Behöver råd för vad som ska bytas ut.

Permalänk
Medlem

Behöver råd för vad som ska bytas ut.

Jag har just nu Acer Predator G3-605. Tyvärr har den minst en flaskhals trotts sitt höga pris.

Behöver lite hjälp med att identifiera vad och sedan tips på lämpliga uppgraderingar.
Processor: Intel Core i7-4790 3,60 GHz
Internminne: 16GB DDR3 1600 MHz
Primay hårddisk: 120 GB SSD
Sekundär hårddisk: 2000 GB HDD
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 980 4096 MB
Ljudkort: Realtek ALC662VD
Nätaggregat: 500W
Edit: Ingen aning om vad det är för moderkort, kanske missade det på sidan?

Detta är informationen jag får ut ifrån netonnet och jag undviker helst att öppna datorn innan det är dags för byten då garantin inte längre gäller om man gör det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur kommer du fram till att den minst har en flaskhals? Är ju absolut ingen dålig dator du har där, det enda man eventuellt skulle kunna önska är att processorn var upplåst så att du kunde överklocka.

Permalänk
Medlem

Jag känner rent spontant att den bör vara bättre än den är bara, kan egentligen inte tillräckligt mycket för att uttala mig på sättet jag gjorde. Kan få rätt kraftiga lagg bara i så simpla spel som hearthstone och om jag tittar på många gifs kan hela datorn börja gå långsamt. Många kompisar har en mycket mjukare spelupplevelse med mindre lagg och samma inställningar trots datorer som kostar 10-12k. Gör mig lite fundersam bara.

Sedan har jag alltid på tidigare datorer kunnat ha både hörlurar och högtalare inkopplade och sedan byta nere bland "playback devices" men det fungerar inte längre. Ingen flaskhals men jag har inte lyckats fixa det så tänker att det har att göra med att någon del av hårdvaran inte stödjer det.

Permalänk
Avstängd

Gör en ren windows installation. Märkesdatorer brukar vara full av bloatwear.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tror du missbrukar ordet "Flaskhals".
Flaskhals innebär att en komponent bromsar ner resterande komponenter, genom att inte kunna "göra tillräckligt".
Och kollar jag på dina komponenter så finner då inte jag något som skulle kunna tänkas vara just denna flaskhals.

Kolla upp tempsen i datorn, speciellt på processorn. Är temperaturen för hög på processor så kommer den börja "throttla", d.v.s klocka ner sig för att se till att processorn inte tar skada och/eller stängas av.
Är dem normala så får du helt enkelt göra som @Peppar2014 säger och formatera om datorn, för då låter som att det är ett problem med mjukvaran och inte hårdvaran.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det skulle inte fungera med bara uppgraderingen till W10 va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malusch:

Det skulle inte fungera med bara uppgraderingen till W10 va?

Att uppgradera ditt OS kommer inte hjälpa. Rekommendationen är att göra en ominstallation utav Windows.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|