Tips på interna/externa ljudkort

Permalänk
Medlem

Tips på interna/externa ljudkort

Som titeln beskriver så behöver jag lite tips om ett ljudkort som kan förbättra kvalitén på ljudet i mina hörlurar samt i min mikrofon. Använder mig av moderkortets ljud just nu och det fungerar inte speciellt bra med min mikrofon.
Mina specs:
Antlion modmic v4.
Takstar pro 80.

Har väl tänk att lägga runt 500-900kr på kortet, om någon vet något under black friday rean så skulle det givetvis vara en fördel.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att varken mikrofonen eller hörlurarna blir särskilt mycket bättre av ett annat ljudkort, skillnaden är marginell. Men vissa moderkort har rätt usla ljudkretsar, särskilt när det kommer till modmics, dessutom finns det rum för uppgradering av lurarna!
Ett internt ljudkort som är väldigt omtyckt är Asus Xonar DX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

På måndag är det cyber monday och då kanske du kan hitta något mer prisvärt.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Det här är olika från person till person, nu är ju inte jag nåt ljud proffs.

Jag hade ett asus xonar dgx och de upplevde jag som lite skrapande ljud och man saknade djupet i ljusbilden,
Så jag bytte till ett creative soundblaster Z och nu upplever jag ljudbilen på ett helt annat sätt mer inlevelsefullare sätt.

Nu skilljer de dock ett par 100lappar dessa kort emellan.

@Phéle
En DAC kanske kan vara nåt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att beställa asus xonar u7 under kompletts black friday reda, men tack för tipsen, det är ungefär det jag kommit fram till själv. ^^