Snabbkoll på ihopbygge från inet!

Permalänk

Snabbkoll på ihopbygge från inet!

Halloj! Har ändrat lite på sweclockers viterdator 2015 från inet. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8821412/2015-11-28
Är detta något som skulle funka bra?
Utgå från att den ska klara alla spel på högsta upplösningen, samt streama dom lagg fritt och med bra fps.
Ser ni någon bra ändring man kan göra säg gärna till!
T.ex finns det bättre chassi, billigare chassi är det bara att hojta!
Budget 10-16k, vilket jag redan har överstiget lite som ni ser... Men försök att hålla er under den höga summan jag redan har uppnått!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Delarna ser bra ut. Grafikkortet känns lite dyrt, tror någon 980ti modell gick strax över 6k igår.

Du skulle hängt med igår, kika om några liknande deals dyker upp nu under helgen eller måndag så kan du nog spara in någon tusenlapp.

Fanns 5TB disk för 1111kr igår t ex.

Permalänk

Vet men missade det tyvärr men klarar mig nog ändå ganska bra på 3tb disken men skulle helt klart vara bra med mer space

Permalänk
Medlem

Om målet är att streama mycket skulle jag gå på en i7a istället. Sen kan du hitta ett 980 för tusenlappen billigare. Dock ej samma modell.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

@Ramblemoe: Sant. Men om jag byter ut geforce kan jag inte köra med nvida? Gillar nvida och håller mig gärna till det
Undran: i7an 4.0GHz 8MB finns inte på lager och i5an 3.5GHz 6MB har mer GHz än den andra i7 som finns. Vad påverkar streamen mest GHz, 6600k-6700k eller 6-8MB? Inte allt för kunnig som ni märker men högre tal är ju oftast bra

Permalänk
Medlem

@Silverglobalelite: Det är fortfarande en grafikkrets från nvidia. Syftade på följande kort. Alltså ett annat 980 än det du valt, för 1000 kr mindre, fortfarande nvidia.

Vad gäller den primära skillnaden mellan i5 och i7 så är det hyperthreading. En i7 har 4 kärnor + 4 logiska kärnor (HT). Det leder till att en I7a springer förbi en i5a i tungt flertrådade applikationer. T ex när du vill streama tungdrivna spel.

De siffror du ska bry dig om är prestandan du får ut. GHz och L2 Cache kan du stirra dig blind på.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

@Ramblemoe: Makes sense! Dock måste det komma från inet eftersom dom sätter ihop datorn. Alternativet är att jag tar http://www.inet.se/produkt/5311108/intel-core-i7-6700-3-4-ghz-8mb#/specs istället för i5an jag tidigare hade. Tyvärr ökar kostnaden ännu mer då samt GHz sänks med 0.1.
Tips på annat grafikkort än geforcen? Om man nu kan sänka priset lite och avstå från nvidia. Samt funkar alla delar som jag har satt ihop tillsammans än så länge?

Permalänk
Medlem

Om du skippar det dyra chassit och allt krimskrams så får du en mycket bättre dator för samma pris.

Vad menar du med "högsta upplösningen"? Vad har du för skärm?

Samt köp windows 7 på ebay och uppgradera till w10 i efterhand. Kostar 150kr

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@erssn: Frågar eftersom jag inte är allt för kunnig. Eftersom dom monterar och fixar allt gratis så la jag in windows 10 så jag kan bara starta datorn direkt jag får den vilket är tanken. Och allt krimskrams vet inte riktigt vad det är som skulle göra datorn bättre och få den billigare. Vill ha en tyst dator som kyler bra så vet inte riktigt vilket chassi som passar bättre.
Lämna gärna ett förslag eller uppdatera min kundvagn så jag ser

Ps. har en Acer 24" Predator GN246HL 144hz. Samt en gammal LG skräm 60 hz som jag har som stream moniter där jag ser chatten osv.
Med bästa upplösningen menar jag att det ska gå att maxa alla möjliga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverglobalelite:

@erssn: Frågar eftersom jag inte är allt för kunnig. Eftersom dom monterar och fixar allt gratis så la jag in windows 10 så jag kan bara starta datorn direkt jag får den vilket är tanken. Och allt krimskrams vet inte riktigt vad det är som skulle göra datorn bättre och få den billigare. Vill ha en tyst dator som kyler bra så vet inte riktigt vilket chassi som passar bättre.
Lämna gärna ett förslag eller uppdatera min kundvagn så jag ser

Ps. har en Acer 24" Predator GN246HL 144hz. Samt en gammal LG skräm 60 hz som jag har som stream moniter där jag ser chatten osv.
Med bästa upplösningen menar jag att det ska gå att maxa alla möjliga spel.

Okej, jag ska försöka ge dig ett förslag.

