt till CPU:n. Haswell är känsligt för volt och överhettar snabbt om den får mycket av den varan.

Kolla av och rapportera vad CPU:n ligger på för volt när du lirar så kan vi utgå från det sen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ta bort kylaren, ta bort all gammal kylpasta, köpt ny kylare och ny kylpasta, montera det nya paketet.

Men varför har en som inte vet något om datorer (baserat på dina frågor och svar i denna tråd) en i7'a från början?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om du vill undvika att montera om, eller köpa ny kylare kan du göra såhär:

Belasta CPU;n med valfri program (wprime, prime95 eller liknande), notera temperatur efter några minuter.

Ladda ner senaste UEFI-bios från Asus hemsida och lägg in det. Starta om och ladda Optimal-Defaults. Starta om och kör belastningsprogrammet och notera temperatur. Starta om, och ställ in CPU-spänningen manuellt. Belasta återigen och notera temperatur. Fortsätt sedan och sänk CPU spänningen i små steg och notera temperaturen. Krashar systemet höjer du spänningen 2 snäpp och kör ett längre belastningstest och säkerställer stabilitet. De allra flesta processorer klarar sig på betydlig längre spänning än vad moderkortets Auto-läge ställer in.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon226320:

Skruva fast den? Du ska inte skruva fast den ö.h.t. Det är bara att klicka i den.
Se följande länk: http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-032258.htm

Gällande kylpastan: Var det inte många dagar sedan den monterades så ska det inte vara nå problem att köra på samma.
I annat fall så rek. det att byta ut den.

TS ska absolut inte använda samma kylpasta som redan är applicerat. Snedmonteras kylaren och man lyfter på den och den sätts ned igen, så kommer luft att finnas mellan kylaren och pastan vilket gör att värmeöverföringen blir betydligt sämre, kanske rent av skadlig. Sitter kylaren dåligt eller om man har lyft på den, så ska det torkas rent och ny pasta appliceras.

Om jag inte missförstod dig, men som jag läser så insinueras att han bara ska justera den och trycka i plopparna. Med tanke på TS kunskap från tidigare inlägg så vet man inte vad mera som har gjorts för att avhjälpa värmeproblemet.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Ramminnet har inget med onormal temp, punkt slut.

Gällande ramminnet så beror det på att du kör 32-bitars som sagt. Bara byta till 64-bitars.
Kan du ta en närmare bild på cpu-fläkten? Åt vilket håll pekar pilarna på cpu-fläkten (de 4st som finns)?

Vet inte om du kan se men dom pekar åt vänster i en cirkel typ

Skrivet av Dinoman:

Ladda ner CPU-Z. Sen håller du koll på VCORE alltså volten till kärnan och vad som händer med den när du spelar. Jag misstänker att du har någon inställning i BIOS liknande "adaptive" voltage som gör att moderkortet matar en massa volt till CPU:n. Haswell är känsligt för volt och överhettar snabbt om den får mycket av den varan.

Kolla av och rapportera vad CPU:n ligger på för volt när du lirar så kan vi utgå från det sen.

den gick från 1.270V till 1.33V i idle samt i spelet, blev typ ingen skillnad.

Skrivet av Haptic:

ta bort kylaren, ta bort all gammal kylpasta, köpt ny kylare och ny kylpasta, montera det nya paketet.

Men varför har en som inte vet något om datorer (baserat på dina frågor och svar i denna tråd) en i7'a från början?

För att jag ville ha så mycket prestanda för pengarna samt att det ska klara mina spel och framtidens hyfsat väl, att dock ha detta problemet med stockfläkt är konstigt då en bättre processor fläkt inte är ett måste igentligen för vanliga förhållanden.

Permalänk
Inaktiv

Jag säger fortfarande att montera om den helt, men du kan pröva så här.

Sätt ena handen på kylaren, och med den andra så tar du och trycka till på dom där plupparna riktigt ordentligt.
Se bara till att pluppen som är nedanför också pekar mot monteringshålet i moderkortet. Sitter en löst så kommer inte kylaren att göra det den ska, men ta i rejält (Utan att ta i som en idiot) och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusleppen:

Vet inte om du kan se men dom pekar åt vänster i en cirkel typ

http://i67.tinypic.com/21bn1jt.jpg

den gick från 1.270V till 1.33V i idle samt i spelet, blev typ ingen skillnad.

För att jag ville ha så mycket prestanda för pengarna samt att det ska klara mina spel och framtidens hyfsat väl, att dock ha detta problemet med stockfläkt är konstigt då en bättre processor fläkt inte är ett måste igentligen för vanliga förhållanden.

Du har för Hög vore orginal istället i bios!!!, + En skräp kylare...sänk ner vcoren till 1,2v eller runt det.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)