Dator fryser sig 1 eller 2 ggr per dag.

Permalänk
Medlem

Dator fryser sig 1 eller 2 ggr per dag.

Tja! För bara 2 dagar sen så började min dator att frysa sig lite när den vill och det har hänt 3-4 gånger sen dess.

Det verkar hända närsomhelst oavsett vad jag sysslar med på datorn. En av gångerna så var den låst när jag kom tillbaka efter att ha käkat. Ibland händer det efter 1 timme, ibland efter 5.

Det som händer är att skärmen låser sig, jag kan röra på musen men inte klicka på något, Ctrl+Alt Del funkar ej.
Blir tvungen att starta om genom hard-boot.

Första gången det hände satt jag i Skype och kunde då fortsätta snacka med polarna medans detta hände.

Det ända jag har försökt är att uppdatera firmware på SSD:n vilket inte hjälpte.

Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 780 Ti.
Diskenehet: Samsung SSD 840 EVO 250GB. :1 Tb WD Blue 7200 rpm.
Processor: Intel Core i7-4770k 3.50 Ghz
Minnen :Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO .
PSU: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum
Moderkort: MSI (vet inte exakt vilket)

Permalänk
Skrivet av KidTaco:

Tja! För bara 2 dagar sen så började min dator att frysa sig lite när den vill och det har hänt 3-4 gånger sen dess.

Det verkar hända närsomhelst oavsett vad jag sysslar med på datorn. En av gångerna så var den låst när jag kom tillbaka efter att ha käkat. Ibland händer det efter 1 timme, ibland efter 5.

Det som händer är att skärmen låser sig, jag kan röra på musen men inte klicka på något, Ctrl+Alt Del funkar ej.
Blir tvungen att starta om genom hard-boot.

Första gången det hände satt jag i Skype och kunde då fortsätta snacka med polarna medans detta hände.

Det ända jag har försökt är att uppdatera firmware på SSD:n vilket inte hjälpte.

Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 780 Ti.
Diskenehet: Samsung SSD 840 EVO 250GB. :1 Tb WD Blue 7200 rpm.
Processor: Intel Core i7-4770k 3.50 Ghz
Minnen :Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO .
PSU: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum
Moderkort: MSI (vet inte exakt vilket)

  1. vilken Firmware har du på Samsung SSD nu ?

  2. vet du hur man stresstestar datorn med olika program ?

  3. Samsung ska ha program som kollar att det inte är några "bad sectors"

  4. ta bort 1TB disken helt om den inte är nödvändig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av KidTaco:

Tja! För bara 2 dagar sen så började min dator att frysa sig lite när den vill och det har hänt 3-4 gånger sen dess.

Det verkar hända närsomhelst oavsett vad jag sysslar med på datorn. En av gångerna så var den låst när jag kom tillbaka efter att ha käkat. Ibland händer det efter 1 timme, ibland efter 5.

Det som händer är att skärmen låser sig, jag kan röra på musen men inte klicka på något, Ctrl+Alt Del funkar ej.
Blir tvungen att starta om genom hard-boot.

Första gången det hände satt jag i Skype och kunde då fortsätta snacka med polarna medans detta hände.

Det ända jag har försökt är att uppdatera firmware på SSD:n vilket inte hjälpte.

Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 780 Ti.
Diskenehet: Samsung SSD 840 EVO 250GB. :1 Tb WD Blue 7200 rpm.
Processor: Intel Core i7-4770k 3.50 Ghz
Minnen :Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO .
PSU: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum
Moderkort: MSI (vet inte exakt vilket)

Låter som grafiken ej uppdateras då tex. Skype fortfarande funkar. Hade hela datorn fryst skulle inget funkat , varken mus, Skyp eller ljud. Möjligtvis ett malformat krirk/skrikljud.

Säker på att c-a-d inte funkar?
Testa när det funkar, och memorera sekvensen för att starta om datorn.

Eller win+r
Shutdown /r now

Uppdatera till senaste driverversion till GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej nu har problemet löst sig, tydligen så var det programmet CurseVoice, ett samtalsprogram likt Skype som fick min dator att hänga sig.

Avinstallerade programmet och så var allt bra, installerade igen och datorn hänger sig. Väldigt märkligt, men problemet löst iallafall

Tack för hjälpen ändå.