Men först, vad har du för dator idag? Kan du lista spec?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@erssn: Yes!
Processor: Intel (R) Core(TM) i5-3570 CPU A 3.40GHz 3.40 GHz
RAM: 16GB
Grafikkort: Geforce GTX 670

Men tänkte låta min gamla dator stå komplett för eventuell backup och server dator.
Och allt som dom sätter samman måste vara från inet eftersom jag vill ha den färdig byggd därifrån! Vill inte behöva skruva eller lägga till något i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverglobalelite:

@erssn: Yes!
Processor: Intel (R) Core(TM) i5-3570 CPU A 3.40GHz 3.40 GHz
RAM: 16GB
Grafikkort: Geforce GTX 670

Men tänkte låta min gamla dator stå komplett för eventuell backup och server dator.
Och allt som dom sätter samman måste vara från inet eftersom jag vill ha den färdig byggd därifrån! Vill inte behöva skruva eller lägga till något i datorn

Planerar du att överklocka din nya dator?

Annars är din nuvarande processor inte så långt ifrån den du har valt. Ett nytt grafikkort och din gamla burk får nytt liv vad gäller spel.

Väljer du att köpa nytt skulle jag, som nämndes ovan, plocka bort både grafikkort och hårddisk och köpa dessa separat från andra ställen. Vet att du skrev att du inte ville skruva, men att spara 1k + 2tb gratis utrymme för ett par skruvar och en installation av drivrutin känns givet för mig.

Chassit är dyrt, kan spara in en tusenlapp till där, men smaksak som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverglobalelite:

@erssn: Yes!
Processor: Intel (R) Core(TM) i5-3570 CPU A 3.40GHz 3.40 GHz
RAM: 16GB
Grafikkort: Geforce GTX 670

Men tänkte låta min gamla dator stå komplett för eventuell backup och server dator.
Och allt som dom sätter samman måste vara från inet eftersom jag vill ha den färdig byggd därifrån! Vill inte behöva skruva eller lägga till något i datorn

"Eventuell backup och serverdator" låter som lite onödigt när du egentligen bara behöver byta grafikkort för att få lite tryck i den. men men.

Du får två alternativ:

Denna är maxxad med i7 6600k och ett 980ti. Du kommer kunna spela och streama alla spel med hög framerate. Tyst och svalt chassi.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8821736/2015-11-28

Denna är lite rimligare sett till kostnad, fortfarande en sjukt bra dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8821770/2015-11-28

Jag rekommenderar att du bygger datorn själv, det är verkligen inte svårt. Då kan du även plocka ihop komponenter från andra butiker, inet verkar ha det lite skralt på lagerhyllorna nu i dagarna. Svårt att få tag i grafikkort verkar det som.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@kronwalled: Jo vet förstår det! Men har aldrig skruvat förut i datorer och vågar inte ge mig på det nu. Speciellt när det är så känsliga och dyra saker. Och den andra datorn är väldigt högljudd och vill väl helst ha den komplett antingen för att sälja eller använda som backup ev dator som jag kan ha hos brorsan för lan ;D

Permalänk

@erssn: Ja det var så jag tänkte mig ungefär! Men gtx kortet där finns ej på lager och ska köpa sakerna före söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverglobalelite:

@kronwalled: Jo vet förstår det! Men har aldrig skruvat förut i datorer och vågar inte ge mig på det nu. Speciellt när det är så känsliga och dyra saker. Och den andra datorn är väldigt högljudd och vill väl helst ha den komplett antingen för att sälja eller använda som backup ev dator som jag kan ha hos brorsan för lan ;D

Byter du cpu-kylare och grafikkort blir den knäpptyst sen. Fruktansvärt onödigt att slänga 18 papp på en ny dator för att "kunna ha den gamla som lan-dator".

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

@erssn: Problemet är bara att jag inte vad något om vad som ska bytas ut och vad som funkar med det jag har. Samt har jag haft den datorn i 3-4 år och känner att jag kan skämma bort mig själv med något nytt
Kan tillägga att jag har lämnat in den tidigare och dom gav mig nytt nätagg och sa att den skulle sluta bli överhettad nu. Fixa kylpasta osv på den men det hjälpte då inte. Så vill helst inte börja lägga mer tid och pengar på den.

Permalänk
Skrivet av Silverglobalelite:

@Ramblemoe: Sant. Men om jag byter ut geforce kan jag inte köra med nvida? Gillar nvida och håller mig gärna till det
Undran: i7an 4.0GHz 8MB finns inte på lager och i5an 3.5GHz 6MB har mer GHz än den andra i7 som finns. Vad påverkar streamen mest GHz, 6600k-6700k eller 6-8MB? Inte allt för kunnig som ni märker men högre tal är ju oftast bra

kanske en SSHD för att snabba up datorn ifall du inte vill ha en ssd
http://www.inet.se/produkt/4304617/seagate-desktop-sshd-2tb-7... :)?

skall du streama vill du nog ha i7.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

@Sneaky_rhino: Vet inte riktigt skillnaden men helt klart en intressant ide! Ska kika upp det mer