Permalänk
Medlem

Ny PSU eller nytt Chassi?

Tjena, har i mer än ett år nu suttit med en datorn som konstant ger ifrån sig oljud, ljudet i idle och ingame är i princip lika hög. Trots att jag har på mig ljuddämpande hörlurar så hör jag datorn väsnas!

Bytte Mobo, CPU, CPU kylare, GPU och Chassi förra året med hopp om att det skulle bli mildare men ljudnivån är i princip densamma. PSUn och HDDn är det enda som jag inte bytt ut. Mitt gamla chassi var i princip skräp så damm gick rakt igenom och därmed är PSUn full med damm inuti, det levde även spindlar i PSUn ett tag.

Fråga är om jag ska satsa på en ny PSU (Corsair CX 600 är väldigt billig nu 349kr) eller om jag ska köpa ett nytt ljuddämpat chassi (Fractal design Define R5 för 799kr på Komplett), vad föreslår ni?

Specs 1:
GPU: Asus Gtx 550ti 1gb DDR5
CPU: Intel Core 2 Quad Q9400s 2,66 Ghz (Stock kylare)
CASE: Cooler master Elite 430 midi (Med kylare fram och bak)
RAM: Corsair Value Select 4gb DDR3
HDD: Hitachi HDD 250gb (Gammal)
PSU: Corsair GS600 600W PSU

Uppgradering Specs 2:
GPU: Evga Gtx 670 FTW 2gb DDR5 (Har samma design som en referenskylare från AMD)
CPU: Intel Core I5 4460 3,2 Ghz (Med en aftermarket kylare: Artic Cooling Freezer 7 pro rev.2)
CASE: Fractal Design Arc Thor Edition( 2st stock kylare som kom med chassit)
RAM: Samma fast med 8gb
HDD: Samma som innan + En Caviar blue 1tb eller Seagate Barracuda 1tb (Kommer inte ihåg dock inköpt förra året)
SSD: Kingston Hyper X Fury 128gb
PSU: Samma som ovan.

Budget: Max 800kr!

Kan lägga upp ett videoklipp om det behövs!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simpa975:

Tjena, har i mer än ett år nu suttit med en datorn som konstant ger ifrån sig oljud, ljudet i idle och ingame är i princip lika hög. Trots att jag har på mig ljuddämpande hörlurar så hör jag datorn väsnas!

Bytte Mobo, CPU, CPU kylare, GPU och Chassi förra året med hopp om att det skulle bli mildare men ljudnivån är i princip densamma. PSUn och HDDn är det enda som jag inte bytt ut. Mitt gamla chassi var i princip skräp så damm gick rakt igenom och därmed är PSUn full med damm inuti, det levde även spindlar i PSUn ett tag.

Fråga är om jag ska satsa på en ny PSU (Corsair CX 600 är väldigt billig nu 349kr) eller om jag ska köpa ett nytt ljuddämpat chassi (Fractal design Define R5 för 799kr på Komplett), vad föreslår ni?

Specs 1:
GPU: Asus Gtx 550ti 1gb DDR5
CPU: Intel Core 2 Quad Q9400s 2,66 Ghz (Stock kylare)
CASE: Cooler master Elite 430 midi (Med kylare fram och bak)
RAM: Corsair Value Select 4gb DDR3
HDD: Hitachi HDD 250gb (Gammal)
PSU: Corsair GS600 600W PSU

Uppgradering Specs 2:
GPU: Evga Gtx 670 FTW 2gb DDR5 (Har samma design som en referenskylare från AMD)
CPU: Intel Core I5 4460 3,2 Ghz (Med en aftermarket kylare: Artic Cooling Freezer 7 pro rev.2)
CASE: Fractal Design Arc Thor Edition( 2st stock kylare som kom med chassit)
RAM: Samma fast med 8gb
HDD: Samma som innan + En Caviar blue 1tb eller Seagate Barracuda 1tb (Kommer inte ihåg dock inköpt förra året)
SSD: Kingston Hyper X Fury 128gb
PSU: Samma som ovan.

Budget: Max 800kr!

Kan lägga upp ett videoklipp om det behövs!

Corsair CX är billigt av en anledningen, det är skärp precis som alla Corsair´s billigare nätaggregat. Om du hade gjort din läxa och googlat hade du inte ens övervägt att ta upp CX serien, finns en hel uppsjö med trådar som behandlar Corsair CX serien t.ex http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...

Satsa på ett nytt chassi.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Corsair CX är billigt av en anledningen, det är skärp precis som alla Corsair´s billigare nätaggregat. Om du hade gjort din läxa och googlat hade du inte ens övervägt att ta upp CX serien, finns en hel uppsjö med trådar som behandlar Corsair CX serien t.ex http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...

Satsa på ett nytt chassi.

Chassi får det bli, tackar!